Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.

Про матеріал
Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією ; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, вміння визначати префікси у словах; сприятирозвитку вмінь аналізувати,зіставляти, узагальнювати; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.
Мета . Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією ; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, вміння визначати префікси у словах; сприятирозвитку вмінь аналізувати,зіставляти, узагальнювати; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Хід уроку
І. Організація учнів до уроку .

  1. Я скажу слова “Добрий день...” і назву когось із нашого класу. Ті, кого я назву, помахають мені рукою — це означатиме, що ви почули  і відповідаєте мені на привітання.

- Добрий день усім дівчаткам!

(Дівчата махають і відповідають: “Добрий день!”.)

     Добрий день усім хлопчикам!

(Хлопчики махають і відповідають: “Добрий день!”.)

-Добрий день усім, у кого гарний  настрій!

-Добрий день усім, кому подобається така погода, як зараз за вікном!

-Добрий день усім, хто хоче вивчати українську мову!

-А зараз напишемо на наших стікерах очікування від нашого уроку, і приклеїмо їх на обкладинку зошита.


II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2.  Вправа “Пінг-понг”

До дошки виходять двоє учнів і по черзі ставлять запитання одне одному з теми “Будова слова”.

-Який розділ ми вивчаємо ? ( Будова слова)
-Частина слова, яка змінюється ,називається ? …(закінченням )
-Частина слова без закінчення ?...(основа)
-Спільна частина споріднених слів називається …(коренем).

 

3. Запис числа, класна робота в зошиті.

4.Каліграфічна хвилинка.                   

                         Урок почнемо без зупинки

                          з каліграфічної хвилинки.


Оо  ой  йо  ом  ор  ов  он
Осінь  обруч   ось
Два зелені огірочки 
Походжали по садочку.
    Розбери слово «походжали» за будовою.

    Склади речення із словом  «осінь».
 

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
Слайд

Я над лісами , полями летів і до вас , малята , прилетів.

  - Робота над реченням .
-Що спільного у виділених словах ?
-Як ми можемо їх назвати ?
-Чим відрізняються виділені слова?

Отож , сьогодні ми поговоримо про префікс.
Тема нашого уроку «Префікс. Словотворча роль префіксів».

IV. Вивчення нового матеріалу.
Будову слова ми вивчали.
Було закінчення, основа.
А потім корінь виділяли,
Споріднене шукали слово.
А нині гість в кашкеті – префікс.
Важлива, значуща частина.
І ці слова сьогодні з вами
Ми на уроці перевірим!

- Пропоную послухати казку.

Казка

Важко жилося на світі слову ЙТИ .Воно  завжди в дорозі й тому втомилась. Все йти та йти і друзі всі  загубились. От і здавалось, що це слово дуже не щасливе. Та на галявині з`явилася весела й галаслива частинка слова. Познайомилися. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
Далі частинка За взялася допомагати (Зайти). Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралося Вийти , а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (пере -) Перейти.
Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.
( Всі слова , що утворювалися вчитель поступово відкриває :
ЙТИ
ПРИЙТИ
ЗАЙТИ
ВИЙТИ
ПЕРЕЙТИ
ДІЙТИ
ЗНАЙТИ)

- Діти, то де стоїть Префікс? (перед коренем).

ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Робота з підручником .

Спостереження за словотворчою          роллю префікса. Вправа 1, с. 87

  1. Хвилинка-цікавинка

В українській мові існує понад сто префіксів. Але існують мови, наприклад, китайська, де суфіксів і префіксів немає.


2. Гра

Утворити нові слова за допомогою префіксів.

На дошці
КАЗАТИ , за допомогою префіксів утворити нові слова .

Префікси записані на дошці.( Сказати, розказати, переказати, відказати)

  1. Фізкультхвилинка

Щось втомились ми сидіти

Треба трішки відпочити.

 

  1. Подорож до КАФЕ ПТАХ

Зараз ми з вами відправимося перекусити до КАФЕ ПТАХ

А чому в нього така назва, ви зрозумієте пізніше.

Давайте пригадаємо правила поведінки в кафе.

- Розмовляти тихо

- Поводимося виховано.

 

Що може зробити пекар? (Він може спекти пиріг.) Звісно.

А що може зробити бабуся вдома,чекаючи нас вас з кафе, за допомогою ниток та голки ? (Так, зшити.)

Спекти зшити

-Який префікс в слові спекти? с

-Який префікс в слові зшити? З

А чому не с ????

Для цього ми повинні запам’ятати правило

- Префікс  ̚с вимовляється і пишеться перед глухими к,п,т,ф,х. Перед усіма іншими, незалежно від того, який звук чуємо, пишемо префікс  ̚з

-А ви вже здогадалися, чому наше КаФе має назву ПТаХ?

Так, це ті ж самі приголосні, які є в правилі, тільки стоять в іншій послідовності. Як можна тепер сформулювати правило, коли пишемо префікс с-? (Перед КаФе ПТаХ завжди пишеться префікс с-.) Щоб краще запам’ятати правило перед якими буквами пишеться префікс с-, ми змінили послідовність приголосних. Це і є таємниця КаФе ПТаХ.

 

- Попрацюємо в парах. Кожна пара отримує завдання. Відповідатиме та пара першою, яка швидше справиться з завданням

5. Виділи префікси в словах.

Розписав, відніс, присунув, почекати, заходив, накричав, приїхав, прабабуся.

6.Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова. Запиши їх.

Ходити,…

Пливти, …

7.Робота за підручником.  Письмо з коментуванням. Вправа 2, с. 87 (письмово)

8.Спостереження за емоційним забарвленням тексту. Вправа 3, с. 87

Це уривок з автобіографічної повісті «Зачарована Десна» Олександра Довженка, українського письменника, сценариста та кінорежисера, який народився 10 вересня 1894 року. Олександр Довженко створив більше 10 повнометражних фільмів. А найвідомішими його літературними творами є «Зачарована Десна» та «Україна в огні».

В цьому короткому нарисі кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ що не день, то частіше починають вторгатися спогади.

Що викликає їх? Довгі роки розлуки з землею батьків, чи то вже так положено людині, що приходить час, коли вивчені в давно минулому дитинстві байки й молитви виринають у пам’яті і заповняють всю її оселю, де б не стояла вона.

9. Робота в парах. Вправа 4, с. 87

10. Вправа “Обговорення в широкому колі” за матеріалом вправи 6, с. 87

 

VІ. Підсумок уроку
У народі кажуть : "Хто знання має, той мур ламає". В цьому сьогодні переконалися і ми.  Нам з вами прийшов час завершати наш урок  з новими знаннями з української мови.
а) Рефлексія . «Інтерв’ю за три кроки»
- Сьогодні на уроці ми …
-Які ваші враження від уроку?
-Чому вдалося виконати всі завдання?
-Скажіть, а чи справдились ваші очікування від уроку, які ви писали на стікерах на початку уроку?

11. Домашнє завдання.  Виконати вправу 5 на с. 87 підручника.

 

Урок розроблений до програми Р.Б.Шиян, підручник «Українська мова 4 клас І частина», Г.Остапенко, О. Волощенко, О.Козак. Видавництво «СВІТИЧ»

 

docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку