Природознавство
Урок 16
Тема: Рослини. Однорічні та багаторічні рослини.
Мета уроку: розширювати знання учнів про рослини; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.
Очікувані результати: учні повинні розрізняти однорічні й багаторічні рослини, знати способи розмноження рослин.
Обладнання та матеріали: насіння й плоди різних рослин (айстри, будяка, клена, соняшника, дуба, сосни, горобини, часнику), зразки пакувальних матеріалів (поліетиленові пакети, мішечки з тканини, картон, пластикові коробочки тощо).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
2. Перевірка домашнього завдання
2.1. «Синоптична хвилинка».
2.2. Заповнення таблиці «Осінні зміни в житті рослин». (Роздавальний матеріал.)
2.3. Індивідуальна письмова робота. Міні-твір «Осінні зміни в житті рослин».
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Робота за малюнками. (Роздавальний матеріал.)
Розгляньте малюнки й розкажіть, яку роль відіграють рослини в житті людей.
3.2. Фронтальна бесіда.
— Чому рослини називають «зеленим дивом Землі»?
— А що потрібно самим рослинам для життя?
4. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
— Чому ми відносимо рослини до живої природи?
— А як поширюються рослини? Хто знає? (Учні наводять свої приклади.)
Давайте більше дізнаємось про те, як розмножуються рослини і скільки вони живуть.
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
5.1. Розрізнення однорічних і багаторічних рослин.
На дошці схематично намальовані дві клумби. На кожній розміщено фотографії рослин або записані їхні назви.
► Завдання
Подумайте, чому рослини «посаджено» на різні клумби.
Клумба 1
Петунія Cоняшник
Первоцвіти Мишиний горошок
Айстра Гарбуз
Капуста Горох
Клумба 2
Суниця Лілія
Ехінацея Півонія
Молодило Спатіфілум
Аґрус Латаття
Малина Папороть
Дерева
Так, на клумбі 1 ростуть рослини, які треба висаджувати кожного року: петунія, соняшник, первоцвіти, мишачий горошок, айстри, гарбузи, капуста, горох. Згадайте, що іще садять бабусі на дачі.
Це — однорічні рослини.
Однорічні рослини (однорічники) — рослини, зазвичай трав’янисті, що живуть протягом лише одного вегетаційного періоду і за цей час встигають сформувати квітки й насіння. Стебло в таких рослин ніжне, зелене, тонке, воно не дерев’яніє.
— Давайте разом наведемо приклади однорічних рослин. Закрийте очі та помандруйте луками, парками чи городами. (Діти наводять приклади.)
На клумбі 2 ростуть рослини, що живуть більше двох років. Це суниця, лілія, ехінацея, півонії, молодило, спатіфілум, аґрус, латаття, малина, папороть, дерева. Це — багаторічні рослини.
Багаторічні рослини (багаторічники) — рослини, що живуть більше двох років. Вони можуть бути як трав’янистими, так і дерев’янистими. Трав’янистими багаторічними рослинами називають багаторічні рослини, наземні частини яких не дерев’яніють, як це відбувається в дерев і кущів; а дерев’янистими — решту багаторічних рослин. Тоді як дерева й кущі завжди багаторічні, трав’янисті рослини можуть бути як однорічними, так і дворічними.
Слово вчителя.
Подивіться на дошку. За яким принципом рослини на фотографіях «посаджено» на різні клумби? (Учні пропонують свої варіанти.)
Так, на клумбі 1 ростуть рослини, які треба висаджувати кожного року: петунія, соняшник, первоцвіти, мишачий горошок, айстри, гарбузи, капуста, горох. Це — однорічні рослини.
На клумбі 2 ростуть рослини, що живуть більше двох років. Це суниця, лілія, ехінацея, півонії, молодило, спатіфіллум, аґрус, латаття, малина, папороть, дерева. Це — багаторічні рослини.
Бесіда.
— Пройдіться подумки лісом, парком і назвіть багаторічні рослини.
5.2. Дослідницька робота в парах «Як розповсюджуються рослини?»
Демонстрація зразків насіння або малюнки насінин різних видів.
— Розгляньте насіння рослин. Що спільного?
Так, форма насінини така, щоб легше було проростати в ґрунті.
— Чи відрізняється воно одне від одного? Чим?
Візьміть насіння клену й сосни. Це — крилатка.
— А як ви думаєте, для чого крильця? (Вітер підхоплює насінину і переносить її.)
— Візьміть у руки насіння будяка. Колеться?
— Чим оточена насінина? (Крючечками.)
— Як ви думаєте, що станеться з насіниною, якщо поряд пройде тварина чи людина?
Так, насінина причепиться й відправиться в далеку подорож. Потім відпаде й потрапить у землю. Проросте нова рослина.
Багато рослин розповсюджуються за допомогою птахів, які з’їдають соковиту м’якоть з кісточками.
Дрібне насіння сіють у землю (газонна трава, морква, огірки, айстри), а цибулинки — висаджують (часник, цибуля, тюльпани).
5.3. Фронтальна робота. Дослідницький практикум «Як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння?».
1. Постановка проблеми: уявіть собі, що ми хочемо на шкільній ділянці посадити огірки. Для цього з найсмачніших огірків зібрали насіння, висушили його. Тепер треба якось зберегти до весни, щоб посіяти. Але як?
— Які умови ми повинні створити? (Протилежні умовам росту й розвитку.)
2. Вибіркова робота.
На дошці написані слова. Завдання: обрати потрібні умови зберігання насіння.
1) Тепло Холодно Прохолодно
2) Світло Тінь Темрява
3) Сухо Волого
3. Робота в парах. Перед учнями — зразки пакувальних матеріалів: поліетиленовий пакет, фольга, мішечок з тканини, картон, пластикова коробка, папір.
Завдання: обрати найкращий матеріал для пакування насіння і обґрунтувати свій вибір. (Насіння можна зберігати в паперових пакетиках, мішечках з тканини і вологонепроникного матеріалу. Слід звернути увагу на вологість. Якщо пакет вологонепроникний — насіння має бути добре просушене. Якщо паперовий чи з тканини — слідкувати, щоб повітря в приміщення не було вологим.)
4. «Асоціативний кущ».
На дошці в центрі кола написано запитання «Де зазвичай зберігають плоди в домашніх умовах?». Учні дають відповіді, які записуються навколо.
5. «Мозковий штурм». Узагальнення відповідей.
— Чому саме в цих місцях?
Учні мають визначити найкращі умови зберігання плодів. (Прохолодно, темно, сухо.)
Фізкультхвилинка
6. Узагальнення й закріплення знань
6.1. Робота з підручником, с. . Узагальнення знань про однорічні й багаторічні рослини.
1) Самостійне читання тексту параграфа.
2) Заповнення таблиці ознак однорічних і багаторічних рослин. (Роздавальний матеріал.)
6.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с. . Закріплення знань про розмноження рослин.
7. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна технологія «Мікрофон»
— Що нового ви сьогодні дізнались на уроці?
8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Індивідуальні завдання.
1. Дізнатись у батьків, як треба зберігати насіння, щоб висадити наступної весни.
2. Для допитливих: Як розмножуються кімнатні рослини?
3. Шість учнів-«науковців» отримують тексти для ознайомлення, вичитування або вивчення.
1