Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Полеміка в професійному спілкуванні. Полемічні прийоми. Етика полемічної майстерності.

Про матеріал

Мета: пояснити учням суть полеміки та її відмінності від диспуту; домогтися розуміння залежності мовленнєвої поведінки людини від сприйняття картини світу за допомогою мовних одиниць; розвивати вміння володіти голосом, правильною артикуляцією, невербальними засобами для реалізації мети спілкування й активізації уваги слухачів; виховувати толерантність, повагу до співрозмовника.

Перегляд файлу

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Полеміка в професійному спілкуванні. Полемічні    прийоми. Етика полемічної майстерності.

 

Мета: пояснити учням суть полеміки та її відмінності від диспуту; домогтися розуміння залежності мовленнєвої поведінки людини від сприйняття картини світу за допомогою мовних одиниць; розвивати вміння володіти голосом, правильною артикуляцією, невербальними засобами для реалізації мети спілкування й активізації уваги слухачів; виховувати толерантність, повагу до співрозмовника.

 

Тип уроку: розвиток комунікативних умінь (за методикою інтерактивного навчання)

 

Обладнання: дидактичний (роздатковий) матеріал; Діаграма Вена; правила роботи в групі.

 

Хід уроку: І Організаційний момент уроку

(привітання, перевірка підготовленості учнів до уроку)

 

ІІ Повідомлення теми й мети уроку

Оголошення епіграфа та опрацювання його. «Хто ясно думає, той ясно говорить»(Буало.)

 

ІІІ Мотивації навчальної діяльності учнів.

Перед тим, як приступити до роботи, ми проведемо вхідне діагностування «Мої очікування і настрій»

 

А)Перед вами дерево, його гілочки без листочків. Ви повинні наповнити його листочками-думками, виразити свій настрій і очікування: вибрати 1 листочок, що перед вами, зелений або жовтий.

Зелені – настрій мій оптимістичний, я хочу навчатись

Жовті – у мене сумний настрій, я втомився від уроків.

(Учні прикріплюють листочки до дерева)

 

Б). Аналіз дерева: скільки зелених листочків –

         скільки жовтих листочків –

         про що це говорить?

Ітак, це міні-дерево дало вам відповідь на питання: «Який ваш сьогодні творчий потенціал, готові ви до уроку чи ні? Я бачу, що … (готові).

 

В). Для  початку роботи необхідно провести жеребкування.

 

Г). Знаючи номер своєї групи, дайте їй назву.

 

IV Актуалізація опорних знань учнів.

Починаємо роботу з розминки.

  1. Словниковий диктант «Префікси пре-, при-»

Виконувати його ми будемо за кодовою таблицею, у якій кожній цифрі відповідає певне правило. 1- пре-

 2- при-

А) І група – присідати, претихий, престарий, притягти, приписати, прив’язати,прехитрий,превеликий,присолити,  притягнути.

2 1 1 2 2 2 1 1 2 2

ІІ група – прихилити,, предовгий, прилетіти, прескромний, привчити, присипати, приглядати, прехороший, притягти, прегіркий.

 2 1 2 1 2 2 2 1 2 1

ІІІ група – принести, прибігти, препоганий, пребагато, прив’язати, премудрий,прихиляти,приморський, привокзальний, пречорний.

 2 2 1 1 2 1 2 2 2 1

 

Б) Перевірка (відкриваються позначки на дошці)

 

 2. Інтерактивна гра «Снігова куля»

Я називаю слово або словосполучення, ви по черзі пояснюєте його значення. ( по 7 слів групі)

Секретар, діловод, наказ, розпорядження, довідка, доручення, оголошення, протокол, інформація, документ, документообіг, заява, автобіографія, діловодство, офіційно-діловий стиль, (вхідна) вихідна документація, журнал реєстрації документів, акт, текстовий редактор, табличний редактор.

 

 3. Проблемне завдання

Зараз ми з вами складемо образ вашої групи. У вас на парті у кожного є листок, на якому записано слово творчість. Ваше завдання: підібрати епітети, які будуть починатися з цих букв (це слова, які відповідають на питання які?)

Т – творчі

В – вірні

О – організовані

Р – розумні

Ч – чесні

І – іноваційні

С – старанні

Т – терпеливі

Ь –

Ітак, ми бачимо, що ви …

 

4. Пригадаймо правила роботи в групі (на партах).

Будемо використовувати ці правила під час роботи.

 

5. Інтерактивні вправа «Моя думка»

Чим, на ваш погляд, відрізняється поняття «суперечка», «дискусія», «полеміка»? (висловлювання учнів)кожна група свої думки..

 

V Основний зміст уроку

1) Перевірка виконання пошукової роботи.

Дома ви виконували випереджувальне завдання за темою «Полеміка в професійному спілкуванні». До яких висновків ви прийшли, зараз ми побачимо.

(кожна група дає відповідь)

Записати визначення полеміки.

 

  1. Робота над Діаграмою Вена

 

Порівняти, що спільного між полемікою і дискусією, що їх відрізняє один від одного.

Дискусія

Спільне

Полеміка

Це пошук загальної згоди, того,. що об’єднує різні погляди.

(вищий розряд полемічного діалогу)

Диспут

Публічне обговорення спірного наукового суспільного питання.

Характерно:

  1. бажаність діяти єдиної думки, встановити істину;
  2. наявність певної тези;
  3. змістова зв’язність;
  4. серйозна аргументація;
  5. черговість виступів опонентів.

Суперечка в пресі,. на телебаченні, зборах.

Це утвердження однієї з протилежних позицій.

(перемога над протилежною стороною; ствердження власної позиції з виконанням будь-яких засобів).

 

 

 

 

VI Закріплення вивченого матеріалу.

 

1) Практична робота (в групах)

Прочитати статтю Карела Чапека, «12 прийомів літературної полеміки» або посібник для газетних дискусій та коротко сформулювати прийоми ведення літературної полеміки.

(кожна група по 4 прийоми)

підручник «Українська мова» - 11 клас ст. 159-160

 

2) Творча робота

Прочитайте вислови видатних людей, з’ясуйте їх значення. Як ви розумієте сказане.

І група – «Ніщо не ціниться так дорого і не коштує так дешево, як ввічливість»  (М. Сервантес)

ІІ група – «Хочеш бути розумним, навчатися розумно записувати, уважно слухати, спокійно відповідати і прийняти розмову, коли більше нічого сказати». (І. Лафатер)

ІІІ група – «Привітність і ввічливість – найкращі засоби боротьби з нечемністю» (І. Моман)

 

  1. Робота з текстом «Основні правила полемічної майстерності» (прочитати). Укр. мова, 11 кл ст. 159-161

 

4) Вправа «Кращий оратор»

Довести до слухачів «Основні правила полемічної майстерності» (кожна група по 4 правила)

 

5)Дати обґрунтовану відповідь

 

  1. прочитати текст «Наш кумир» Укр. мова 11 кл ст. 161-162

 

  1. – Хто з членів родини під час суперечки поводиться не зовсім коректно?

– Чи можна цю суперечку вважати публічною? Відповідь обґрунтуйте. (всі групи висловлюють свою точку зору)

 6) Вправа «Я полеміст-художник»

а) Зобразити, яким повинні бути люди під час полеміки.

І група – Позитивні риси людей.

ІІ група – Негативні риси людей.

ІІІ група – Ми в полемічному спілкуванні

б) Презентувати свої роботи

 7) Поради із книги Дейла Карнегі «Як здобувати друзів і впливати на людей»

 

Дев’ять способів примусити людину змінити свою позицію, при цьому не завдавши їй образ і не викликавши в неї обурення.

  1. Починайте з похвали та щирого визнання чеснот людини.
  2. Вказуйте людині на її помилку, робіть це в непрямій формі.
  3. Перш ніж когось критикувати, визнайте свої власні помилки.
  4. Не віддавайте наказів.
  5. Надавайте людині можливість зберегти своє обличчя.
  6. Хваліть людину за кожен, навіть найменший успіх. При цьому будьте щирі й не скупіться на похвалу.
  7. Створіть людині добру репутацію, і вона намагатиметься відповідати їй.
  8. Застосовуйте заохочення. Дайте людині зрозуміти, що її недоліки легко виправити, а справа, якою ви хочете її захопити, досить приємна і не становить особливих труднощів.
  9. Спонукайте людей з приємністю робити те, що вам потрібно.

То ж згідно з епіграфом нашого уроку, треба ясно думати і ясно говорити.

 8) Інтерактивна вправа «Полеміка»

Я хочу побачити зараз, які почуття накопилися у вас під час уроку. Якщо добрі, зобразьте це у формі посмішки. Візьміться за руки так, щоб коло отримало форму «посмішки».

(Кожна група зображує по-своєму)

VІІ Рефлексія «Дерево настрою і очікування»

Чи змінився ваш настрій, порівняно з початком уроку, покаже нам «Дерево настрою»

Вибираємо листочки червоні, сині.

Червоні – я маю чудовий настрій

Сині – мені сумно

(учні прикріплюють листочки)

VІІІ Підсумки уроку.

  1. Оцінювання учнів
  2. Вправа «Я чарівник»

а) кожен з учнів уявляє себе чарівником на передодні свята Святого Миколая, пише на листі побажання і кладе у чарівну шляпу.

б) по черзі кожен з учнів витягує з шляпи побажання і озвучує

(в кінці загальне побажання)

IX Домашнє завдання:

  1. повторити реквізити: протокол, витяг з протоколу.
  2. Записати 5 крилатих висловів про мову.
  3. Повторити складні випадки правопису м’якого знака та апострофа.
doc
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
2723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку