Конспект уроку
з української мови(4класі)
Тема. Розпізнаю і правильно пишу слова із префіксами пре-, при-.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова; ознайомити учнів з роллю префіксів у словах ,їх словотворчою функцією; удосконалювати вміння знаходити префікси -пре,-при , визначати їхню роль у слові; удосконалювати навички правопису; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення ,увагу, спостережливість пам'ять; виховувати вміння працювати в колективі ,культуру спілкування.
Навчальні цілі. Учень /учениця:
-розпізнає і правильно записує слова з префіксами –пре,-при;
-утворює нові слова за допомогою префіксів;
-складає найпростіші письмові тексти ,вживаючи у них префікси -пре,-при.
Обладнання: цеглинки «лего», білетики, кубик, матеріали на дошку, слова для гри «Хто швидше?».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи на уроці
1.Привітання
-Добрий день ,діти! Я рада вітати вас на уроці української мови. Перед початком нашого уроку переконайтеся , що у вас є все необхідне , а саме: підручник, зошит , ручка.
2.Емоційне налаштування
«Посмішка»
-Щоб наш урок пройшов вдало підзарядимося позитивним настроєм. Уявіть ,що у руках ви тримаєте посмішку , «одягніть» її на своє обличчя. Тепер візьміть свою посмішку і умовно «киньте» її своєму товаришу –посміхніться один одному та побажайте успіху на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Гра «Допоможемо боброві розібратися в будові».
Погляньте на зображення .Бобер заплутався і не знає будови слова , допоможемо йому і пригадаємо ,що ми знаємо про будову слова.
- Що таке корінь?(це головна частина слова ,спільна для всіх спільнокореневих слів).
-Що таке префікс?(частина слова що стоїть перед коренем)
-Що таке суфікс?(це словотворча частина слова , яка стоїть після кореня).
-Що таке закінчення?(це змінна частина слова ).
-Що таке основа слова?(це частина слова ,крім закінчення)
2.Робота з цеглинками «лего»
-Щоб пригадати вивчене про будову слова, проведемо роботу з цеглинками «лего». Якщо ви погоджуєтеся з судженням піднімаєте зелену цеглинку , якщо ні- червону.
1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи (зелена).
2.Основа слова – це частина слова із закінченням (червона).
3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (зелена).
4.Закінчення – незмінювана частина слова (червона).
5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня (червона).
6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими (зелена).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку.
-Діти ,напевно, часто у вас виникала ситуація, коли ви не знали, який префікс вжити у слові пре- чи при-.
-Сьогодні на уроці ми дізнаємося, коли потрібно вживати префікс –пре, а коли –при у словах, будемо розпізнавати і правильно писати ці слова.
ІV.Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1.Спостереження за мовним матеріалом
Спостереження1.
- Яке значення слів прийшов, приїхав, прибіг, прилетів?
Значення слів – «наближення до чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки в колонку з префіксом -при).
Спостереження 2
Яке значення слів приклеїв, приєднав, пришив?
Значення цих слів –приєднання до чогось.(прикріплюю значення на дошку з префіксом при-.
Спостереження 3
- Яке значення слів пригорів, присів, приліг?
Значення слів – неповнота, незакінченість дії (на дошку).
-Який префікс у всіх цих словах?(при-)
-Отже префікс при- вказує на: приєднання ,наближення ,неповноту дії.
Спостереження 4.
Яке значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?
Значення слів – перебільшення, вказує на вищу міру ознаки ,можна замінити словом дуже. (прикріплюємо до дошки ).
-Який префікс у цих словах?(пре-)
-Отже префікс пре- вказує на перебільшення, вищу міру ознаки ,його можна замінити словом дуже.
2.Висновок
Отже ,діти ,ми дізналися ,що префікс при- вказує на: приєднання ,наближення , неповноту дії. А префікс пре- на вищу міру ознаки ,його можна замінити словом дуже.
3.Робота над правилом з підручника
-Розгорніть свої підручники на сторінці 58,прочитайте правило і переконайтесь чи правильно ми дослідили ,коли вживається префікс пре-, а коли при-.
- Чи правильно ми дослідили ,коли вживається префікс пре-,а коли при-?
-То на що вказує префікс пре-?(на вищу ознаку предмета ,перебільшення)
-На що вказує префікс при-?(на приєднання ,наближення ,неповноту дії)
V.Формування вмінь і навичок .Тренувальні вправи.
1.Завдання «Комплімент» (Усно. До словосполучень дібрати означення з префіксом пре-)
Мамині руки (дуже ніжні) –
Мамина усмішка (дуже ласкава) –
Татусеві поради (дуже цінні) –
Бабусині слова (дуже лагідні) –
Який префікс ми вжили в цих словах?(пре-)
-Чому ми вжили цей префікс?(тому що він вказує на вищу міру ознаки предмета ,можна замінити словом дуже).
2.Виконання вправ з підручника
Вправа 16 с.58(письмово)
-Погляньте на вправу 16 с.58 .Прочитайте ,що потрібно зробити в цій вправі.(від поданих слів утворити і записати нові слова за допомогою префікса пре-). Записуйте слова у стовпчик через тире.
З одних із утворених слів складемо речення.
-Чого ви навчилися виконуючи дану вправу?(утворювати слова з префіксом пре-)
Вправа 17с.58(письмово)
Зверніть увагу на вправу 17.Прочитайте умову вправи .
Отже, в цій вправі утворюємо нові слова з префіксом при-.
-Запишіть ці слова та позначте у них префікси.
-То коли ми вживаємо префікс при-?(коли слова вказують на наближення ,приєднання , неповноту дії).
Вправа 18с.58(усно)
Погляньте на вправу 18.Прочитайте,що потрібно зробити в цій вправі. (нам потрібно поєднати частинки прислівїв)
-Яке продовження ви доберете до першого прислів’я ?Мати і дитя прекрасні ,мов на небі зорі ясні).
Чому у слові прекрасні вжито префікс пре-?(тому що можна замінити словом дуже).
-Яке продовження підходить до другого прислів’я?(До чужого рота не приставиш ворота).
-Як ви розумієте це прислів’я?(неможливо заборонити людям , щось обговорювати).
-Чому у слові приставиш вжито префікс при-?(тому що слово вказує на приєднання чогось).
-Яке продовження підходить до третього прислів’я ?(Сусід такий добрий, хоч до рани прикладай).
-Як ви думаєте ,що означає це прислів’я?(так кажуть про дуже добру , лагідну людину)
-Чому у слові прикладай вжито префікс при-?(тому що слово вказує на приєднання )
Вправа 19 с.59(письмово)
-Погляньте на вправу 19.Прочитайте ,що потрібно виконати у цій вправі. Нам потрібно на місці пропусків уставити букви та записати ці слова.
-Обгрунтйте свій вибір.(учні комкнтують ,чому вони вставили е, або и у словах).
Руханка «Коли сирену чуєш ..»
-Настав час порухатись ,тому підведіться з робочих місць і виконаємо руханку.
3.Гра «Хто швидше?»
(в групах)
Дві групи отримують завдання .Потрібно скласти слова з префіксами пре- ,при-.Група ,яка впорається швидше-перемагає.
-Зараз ми зіграємо в цікаву гру , попрацюємо в групах. Групи, придумайте собі назву вживши в ній префікс при-,або пре-( наприклад-премудрі,прекрасні,прешвидкі…).
Група 1 Група 2
Пре\красний При\їхати
При\йти Пре\чудовий
Пре\смачний При\клеїти
При\в’язати Пре\мудрий
Пре\гарний При\лягти
- Які слова склала перша група?(діти називають)
-Які слова склала друга група?(діти називають)
4.Гра «Кубик»(письмово, викликаю по одній дитині до дошки)
-На гранях кубика написані префікси пре- і при-. Дитина кидає кубик ,якщо випала грань з префіксом пре- називає слово з префіксом пре- і навпаки, якщо випала грань з префіксом при-. Діти записують ці слова у дві колонки.
5.Гра «Знайди помилку»
Зіграємо в гру, уявіть себе в ролі редакторів , вам потрібно знайти помилки у тексті і виправити їх.
Прейшла осінь, принесла чудові дари: присмачні яблука, пресолодкі груші, присоковитий виноград. Деякі звірі вже преготувалися до зимової сплячки. Земля претрушена пожовтілим листям. Дні стають холоднішими, навіть не віриться , що скоро прийде зима.
-В яких словах ви знайшли помилку? (прейшла, присмачні, присоковитий, преготувалися, претрушена)
6.Самостійне творче завдання.(письмово)
Складіть три речення ,вживаючи у них слова з префіксами –при, -пре.
Одне речення ,яке сподобалось найбільше запишіть у зошит.
VI.Оголошення домашнього завдання.
Вдома ви попрацюєте над вправою 20 на с.59 також вивчіть правило на с 58.
VІІ. Підсумок уроку.
-Підсумуємо вивчене на сьогоднішньому уроці за допомогою гри «Щасливий білетик». Ви тягнете білетик і відповідаєте на запитання.
Яким словом можна замінити слово з префіксом пре-? |
Який префікс вказує на неповну дію ? |
Який з префіксів вказує на вищу міру ознаки? |
Який з префіксів вказує на приєднання , наближення? |
2.Рефлексія «Клас-антиклас»
Оцініть свою роботу на уроці.
-Якщо працювати було легко , вам все вдавалося- зробіть «клас»
-Якщо, навпаки-не все вдавалося , виникали труднощі - зробіть «антиклас».
-Наш урок завершено .Готуйтеся до наступного уроку.