Тема: «Вода».
Мета:
Формування природничих компетентностей: ознайомити учнів з основними властивостями води, розширити знання дітей про значення води для життя, учити робити висновки з результатів спостережень і проведених дослідів, розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до вивчення властивостей води, виховувати допитливість, дбайливе ставлення до води.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, компетентності в природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: комп'ютер, відеоролик, склянки з водою, предметні малюнки, камінчик, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні галузі: природнича, мовно-літературна, математична, інформаційна.
Хід уроку
І Вступна частина.
1.Ранкове коло.
Колом сонечко іде,
За собою день веде.
Станьмо разом, станьмо в колі –
Станемо сонечком у школі!
Прийшов час ранкової зустрічі, займіть свої місця у колі друзів.
(Діти стають у коло)
Діти і вчитель стають у коло.
1.Привітання
1. Доброго ранку, дівчатка!
Доброго ранку, хлоп’ятка!
Хай буде вдалим сьогоднішній день,
Наповнений він буде моментами радості.
Нехай буде працювати сьогодні не лінь,
Справи переробити без краплі втоми.
2. Гра «Снігова куля»
Перший учень називає своє ім’я. Другий називає ім’я першого і своє. Третій називає ім’я першого, другого і своє. Останнім хто називає всі імена і своє, є вчитель.
3. Операція «Комплімент»
-Передай свою посмішку сусідові та скажи йому комплімент.
2.Групове заняття.
1. Показ настрою «Долонька успіху»
- Покажіть свою праву долоньку. Стисніть мізинчик ті, кого сьогодні зранку поцілувала мама чи тато. Стисніть ще один пальчик ті з вас, хто сьогодні умився та почистив зуби. Стисніть третій пальчик ті, у кого гарна зачіска. Стисніть вказівний пальчик ті, хто побачив сьогодні своїх друзів. Покажіть, що у вас вийшло.
2.Візьміть свою прищепочку і прикріпіть до тієї сови, яка відповідає вашому настрою.
3. Активність «Капелюх очікувань»
Діти рухаються під жваву музику по колу передаючи один одному «Капелюх очікувань». Коли музика стихає – дитина в цьому капелюсі висловлює свої припущення та сподівання стосовно сьогоднішнього навчального дня.
Молодці, сідайте, будь ласка, за парти. А тепер пригадаємо правила уроку.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно гарно,
Не крутитись на всі боки,
Як папуги та сороки.
Сказати хочеш не кричи,
А краще руку підніми.
Діти, а як називається наш урок? (ми досліджуємо світ)
Отже, ми з вами дослідимо яка у нас сьогодні погода.
Сьогодні черговий синоптик .......................
- Яка зараз пора року?
- Який же день?
- Який зараз місяць?
- Число?
- А на вулиці тепло чи холодно?
- А опади є?
ІІ Основна частина
1. (Вчитель демонструє малюнок Капітошки.)
- Послухайте віршик і скажіть:
- Хто завітав до нас на урок?
2. (Вчитель читає віршик.)
Капітошка я весела,
Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
- Хто це, дітки, завітав до нас на урок?
(краплинка води).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Чи знаєте ви цього персонажа? Так, правильно, це - Капітошка. А Капатошка у нас що? Так, Капітошка і є краплинка водички
Тема сьогоднішнього тижня Пригоди крапельки
А тепер давайте всі разом послухаємо пісеньку Капітошки.
https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA
Створення проблемної ситуації (послухайте казку)
- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
- Що знайшли люди? Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими. (Виймаю пляшку з водою). Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.
Звідки ж прибула до нас краплинка? Дати відповідь на це питання вам допоможе відповідь до загадки.
Відгадайте загадки.
Я і хмара, і туман,
І струмок,і океан,
І літаю, і біжу,
І скляною бути можу! (Вода)
Мене п'ють мене ллють.
Усім потрібна я,
Хто я така? (Вода)
- Гостею нашого сьогоднішнього уроку буде вода, а наша краплинка просто відірвалась від неї.
ІІІ. Цілереалізація.
Актуалізація й корекція опорних знань.
Я вам на парти поставила стаканчики з водою. Візьміть стаканчики обережно в руки. Подивіться .
- Який колір має вода? (Вода кольору не має, вона – прозора.)
Понюхайте.
- Чи має вода запах? (Вода запаху не має.)
Попробуйте.
- Чи має вода смак? (Вода смаку не має.)
Бесіда.
Учитель показує воду у склянці і камінь.
Ось вода і камінь. Що ви можете сказати про камінь? ( Він твердий, його можна взяти в руку, кинути на землю чи покласти на стіл. Він не змінить своєї форми.)
А чи має вода якусь форму? Чи можна її покласти на стіл, як камінь? (Ні, бо вода розтечеться, поллється – вона рідка)
Так, справді – вода це рідина. Вона легко змінює свою форму, набираючи форми посудини, в якій знаходиться. (Учитель переливає воду у блюдце)
А чи може вода бути твердою? Послухайте загадки:
1. Коли взимку мороз і холоднеча,
Покриті їм і ставок, і калюжа. (Лід)
2. Біла скатертина всю землю вкрила. (Сніг)
Де у вас у кожнім домі, ховається вода у стані твердому? (Вдома замерзла вода у холодильнику)
Вчитель демонструє лід з холодильника.
Ой! А чому з нього капає вода? ( Лід розтанув, бо в класі тепло)
А що відбудеться з водою, якщо її добре нагріти? (Коли вода закипить, вона стане парою)
Вчитель демонструє чайник, який парує (попередньо нагрівши його).
Тож у природі вода може зустрічатися у рідкому, твердому, газоподібному стані.
Отже, вода володіє мистецтвом перетворення? Вона, як справжня чаклунка, може змінюватися: то біжить швидко у потічку, то падає на землю, виблискуючи холодними витинанками – крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона плаче дощем, а на завтра скресла могутньою кригою. Змінився настрій – вкрила землю рясним туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого.).
Гра «Де сховалась краплинка?»
Вчитель:
Я називаю слова ( бурулька, град, папір, струмок, книга, школа, будинок, чай, суп, портфель, бутерброд, дощ, роса, хмара ). Якщо поняття пов’язане з водою, ви плескаєте в долоньки, якщо ні – розводите руки в сторони.
3.Руханка «Краплинка і хмарка»
На підлозі розкладені хмаринки з паперу. Всі діти – це краплинки. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються по класу. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «хмаринку». «Краплинка», якій не вистачило «Хмарки» або вона не встигла знайти «випаровується» (вибуває з гри).
Всі знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Так і наше тіло складається з води.
Не віриш? Перевір, понюхай розрізану цибулинку… що потекли сльози чи слина ? От і вода.
Якщо поділити тіло людини на 3 півні частини, то 2 з них – це вода.
Подивіться на глобус.
Більша частина його блакитного кольору – це вода. Води на землі у 2 рази більше, ніж суші.
— Де ще можна знайти воду на землі? (у рослинах)
— Дійсно, у листях, стеблах, плодах рослин теж міститься вода.
Вода безцінний дар природи. Вона є в кожній живій істоті. Без води все гине і рослини і тварини.
Діти подивіться на дощку, що там зображено.
Море , річка, дощ, сніг, лід.
А все разом це вода.
4.Фізкультхвилинка дощик.
5. Водяна математика
Ірина до обіду випила 2 склянки води, а після обіду – 4 склянок.Яку дію треба виконати, щоб довідатися скільки склянок води випила Іринка впродовж дня.
Як відомо дитині потрібно за день випити 9 склянок води. Андрійко у першій половині дня випив 5 склянок води. Яку дію треба виконати, щоб довідатися скільки склянок води залишилося випити хлопчику у другій половині дня?
Розмальовування Капітошки
6. Вправа «Чарівна вода».
А ви знаєте, що вода чарівна. Давайте в цьому переконаємося. У вас на партах лежать квіти які закрилися. Візьміть її у руки і підійдіть до мены. Називаючи чарівне слово (слово ввічливості) кладіть свою квіточку у воду. Якщо вище ввічливе слово сподобалось для водички то вона розкриє нашу квіточку.
VІ. Підсумок уроку
Отже, воду потрібно охороняти, берегти, не забруднювати, використовувати дбайливо.
- У вас на столах лежать крапельки і хмаринки, якщо урок був пізнавальним і корисним для вас, покажіть крапельку. Якщо урок був для вас не цікавим, і ви нічого нового не дізналися, покажіть хмаринку.
- Закінчився наш урок. Піднялись на один крок.
Стали трішки ви мудріші. Про водичку взнали більше.
Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.
Може й парою ставати , й людям всім допомагати.
Дуже всім вона потрібна
Адже в світі без води - НІ ТУДИ І НІ СЮДИ!