Тема. "Розвиток музики різних жанрів"
Мета; визначити особливості жанрового розвитку та закріпити інші відомі прийоми музичного розвитку; формувати слухацькі та виконавські навички; розвивати музичний слух, емоційну оцінку чутливість до музики, навички аналізу-інтерпретації музики; виховувати інтерес до вокальної та інструментальної музики, доброту.
Музичний матеріал; Ф. Шопен "Вальс", "Полонез", муз. А. Олейникова "Рушничок".
Хід уроку
1. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
Урок музики у нас Запросив усіх у клас.
Привітаймось дружно всі:
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі!
2. Актуалізація опорних знань
- Що таке розвиток музики?
- Що може змінюватись в музиці?
Отже. існують різні прийоми розвитку музики.
- Якщо в музиці відбуваються інтонаційно- мелодичгі зміни, такий розвиток називається...(інтонаційно-мелодичним).
- Якщо зміни стосуються ритму - ...(ритмічний).
- Відбуваються зміни динаміки - ...(динамічний).
- Змінюється темп - ...(темповий).
- Темброві зміни- ...(тембровий).
- Зміни у регістровому звучанні - ...(регістровий).
3. Основна частина
Зміни характеру звучання в музичних творах також бувають пов'язані з ознаками пісенності, танцювальності, маршовості. Такі зміни називають жанровими чи жанровим розвитком музики.
Розвиток музики також залежить від жанру твору. Інколи такий розвиток музики виокремлюють як вид і називають жанровим.
У творчості польськолго композитора Ф. Шопена можна простежити за розвитком музики в різних танцювальних жанрах.
Хто ж такий шопен?
Загальні відомості про Ф. Шопена.
Ф. Шопен - це талановитий польський композитор і піаніст. Музична обдарованість хлопчика виявилася ще в ранньому дитинстві: вже в шестирічному віці він із задоволенням грав на фортепіано, пробував складати музику самостійно.
Він був неперевершеним творцем чарівних мелодій. які звучать в вишуканих мазурках, ліричних вальсах, урочистих полонезах.
Цікаві факти.
- В дитинстві Ф. Шопен грав в повній темряві, що допомагало йому зосередитися. Ця звичка зберіглася до кінця життя.
-Коли Шопен вчився грати, він не міг діставати деякі акорди. Тоді він вигадав винахід, який вдягав на пальці кожного дня, хоча це було дуже боляче.
- Одного разу знайома Ф. Шопена сказала. що хотіла б скласти пісеньку про свою собачку. Тоді композитор створив вальс .який зараз відомий кожному. ("Собачий вальс")
Ф. Шопен написав чимало музики танцювального характеру, але не призначеної для танців. Такими є і його вальси. Музику цих витонченно - поетичних п'єс відзначають яскрава мелодійна виразність, легкість і польотність звучання.
Вальс — бальний танець у помірному темпі, музичний розмір 3/4, популяризований у XIX ст. (Й. Штраус-батько і син); види: віденський, англ., франц., америк. (т. зв. бостон); наявний в класичній музиці.
Слухання музики. Фридерик Шопен «Вальс»
Аналіз прослуханого твору.
- Чи сподобалася музика?
- Які образи виникають в уяві під час її звучання?- Чи змінюється характер. темп, динаміка музики протягом звучання твору?
- Який проходив музичний розвиток у п'єсі?
Полонез є урочистим танцем-ходою. Виконується в помірному темпі. З’явився в Польщі.
Танцювали полонез зазвичай на початку балів, підкреслюючи цим урочистий, піднесений характер свята.
Пари, танцюючи цей танець, переміщаються за встановленими правилами геометричних фігур. Музичний розмір танцю — 3/4.
Слухання Ф. Шопен "Полонез"
Аналіз прослуханого твору.
- Якого характеру музика п'єси?
Як розвивається мелодія?
- Які образи виникають в уяві під час її звучання?- Чи змінюється характер. темп, динаміка музики протягом звучання твору?
- Який проходив музичний розвиток у п'єсі?
Творче завдання; придумати вірші до початкової фрази однієї із п'єс Ф. Шопена.
За допомогою фарб намалювати, образи. які навіяла музика або пластичне інтонування (повторне слухання).
4. Фізкультхвилинка.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали
5. Вокальна робота
6. Підсумок уроку.
- Які музичні твори прозвучали на уроці?
- Які особливості їх музичного розвитку?
- Як ви розумієте жинровий розвиток музики?
Жанровий розвиток - це музичний розвиток того. що відбувається, виходячи із особливостей жанру (пісенного, танцювального, маршового твору).