Тема: « Роль інноваційних технологій у освітньому процесі сучасного дошкільного закладу освіти»

Про матеріал
Щоб задовольнити природну потребу малюка в пізнанні сучасного світу, творчі і креативні педагоги використовують у своїй роботі інноваційні та розвивальні технології. Зупинімося детально на універсальній освітній технології, яка сприяє розвитку в дітей математичних знань і вмінь.
Перегляд файлу

Піщанський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Красноградської міської ради Харківської області

 

Тема: « Роль інноваційних технологій у освітньому процесі сучасного дошкільного закладу освіти»

Підготувала : Семенюк О.М.

 

ВСТУП

 

 

   З народження і до того моменту , коли дитині виповнюється сім років

дитина проходить гігантський шлях розвитку. Величезний вплив на розвиток дитини дошкільного віку роблять фактори навколишнього середовища та виховання .

  Особливість розвитку дитини дошкільного віку полягає в тому , що такий розвиток не можливий без поваги до дитини як індивіду . Дуже важливо розвивати в крихітному чоловічку його індивідуальність , враховуючи особливості нервової системи крихти , а також вроджені та успадковані особливості .

  Найбільш важливе досягнення дошкільного віку полягає в тому, що дії дитини набувають цілеспрямованого характеру. Займаючись різними видами діяльності — грою, малюванням, а також у повсякденній поведінці, діти починають діяти відповідно до поставленої мети, хоча через нестійкість уваги вони можуть і забути про неї, оскільки відволікаються, залишають одну справу заради іншої.

  У дітей продовжує вдосконалюватись наочно-образне мислення. Проте в малюків помітним стає інтерес не до самого предмета, а до способу його використання, механізму побудови. Дбаючи про задоволення такого інтересу, дорослий сприяє розвитку пізнавальної активності у дитини, що є необхідною умовою її розумового розвитку.

  Малюка вже з перших років життя оточує математична інфор­мація, тому дошкільна освіта має бути спрямо­вана на виховання в дітей звички до повноцін­ної логічної аргументації. Розвиток у дошкільни­ків узагальнених способів розумової діяльності, засобів побудови пізнавальної діяльності є важ­ливою передумовою формування в них життє­вої компетентності, уміння орієнтуватися в мін­ливому навколишньому світі, пристосовуватися до нових умов життя, продуктивно й гармонійно взаємодіяти з оточенням.

   Щоб задовольнити природну потребу малюка в пізнанні сучасного світу, творчі і креативні педагоги використовують у своїй роботі інноваційні та розвивальні технології. Зупинімося детально на універсальній освітній технології, яка сприяє розвитку в дітей математичних знань і вмінь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Переваги інноваційних технологій в роботі з дітьми дошкільного віку

 

Універсальність. Застосування технології не суперечить іншим методикам, тому вона може використовуватися як окремо, так і в поєднанні з іншими, доповнюючи їх. Вона може використовуватися в дошкільних навчальних закладах.

Багатофункціональність. Вона є математичним посібником,  який дає змогу  підвести дитину до розуміння абстрактних і математичних понять. Створена безпосередньо для навчання математики та розвитку математичних здібностей у дітей, при цьому сприяє розвитку дрібної моторики, просторовому  та  зоровому  сприйняттю.

Доступність. Проста і зрозуміла дітям, сприймається як гра. Вона доступна для роботи з дітьми віком від двох років.

Ця технологія сприяє розвитку пізнавальних процесів — у дитини формуються уявлення про порівняння, аналіз, синтез, логічні дії, кодування й декодування.

У дітей розвиваються математичні знання та вміння (вчаться класифікувати, узагальнювати):

а) діти усвідомлюють поняття «більше — менше», вчаться визначати розташування предметів «праворуч — ліворуч», «між», «попереду», «позаду»,  «довше», «коротше», «вище», «нижче»;

б) у дітей формуються уявлення про послідовність чисел першого десятка, знання про склад числа (у межах 10);

в) діти вчаться ділити ціле на частини й вимірювати об’єкти умовними мірками, вони можуть у процесі цієї практичної діяльності засвоїти деякі найпростіші види функціональної залежності;

г) діти усвідомлюють прийоми додавання, віднімання чисел першого десятка.

У дітей розвиваються психічні процеси: сприймання, мислення, зорова і слухова пам’ять, увага, уява.

Методика сприяє розвитку дитячої творчості, розвитку фантазії та уяви, а також пізнавальної активності. У дітей розвиваються соціальні навички та вміння: вони вчаться працювати в колективі, навчаються бути соціально активними.

2. Завдання програми навчання математики дітей дошкільного віку

 

  Робота з розвитку логіко-математичних умінь у дітей дошкільного віку полягає у створенні відповідних умов для формування пізнавальної діяльності в дошкільника. Дорослий повинен до­помогти дитині розкрити свій потенціал, навчити її самостійно пізнавати світ. Тут важливо не згая­ти час, відведений дитині природою на інтен­сивний розвиток.

  Педагоги в дитячому садку поставили перед собою завдання організувати таку пізнавальну діяльність, яка б ставила дитину перед необхід­ністю спрямувати свої розумові зусилля на по­шук нових і вибіркове використання наявних у неї знань і вмінь для розв'язання нового конк­ретного завдання. Вихователі спрямовують свої зусилля на формування в дітей мотивації до піз­нання, яка спрямовуватиме їхню пізнавальну активність, стимулюватиме розвиток почуттів й інтересів. Що цікавіша, емоційніша така діяль­ність, то ефективнішою вона є.

  Необхідним засобом усвідомлення дійсності, засвоєння знань із будь-якої галузі, зокрема ма­тематичної, є логічні вміння. Вони використову­ються для узагальнення й систематизації, дають змогу отримувати нові знання, використовуючи набуті раніше.

  Отже, навчити дитину логічно мислити — одне з найважливіших педагогічних завдань.

Процес формування початкових матема­тичних знань і вмінь у дітей дошкільного віку слід організовувати так, щоб навчання давало не лише безпосередній практичний результат, а й розвивальний ефект. Для цього доцільно організовувати дидактичні заняття логіко-математичного спрямування. Педагоги переконані, що заняття з математики набувають особ­ливого значення у зв'язку з розвитком у дітей пізнавальних інтересів, уміння проявляти вольо­ві зусилля у процесі розв'язування математич­них задач. Вихователі планують, організовують, проводять заняття, що відрізняються за видами (комплексні, тематичні, інтегровані, домінантні), типами (фронтальні, підгрупові, індивідуально-гру­пові, індивідуальні) та способами організації (ігрові, сюжетно-ігрові, навчально-ігрові, навчально-пізна­вальні, презентативні, заняття-подорожі).

  Перед вихователями, які організовують такі заняття, постають такі завдання:  

- розвивати інтерес до навчання;

- сприяти залученню кож­ної дитини до творчого навчального процесу;

- використовуючи нетрадиційний дидактичний матеріал;

- сприяти активній мисленнєвій діяль­ності, уникаючи стандартів;

-  сприяти свідомому засвоєнню знань.

 Заняття з математики дисцип­лінують дітей, сприяють формуванню в них цілеспрямованості, організованості й відпові­дальності.

  Для реалізації завдань, окреслених у Базо­вому компоненті дошкільної освіти й чинних програмах, вихователі широко використовують інноваційні технології, цікаві нетрадиційні ме­тодики, адаптовані до використання в роботі з дітьми дошкільного віку. Усі ці методики ґрун­туються на використанні специфічного дидак­тичного матеріалу й авторських розвивальних ігор.

Зазначені технології підвищують результа­тивність освітньо-виховного процесу, підходять для роботи з дітьми впродовж дошкільного дитинства, зорієнтовані на індивідуальний під­хід до дитини й забезпечують реалізацію освітніх завдань відповідно до вимог Державного стан­дарту.

Організовуючи освітній простір дошкільнят, що задовольняє пізнавальні потреби кожного ви­хованця, вихователі приділяють особливу увагу вдосконаленню предметно-ігрового середовища. Одним із засобів інноваційних технологій у ДНЗ є кольорові лічильні паличка Дж. Кюїзенера .

 

 

 

 

 

 

 

3. Кольорові лічильні палички Дж. Кюізенера

 

 Палички Кюїзенера, або як їх ще називають «числа в кольорі», кольорові палички, кольорові числа, — це дерев’яні або пластмасові палички, різні за кольором і довжиною. Довжина паличок коливається від 1 до 10 см. При цьому кожна паличка має свій колір і позначає певне число.( мал. 1)

(мал.1)

Найменша — біла, вона позначає число 1, далі червона — позначає число 2, далі зелена – позначає число 3 і так далі, їх використання дає змогу розвивати уявлення в дітей про чис­ло на основі лічби й вимірювання. До висновку про те, що число з'являється в результаті лічби й вимірювання, діти приходять у процесі роботи з паличками, маніпулюючи ними.

Діти використовують для складання предме­та різнокольорові палички потрібної довжини так само вільно, як і палички одного кольору. Ви­кладання з паличок візерунків і сюжетів закріп­лює колір, уміння лічити й розрізняти кольори, накладати

і прикладати, розвиває дрібну мото­рику рук, фантазію і креативність.

 Вибір кольору має на меті полегшити використання комплекту. Палички, що позначають числа 2, 4, 8, утворюють «червону сім'ю», 3, 6, 9 — «синю сім'ю», 5 і 10 — «жовту сім'ю». Цей поділ паличок на «сім'ї» — не випадковий, а пов'язаний із певним співвідношенням їх за величиною.

  «Червона сім'я» містить числа, кратні двом, «синя сім'я» складається з чисел, кратних трьом, а числа, кратні п'яти, позначені відтінками жовтого кольору. Кубик білого кольору («біла сім'я») — одиниця. З одиниць можна скласти будь-яке число, виклавши їх по довжині відповідної палички. Число 7 позначе­но чорним кольором, утворюючи окрему «сім'ю».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Набори містять 119 або 144 елемента (палички), трафарети із цифрами, знаками «більше», «менше»; картки з дидактичними іграми

тощо.( мал.2) (мал..2)

  Вихователі переконалися на практи­ці в тому, що за допомогою цих паличок легко запам'ятовується склад числа з одиниць і малих чи­сел. Молодші дошкільники залюбки будують схо­ди, килимки, будиночки, готуючись до сприйняття співвідношення числа й кольору, кольору й чис­ла.

За допомогою паличок діти також засвоюють кількісну й порядкову лічбу, учаться знаходити за­кономірність і продовжувати ряд чергуючи палич­ки та порівнюючи їх за довжиною і висо­тою. Хоча педагоги свідомо не зосереджують увагу на паличках, як на моделях числа, діти у старшій групі легко засвоюють процес моделювання.

Розв'язуючи завдання з використанням цих паличок, діти опа­новують прямий і зворотний рахунок; арифметичні дії: додавання, віднімання, множення й ділення; вчаться ділити ціле на частини й вимірювати об'єкти; ознайомлюються з властивостями геометричних фігур. Розвиваються просторові уявлення дошкільників (біль­ше, менше, зліва, справа, вище, нижче тощо). Такий широкий спектр можливостей лічильних паличок Кюїзенера, безумовно, доводить їх багатофункціональність.

Ігри та вправи підготовчого етапу передбачають групування паличок за різними ознаками, спорудження з них будівель. Діти засвоюють склад комплекту паличок, їх кольори, співвідношення паличок за розміром. Крім виразів «такий самий», «не такий, як», діти вживають слова «однакові», «різні».

У процесі розв'язання дитиною завдань із кольоровими палич­ками нескладно з'ясувати, які кольори вона розрізняє. У разі якщо в дитини виникають труднощі у визначенні кольору тієї чи тієї па­лички, дорослому слід спочатку показати їй кожну паличку, назвав­ши колір. Відтак потрібно допомогти знайти паличку такого самого кольору, а потім — предмети такого самого кольору в навколишньо­му оточенні. Порівнюючи з дитиною довжину паличок, слід супро­воджувати свої дії словами: «Це довга паличка, а це — коротка».

Універсальність кольорових паличок забезпечує можливість результативного їх використання в різних вікових групах у визна­чених вище зонах за умов організації основних видів діяльності: логіко-математичної, сенсорно-пізнавальної, мовленнєвої, літературно-театральної, художньої, сюжетно-рольової, соціокультурної і навіть рухової. Палички Кюїзенера можна використовувати як для індивіду­альної роботи, так і для роботи в парах та малих групах. Тобто вони є засобом організації міжособистісної взаємодії дітей, що є актуаль­ним завданням сучасної дошкільної освіти. Дуже зручно застосову­вати цей авторський посібник і для організації динамічного середо­вища та інтегрованого простору в групі.

 

 

 

 

 

 

4 . Етапи роботи з лічильними паличками Дж. Кюізенера

 

Роботу з паличками можна розпочинати в будь-якій віковій гру­пі. При цьому доречно дотримуватись таких умовних етапів роботи з ними:

  • ознайомлювальний (сенсорно-ігровий);
  • частково-керований (практично-діяльнісний);
  • самостійний (експериментально-дослідний).

На ознайомлювальному етапі діти розглядають палички, кру­тять їх у руках. Ознайомлюються з поняттям «колір», «множина», «величина», розвиває просторові уявлення, ознайомлює з послідовністю цифр (від 1-5), «При цьому задіяні дрібні м'язи рук, тактильні відчут­тя та зорове сприймання дітей. Тут набір паличок є грою-конструктором чи мозаїкою для моделювання та конструювання різних площинних та об'ємних фігур, таких як: одноколірний чи різноко­лірний тин, потяг з однаковими чи різними вагонами, башта, пали­ця, геометричні фігури, прості для складання предмети (дім, віконце, сходинки, квіточка, стілець) або елементарні узори.

Доцільними на цьому етапі будуть завдання на класифікацію, порівняння чи аналізування множини паличок.

  Слід використову­вати один чи декілька повних комплектів лічильних паличок Кюїзе­нера або вибіркову множину — лише короткі білі та довгі червоні палички тощо.

          Можна запропонувати дітям такі завдання: виберіть лише жовті палички; оберіть будь-яку паличку та порівняйте її довжину з довжиною палички, що у вихователя чи інших дітей; розкла­діть палички в різні коробочки за зразком (при цьому палички чи коробочки можуть бути розміщені як на одному місці, так і по всій кімнаті).

Для здійснення логіко-математичної діяльності є велика група ігрових завдань, спрямованих на формування вміння рахувати. Скажімо: порахуй, скільки всього паличок; порахуй лише жовті палички; вибери три однакові палички; вибери й виклади в рядок п'ять синіх паличок; виклади в рядок стільки само пали­чок, скільки козенят у кози; у мене три палички, виклади в ря­док більше паличок, ніж у мене; побудуй казковий ланцюжок, викладаючи палички різного кольору одна за одною: перша — жовта, друга — зелена, третя — червона тощо.

Можна запропонувати дітям винайти найоптимальнішу мірку (паличку) для вимірювання столу чи олівців; моделювати явища природи (наприклад, веселку) за допомогою поєд­нання кольорів; зобразити модель тексту, обравши умовні по­значки для його частин. Крім того, у зоні свободи діти можуть використовувати матеріал для творчої чи експериментальної діяльності на власний розсуд. На другому етапі розвиваються вміння дітей ділити ціле на частини, вихователь учить вимірювати об’єкти, засвоювати прямий і зворотний рахунок, навчає визначати склад числа ( з одиниць і двох менших чисел), навчає арифметичних дій додавання й віднімання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.  Ігрові вправи з використанням паличок Дж. Кюізенера.

 

  Палички дають можливість виконувати вправи і в горизонтальній і в вертикальній площині на одному й тому ж місці, наприклад на столі, в той час як смужки розміщуються або на столі , або на фланелеграфі. З паличками можна грати і на підлозі, складати фігури за власним бажанням. Або разом із вихователем і за поставленним завданням. Наприклад :

Завдання 1. Розставте палички від найниж­чої до найвищої, до цих паличок добудуйте ряд у зворотному порядку. Яка геометрична фігура утворилась?

Завдання 2. Викладіть із різних паличок таку, яка завдовжки така сама, як і червона.

Завдання 3. Один потяг складається із блакит­ної і червоної паличок. Складіть поїзд із білих па­личок, довший на один вагон.

Завдання 4. Збудуйте будиночок для числа «9». Щоб почати «будівництво», знайдіть палич­ку, що відповідає цифрі «9».

Завдання 5. Вправа « Одна за одною вставай». Вихователь вчить дітей порівнювати величину паличок та будувати послідовність ряду за їх висотою. Для цього дітям потрібно «вишикувати» палички за зростом – від найнижчої до найвищої.(мал.4)

 

 

Завдання 5. Гра- конструювання « Парканчики високі і низькі». Побудувати паркан для будиночків, де на дахах написані цифри. Дітям потрібно добрати палички відповідно до кольору даху та написаній цифрі і побудувати паркан.

Завдання 6. Гра- конструювання «Мій будиночок». За власним вибором дітей паличок побудувати будиночок, діти ознайомлюються геометричними фігурами(квадрат, трикутник), кольорами, просторовими орієнтирами («за», «ліворуч», «праворуч»). (мал. 5)

 

 

 

 

 

Висновок

 

  Дидактичний матеріал, розроблений бельгійським математиком Х.Кюізенером, може стати одним із засобів забезпечення логіко-математичного розвитку дошкільників, де дитина вчиться співставляти кольори з числами: чергування кольорових смужок – у числову послідовність, поєднання смужок у візерунках - склад числа. властивості чисел – чим більше число, тим більше варіантів його розкладання, вирішуються «кольорові» приклади – сума й рівність визначаються через відбір невідомого з сукупності кольорових смужок.

Основні властивості цього дидактичного матеріалу: абстрактність, універсальність, висока ефективність та оптимізація педагогічного процесу.

Велике значення паличок у реалізації принципу наочності, подачі складних математичних понять у доступній для малюків формі, в оволодінні певними операціями, необхідних для розвитку в дітей елементарних математичних уявлень.

Також вони сприяють набуттю дітьми чуттєвого досвіду, поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від конкретного до абстрактного; розвивають бажання оволодіти числом, лічбою, вимірюванням, простими обчисленнями; сприяють вирішенню навчальних, виховних та розвивальних завдань.

Палички Кюізенера - дидактичний засіб, який відповідає специфіці та особливостям елементарним математичним уявленням дошкільників, їх віковим можливостям, рівню розвитку дитячого мислення: наочно-дієвого та наочно-обраазного.

Враховуючи той факт, що в мисленні дитини відображається перш за все те, що спочатку здійснюється в практичних діях з конкретними предметами, робота з паличками дозволяє покласти практичні, зовнішні дії на внутрішній план, створити повне, чітке та в достатній мірі узагальнене уявлення про поняття.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку