Мета: повторити будову рослини; ознайомити учнів зі способами розмноження і поширення рослин; розвивати логічне мислення, увагу; розширювати світогляд; виховувати інтерес до життя

Про матеріал
Мета уроку: поглиблювати знання учнів про традиції рідного краю; закріплювати набуті знання; виховувати повагу до народних традицій і бажання наслідувати їх. Обладнання та матеріали: фотографії соняшника, калини, верби, вишні, тополі, дуба, чорнобривців, барвінку; малюнок української хати; лялька в українському вбранні (або фотографії); плоди калини й горобини; нитки, голки, одноразові тарілки. Підготовча робота: 
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 18

Тема:  Рослини в житті людини. Запитання до природи: «Які рослини є символами України?»

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про традиції рідного краю; закріплювати набуті знання; виховувати повагу до народних традицій і бажання наслідувати їх.

Обладнання та матеріали: фотографії соняшника, калини, верби, вишні, тополі, дуба, чорнобривців, барвінку; малюнок української хати; лялька в українському вбранні (або фотографії); плоди калини й горобини; нитки, голки, одноразові тарілки.

Підготовча робота: роздати учням-«науковцям» тексти для ознайомлення, вичитування або вивчення.

Тип уроку: урок-конференція.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

1) Взаємоперевірка «Календарів погоди».

2) Обговорення прикмети.

«Горобина, калина, чорна бузина достигли рано — чекай лютої і сніжної зими» — говорять у народі. Біля нашої школи росте горобина. Чи вже дозріли в неї плоди, хто помітив? То якою ж буде зима, спрогнозуйте. (Діти висловлюють свої припущення.)

2.2. Індивідуальне письмове опитування. Заповнення карток. (Роздавальний матеріал.)

2.3. Доповіді допитливих. Учні розповідають, що дізнались про розмноження кімнатних рослин.

2.4. Усне опитування за запитаннями підручника.

3. Актуалізація опорних знань

(На дошці прикріплено малюнок української хати, навколо неї — рослини-символи. Учитель бере в руки ляльку.)

— Які рослини згадали синоптики на початку уроку?

Подивіться, у цій хатинці живе Наталка. Які рослини Наталя посадила навколо хати? Що ви про них знаєте?

4. Вивчення нового матеріалу

4.1. Розповідь учителя про роль рослин у житті лю­дини.

Рослини мають у житті людини велике значення. Рослини — це продукти харчування, це лікувальні засоби, корм для тварин, сировина для промисловості тощо. Рослини також є «фабриками» кисню.

Деякі рослини є символами країн, народів, наприклад у канадців — це клен, у росіян — берізка. Для українців символами стали верба й калина. Усім відоме прислів’я: «Без верби й калини нема України». Крім верби й калини в Україні особливо шанують тополю, вишню, а серед квітів: барвінок, чорнобривці.

4.2. Рослини — символи України.

Із вербою пов’язано багато народних звичаїв та обрядів. У Вербну неділю освячують вербу в церкві, а потім несуть її додому і б’ють нею рідних, промовляючи:

Не я б’ю, верба б’є,
За тиждень — Великдень,
Будь великий(а), як верба,
А здоровий(а), як вода,
А багатий(а), як земля.

 Читання уривка вірша Т. Г. Шевченка

Тополі на волі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
І все то те, вся країна
Повита красою…
Неначе диво.
А кругом —
Широколистії тополі.

Немає України без білої хати і чорнобривців, які милують око до сивих морозів.

Чорнобривці — трав’яниста рослина. Існує 20 видів цієї рослини. У природних умовах чорнобривці трапляються в Америці. З давніх часів вважається, що чорнобривці допомагають позбутися головного болю. Для українців чорнобривці символізують дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю. Подивіться, скільки чорнобривців насадила Наталка біля своєї хати!

Заповнення таблиці, накресленій на дошці. У ліву графу можна написати назву або прикріпити малюнок.

Таблиця «Символи України»

Рослина

Що символізує

Верба

Сонце й тепло

Тополя

Рідну землю, дівочу вірність

Барвінок

Вічність й постійність

Чорнобривці

Дитинство, рідну оселю, родину

Калина

Мужність й незламний дух у боротьбі за незалежність рідного краю, людську гідність, свободу

 

У ході ознайомлення з новим матеріалом учні заповнюють таблицю (колективно на дошці або кожен індивідуально).

  1. Слово вчителя про вербу.

Верба… Погляньте на неї ранньої весни, коли ще всі дерева стоять голі. Вона вже вкрита ніжними молоденькими листочками. А через кілька днів уже зацвіте запашним жовтим цвітом. (Учитель показує фотографії верби і читає вірш М. Рильського про вербову гілку.)

Докладніше про вербу нам розкажуть «науковці», яких ми запросили на конференцію, присвячену рослинам — символам України.

2) Виступи двох перших учнів-«науковців».

3) Слово вчителя про тополю.

Тополя… Символом рідної землі, символом дівочої вірності, краси є тополя. (Читання уривка вірша Т. Г. Шевченка.)

4) Виступи учнів-«науковців» про тополю й барвінок та їхні цілющі властивості.

5) Слово вчителя про чорнобривці.

6) Виступ учня-«філолога». «Казка про Калину».

4.3. Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Візьміть конверти, які лежать у вас на партах. Якщо ви правильно складете мозаїку, дізнаєтесь про чудодійну сили калини.

Фізкультхвилинка

5. Узагальнення знань

Фронтальне експрес-опитування

1. Що означають слова «рослини-символи»?

2. Які рослини є символами України?

3. Що вони символізують?

6. Практична робота «Зберу намисто для…»

6.1. Мотивація практичної діяльності.

Подивіться на Наталочку. Яке в неї красиве намисто. Раніше лише багаті українки могли собі дозволити купити намисто з коралів, бо воно було дороге. Бідні дівчата робили собі намисто з плодів рослин. Воно служило оберегом. Пропоную і вам зробити намисто-оберіг, що завжди нагадуватиме про те, як люблять вас рідні — матусі, татусі, бабусі й дідусі. Дівчатка зроблять намисто для себе, а хлопчики — для сестричок, подруг, матусь чи бабусь.

Але пам’ятайте про правила безпеки при роботі з голкою, ножицями.

6.2. Виконання практичної роботи.

Учитель включає записи українських пісень, а діти працюють.

7. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна технологія «Мікрофон»

— Що вам найбільше сподобалось на уроці?

— Які цілющі властивості мають рослини, про які ми сьогодні говорили?

8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальне завдання: подарувати намисто близькій людині та пояснити його значення.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку