Українська мова
Тема: Позначення м’якості приголосних звуків знаком м’якшення
Мета: закріплювати знання про позначення м'якості приголосних знаком м'якшення; розвивати навички звуко-буквеного аналізу слова; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Хвилинка каліграфії
Ньк ськ зьк цьк льн
Маленький сільський козацький
2. Вправи на повторення
— Доповніть речення потрібними за змістом словами. Від нашого села до Києва далеко, а до Харкова — ...
— Прочитайте. Знайдіть і виправте помилки, допущені учнем у диктанті. Осінь, окун, пенки, пальто, серпень, тільки, у ньйого, сьйогодні, альбом,
колори, тінь, маленький, знайомий, бадьорий, синька.
— З окремими словами (на вибір) складіть розповідне, питальне і спонукальне речення. Запишіть їх.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над написанням слів зі знаком м'якшення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 43-44)
Вправа 1
— Прочитайте загадку. Як ви здогадалися, що це льон?
— Зі словом-відгадкою складіть речення, яке відповідає схемі. Використовуйте слова із загадки. Запишіть.
Вправа 2
— Прочитайте текст. Як ви вважаєте, навіщо люди летять у космос?
— Яка головна думка цього тексту?
— Спишіть другий абзац, уставляючи пропущені букви.
— Що ви знаєте про пропущену букву?
Вправа З
— Прочитайте слова лівої колонки, Доберіть до них слова, які відповідають на питання який?.
2. Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас.
Два — присіли, руки вниз.
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору.
Два! — і вниз.
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати.
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати, Може вже відпочивати.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадкою
— Прочитайте і відгадайте загадку.
• У траві лежить клубок, В ньому безліч голочок.
— Зробіть звукову модель слова їжак.
— Скільки звуків позначає буква її
2. Робота в групах
— Опишіть їжачка за запитаннями та опорними словами.
1) Яка це тварина?
2) Де живе?
3) Яка в нього шубка?
4) Який носик?
5) Які очі?
6) Які ніжки?
Опорні слова: з колючок; маленький, гостренький; мов ґудзики.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які букви вказують на м'якість приголосних?
— Поясніть такі мовні явища:
• у слові знака м'якшення немає, а м'які приголосні є;
• букви у немає, а звук [у] є.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 44, вправа 3.
— Складіть і запишіть речення зі словами правої колонки вправи 3. Поділіть ці слова на склади для переносу.
1