План-конспект уроку
Тема: Що вивчає Географія.
Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: атласи, підручники, енциклопедії, географічні довідники, електронні географічні атласи та посібники, схеми, таблиці, діаграми.
Х і д у р о к у
І. Організація класу (1 хв.)
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності (3хв.).
Прийом «Приваблива мета»: Слайд1
Кожен із вас, мабуть, запускав паперові кораблики весняними струмками і, можливо, мріяв вирушити з ними в далекі казкові мандри. Хто ж не мріяв про далекі країни та пригоди разом із літературними та кінематографічними героями.
Чи траплялося вам уявляти себе відважним першовідкривачем незвіданих земель, що продирається звивистими стежками в лісі?
На уроках географії на вас очікуватимуть захопливі подорожі, дивовижні відкриття, цікаві ігри. Однак хто ж вирушає в подорож без попередньої підготовки?! Будь-який досвідчений мандрівник знає: до відкриттів слід ретельно готуватися. І допоможе нам у цьому наука географія.
ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття (1хв.). Слайд1
Сьогодні ми розглянемо досить важливу тему, а саме: «Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини».
ІV. Вивчення нового матеріалу (30 хв.) Слайд 2
План:
Розповідь учителя з елементами бесіди.
1. У давні часи люди не вміли пояснювати явища природи, а тим більше – зв’язки між ними. Вони не могли зрозуміти, як виникає легкий і сильний вітер, чому гримить грім і блискає блискавка, чому на морі іноді здіймаються велетенські хвилі, а земля здригається землетрусами, чому ростуть і в’януть рослини. Щоб пояснити подібні явища люди придумали різних богів. Кожний з них відав своїм “царством”: небом, лісами, річками, морями. Матір’ю всіх богів, яка породила небо, море і гори, стародавні греки вважали богиню Землі – Гею. Слайд 4
Слайд 5 Саме тому давньогрецький учений Ератосфен ще у ІІІ ст. до нашої ери, приступаючи до вивчення Землі, назвав своє заняття – географія.
В цьому слові він з’єднав ім’я богині Землі зі словом “графо” – пишу. Отже, слово “географія” можна перекласти як “землеопис”. З того часу вивчення Землі або її частин стали називати географією. Тому географію вважають наукою стародавньою, оскільки виникла вона понад 2 500 років тому.
Слайд 6 2. Основним її завданням спочатку був землеопис, а вже із XIX ст. – вивчення взаємозв’язків між природою, населенням та господарством всієї планети та її окремих частин.
Слайд 7 Тепер основне завдання географії − вивчення природи, населення, господарства. Академік Інокентій Петрович Герасимов писав: «Об’єктом вивчення сучасної географії є давно відкриті землі і країни, освоєні людиною, з глибоко зміненою природою, великою густотою населення, з розвинутим господарством. Головним завданням сучасної географії у всьому світі, виявляється, є не допомога в справі освоєння нових земель і природних багатств, а всебічне обслуговування великої роботи людства з використання уже відкритих багатств, перетворення природи і господарства уже освоєних районів і країн».
Нині географія – це наука, яка вивчає і пояснює розподіл явищ у просторі – на Землі, материках, певних країнах чи населених пунктах. Вона шукає відповіді на запитання “де?” і “чому?”. Географія також розкриває зв’язки між світом людини і світом природи. Вона роз’яснює, як краще використовувати багатства природи; що робити, щоб природа не збідніла, щоб не зникли ліси, не зміліли річки, не втратили родючості ґрунти.
Слайд 8 3. Сучасна географія розгалузилася і перетворилася на систему наук. У ній виокремлюють фізичну географію та економічну і соціальну географію (рис. 1).
Рис.1. Структура географії
Фізична географія вивчає природне середовище на території всієї земної поверхні та її окремих частин, економічна і соціальна географія дає відомості про населення і його господарську діяльність, картографія – про способи і методи відображення Землі на картографічних творах.
Вивченням свого краю займається географічне краєзнавство, а окремих країн і регіонів світу – географічне країнознавство.
Слайд 9 Кожна з цих географічних наук внаслідок потреб суспільства диференціюється на окремі галузі. Так, фізична географія, наприклад, поділяється на геоморфологію (наука про рельєф), ґрунтознавство (наука про ґрунти), метеорологію та кліматологію (науки про атмосферні явища), гідрологію (наука про водні об’єкти), біогеографію (наука про поширення живих організмів), ландшафтознавство (наука про природні й антропогенні комплекси).
На стику географії з іншими науками виникли медична географія, політична географія та ін.
Слайд 10 4. Загальна географія – це система географічних наук, що вивчає загальні закономірності географічної оболонки.
Протягом навчального року ви ознайомитеся із такими розділами як:
Слайд 11,12,13,14,15
Слайд16 5.Джерелам географічних знань є: польові географічні дослідження, які проводяться в експедиціях, у стаціонарних науково-дослідних установах, під час екскурсій; довідники, географічні енциклопедії, словники, наукові збірники, журнали та ін; музеї з різноманітними експозиціями, матеріали засобів масової інформації, Інтернет; картографічні матеріали: карти, плани, глобуси, атласи. Широко використовуються геоінформаційні системи (ГІС). Слайд 17
Рис.2. Джерела географічних знань
Слайд 18
VIІ. Закріплення вивченого матеріалу (8 хв.)
Бесіда.
VIIІ. Домашнє завдання (1 хв.)
IХ. Підсумок уроку (1 хв.)