Природознавство
Урок 19
Тема: Рослини в житті людини. Гриби. Їстівні та неїстівні гриби
Мета уроку: розширювати знання учнів про різноманітність рослин; формувати уявлення та поняття про цілісність світу; ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин, довести цінність рослин для людини; ознайомлювати з грибами, навчати розрізняти їстівні й отруйні гриби; виховувати бережне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні повинні розуміти спосіб розмноження грибів; учні повинні розрізняти їстівні і неїстівні гриби.
Обладнання та матеріали: малюнки дуба, каштана, латаття, фіалки, гороху, кульбаби, соняшника; кошик зі штучними грибами (їстівними і неїстівними). Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
2.Актуалізація опорних знань
Завдання: відгадати загадку та розповісти все, що знаєш про відгадку.
• Має гарні жовті вічка
Й фіолетову спідничку.
Запах ніжний і духмяний
Наповнює ліс весняний. (Фіалка.)
• На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається, а восени скидає.(Каштан.)
• У зеленім кожушку, костяній сорочці,
Я росту собі в ліску — усім зірвати хочеться. (Горіх.)
• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба.)
• Із води росте, на воді сидить, у воду дивиться. (Латаття.)
• На сонечко я схожий і сонце я люблю,
За сонцем повертаю я голову свою.
Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,
І золотом убрана голівонька моя.
На кожному городі ви бачите мене,
І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник).
2.1. Відгадування загадок. Фіксація слів-відгадок на магнітній дошці.
Стислі розповіді учнів про рослини-відгадки.
2.2. Фронтальна бесіда.
— Як можна назвати одним словом відгадки? (Рослини.)
Правильно, рослини. Сьогодні ми продовжимо вивчати «Книгу природи» і докладніше познайомимося з грибами.
— Чи скрізь ростуть рослини?
— Які умови потрібні рослинам для росту?
— Де ростуть рослини-відгадки?
— Де росте каштан? Троянда? Соняшник?
— А про які рослини ми забули? (Кімнатні.)
2.3. Робота в парах. Творче завдання.
Скласти розповідь: «Мої кімнатні рослини. Як я піклуюсь про них».
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Відгадування загадок про гриби.
• Маленький, чепурненький,
Крізь землю пройшов,
Червону шапочку знайшов. (Гриб.)
• Є шапка, але немає голови.
Є нога, але без черевика. (Гриб.)
• У теплий дощик народився,
Парасолькою накрився. (Гриб.)
• Стоїть при дорозі
На одній нозі.
Шапочку має,
Та нікого не вітає. (Гриб.)
• Довкола пеньочків
Вмостились грибочки. (Опеньки.)
• Вийшов красень на стежину,
Вдягся в білу одежину,
Капелюх червоний взяв —
Всіх навколо налякав! (Мухомор.)
• У лісі виросли сестрички
У жовтих спідничках. (Лисички.)
3.2. Слово вчителя.
Подивіться, Незнайко ходив до лісу й назбирав повний кошик грибів. Давайте швиденько помиємо їх та приготуємо смажену картопельку з грибами! Подивіться, які гарні гриби! Великі, свіжі, красиві… (Учитель дістає з кошика підряд боровик, лисичку, мухомор… Діти помічають неїстівний мухомор й одразу кажуть про це.)
— Що таке? Я щось неправильно роблю? (Діти висловлюють свої думки.)
То давайте розбиратись, що ми знаємо про гриби.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. «Асоціативний кущ» «Що я знаю про гриби».
► Запитання до учнів
— Що спадає вам на думку, коли я вимовляю слово «гриби».
Діти пропонують варіанти, учитель записує на промінцях. Наприклад:
їстівні, ліс, отруйні, зрізати ножем, не знаєш — не чіпай, не куштуй на смак, боровик, печериця, опеньок, мухомор.
4.2. Розповідь учителя про гриби (різноманіття та способи розмноження).
Різноманіття грибів
На планеті Земля існує понад 100 тисяч видів грибів. Деякі, подібні до дріжджів, складаються з однієї-єдиної клітини, але більшість грибів утворюють численні нитки (гіфи), що називаються грибницею чи міцелієм. Вони розростаються всередині організму, який служить їм джерелом живлення. Чимало грибів оселяються на рослинах чи в ґрунті, де допомагають розщеплювати тканини мертвих рослин і тварин. Грибниця живе в ґрунті довго, вона переносить і посуху, і холодний період року. За несприятливих умов міцелій припиняє ріст і завмирає, а коли умови поліпшуються, він знову починає рости. Коли вологи та тепла достатньо, над поверхнею ґрунту з’являються щільні плодові тіла, що утворюються з грибниці. Саме їх ми зазвичай і називаємо грибами. Серед них є їстівні, проте багато й неїстівних, оскільки ці плодові тіла або жорсткі, як трутовик, що росте на деревах, або отруйні, як мухомор чи бліда поганка.
Способи розмноження
Для розмноження гриби викидають у повітря крихітні спори. Деякі гриби, зокрема справжні гриби й поганки, утворюють великі плодові тіла, які сприяють поширенню спор. Інші гриби випускають довгі ниткоподібні стебла зі спорангіями на верхівці. Приземлившись у сприятливому місці, спора проростає, утворюючи нові гриби. Мікроскопічні грибні спори оточують нас постійно.
Велетенський дощовик, завбільшки з футбольний м’яч, виробляє мільярди спор.
Пліснява на фруктах з’являється після того, як на них попали й розмножилися спори.
Мухомор, подібно до багатьох грибів, утворює сітчасту грибницю, яка засвоює поживні речовини з органічних решток істот, що розкладаються. Розмножуються мухомори спорами, що опадають з пластин шапок. Упавши на землю, спора утворює власну грибницю, але плодове тіло починає рости тільки за умови поєднання двох грибниць одного виду грибів.
Залежно від будови спороносного шару плодового тіла шапкові гриби поділяють на пластинчасті та трубчасті.
4.3. Колективна гра «Ланцюжок». Використовуючи здобуті знання, учні разом з учителем складають розповідь про гриби.
4.4. Робота з підручником, с. .
4.5. Робота в парах. «Склади грибну мозаїку». (Роздавальний матеріал.)
Тексти про корисні й шкідливі гриби друкуються на кожну парту на папері різного кольору (наприклад, голубого й зеленого). Перед тим як покласти у конверти, обидва розрізаються у вільному порядку і перемішуються.
І варіант працює над текстом, надрукованим на папері голубого кольору.
ІІ варіант — зеленого.
Завдання: скласти та прочитати обидва тексти.
4.6. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів
Таблиця «Їстівні гриби»
|
|
|
Опеньок |
Підосичник |
Лисичка |
|
|
|
Маслюк |
Рижик |
Підберезник |
|
|
|
Печериця |
Сироїжка їстівна |
Білий гриб |
Таблиця «Отруйні гриби»
|
|
|
Опеньок несправжній |
Лисички несправжні |
Мухомор |
|
|
|
Жовчний гриб (гірчак) |
Бліда поганка |
Рядовка отруйна |
4.6. Фронтальна робота. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів.
Ми вже багато знаємо про гриби! Тепер давайте складемо узагальнюючу розповідь про гриби. Таблиці допоможуть розпізнати їстівні й отруйні гриби за виглядом і розібрати наш кошик.
Робота з таблицями за планом:
1. Гриби бувають…
2. Їстівні гриби можна…
3. До їстівних грибів належать…
4. Отруйні гриби — це… Наприклад, …
5. Ідучі до лісу, не забудь такі правила обережного поводження з грибами…
Фізкультхвилинка «Гриб»
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб! (Ходьба на місці.)
Біля пенька гриб! (Показати, нахилившись вперед.)
Отакий товстезний, (Розвести руки вбоки.)
Отакий грубезний,
Бриль — на голові, а нога — у траві. (Похитати головою, показати вниз на ніжки.)
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!
Біля пенька гриб!
5. Узагальнення й закріплення знань
5.1. Розрізнення їстівних і неїстівних грибів.
Діти перебирають кошик з грибами, називають та відкладають неїстівні.
5.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с. .
5.3. Інтерактивна технологія «Мікрофон».
— На які дві групи діляться гриби?
— Наведіть приклади їстівних грибів.
— Які ви знаєте отруйні гриби?
6. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Інтерв’ю»
— Що сьогодні на уроці сподобалось найбільше?
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Індивідуальні завдання:
1. Тим, хто зацікавився грибами, пошукати оповідання, казки про гриби.
2. До наступного уроку трьом учням підготувати матеріал для доповіді. (Роздавальний матеріал до наступного уроку.)
1