Тема. Рудакі як засновник персько-таджицької літератури (860-941 р р.)
Мета: ознайомити з фактами біографії Рудакі; засвоїти терміни бейт, газель, рубаї, вчити аналізувати поетичний текст; розвивати уміння працювати в групі; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: текст поезій Рудакі, портрет поета, персидські мініатюри.
Та девушка вошла в меня из строчки Рудаки: «Ручей Мульяна к нам несет той девы аромат».
Гафіз
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
Робота в парах. Взаємоопитування
II. Мотивація навчальної діяльності
Східний поет Шамсідцін Розі (X ст.) присвятив Рудакі свій сповнений смутку вірш.
ПЛАЧ ЗА РУДАКІ
Пішов Рудакі — залишилися мудрі пісні.
Вино розлилось — є той запах, шо був у вині.
Довіку такого співця не побачить земля!
Якого ж поета тепер виглядати мені?
Кривавими слізьми оплакую пам'ять його,
Як віск, розтопився булат на сердечнім вогні.
Почуєш ридання мої — не дивуйся, не стій,
Оплакати співця поспіши, що лежить у труні!
Такого, як він, ти не знайдеш ніколи й ніде,
Такого, як він, не побачиш ніколи і в сні!
(Переклад Василя Мисика)
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Справжнє ім'я поета — Абу Абдаллах Джафар ібн Мухаммад. Псев-донім собі він вигадав від назви гірського селища, у якому виріс,— Іудж, що в перекладі з перської означає «річка».
Рудакі був обдарованою людиною: мав музикальний слух та голос, тому вже з дитинства не тільки мандрував гірськими селищами та вражав співвітчизників своїм співом під власний акомпанемент чанга (рід лютні), але і здобув належну освіту. А ще через деякий час, коли слава про талановито-і о хлопця дійшла до емірського палацу, його запрошують на службу, і він виконує роль придворного поета довгі роки.
Легенди розповідають, що син еміра, отримавши владу, осліпив Рудакі і змусив жебракувати.
Останні роки поет провів у себе на Батьківщині, нарікаючи у віршах на старість та бідність. За легендами, Рудакі створив 1 300 000 віршованих рядків. На сьогодні відомо лише приблизно 2000.
Писав Рудакі у традиційних для персько-таджицької літератури і
жанрах: бейти, рубаї, газелі.
2.Засвоєння літературознавчих термінів
Бейт — двовірш, у якому міститься певна закінчена думка, може
бути римованим і неримованим. У східній поезії з бейтів складали газелі, рубаї тощо.
Газель — вірш, що складається не менш ніж з 3, але не більш між з 121 бейтів, пов'язаних наскрізною моноримою кожного 2-го рядка, об'єднаних спільним мотивом. У кінцевому бейті автор може називати своє ім'я або псевдонім. Основний зміст газелей — любов, туга закоханих,
філософські роздуми.
Рубаї — чотиривірш, де римуються 1, 2 та 4 рядки. Вірш філософського змісту, що містить певну думку, підкреслену в останньому рядку.
3. Читання поезій Рудакі. Робота в групах
Група № І. Бейти
Читання віршів.
Як до провалля прагне бистрина.
Навіщо ж деревом тобі опалювати дім?
Нащо борг такий, кохана, розбивати на частини?
Висновок: який образ автора створюється у цих поезіях?
Автор — закоханий у свою милу, зачарований нею, він опоетизовує кохану, використовує перебільшення («До тебе прагне вся краса зем-1 на»), порівняння («як до провалля прагне бистрина»).
Ліричний герой — хитрий, лукавий, запевняє кохану, що «борг» неї треба розбивати на частини, та й дім опалювати вже не потрібно — так і палає його кохання до дівчини.
Закоханий, зачарований, хитрий.
Група № 2. Газель «Відколи сонце сяє серед неба»
Відколи сонце сяє серед неба,
Не жив такий, кому знання не треба.
Які б віки прадавні не взяли ми —
Розумні люди мовами усіми
Знання шукали, сил не шкодували
І речення у скелю вкарбували:
«Знання для серця — світоч найясніший,
Знання для тіла — панцир найміцніший».
Завдання:
Визначте ідею вірша і запишіть її.
Доведіть справедливість думки автора поезії.
Чи погоджуєтесь ви з ним?
(«Знання для серця — світоч найясніший, Знання для тіла — панцир найміцніший».)
Група №3. Газель «О дівчино!Розлуки буревій...»
О дівчино! Розлуки буревій
3 корінням вирвав цвіт моїх надій!
Чи став би я навік твоїм рабом, Якби не став арканом локон твій?
Хто має тільки душу, той ціни
Твого цілунку і питать не смій.
Що сонячніш горить твоя краса,
То менше світла у душі моїй.
Завдання:
Визначте тему вірша та художні засоби, що створюють певний настрій поезії. (Вірш присвячений темі нерозділеного кохання. Ліричний герой страждає у розлуці за своєю обраницею. Силу почуття закоханого допомагають передати яскраві метафори:
«Розлуки буревій з корінням вирвав цвіт моїх надій!», «...якби не став арканом локон твій», «що сонячніш горить твоя краса...»)
Група № 4. Рубаї «Себе в руках весь час тримати»
Себе в руках весь час тримати — от справжнє благородство.
Глухих, сліпих не ображати — от справжнє благородство.
Не благородство — наступити на груди бідному, що впав,
Ні, руку впалому подати — от справжнє благородство!
Завдання:
Визначте тему та ідею вірша, доведіть, що це — рубаї. (Вірш присвячений роздумам про таку рису характеру людини, як благородство. Автор
доходить висновку, що благородною може зватися людина, яка вміє буті стриманою, не образить слабких та завжди допоможе тим, хто в скруті.
Цей вірш—рубаї, оскільки складається з 4 рядків, у яких римуються 1, 2 та 4рядки та має філософський зміст.)
Група № 5. Рубаї «Ей, Рудакі...»
Ей, Рудакі, од кайданів печалі звільнись!
Завжди веселий, вперед безтурботно дивись.
Думаєш, тільки тобі одному так погано? у
В цілому світі не краще! Живи й не журись!
Завдання:
IV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання
Варіант 1. Підготувати каліграму будь-якого вірша Рудакі (наприклад, бейти (1,2) можна записати у вигляді водоспаду та вогнища, бейт (3) — у вигляді вуст тощо.)
Варіант 2. Визначити тему, ідею, художні засоби та жанр будь-якого вірша Рудакі.
Для всіх: вивчити визначення жанрів персько-таджицької поезії.