Основи здоров’я
Урок 12
Тема: Правила і процедури загартовування. Практична робота: «Гра "Одягни ляльку" (вибір одягу за погодою)»
Мета: формувати в учнів навички піклування про своє здоров’я; дати уявлення про загартовування, види загартовування; розвивати інтерес до загартовування за допомогою природних чинників: сонця, повітря, води; виховувати бажання систематично займатися процедурами загартовування, прагнути зміцнювати й оздоровлювати свій організм.
Очікувані результати: учні повинні знати про важливість загартовування; учні повинні вміти розрізняти способи загартовування.
Обладнання і матеріали: підручник, робочий зошит, лялька, одяг для ляльки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Перевірка виконання домашнього завдання
Усне опитування.
- Що належить до фізичних вправ?
3. Актуалізація опорних знань учнів
Відгадування загадок.
Жовту кульку надуває,
А як випустить її —
Стає світло на землі.
(Сонце.)
Доброзичлива я панна,
Але якщо закортить,
Можу камінь підточить.
(Вода.)
Ходить, дме, свистить, вирує,
Кого в полі втрапить —
Того б’є і гладить.
(Вітер.)
- Що об’єднує ці відгадки? (Сонце, вода, вітер — це природа.)
4. Мотивація навчання та повідомлення теми уроку
Гра «Склади прислів’я».
вода сонце ваші друзі повітря кращі
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
5.1. Розповідь учителя.
Для людини природа — це дім. Усе, що їй потрібно для життя, вона отримує від природи. Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно-кліматичних чинників, які загартовують організм.
Сонце випромінює світло і тепло. Під дією сонячних променів у людському організмі утворюється вітамін D, який сприяє росту і розвитку дітей, захисту від інфекцій. Сонце допомагає загартовуватися. Під дією сонячних променів гинуть хвороботворні мікроби, покращується обмін речовин.
Чисте повітря — дар природи, а доля людини — запорука здоров’я. Загартовування повітрям найдоступніше. Яскравим прикладом загартовування є факт пристосування шкіри обличчя і кистей рук до низької температури навколишнього повітря взимку. Усі види зимового спорту пов’язані із загартуванням холодним повітрям. Кращому загартуванню сприяє систематичне перебування на свіжому повітрі. Тому слід узяти за правило: повітряні ванни — в будь-яку погоду, крім сильного дощу.
Найпростіші та найдоступніші форми загартовування водою — обтирання та обливання. Обтирання бажано проводити після ранкової гімнастики протягом 1–2 хвилин. Тіло швидко обтирають віджатою губкою, кінцем рушника, рукавичкою, потім швидко розтирають насухо рушником до появи рожевого кольору й відчуття приємного тепла.
Обливання починають після звикання до обтирання через 1–1,5 місяця. Температура води для обливання +35 °С. Поступово вона знижується до +19 °С...+20 °С.
Літні купання — найприємніший вид загартовування водою. Але не слід забувати про поступовість і обережність. Вода для перших купань має прогрітися до +22 °С. Тривалість першого купання 2–4 хвилини. Через кілька днів можна плавати і грати у воді близько 10 хвилин.
— Про які ще способи загартовування ви знаєте? (Ходіння босоніж, купання у холодній воді взимку.)
Основні чинники загартовування — сонце, повітря і вода. Розумне застосування їх допоможе вашому організму звикнути до змін зовнішнього середовища й виробити несприйнятливість до застудних захворювань, підвищить працездатність.
Правильному фізичному розвитку та зміцненню здоров’я сприяє дотримання основних правил загартовування:
а) загартовувати організм слід систематично (щоденно в будь-яку пору року);
б) температуру повітря й води слід поступово знижувати, а тривалість кожної процедури підвищувати;
в) використовувати всі засоби загартовування в комплексі;
г) враховувати індивідуальну реакцію організму на процес загартовування;
д) поєднувати процес загартовування з руховою активністю (іграми, плаванням, катанням на лижах, санчатах, ковзанах);
е) одягатися відповідно до погоди, остерігаючись перегрівання чи переохолодження організму.
Загартовуючись сонячним промінням, слід пам’ятати про такі правила:
• Сонячні ванни корисні з 8 до 11 години і з 15 години до кінця денної сонячної активності.
• Приймати сонячні ванни потрібно через 1–1,5 години після їди, не приймати їх натщесерце.
• Перебувати на сонці слід у світлому капелюсі.
• Починати приймати сонячні ванни краще з 4–5 хвилин, поступово збільшуючи їх до 35–40 хвилин.
• Щоб уникнути опіків, необхідно час від часу змінювати положення тіла.
• Чергувати сонячні ванни з купанням. Після купання насухо обтертися рушником. Купатися часто не рекомендується.
• Після сонячних ванн і купання слід відпочити в затінку.
• При перших ознаках нездужання (погане самопочуття, прискорене серцебиття, нудота, головний біль) необхідно припинити приймання сонячних ванн.
• Перебувати довго на сонці не можна, це може призвести до сонячного опіку або удару.
1) Що таке загартовування?
2) Для чого потрібно загартовуватися?
3) Чинники загартовування.
5.2. Робота з підручником.
а) Розгляд і аналіз малюнків.
б) Читання та обговорення тексту підручника.
в) Відповіді на запитання.
5.3. Робота в зошиті.
5.4. Колективне складання правил загартовування та запис їх на дошці.
5.5. Оздоровча хвилинка.
Оздоровча хвилинка.
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки.
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
(Л. Кондрацька)
6. Узагальнення та закріплення нових знань
6.1. Гра «Так чи ні».
Мета: закріплювати знання учнів про методи загартовування.
Діти плескають у долоні, коли чують, як можна загартовуватися.
Перебувати на свіжому повітрі.
Грати м’ячем.
Вітатися з дорослими.
Голосно кричати.
Читати книгу.
Обтиратися мокрим рушником.
Ходити босоніж по траві, піску, гальці.
Одягатися відповідно до погоди.
Висновок: Загартовуватися краще комплексно — і повітрям, і водою, і сонцем, але обов’язково зважати на пору року.
6.2. Практична робота. Гра «Одягни ляльку».
На столі лежать: лялька, одяг для ляльки або малюнки із зображенням одягу.
Один із учнів називає пору року, інший обирає одяг залежно від пори року і виду занять на прогулянці.
- Чому саме цей одяг обрали?
6.3.Бесіда.
- Доведіть, що загартовування позитивно впливає на організм людини.
Висновок: Якщо дитина загартована, вона рідко хворіє, завжди має гарний настрій.
6.4. Літературна хвилинка.
Завдання: прочитати й обговорити зміст вірша.
Повинні завжди люди робити вірний шаг.
Здорові мають бути і тіло, і душа.
Вода, повітря, сонце, зарядка, спорт, режим:
Радій життю, мій друже! Здоров’я бережи!
(О. Чеботарьов)
7. Підбиття підсумків уроку
Відгадування загадок.
Вам сніжиночки малі.(Мороз.)
Всіх на світі напуваю.(Вода.)
Дошкулить вам буду радий.(Холод.)
Сонце встало та й зібрало.(Роса.)
Весь світ зігріває.(Сонце.)
Без мене дихати не можна.(Повітря.)
Здоров’я й сили набирай.(Земля.)
— Що допомагає людині загартовуватись?
— Як ви загартовуєтесь?
Висновок: Треба зміцнювати свій організм загартуванням.
Інтерактивна гра «Мікрофон».
Мета: узагальнити знання учнів про загартовування.
Висновок: Треба постійно зміцнювати й загартовувати свій організм.
8. Домашнє завдання
До уроку«Правила і процедури загартовування. Практична робота: “Гра “Одягни ляльку” (вибір одягу за погодою)»
1