Тема. Різноманітність рослин. Їх будова
Мета:
-
формування предметних компетентностей: формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, уміння розрізняти органи рослин, називати їх, з’ясувати значущість; розвивати увагу, мислення, пізнавальний інтерес до світу рослин, пізнавальне ставлення до природи.
-
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, компетентності в природничих науках і технологіях.
Обладнання: малюнки Яблуньки, Ромашки, Калинки, торбинка з малюнками герої казки, плакат з органами рослин, 3 тарілки з яблуками, квітами ромашки і плодами калини, пазли, картки для роботи в парах, шаблони яблук.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Ви спокійно всі сідайте,
працювати починайте.
Чути дзвоник голосистий,
Він дзвенить немов намисто.
Намистинки розсипає
й весело усіх скликає.
Подивилися на мене,
усміхнулися усі:
-
Хто готовий до роботи?
-
Хто бадьорий?
-
Молодці!
2. Актуалізація опорних знань
- Я хочу розказати вам одну пригоду. Про це мені розповіло Сонечко.
В одному саду жили Яблунька, Калина і Ромашка. Вони грілися під промінням лагідного Сонечка. Та раптом Яблунька з презирством подивилася на своїх сусідок і сказала:
-
Ви мені не рівня. Я вища від вас, я краща, у мене завжди багато великих, запашних яблук. А от в тебе, Калинко, плоди гіркі й дрібні. А Романка взагалі маленька й тендітна. Тільки Сонечко припече, вона й листочки опустить.
Розгнівалися на неї Калинка й Ромашка. Вони почали так сперечатися, а ж прокинувся вітерець, який спав у садовій траві. Він почав їх заспокоювати і казати, що вони з однієї родини, але сусідки повідверталися одна від одної і слухати нічого не хотіли.
-
Діти, Сонечко й Вітерець просять вас помирити подружок, ми допоможемо їм?
-
Перш за все скажіть, чому Вітерець сказав, що вони з однієї родини? (Вони рослини)
3. Повідомлення теми та мети уроку
- Отож, сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося більше про рослини, їх будову і допоможемо помирити подружок. Для цього ми з вами поділимося на групи.
(Діти з торбинки витягують малюнки Яблуньки, Ромашки, Калинки і діляться на групи)
ІІІ. Основна частина
-
Робота з підручником с. 3
(Учитель зачитує повідомлення у підручнику)
-
Діти, де ростуть рослини?
-
А щоб примирити наших сусідок, кожна група повинна сказати до якої природи належить їх героїня і чому.
-
А що ж потрібно нашим рослинам для життя?
-
Отож, цим вони схожі?
-
Вивчення будови рослини
-
А ось Сонечко з Вітерцем сказали мені один секрет. І я з вами ним поділюся. Вони говорять, що всі рослини можуть бути дуже різні, але мають однакові частини – органи.
(На дошку вивішуємо плакат з органами рослин і ознайомлюємо дітей з ними)
-
Це корінь, стебло, листки, квіти й плоди з насінням. У рослини є надземна і підземна частина. Підземна частина це корінь.
-
Корінням рослина закріплюється в грунті, міцно утримуючи рослину. Чим більша рослина, тим більший корінь. Коренем рослина дістає воду з розчиненими в ній мінеральними солями. Стебло (або в дерев і кущів стовбур) - тримає рослину над землею, повертає її до сонця та надає необхідні речовини для всього організму. Листя вбирає сонячне тепло і світло, випаровує воду. Квітка рослини – це не тільки краса. Із квітки утворюються плоди. У плодах дозріває насіннячко, яке в них сховане і завдяки насінню рослини розмножуються.
-
Робота в групах
(Вчитель дає у кожну групу малюнки яблуні, калини, ромашки із коренем)
-
Діти, дослідіть чи є такі органи у ваших рослин. Обведіть корінь – червоним, стовбур – жовтим, листя – синім, квіти – зеленим, плоди з насіння – рожевим.
(Вивішуємо малюнки з обведеними органами рослин на дошку)
-
Чи схожі за будовою Яблунька, Ромашка і Калина?
-
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=Jl-L-zHQP2A
-
Тренувальні вправи
Гра «Пазли»
(Вчитель заздалегідь готує на ватмані малюнок рослини, розрізаний на 8 частин. Діти в групі мають скласти пазл і сказати, яка це рослина.)
Гра «Дослідники»
(На тарілочці в кожну групу ставимо розрізане яблуко, кілька квіток сухої ромашки і кілька ягід калини. Діти з допомогою вчителя розглядають плоди з насінням і квітку з насінням)
Вправа «Домалюй»
( Кожній парі учнів дають малюнок рослини, де немає якось органу. Дітям треба домалювати ті органи рослин, яких не вистачає.)
IV. Підсумок уроку
Вправа «Запитання-відповідь»
-
Чи схожі наші подружки – Ромашка, Яблунька і Калинка?
-
Чим?
-
Назвіть які органи у них є?
-
Діти, як ви вважаєте, ми примирили сьогодні подружок?
-
У вас на партах лежать яблучка, розмалюйте їх зеленим, якщо ви задоволені своєю роботою на уроці, жовтим, якщо помилялися і червоним, якщо було складно.