УРОК Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
КЛАС: 1
Тема
«Щоб себе в безпеці почувати,
світлофор потрібно поважати!»
Мета:
закріплювати вивчені правила ПДР, познайомити з історією виникнення та призначенням світлофора, його сигналами та різновидами; дати поняття про те, як регулюється рух на дорозі, коли немає світлофора; вчити застосовувати набуті знання; розвивати мовлення учнів, пам’ять, уяву, вміння складати творчі розповіді; виховувати культуру поведінки на дорозі; попереджувати дитячий травматизм.
Обладнання:
демонстраційні матеріали видавництва «Ранок”, дорожні знаки, плакати з різними видами світлофорів.
Хід уроку
І. Організація класу.
Уже нам дав сигнал дзвінок
Ми починаємо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель
Я сьогодні на урок принесла вам цікаві повітряні кульки. В них сховалися загадки. Відгадайте їх.
Загадки
«Маленькі будиночки
По місту біжать.
Дорослі і діти
В будиночках сидять». ( Автобуси, тролейбуси, трамваї)
«Я не їм вівса, ні сіна
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Хоч кого наздожену» (Автомашини)
«Тримаюсь тільки находу,
А якщо стану - упаду.» (Велосипед, мотоцикл)
Вправа « Назви одним словом»
Як одним словом можно назвати відгадки до загадок?
ДИДАКТИЧНА ГРА « Які слова сховалися у слові?»
ТРАНСПОРТ – спорт, порт, торт, сорт, сон, рот, рота…
ДИДАКТИЧНА ГРА « Збери слово»
І, П, О, Ш, І, Д, Х
Вправа « Мікрофон»
-Хто такий пішохід?
-Назвіть кращих «друзів» пішоходів.
Диктант в малюнках « Диктант на дорозі» ( Дивитися додаток)
Вчитель
Діти! До нас приїхала ось ця машина.
(Демонструється іграшкова машина.)
Вона доставила нам незвичайний вантаж – конверт із завданням. Треба на малюнку впізнати дорожній знак і записати його назву.
Слово вчителя після диктанту
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні —
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш — знак дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним кожен,
Допоможе він тобі.
Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
Руху правила єдині,
Знати їх усі повинні.
Шануватимуть їх люди —
Скрізь тоді порядок буде!
Вчитель
У мене є ще одна кулька з загадкою. Ой, та тут їх три!
І враз усі машини зупинились,
Бо колір цей весь рух заборонив.
Ви здогадалися, який горів? (червоний)
Не можеш, не біжиш, не ходиш кроком.
«Увага!» – колір цей сказав
І бути обережним наказав. (жовтий)
І зразу все заворушилось.
Відкритий шлях і для тебе і для мене,
Бо око засвітилось…. Яке? – ЗЕЛЕНЕ
І хто ж має такі гарні очі ? (світлофор)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Робота над темою уроку
Вчитель.
Слово «світлофор» означає носій світла. Він несе світло трьох кольорів…
Стук у двері.
З'являється Світлофор.
Світлофор
Я ваш добрий друг Світлофор.
Не дивіться, що я такий маленький, я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю.
З вами ми часто зустрічаємося на вулицях міста і мені завжди хочеться звернутися до вас зі словами:
Як переходиш вулицю,
На розі зупинись
І перш за все уважно
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди.
Тролейбуси, машини
Біжать сюди й туди.
Дивлюсь червоним оком —
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно —
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
Іти не поспішай,
Бо жовтий — не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага — і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі!
Виходять дівчата з повітряними кульками в руках (жовтого, зеленого і червоного кольорів ) і танцюють танець « Веселий світлофор».
Вчитель
Світлофоре, у нашому класі пройшов конкурс малюнків « Наш друг Світлофор».
Всі діти дуже старалися і мені дуже важко визначити переможців. Спробуй ти це зробити.
Світлофор оглядає виставку малюнків.
Світлофор
Я з вами згоден,що всі роботи чудові. Тому я кожному юному художнику подарую свою листівку – побажання.
Будь завжди уважний, друже!
Знай всі правила, мій друже!
Де іти, де постояти,
Де потрібно почекати.
Це не жарти і не сміх,
Бо життя – одне на всіх!
Світлофор
Діти, а чи знаєте ви, коли з'явилися перші світлофори?
Вчитель
У нас є дослідники, які відвідали бібліотеку й познайомилися з деякими фактами з твоєї «біографії». Заслухаємо їхній виступ - звіт.
Дослідники
Найперший світлофор було встановлено 10 грудня 1868 року в Лондоні біля будинку Британського парламенту. Він був газовий, з ручним керуванням.
У 1910 році в Америці в місті Чикаго з’явився перший автоматичний світлофор.
А перший електричний світлофор придумали в Америці в 1912 році. В нього були тільки два кольори: червоний та зелений. Лише в 1920 році з’явилися трьохколірні світлофори.
Перші світлофори в Європі з’явилися у 1929 році. Вони були незручні, бо з усіх чотирьох сторін мали по три кольорових скла, по яких бігла чорна стрілка.
Потім з’явилися світлофори з вогниками, що переключалися, але підкорялися вони інспектору-регулювальнику, а перші інспектори-регулювальники з’явилися в Країнах Давнього Сходу. Вони підтримували дисципліну на базарах, а в Давньому Римі інспектори слідкували за безпекою руху, попереджували зіткнення колісниць.
(демонстування різних видів і типів світлофорів)
Учні
А ще в Інтернеті ми знайшли казку про країну Світлофорію.
Казка
У країні Світлофорії жили дуже чемні люди. Вони завжди дотримувались правил вуличного руху і тому в них ніколи не було аварій. А все це було завдяки мудрому Чарівникові , який робив лише добрі справи. Мав він кольорові чарівні палички. Махне зеленою паличкою і настає весна, змахне іншою – зарум’яніють яблука. То змусить брехуна набрати води до рота, а хвалька посадить в чорну калюжу. Та найважливішою його роботою було змінювати кольори світлофора, щоб на дорозі був порядок. Але одного разу сталося лихо. Розбишака-автомобіліст викрав чарівну паличку червоного кольору. Що тут сталося…. Діти , а як ви думаєте, що сталося в країні Світлофорії?
Вправа « Крісло автора»
Завдання:
скласти усну розповідь про те що сталося, коли перестало горіти червоне світло і хто виправив таку складну ситуацію?
Діти складають розповіді та моделюють можливі ситуації.
Вчитель
Діти, а на наших дорогах, хто може допомогти, коли раптом, не працює світлофор?
Вірним другом пішоходів і водіїв є регулювальник, який керує рухом теж з допомогою чарівної палички, яку поважно називають «ЖЕЗЛОМ». Жезл – символ великої влади. Колись жезлом володіли тільки королі та полководці. Тому паличку, яка керує дорожнім рухом, і назвали жезлом. Вона володарка наших доріг.
Регулювальнику підкоряються і водії, і пішоходи. Він вказує, кому стояти, кому йти. Тому Ви повинні знати його жести. Перевіримо, чи це дійсно так.
ГРА «ЖЕСТИ РЕГУЛЮВАЛЬНИКА»
Для проведення гри кожному учасникові потрібен комплект з трьох кружечків — червоного, жовтого і зеленого.
Юний інспектор руху демонструє жести регулювальника:
піднімає праву руку із жезлом угору,
повертається боком, руки в сторони.
Школярі визначають, якому сигналу світлофора відповідає кожний жест,
і підносять над головою кружечок відповідного кольору.
Сигнали через певний проміжок часу (5—10 с.) змінюють.
Якщо гра повторюється, цей проміжок скорочують.
Вікторина «Правила дорожні знаємо – на питання без вагань відповідаємо!»
ВІКТОРИНА
1. Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2. З якої сторони треба обходити машину, пішохода? (Зліва)
3. Що потрібно зробити перед виїздом на велосипеді? (Перевірити сигнал, гальма)
4. Шофер веде машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка.
Що треба давити? (Треба давити на гальма)
5. Який сигнал світлофора дозволяє перехід? (Зелений)
6. Які машини можуть їхати без сигналу? (Іграшкові)
7. Яке значення мають зелений і жовтий колір світлофора? (Зелений колір дозволяє перехід, а жовтий — каже, що треба трішечки почекати, попереджає вільний перехід)
8. Де повинні ходити пішоходи, якщо немає тротуарів? (По лівому краю проїжджої частини вулиці)
9.Що означає червоний колір світлофора? (Червоний колір — це завжди сигнал небезпеки і треба зупинитися, почекати. Він забороняє переходити дорогу.
10.Як потрібно обходити трамвай? (Спереду)
11.Як потрібно обходити автомобіль, автобус і тролейбус? (Ззаду)
Робота в парах « Шифрувальники»
Що тут написано?
€ ʊ Ø × ¥ × ≠ *£ ∞ Ø ©* ± ʊ≤ʊ÷
€ - П, ʊ - О, Ø – В, × - А, ¥ - Ж, ≠ - Й, * - Т, £ - Е, ∞ - С, © - І, ± - Л, ≤ - Ф, ÷ - Р.
«Поважайте світлофор!»
Вправа « З гумором про серйозне»
З’являється Незнайко.
Незнайко ( сумно)
Доброго дня вам дня, діти.
Мені Сорока сказала по секрету, що у вас тут йде урок про правила дорожнього руху. А я, як завжди,попав у халепу: на дорогах - « час пік – пробки», неможливо проїхати. Тому й спізнився. Але я прийшов із подарунками.
Для того, щоб у вашій школі вчителі й учні могли вільно рухатись, я пропоную вам скористатися такими знаками дорожнього руху.
Учні виконують пісню на мотив «Голубий вагон»
Календар старий закриє лист
Хочемо, щоб усе ви добре зважили
Йди в дорогу сміло й посміхнись.
Приспів:
Радісно, радісно, дальній шлях стелиться
Ти наші правил вчи і пам’ятай
Кожному, кожному в краще хай віриться
Правила дорожні ти не забувай
Про дорогу знають вони все
Із проблемами вони справляються
Правила для них — понад усе
Приспів
V. Підсумок уроку
Вчитель
Ось і закінчується наш урок.
Вправа « Вільний мікрофон»
Хто керує дорожній рух?
Пригадайте історію світлофора.
Які є світлофори?
Що допомагає регулювальнику керувати рухом?
Заключне слово вчителя
Рух – це життя сказав філософ древній
Це шлях до того, щоб пізнати світ
Дорожній рух це складова прогресу,
Що формувався довгі сотні літ
Дорожній рух – це швидкість в плині часу
Дорожній рух – це зручність для людей
Та небезпечний він для правил строгих
І пам’ятати слід про це щоднини
Тож знати всім рекомендується
Як рух дорожній регулюється
Дорожні знаки,світлофорів ряд
Регулювальників й розмітка автострад
Знаки дорожні у нашій країні,
Для учасників руху єдині,
Дорожній рух вагу все більшу має,
Тож хай про це з вас кожен пам’ятає
Використовуй всі знання в дорозі,
Людське життя учитель строгий,
Безліч проблем ти зумієш здолати,
Коли правила дорожнього руху будеш вивчати
Людство прагне без аварій жити
І безпечно рухатись у світ
Бо життям все ж треба дорожити
Щоб щасливо всім прожити вік
На землі у домі вселюдському ,
Транспортних пригод в дорозі тьма
Будьте, діти, обережні в ньому,
Іншого життя у вас нема.
Світлофор
А я на згадку про нашу зустріч хочу подарувати вам пам’ятку « Правила пішохода». Хай вона допомагає вам правильно поводити себе на дорогах нашого міста.