Тема. Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини.

Про матеріал

Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати). Формувати поняття ґрунт; уявлення про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, каміння). Формувати вміння спостерігати, узагальнювати, здійснювати спілкування, самостійно висловлювати свою думку; виховувати допитливість, самостійність, доказовість мислення, бажання прислухатися до думки іншої людини. Розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок 7

Тема. Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини.

Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати).  Формувати поняття ґрунт; уявлення  про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, каміння). Формувати вміння спостерігати, узагальнювати, здійснювати спілкування, самостійно висловлювати свою думку; виховувати допитливість, самостійність, доказовість мислення, бажання прислухатися до думки іншої людини. Розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки;   виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Тип уроку: урок з використанням інтерактивних технологій ( інтерактивний урок ).

 Обладнання. Таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, макет «Ґрунтовий розріз», колекція «Ґрунти твоєї місцевості», по два шматочки ґрунту у коробочках, склянка з водою й паличка на кожну парту,  склянки з водою, спиртівка, 2 скельця.

                                                                            Хід  уроку

І. Мотивація.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Вправа « Комплімент»

     Урок починається з того, що  я підходжу  до першого учня і говорю: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» і т.д.

Фенологічні спостереження. «Бюро погоди»

 - Вас вітає «Бюро погоди» 1-Б класу.

- Сьогодні ( день, число, місяць).

- У нас зараз ( пора року), тому на вулиці  . . .  .

- Небо . . . .

- Сонце . . . .

-Зранку йшов  . . . .

- Вітер . . . .

II . Оголошення, представлення теми та очікувальних навчальних результатів.                                                                                   

 -Діти давайте поміркуємо: що потрібно для життя рослин?

 

                                                                     1. Повітря.

                                                                     2. Вода.

                                                                     3. Світло.

                                                                     4. Тепло.

                                                                     5. Поживні речовини.

 

- На чому зростають рослини, дерева?

-Розглянемо матеріал підручника (с.48 ).

Загадки.

Я все терплю і всім добром плачу.  (Земля)

2. Відгадати слово.

Ґ   у   р   т   н     (Ґрунт)

 Фізкультхвилинка

Раз-два – піднімається гора,

Три, чотири – це круті гірські схили,

П’ять, шість – це орли дивний танець завели,

Сім, вісім – це смерічки похилились до річки,

Дев’ять, десять – це вода з водоспаду витіка.

 Рубрика .Цікавинки звідусіль  або відповіді маленьким чомучкам. (Додаток 1).

Інтерактивна вправа « Асоціативний кущ»

 

- Які асоціації виникають у вас зі словом ґрунт?  (Рослини, звірі, вода, Земля …)

- Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про ґрунт, його властивості та значення.

  III.Надання необхідної інформації.

                                              Розповідь з елементами бесіди

- Верхній пухкий, родючий шар землі, в якому ростуть рослини, називається ґрунтом. Ґрунт має темний колір. Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, утворюється перегній. Перегній чорного кольору. Від нього ґрунт набуває темного забарвлення. Перегній містить поживні речовини, необхідні для росту  й розвитку рослин. Для багатьох тварин ґрунт є домівкою (дрібні комахи, гризуни). Велике значення для утворення перегною мають дощові черв’яки. Вони живляться мертвим листям, а виділяють його перероблені залишки.  Черв’яки — головні «ґрунтоутворювачі». Вони, поїдаючи ґрунт, пропускають його через кишечник, збагачуючи необхідними для росту рослин солями.

 - Розгляньте малюнок підручника (с.49).

  -Розгляньте шари земної поверхні. Давайте придивимось до них і спробуємо їх назвати.

 -Зверніть увагу на верхній шар …  (ґрунт).

                                                   Дослідницька робота

 Проблемне запитання. - З чого складається ґрунт?

  -На це запитання ми зможем  дати відповідь провівши ряд дослідів.

Демонстрація дослідів учнями

 Дослід 1

    -Визначте, якого кольору ґрунт. Від чого залежить колір ґрунту?  ( Темного, чорного ).

Отже, ґрунт  має темне забарвлення.

Отже,  у грунті є пісок, глина, каміння, перегній.

Дослід 2

-Вкиньте грудочку ґрунту у воду. Що виходить з неї?  (Повітря).

 Отже,  у ґрунті є повітря.

Демонстрація дослідів вчителем. Пояснення.

 Дослід 3

     -Нагріватимемо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло. Що зявилося на склі? (Вода.) Що це значить?     (У ґрунті є вода)

- Продовжимо нагрівати ґрунт. Що над ним зявилося? Який запах відчуваєте?(Неприємний).      Це  запах перегною.

    - Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо на деякий час цей розчин.Що ви помітили? (У ґрунті є пісок і глина.)

     -У вогнетривку чашку наллємо зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо її до повного випаровування.

     - Що залишилося на дні  чашки? (Мінеральні солі.)

Отже,  у ґрунті є вода, перегній, пісок і глина, мінеральні солі.).

Розгляд малюнків підручника (с.50)

 Еврістична бесіда

  - Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску і глини.Перегній (гумус) – залишки перегнилих рослин і тварин. Процес утворення ґрунту дуже тривалий і складний: 1см ґрунту утворюється за 250 – 300 років.

   -  Ґрунти бувають: підзолисті, болотні, торф’яні, сірі лісові, бурі, каштанові, чорнозем (найродючіший ґрунт, містить багато перегною).

     -Родючість – основна ознака ґрунту. Найродючішим ґрунтом є чорнозем. Це означає, що у ньому найкраще ростуть рослини.

Руханка

Повіяв теплий вітерець.

(Руками змахи до грудей.)

Прийшла весна, зимі кінець!

(Плеснути в долоні.)

До сонця руки підійму

І помахаю так йому.

(Змахи руками.)

Весні вклонюсь.

(Нахили тулуба.)

І до травички доторкнусь.

(Присісти.)

А потім встану, посміхнусь,

І до роботи повернусь.

 IV.  Інтерактивна вправа

Інтерактивна вправа  «Займи позицію»

Який ґрунт найродючіший?

          а) у якому багато камінців;                                              б) у якому багато перегною;                         

                                                        в) у якому  багато  глини  піску;

(Діти обговорюють запитання в групах. Потім представник кожної групи підходить до того номера на стіні в класі, яку відповідь вважає група правильною. Обґрунтовує свій вибір).

 - Для яких тварин ґрунт є домівкою? ( Кроти, жаби, черв’яки…)

  -Так, у  ґрунті живуть багато підземних мешканців: личинки комах, дощові черв’яки, кроти та інші тварини. Дощові черв’яки роблять у ґрунті отвори, крізь які в нього проходять вода та повітря. Проникаючи у ґрунт, черв’яки затягують в нього частини рослин, які потім перегнивають і удобрюють його.

Розгляд малюнків підручника ( с.51).

 

Інтерактивна вправа  «Мікрофон»

 

 -Чи замислювалися ви над тим, що рослини не можуть жити без ґрунту?  Чому?(Відповіді дітей).

   -  З ґрунту кожна рослина корінням вбирає воду і розчинені в ній поживні речовини. З часом поживних речовин у ґрунті стає менше, тому землероби так багато працюють на землі: обробляють ґрунт, удобрюють його, зрошують, захищають від вітрів. Сильний вітер за кілька годин може розвіяти верхній родючий шар на багато кілометрів. Щоб послабити силу вітру, люди насаджують захисні лісові смуги, оберігають ґрунти від утворення ярів.

      Велику шкоду ґрунтам надають аварії на хімічних, нафтопереробних заводах, атомних електростанціях. В Україні зоною екологічного лиха після аварії на Чорнобильській АЕС  стала 45-кілометрова зона навколо ЧАЕС. Там стоять пусті землі, які могли б давати гарні урожаї.

 

      Ґрунти – це природне багатство. При неправильному обробітку вони знищуються. Ґрунти необхідно охороняти від розмивання, знесення, вивітрювання і забруднення шкідливими речовинами.

Робота з підручником (с.52-53 )

 — Що таке ґрунт?

— Чому ґрунт має темний колір?

— Як утворюється перегній?

— Який ґрунт найродючіший? Чому?

— З чого складається ґрунт?

V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.

 Пам′ятаймо!  Народ скаже, як зав′яже  (прислів′я та приказки). Додаток 2.

Навіщо грунт:

    - для рослин ( рослини закріплюються корінням і вбирають з нього воду із розчиненими в ній речовинами);

    -для тварин  (є домівкою (черв'яки, кроти,землерийки), живляться рослинами, що виросли на ґрунті);

   - для людини ( ґрунт дає продукти харчування).

Запам’ятайте!   Земля багата – народ багатий.

                                 Про землю піклуйся – золотим зерном милуйся.

 

docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
7145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку