Тема: Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв'язання сімейного конфлікту в оповіданні А. К. Дойля "Пістрява стрічка"

Про матеріал
Урок розроблено з використанням інтерактивних методів. Учні ознайомлюються з особливостями оповідання А. К. Дойля «Пістрява стрічка», визначають принципи та методи та схему розкриття злочинів Шерлоком Холмсом, а також спробують зрозуміти, чому твори про Шерлока були і є популярними нині.
Перегляд файлу

Відкритий урок у 7 класі із зарубіжної літератури

Тема: Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конана Дойля «Пістрява стрічка».

Мета уроку:

  • повторення та поглиблення знань учнів про життя і творчість всесвітньо відомого майстра детективів Артура Конан Дойла; виявлення особливостей  сюжету і композиції детективного твору, зокрема оповідання «Пістрява стрічка»;  характеристика образів персонажів твору; розуміння поняття «точка зору»; розповідь про відомі екранізації творів про Шерлока Холмса; розуміння значення творчості письменника для читачів різних поколінь; визначення секретів популярності творів про Шерлока Холмса;
  • розвиток та вдосконалення читацьких компетенцій школярів в опануванні детективного жанру; розвиток логічного мислення; творчих здібностей семикласників;
  • формування кращих моральних якостей особистості учня-підлітка.

НЛ – 2

Тип уроку: урок застосування знань умінь і навичок

Форма уроку: нетрадиційний урок, «Школа юних детективів»

Обладнання: підручник-хрестоматія, інтерактивна дошка, комп’ютери, мультимедійна презентація, серія детективних творів різних письменників, фрагмент відео екранізації оповідання «Пістрява стрічка», наочність.

Теорія літератури: детектив, дедукція, дедуктивний метод, прототип, конфлікт.

 

Епіграф уроку:  «Ніщо так не оманливе, ніж очевидні факти

«Злочин - річ повсякденна. Логіка - рідкісна.» 

     Шерлок Холмс

 

ХІД УРОКУ

І. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

МОТИВАЦІЙНО-НАСТАНОВЧИЙ ЕТАП.

Доброго дня, діти! Сьогодні ви матимете змогу відчути себе у ролі юних детективів, адже ми маємо з вами розплутати злочини, а нашим взірцем у цій нелегкій справі стане геній детективного жанру Артур Конан Дойль з його безсмертними персонажам, улюбленцями цілих поколінь – Шерлоком Холмсом та Доктором Ватсоном.

Перш ніж ми розпонемо з вами плідно працювати, давайте трішки знімемо емоційне напруження.

Наш урок має бути надзвичайно результативним, тому ми з вами підготуємо еліксир креативу! Вам необхідно обрати інгредієнт  і уголос зачитати і кинути до нашой чаші!

  • Я додаю: екстракт багатої фантазії.
  • Я додаю:зерно гострого розуму та раціональних рішень.
  • Я додаю:настій оригінальних думок.
  • Я додаю: бальзам проти невпевненості та страху.
  • Я додаю: коктейль імпровізації.
  • Я додаю: відвар творчих ідей.
  • Я додаю: зілля фортуни!

Отже, з таким еліксиром ви маєте неодмінно впіймати удачу за хвоста і отримати хороші оцінки!

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Вчитель: Перед вами тема нашого уроку: Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конана Дойля «Пістрява стрічка». Сьогодні ми маємо ознайомитися з особливостями оповідання А. К. Дойля «Пістрява стрічка», визначити принципи та методи та схему розкриття злочинів Шерлоком Холмсом,  а також зрозуміти, чому твори про Шерлока були і є популярними нині.

Усі ви отримуєте щоденник юного детектива, де будете записувати свої досягнення у вигляді балів. А в кінці уроку я підсумую вашу роботу і виставлю оцінки в журнал.

І. Етап – це вступне випробування до «Школи Юних Детективів». Ви маєте за комп’ютером пройти тест на знання оповідання.

 (https://naurok.com.ua/test/test-za-opovidannyam-artura-konana-doylya-pistryava-strichka-31077.html)

Всього 12 питань. У вас є 5-7 хвилин. У кінці ви маєте записати кількість балів до свого щоденника, то ж час пішов.

 

 

ІІІ. Робота з текстом

Перш за все давайте пригадаємо: 1.  Що ми розуміємо під поняттям «детектив»?

2. Який детектив називають літературним?

ДЕТЕКТИВ –

  1. Агент таємної служби розшуку, сищик. (Агент – особа, що діє за чиїмось дорученням, уповноважений.)
  2. Література, кінофільми про розкриття складної, заплутаної таємниці, частіше злочину, шляхом використання методу логічного аналізу.

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ – різновид пригодницької літератури. Сюжет детективного твору послідовно розкриває певну заплутану таємницю, що повязана зі злочином і його розслідуванням.

Доведіть, що оповідання «Пістрява стрічка» - це детектив.

Вчитель: Детектив – той літературний жанр, який завжди вабив і буде вабити читача. В основі детективного твору лежить таємнича історія – подія, схожа на загадку, яку потрібно розгадати, щоб покарати злочинця. Основоположником детективної літератури, «батьком детективу» вважають американського письменника Едгара По. Після нього з’явилося ще багато імен всесвітньо відомих майстрів детективів.

(Перегляд відомих авторів детективних творів).

Вчитель: Безперечно, ім’я Артура Конан Дойла найвідоміше серед усіх майстрів детективного жанру й асоціюється у нашій свідомості перш за все з образом знаменитого сищика Шерлока Холмса. Дослідники вважають,  що прототипом Холмса став професор Единбурзького університету, головний лікар Королівської лікарні, відомий хірург, однокурсник Конан Дойла  Джозеф Белл.  Белл був не тільки блискучим лікарем, а й людиною, яка, не вагаючись, віддала б власне життя заради життя іншого. Завдяки логіці й фантазії професор Джозеф Белл став героєм оповідань, одержавши ім’я Шерлок Холмс.

ПРОТОТИП – конкретна людина з реальності, факти життя або риси вдачі якої покладено в основу літературного образу.

Уперше образ Шерлока Холмса зявився в повісті «Етюд у багрових тонах» (1887 р.), яка, до речі, не мала читацього успіху. Однак за три роки письменник знову повернувся до образу цього героя у творі «Знак чотирьох». Образ Шерлока Холмса зявлявся у творчості Конан Дойла до 1927 року (остання збірка «Архів Шерлока Холмса»). У цілому письменник написав про свого героя 56 оповідань і 4 повісті.

На думку літературознавця В. Шкловського, сюжети численних творів про Шерлока Холмса побудовано за однаковою схемою.

Холмс і Ватсон згадують розкриті в минулому злочини.

 

Візит клієнта, який повідомляє про таємничий злочин.

 

Шерлок Холлмс збирає докази й натяки.

 

Доктор Ватсон по-своєму тлумачить докази, щоб повести читача хибним шляхом.

 

Розслідування на місці злочину.

 

Офіційний сищик презентує помилкову картину скоєння злочину.

 

Ватсон нічого не розуміє у діях і думках Холмса.

Холмс напружено думає.

 

Неочікувана розвязка.

 

Шерлок Холмс аналізує зібрані факти і робить остаточні висновки.

Чи відповідає поданій схемі структура оповідання «Пістрява стрічка»?

 

2. Бесіда за змістом твору (За кожну правильну і змістовну відповідь 1 бал).

  1. Прочитайте  початок оповідання. Скажіть, за які справи брався Шерлок Холмс? Чи був важливий для нього матеріальний бік справи?

(«Переглядаючи свої записи про більш як сімдесят пригод Шерлока Холмса, які я вів протягом останніх восьми років, і вивчаючи методи свого друга, я бачу між них багато трагічних, кілька кумедних, чимало дивних, але не можу назвати бодай однієї банальної, бо Холмс, працюючи з любові до свого мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного, навіть фантатичного…»).

  1. Чию справу пригадує доктор Ватсон цього разу?(Один із найвинятковіших випадків, пов'язаний з добре відомою у графстві Суррей родиною Ройлоттів із Стоун-Морана).
  2. Як ви думаєте, що в цій історії зацікавило Холмса і він вирішив узятися за справу?(«Справа надзвичайно складна… мені хотілося б з’ясувати ще тисячу подробиць, перш ніж дійти висновку, як діяти…»)
  3. Чому після візиту Хелін доктор Ватсон засумнівався у правдивості слів дівчини?  Що примусило Ватсона повірити молодій жінці?(Ватсон сумнівається у реальності подій, бо ж занадто вони таємничі. А молода жінка дуже знервована, мабуть, просто через те, що  ревнувала матір до вітчима, тепер гнівається  на нього… Але прихід Грімсбі Ройлотта примусив Ватсона розвіяти сумніви.)
  4. Яке враження склалося у Холмса і Ватсона про лікаря Ройлотта після першої зустрічі? Чи могла така людина, як вітчим, завдати шкоди сестрам Стоунер?(Лікар Ройлотт справді був неврівноважений, надто знервований, дуже голоснокричав, демонстрував свою впевненість і знерхнє ставлення до оточуючих. Така людина могла завдати шкоди не лише молодим  сестрам Стоунер.)
  5. Чому після зустрічі з вітчимом Холмс і Ватсон уже не сумнівалися, що треба рятувати життя Хелін Стоунер?(Холмс був упевнений у тому, що лікар Ройлотт міг бути причетний до смерті Джулії і створював небезпеку Хелін.)
  6. Який шлях розслідування планував обрати Шерлок Холмс до того, як побував у будинку Ройлотта?(У розповіді Хелін згадувалися цигани, з якими дружив вітчим, а офіційне слідство встановило причину смерті – серцевий напад.)
  7. Після чого думка Шерлока Холмса про отруєння сестри змінилася?(Коли Холмс оглянув кімнату Джулії, то зрозумів, що пробратися туди ані з вулиці, ані з коридору, якщо двері зачинено зсередини, було неможливо.)
  8. Які інші докази на місці злочину вдалося знайти уважному сищикові?(«Холмс узяв стілець і мовчки сів у кутку. Його погляд, не минаючи жодної подробиці, безупинно й уважно оглянув кімнату…». Він звернув увагу на дзвінок на шнурі, душник, пригвинчене ліжко, у кімнаті Ройлотта – батіжок, блюдечко з молоком, зачинеий сейф…)
  9. Як Холмсові вдалося розкрити таємницю злочину?(Він запропонував Хелін Стоунер потайки перебратися до свого колишнього помешкання. Вони з Ватсоном залишилися у кімнаті покійної Джулії. Вночі вітчим знову випустив із сейфа гадюку, яка через душник мала спуститися шнуром до ліжка Хелін і, якщо нічого не завадить, смертельно її вкусити. Але Холмс вчасно засвітив сірника, сильно вдарив по шнуру  і розлючена гадюка, повертаючись на своє місце, вкусила Ройлотта.)
  10. Що допомогло героєві врятувати життя молодій жінці?(Уміння перейматися проблемами своїх відвідувачів, бажання прийти їм на допомогу, кмітливість, знання з багатьох галузей науки…)
  11. Чому у творі пропонуються різні точки зору на розслідування злочину?(У детективному творі подання різних  точок зору – художній прийом,  який використовується для створення атмосфери таємничості.)

Зверни увагу!

КОНФЛІКТ – крайнє загострення суперечностей, що призводить до ускладнення чи гострої боротьби; у літературому творі – зіткнення й боротьба протилежних поглядів, ідей, прагнень і вчинків людей.

Вправа «Займи позицію»

  1. Чи мав право Шерлок Холмс вмішуватися у вирішення конфліктної ситуації в родині Ройлоттів?
  2. Шерлок Холмс розв’язав давній сімейний конфлікт.
  3. Конфлікт залишився нерозв’язаним .

3. Визначення методів роботи Шерлока Холмса.

  1.     То що ж допомогло Холмсові врятувати життя Хелін Стоунер і покарати жорстокого злочинця.

Дійсно, саме дедуктивний метод допоміг Шерлокові Холмсу розкрити таємницю злочину в родині Ройлоттів.

ДЕДУКЦІЯ

Спосіб розмірковування, за якого нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами.

ДЕДУКТИВНИЙ МЕТОД

Спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень.

У розкритті злочинів Шерлок Холмс, безперечно, користувався дедуктивним методом. Особливість цього методу заключалася в тому, що кожна деталь розповіді потерпілого чи побаченого на клієнті, на місці злочину мали  велике значення для сищика. Для нього не існувало ніяких дрібниць, тому він і просив клієнтів розповідати все докладно і дуже  детально. Так,  у будинку лікаря Ройлотта поза увагою Холмса, на відміну від інших,  не залишилися блюдечко з молоком, батіжок із зав’язаним на кінці вузлом, залізна шафа, вентиляційний отвір (душник), виведений в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги. Все це розумному і уважному сищикові не складно було звязати із відомостями про життя вітчима в Індіїта інтерес його до тваринного світу цієї країни.

 

  1.              Робота з  художніми образами.

А зараз ми з вами складемо образний портрет справжнього детектива. Кожен з вас визначить, якими рисами, здібностями має володіти людина, яка розкриває злочини.

Допитливий, розумний, кмітливий, цілеспрямований, байдужий, хоробрий, наділений почуттям гумору, підступний, злий, співчутливий, честолюбний, товариський, вірний, наївно-простакуватий, готовий допомогти другові, має чудову пам’ять, благородний, працює вдень і вночі, борець за справедливість, має могутній мозок, всебічно обізнаний, спостережливий, правдолюб,володіє аналітичним мисленням, вміє уважно вислухати, вдумливо аналізує почуте, рішучий…

ОТЖЕ,

Шерлок Холмс і доктор Ватсон –

ВТІЛЕННЯ СИЛИ ІНТЕЛЕКТУ І МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ.

Вчитель: Твори про Шерлока Холмса  екранізувалися чи не найчастіше за інші. На сьогодні нараховують близько 210 кінофільмів за участю великого детектива. Найуспішнішими вважаються англійський та радянський телесеріали. Самого Холмса зіграли 117 акторів. За кількістю екранізацій (понад 200) Холмс і Ватсон потрапили до книги рекордів Гіннеса. Російський серіал про Шерлока Холмса (1978-1985 рр), в якому головні ролі виконали Василь Ліванов та Віталій Соломін, визнали однією з найкращих кіноверсій навіть аглійці. 2006 року її Величність Королева Велика Єлизавета ІІ удостоїла Василя Ліванова звання Кавалера Ордена Британської імперії.

  1. Перегляд відео фрагменту художнього фільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (1 серія, СРСР, 1979 р. )

Діти, як ви думаєте у чому ж криється популярність творів про Шерлока Холмса? (А причини популярності творів про Шерлока Холмса криються у гострій інтризі, яка захоплює читача з перших же сторінок. І, звичайно, у дивовижному вмінні Шерлока Холмса розплутувати найскладніші справи. До того ж, читаючи ці твори, вчишся краще розбиратися в людях. А потім розумієш важливість знань і різних предметів, які можуть знадобитися в будь-якій життєвій ситуації.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УМІНЬ І НАВИЧОК

Вчитель: Пропоную вам побути у ролі детективів.

Розподілимося на 2 групи. Кожна група отримує опис злочину і підозрюваних. Вам необхідно визначити, хто ж є злочинцем і як ви здогадалися.

Злочин № 1

«Вбивство аристократа»

Джордж Сміт був убитий недільного вечора. У цей момент в будинку перебувало 5 осіб: дружина містера Сміта, особистий кухар, дворецький, служниця і садівник. Всі вони розповіли детективу Стівенсу, чим займалися в цей вечір: Місіс Сміт сиділа біля каміна і читала книгу. Кухар готував сніданок. Дворецький командував робітниками в вітальні. Служниця мила посуд. Садівник поливав рослини в оранжереї. Відразу ж після розмови детектив заарештував вбивцю. Хто вбивця і як Стівенс вичислив злочинця? 

 

 

Детектив1Детектив відповідь1

Злочин № 2

  1. Було 1 вересня. Тільки почали діти збиратися додому. Хтось закричав:
  • Допоможіть! Обікрали!

Це кричала мама багатого хлопчика. Відразу викликали поліцію. Викликали на допит : учителя, охоронця, директора. Учитель перевіряв річні контрольні, охоронець був у головного входу, директор підписував документи…

Після допиту затримали учителя.

Як вони здогадалися?

Річні контрольні перевіряються у кінці року, а на календарі було 1 вересня.

Злочин  № 3

Трагедія детектива

Вранці в свій вихідний детектив сильно посварився з дружиною і пішов, залишивши ключі і телефон. Коли ввечері він повернувся додому, то застав там свого колегу, перелякану дружину і мертву людину на підлозі. Дружина розповідала поліцейському таку історію: «Я сиділа в вітальні і почула дверний дзвінок. Подумала, що повернувся чоловік, і відкрила двері. І тут злочинець штовхнув мене, увійшов в квартиру, і я вдарила його ножем, який був у мене в руці». Почувши це, детектив наказав колезі заарештувати свою дружину за те, що вона планувала його вбивство. Як детектив здогадався про це?

 

Детектив7Детектив відповідь7

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

 

Прийом «Три – Два – Один». 

В першому рядочку (або на першому слайді) пишемо Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці.

В другому – Два факти, які здалися нецікавими, некорисними, або вже були відомі учням.

В третьому – Один факт, який хотілось би вивчити детальніше, поглибити знання.

Ви сьогодні дуже добре попрацювали, здайте ваші щоденники з отриманими балами для підбиття підсумків.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уяви себе журналістом. Склади перелік запитань, які б ти хотів поставити Артуру  Конан Дойлу під час уявної  зустрічі.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Басюк Людмила Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
12447
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку