Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.
Мета . Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією ; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, вміння визначати префікси у словах; сприятирозвитку вмінь аналізувати,зіставляти, узагальнювати; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку .
- Добрий день усім дівчаткам!
(Дівчата махають і відповідають: “Добрий день!”.)
Добрий день усім хлопчикам!
(Хлопчики махають і відповідають: “Добрий день!”.)
-Добрий день усім, у кого гарний настрій!
-Добрий день усім, кому подобається така погода, як зараз за вікном!
-Добрий день усім, хто хоче вивчати українську мову!
-А зараз напишемо на наших стікерах очікування від нашого уроку, і приклеїмо їх на обкладинку зошита.
II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вправа “Пінг-понг”
До дошки виходять двоє учнів і по черзі ставлять запитання одне одному з теми “Будова слова”.
-Який розділ ми вивчаємо ? ( Будова слова)
-Частина слова, яка змінюється ,називається ? …(закінченням )
-Частина слова без закінчення ?...(основа)
-Спільна частина споріднених слів називається …(коренем).
3. Запис числа, класна робота в зошиті.
4.Каліграфічна хвилинка.
Урок почнемо без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Оо ой йо ом ор ов он
Осінь обруч ось
Два зелені огірочки
Походжали по садочку.
• Розбери слово «походжали» за будовою.
• Склади речення із словом «осінь».
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
Слайд
Я над лісами , полями летів і до вас , малята , прилетів.
- Робота над реченням .
-Що спільного у виділених словах ?
-Як ми можемо їх назвати ?
-Чим відрізняються виділені слова?
Отож , сьогодні ми поговоримо про префікс.
Тема нашого уроку «Префікс. Словотворча роль префіксів».
IV. Вивчення нового матеріалу.
Будову слова ми вивчали.
Було закінчення, основа.
А потім корінь виділяли,
Споріднене шукали слово.
А нині гість в кашкеті – префікс.
Важлива, значуща частина.
І ці слова сьогодні з вами
Ми на уроці перевірим!
- Пропоную послухати казку.
Казка
Важко жилося на світі слову ЙТИ .Воно завжди в дорозі й тому втомилась. Все йти та йти і друзі всі загубились. От і здавалось, що це слово дуже не щасливе. Та на галявині з`явилася весела й галаслива частинка слова. Познайомилися. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
Далі частинка За взялася допомагати (Зайти). Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралося Вийти , а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (пере -) Перейти.
Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.
( Всі слова , що утворювалися вчитель поступово відкриває :
ЙТИ
ПРИЙТИ
ЗАЙТИ
ВИЙТИ
ПЕРЕЙТИ
ДІЙТИ
ЗНАЙТИ)
- Діти, то де стоїть Префікс? (перед коренем).
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Робота з підручником .
Спостереження за словотворчою роллю префікса. Вправа 1, с. 87
В українській мові існує понад сто префіксів. Але існують мови, наприклад, китайська, де суфіксів і префіксів немає.
2. Гра
Утворити нові слова за допомогою префіксів.
На дошці
КАЗАТИ , за допомогою префіксів утворити нові слова .
Префікси записані на дошці.( Сказати, розказати, переказати, відказати)
Щось втомились ми сидіти
Треба трішки відпочити.
Зараз ми з вами відправимося перекусити до КАФЕ ПТАХ
А чому в нього така назва, ви зрозумієте пізніше.
Давайте пригадаємо правила поведінки в кафе.
- Розмовляти тихо
- Поводимося виховано.
Що може зробити пекар? (Він може спекти пиріг.) Звісно.
А що може зробити бабуся вдома,чекаючи нас вас з кафе, за допомогою ниток та голки ? (Так, зшити.)
Спекти зшити
-Який префікс в слові спекти? с
-Який префікс в слові зшити? З
А чому не с ????
Для цього ми повинні запам’ятати правило
- Префікс ̚с вимовляється і пишеться перед глухими к,п,т,ф,х. Перед усіма іншими, незалежно від того, який звук чуємо, пишемо префікс ̚з
-А ви вже здогадалися, чому наше КаФе має назву ПТаХ?
Так, це ті ж самі приголосні, які є в правилі, тільки стоять в іншій послідовності. Як можна тепер сформулювати правило, коли пишемо префікс с-? (Перед КаФе ПТаХ завжди пишеться префікс с-.) Щоб краще запам’ятати правило перед якими буквами пишеться префікс с-, ми змінили послідовність приголосних. Це і є таємниця КаФе ПТаХ.
- Попрацюємо в парах. Кожна пара отримує завдання. Відповідатиме та пара першою, яка швидше справиться з завданням
5. Виділи префікси в словах.
Розписав, відніс, присунув, почекати, заходив, накричав, приїхав, прабабуся.
6.Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова. Запиши їх.
Ходити,…
Пливти, …
7.Робота за підручником. Письмо з коментуванням. Вправа 2, с. 87 (письмово)
8.Спостереження за емоційним забарвленням тексту. Вправа 3, с. 87
Це уривок з автобіографічної повісті «Зачарована Десна» Олександра Довженка, українського письменника, сценариста та кінорежисера, який народився 10 вересня 1894 року. Олександр Довженко створив більше 10 повнометражних фільмів. А найвідомішими його літературними творами є «Зачарована Десна» та «Україна в огні».
В цьому короткому нарисі кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ що не день, то частіше починають вторгатися спогади.
Що викликає їх? Довгі роки розлуки з землею батьків, чи то вже так положено людині, що приходить час, коли вивчені в давно минулому дитинстві байки й молитви виринають у пам’яті і заповняють всю її оселю, де б не стояла вона.
9. Робота в парах. Вправа 4, с. 87
10. Вправа “Обговорення в широкому колі” за матеріалом вправи 6, с. 87
VІ. Підсумок уроку
У народі кажуть : "Хто знання має, той мур ламає". В цьому сьогодні переконалися і ми. Нам з вами прийшов час завершати наш урок з новими знаннями з української мови.
а) Рефлексія . «Інтерв’ю за три кроки»
- Сьогодні на уроці ми …
-Які ваші враження від уроку?
-Чому вдалося виконати всі завдання?
-Скажіть, а чи справдились ваші очікування від уроку, які ви писали на стікерах на початку уроку?
11. Домашнє завдання. Виконати вправу 5 на с. 87 підручника.
Урок розроблений до програми Р.Б.Шиян, підручник «Українська мова 4 клас І частина», Г.Остапенко, О. Волощенко, О.Козак. Видавництво «СВІТИЧ»