Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Твір-характеристика персонажа. «Образ Наталки – яскравий тип національного характеру» за драмою І.П. Котляревського «Наталка Полтавка»
1. Сприяти самовираженню учнів через створення оригінальних текстів.
2. Використовувати творчий підхід до побудови характеристики персонажа (опис зовнішності, поведінки, взаємодії з іншими героями).
Розвиток зв’язного мовлення Твір-характеристика персонажа. «Образ Наталки – яскравий тип національного характеру» за драмою І. П. Котляревського «Наталка Полтавка»
Номер слайду 2
Цілі уроку:1. Знання: Поглибити знання про твір Івана Котляревського «Наталка Полтавка». Аналізувати характери та вчинки персонажів. Оцінювати соціально-психологічні та моральні аспекти твору.2. Уміння: Складати твір-характеристику на основі тексту. Розвивати вміння визначати головні риси характеру персонажів. Узагальнювати інформацію про образ Наталки та інших героїв (Петра, Терпилихи, возного, виборного).
Номер слайду 3
Запитання : Які якості Наталки Полтавки роблять її ідеалом української дівчини?
Номер слайду 4
«У чому вся сила п’єси, у чому її чаруюча душу краса? У надзвичайній простоті, у правді й, найголовніше, у любові автора до цього народу,у любові,котра із серця Котлярев -ського перейшла на його твір» (І. Карпенко-Карий)
Номер слайду 5
Робота над складанням плану до твору. Вступ – це прелюдія розповіді, що розвивається в основнійчастині. У ньому треба показати своє розуміння проблеми (чи проблем), яка розглядатиметься в основній частині. Він може будуватися як на життєвому досвіді, так і на знанні літературного матеріалу. Основна частина – це розкриття основної тези, думки (чи кількох) за допомогою фактів з тексту твору чи творів одного чи кількох письменників. Висновок – це підсумок викладеного в основній частині. Він вимагає особистісної оцінки, власного погляду на питання, підняті у творі письменника. Це, зрештою, і визначення важливості, значення художнього твору, образу чи проблеми. Головне, щоб висновок був органічно пов’язаний з усім, про що говорилося у творі.
Номер слайду 6
Робота з пам’яткою «Як готуватись до написання твору»Притримуйтесь основного принципу: «Щоб думкам було вільно, а словам тісно». Твір не повинен бути переказом шкільного підручника, критичних статей, думок учителя. Творчо поставтесь до розкриття теми твору, щоб виявити хороші знання змісту прочитаної книги. Давайте аргументовану оцінку вчинкам дійових осіб. Тему розкривайте послідовно, дотримуючись плану (навіть якщо він не входить до тексту твору, складіть його для себе). Бажано підібрати епіграф, що має відповідати основній думці твору. Роботу виконуйте спочатку на чернетці (щоб мати можливість вносити поправки, удосконалювати написане).
Номер слайду 7
Написання твору-характеристики за планом:1. Вступ: коротка характеристика твору.2. Основна частина: образ Наталки, її риси, взаємодія з іншими.3. Висновок: узагальнення та власне ставлення до персонажа.
Номер слайду 8
План (орієнтовний)І. П’єса «Наталка Полтавка» І. Котляревського – перлина української літератури.ІІ. Наталка – типовий образ української дівчини селянки. Головні риси характеру героїні: доброта, ввічливість, працелюбність. Самопожертва Наталки заради матері. Глибоке кохання до Петра. Боротьба дівчини за свою любов.
Номер слайду 9
Підбір цитат для написання твору. Цитати сприяють образності, виразності, ємкості мовлення, дозволяють економно і глибоко характеризувати явища дійсності, образи, служать доказами учнівських висновків-узагальнень. Використання цитат залежить від характеру творчої роботи, але, в кожному випадку, вони займають незначну частину об’єму твору. Зловживання цитатами може знизити якість твору.
Номер слайду 10
Приклади епіграфів до твору. У творі, передовсім в образі Наталки розкривається суть української душі. Василь Пахаренко І в «Енеїді», особливо в «Наталці Полтавці» … Котляревський утвердив високе почуття гідності, людської і національної гідності, без чого не можна було б і думати про відродження культури…пригнобленого краю. Євген Сверстюк
Номер слайду 11
Рефлексія Обговорення вражень про героїв твору.
Номер слайду 12
Домашнє завдання. Написати продовження драми «Наталка Полтавка» І. П. Котляревського