Тема. Розпізнаю і правильно пишу слова із префіксами пре-, при-.

Про матеріал
Мета: повторити і поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова; ознайомити учнів з роллю префіксів у словах ,їх словотворчою функцією; удосконалювати вміння знаходити префікси -пре,-при , визначати їхню роль у слові; удосконалювати навички правопису; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення ,увагу, спостережливість пам'ять; виховувати вміння працювати в колективі ,культуру спілкування.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з української мови(4класі)

Тема. Розпізнаю і правильно пишу слова із префіксами пре-, при-.

Мета: повторити і поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова; ознайомити учнів з роллю префіксів у словах ,їх словотворчою функцією; удосконалювати вміння знаходити префікси  -пре,-при , визначати їхню роль у слові; удосконалювати навички правопису; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення ,увагу, спостережливість пам'ять; виховувати вміння працювати в колективі ,культуру спілкування.

Навчальні цілі. Учень /учениця:

-розпізнає і правильно записує слова з префіксами –пре,-при;

-утворює нові слова за допомогою префіксів;

-складає найпростіші письмові тексти ,вживаючи у них префікси -пре,-при.

Обладнання: цеглинки «лего», білетики, кубик, матеріали на дошку, слова для гри «Хто швидше?».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи на уроці

1.Привітання

-Добрий день ,діти! Я рада вітати вас на уроці української мови.  Перед початком нашого уроку переконайтеся , що у вас є все необхідне , а саме: підручник, зошит , ручка.

2.Емоційне налаштування

«Посмішка»

-Щоб наш урок пройшов вдало підзарядимося позитивним настроєм. Уявіть ,що у руках ви тримаєте посмішку , «одягніть» її на своє обличчя. Тепер візьміть свою посмішку і умовно «киньте» її своєму товаришу –посміхніться один одному та побажайте успіху на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Гра «Допоможемо боброві розібратися в будові».

Погляньте на зображення .Бобер заплутався і не знає будови слова , допоможемо йому і пригадаємо ,що ми знаємо про будову слова.

https://fs02.vseosvita.ua/0201cibc-eb6c/002-0x0.jpg?t=f537235b75ba3c828adb5f92a3753eb1

- Що таке корінь?(це головна частина слова ,спільна для всіх спільнокореневих слів).

-Що таке префікс?(частина слова що стоїть перед коренем)

-Що таке суфікс?(це словотворча частина слова , яка стоїть після кореня).

-Що таке закінчення?(це змінна частина слова ).

-Що таке основа слова?(це частина слова  ,крім закінчення)

2.Робота з цеглинками «лего»

-Щоб пригадати вивчене про будову слова, проведемо роботу з цеглинками «лего». Якщо ви погоджуєтеся з судженням піднімаєте зелену цеглинку , якщо ні- червону.

1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи (зелена).

2.Основа слова – це частина слова із закінченням (червона).

3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (зелена).

4.Закінчення – незмінювана частина слова (червона).

5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня  (червона).

6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими (зелена).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку.

-Діти ,напевно, часто у вас виникала  ситуація, коли ви не знали, який префікс вжити у слові пре- чи при-.

-Сьогодні на уроці ми дізнаємося, коли потрібно вживати префікс –пре, а коли –при у словах, будемо розпізнавати і  правильно писати ці слова.

 

ІV.Сприймання  та усвідомлення учнями нового навчального  матеріалу

1.Спостереження за мовним матеріалом

Спостереження1.

- Яке  значення слів прийшов, приїхав, прибіг, прилетів?

Значення слів – «наближення до чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки в колонку з префіксом -при).

 

Спостереження 2

Яке  значення слів приклеїв, приєднав, пришив?

Значення цих слів –приєднання до чогось.(прикріплюю значення на дошку з префіксом при-.

 

Спостереження 3

- Яке  значення слів пригорів, присів, приліг?

 Значення слів – неповнота, незакінченість дії (на дошку).

-Який префікс у всіх цих словах?(при-)

-Отже префікс при- вказує на: приєднання ,наближення ,неповноту дії.

 

Спостереження 4.

Яке   значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?

 Значення слів – перебільшення, вказує на вищу міру ознаки ,можна замінити словом дуже. (прикріплюємо до дошки ).

-Який префікс у цих словах?(пре-)

-Отже префікс пре- вказує на перебільшення, вищу міру ознаки ,його можна замінити словом дуже.

 

2.Висновок

Отже ,діти ,ми дізналися ,що  префікс при- вказує на: приєднання ,наближення , неповноту дії. А префікс пре- на вищу міру ознаки ,його можна замінити словом дуже.

 

3.Робота над правилом з підручника

-Розгорніть свої підручники на сторінці 58,прочитайте правило і переконайтесь чи правильно ми дослідили ,коли вживається префікс пре-, а коли при-.

- Чи правильно ми дослідили ,коли вживається префікс пре-,а коли при-?

-То на що вказує префікс пре-?(на вищу ознаку предмета ,перебільшення)

-На що вказує префікс при-?(на приєднання ,наближення ,неповноту дії)

V.Формування вмінь і навичок .Тренувальні вправи.

1.Завдання  «Комплімент» (Усно. До словосполучень дібрати означення з префіксом пре-)

Мамині руки (дуже ніжні) –

Мамина усмішка (дуже ласкава) –

Татусеві поради (дуже цінні) –

Бабусині слова (дуже лагідні) –

Який префікс ми вжили в цих словах?(пре-)

-Чому ми вжили цей префікс?(тому що він вказує на вищу міру ознаки предмета ,можна замінити словом дуже).

 

2.Виконання вправ з підручника

Вправа 16 с.58(письмово)

-Погляньте на вправу 16 с.58 .Прочитайте ,що потрібно зробити в цій вправі.(від поданих слів утворити і записати нові слова за допомогою префікса пре-). Записуйте слова у стовпчик через тире.

З одних із утворених слів складемо речення.

-Чого ви навчилися виконуючи дану вправу?(утворювати слова з префіксом пре-)

 

Вправа 17с.58(письмово)

Зверніть увагу на вправу 17.Прочитайте умову вправи .

Отже, в цій вправі утворюємо нові слова з префіксом при-.

-Запишіть ці слова та позначте у них префікси.

 


-То коли ми вживаємо префікс при-?(коли слова вказують на наближення ,приєднання , неповноту дії).

 

Вправа 18с.58(усно)

Погляньте на вправу 18.Прочитайте,що потрібно зробити в цій вправі. (нам потрібно поєднати частинки прислівїв)
-Яке продовження ви доберете до першого прислів’я ?Мати і дитя прекрасні ,мов на небі зорі ясні).

Чому у слові прекрасні вжито префікс пре-?(тому що можна замінити словом дуже).

-Яке продовження підходить до другого прислів’я?(До чужого рота не приставиш ворота).

-Як ви розумієте це прислів’я?(неможливо заборонити людям , щось обговорювати).

-Чому у слові приставиш вжито префікс при-?(тому що слово вказує на приєднання чогось).

-Яке продовження підходить до третього прислів’я ?(Сусід такий добрий, хоч до рани прикладай).

-Як ви думаєте ,що означає це прислів’я?(так кажуть про дуже добру , лагідну людину)

-Чому у слові прикладай вжито префікс при-?(тому що слово вказує на приєднання )

 

 

Вправа 19 с.59(письмово)

-Погляньте на вправу 19.Прочитайте ,що потрібно виконати у цій вправі. Нам потрібно на місці пропусків уставити букви та записати ці слова.

 

 

-Обгрунтйте  свій вибір.(учні комкнтують ,чому вони вставили е, або и у словах).

 

Руханка «Коли сирену чуєш ..»

-Настав час порухатись ,тому підведіться з робочих місць і виконаємо руханку.

 

 

3.Гра «Хто швидше?»

(в групах)

 

Дві групи отримують завдання .Потрібно скласти слова з префіксами пре- ,при-.Група ,яка впорається швидше-перемагає.

-Зараз ми зіграємо в цікаву гру , попрацюємо в групах. Групи,  придумайте собі назву вживши в ній префікс при-,або пре-( наприклад-премудрі,прекрасні,прешвидкі…).

Група 1                                                     Група 2

Пре\красний При\їхати

При\йти Пре\чудовий

Пре\смачний При\клеїти

При\в’язати Пре\мудрий

Пре\гарний При\лягти

- Які слова склала перша група?(діти називають)

-Які слова склала друга група?(діти називають)

 

4.Гра «Кубик»(письмово, викликаю по одній дитині до дошки)

-На гранях кубика написані префікси пре- і при-. Дитина кидає кубик ,якщо випала грань з префіксом пре- називає слово з префіксом пре- і навпаки, якщо випала грань з префіксом при-. Діти записують ці слова у дві колонки.

 

5.Гра «Знайди помилку»

Зіграємо в гру, уявіть себе в ролі редакторів , вам потрібно знайти помилки у тексті і виправити їх.

Прейшла осінь, принесла чудові дари: присмачні яблука, пресолодкі груші, присоковитий виноград. Деякі звірі вже преготувалися до зимової сплячки. Земля претрушена пожовтілим  листям. Дні стають холоднішими, навіть не віриться , що скоро прийде зима.

-В яких словах ви знайшли помилку? (прейшла, присмачні, присоковитий, преготувалися, претрушена)

 

6.Самостійне творче завдання.(письмово)

 Складіть три речення ,вживаючи у них слова з префіксами –при, -пре.

Одне речення ,яке сподобалось найбільше запишіть у зошит.

 

VI.Оголошення домашнього завдання.

Вдома ви попрацюєте над вправою 20 на с.59 також вивчіть правило на с 58.

 

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Гра «Щасливий білетик»

-Підсумуємо вивчене на сьогоднішньому уроці за допомогою гри «Щасливий білетик». Ви тягнете білетик і відповідаєте на запитання.

Яким словом можна замінити слово з префіксом  пре-?

Який префікс вказує на неповну дію ?

Який з префіксів вказує на вищу міру ознаки?

Який з префіксів вказує на приєднання , наближення?

 

2.Рефлексія «Клас-антиклас»

Оцініть свою роботу на уроці.

-Якщо працювати було легко , вам все вдавалося- зробіть «клас»

-Якщо, навпаки-не все вдавалося , виникали труднощі - зробіть «антиклас».

 

-Наш урок завершено .Готуйтеся до наступного уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
4 березня
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку