Тема: Рослини. Однорічні та багаторічні рослини

Про матеріал
Мета уроку: розширювати знання учнів про рослини; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до дослідницької діяльності. Очікувані результати: учні повинні розрізняти однорічні й багаторічні рослини, знати способи розмн
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 16

Тема: Рослини. Однорічні та багаторічні рослини.

Мета уроку: розширювати знання учнів про рослини; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.

Очікувані результати: учні повинні розрізняти однорічні й багаторічні рослини, знати способи розмноження рослин.

Обладнання та матеріали: насіння й плоди різних рослин (айстри, будяка, клена, соняшника, дуба, сосни, горобини, часнику), зразки пакувальних матеріалів (поліетиленові пакети, мішечки з тканини, картон, пластикові коробочки тощо).              

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Заповнення таблиці «Осінні зміни в житті рослин». (Роздавальний матеріал.)

2.3. Індивідуальна письмова робота. Міні-твір «Осінні зміни в житті рослин».

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Робота за малюнками. (Роздавальний матеріал.)

Розгляньте малюнки й розкажіть, яку роль відіграють рослини в житті людей.

3.2. Фронтальна бесіда.

— Чому рослини називають «зеленим дивом Землі»?

— А що потрібно самим рослинам для життя?

4. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

— Чому ми відносимо рослини до живої природи?

— А як поширюються рослини? Хто знає? (Учні наводять свої приклади.)

Давайте більше дізнаємось про те, як розмножуються рослини і скільки вони живуть.

5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

5.1. Розрізнення однорічних і багаторічних рослин.

На дошці схематично намальовані дві клумби. На кожній розміщено фотографії рослин або записані їхні назви.

 Завдання

Подумайте, чому рослини «посаджено» на різні клумби.

Клумба 1

  

 Петунія                                     Cоняшник

 

  

 Первоцвіти                                         Мишиний горошок

 

  

 Айстра                                  Гарбуз

  

  Капуста                                                        Горох

 

Клумба 2

  

 Суниця                               Лілія

 

  

 Ехінацея                                          Півонія

 

  

 Молодило                                               Спатіфілум

  

 Аґрус                                                   Латаття

 

  

 Малина                        Папороть

 

               Дерева

 

Так, на клумбі 1 ростуть рослини, які треба висаджувати кожного року: петунія, соняшник, первоцвіти, мишачий горошок, айстри, гарбузи, капуста, горох. Згадайте, що іще садять бабусі на дачі.

Це — однорічні рослини.

Однорічні рослини (однорічники) рослини, зазвичай трав’янисті, що живуть протягом лише одного вегетаційного періоду і за цей час встигають сформувати квітки й насіння. Стебло в таких рослин ніжне, зелене, тонке, воно не дерев’яніє.

— Давайте разом наведемо приклади однорічних рослин. Закрийте очі та помандруйте луками, парками чи городами. (Діти наводять приклади.)

На клумбі 2 ростуть рослини, що живуть більше двох років. Це суниця, лілія, ехінацея, півонії, молодило, спатіфілум, аґрус, латаття, малина, папороть, дерева. Це — багаторічні рослини.

Багаторічні рослини (багаторічники) — рослини, що живуть більше двох років. Вони можуть бути як трав’янистими, так і дерев’янистими. Трав’янистими багаторічними рослинами називають багаторічні рослини, наземні частини яких не дерев’яніють, як це відбувається в дерев і кущів; а дерев’янистими — решту багаторічних рослин. Тоді як дерева й кущі завжди багаторічні, трав’янисті рослини можуть бути як однорічними, так і дворічними.

Слово вчителя.

Подивіться на дошку. За яким принципом рослини на фотографіях «посаджено» на різні клумби? (Учні пропонують свої варіанти.)

Так, на клумбі 1 ростуть рослини, які треба висаджувати кожного року: петунія, соняшник, первоцвіти, мишачий горошок, айстри, гарбузи, капуста, горох. Це — однорічні рослини.

На клумбі 2 ростуть рослини, що живуть більше двох років. Це суниця, лілія, ехінацея, півонії, молодило, спатіфіллум, аґрус, латаття, малина, папороть, дерева. Це — багаторічні рослини.

Бесіда.

— Пройдіться подумки лісом, парком і назвіть багаторічні рослини.

5.2. Дослідницька робота в парах «Як розповсюджуються рослини?»

Демонстрація зразків насіння або малюнки насінин різних видів.­

— Розгляньте насіння рослин. Що спільного?

Так, форма насінини така, щоб легше було проростати в ґрунті.

— Чи відрізняється воно одне від одного? Чим?

Візьміть насіння клену й сосни. Це — крилатка.

— А як ви думаєте, для чого крильця? (Вітер підхоплює насінину і переносить її.)

— Візьміть у руки насіння будяка. Колеться?

— Чим оточена насінина? (Крючечками.)

— Як ви думаєте, що станеться з насіниною, якщо поряд пройде тварина чи людина?

Так, насінина причепиться й відправиться в далеку подорож. Потім відпаде й потрапить у землю. Проросте нова рослина.

Багато рослин розповсюджуються за допомогою птахів, які з’їдають соковиту м’якоть з кісточками.

Дрібне насіння сіють у землю (газонна трава, морква, огірки, айстри), а цибулинки — висаджують (часник, цибуля, тюль­пани).

5.3. Фронтальна робота. Дослідницький практикум «Як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння?».

1. Постановка проблеми: уявіть собі, що ми хочемо на шкільній ділянці посадити огірки. Для цього з найсмачніших огірків зібрали насіння, висушили його. Тепер треба якось зберегти до весни, щоб посіяти. Але як?

— Які умови ми повинні створити? (Протилежні умовам росту й розвитку.)

2. Вибіркова робота.

На дошці написані слова. Завдання: обрати потрібні умови зберігання насіння.

1) Тепло Холодно Прохолодно

2) Світло Тінь Темрява

3) Сухо Волого

3. Робота в парах. Перед учнями — зразки пакувальних матеріалів: поліетиленовий пакет, фольга, мішечок з тканини, картон, пластикова коробка, папір.

Завдання: обрати найкращий матеріал для пакування насіння і обґрунтувати свій вибір. (Насіння можна зберігати в паперових пакетиках, мішечках з тканини і вологонепроникного матеріалу. Слід звернути увагу на вологість. Якщо пакет вологонепроникний — насіння має бути добре просушене. Якщо паперовий чи з тканини — слідкувати, щоб повітря в приміщення не було вологим.)

4. «Асоціативний кущ».

На дошці в центрі кола написано запитання «Де зазвичай зберігають плоди в домашніх умовах?». Учні дають відповіді, які записуються навколо.

5. «Мозковий штурм». Узагальнення відповідей.

— Чому саме в цих місцях?

Учні мають визначити найкращі умови зберігання плодів. (Прохолодно, темно, сухо.)

Фізкультхвилинка

6. Узагальнення й закріплення знань

6.1. Робота з підручником, с.   . Узагальнення знань про однорічні й багаторічні рослини.

1) Самостійне читання тексту параграфа.

2) Заповнення таблиці ознак однорічних і багаторічних рослин. (Роздавальний матеріал.)

6.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   . Закріп­лення знань про розмноження рослин.

7. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна технологія «Мікрофон»

— Що нового ви сьогодні дізнались на уроці?

8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання.

1. Дізнатись у батьків, як треба зберігати насіння, щоб висадити наступної весни.

2. Для допитливих: Як розмножуються кімнатні рослини?

3. Шість учнів-«науковців» отримують тексти для ознайомлення, вичитування або вивчення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
5475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку