В. Биков «Альпійська балада». Чи на війні є місце коханню?

Про матеріал
Мета: отримати знання про В. В. Бикова і його твір «Альпійська балада»; дослідити тему сили дружби і кохання; удосконалювати вміння виділення головного, коментування ключових епізодів; розвивати образне, асоціативне мислення; сприяти вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності, наполегливості, мужності, стійкості, жертовності.
Перегляд файлу

 Тема уроку: В. Биков «Альпійська балада». Чи на війні є місце коханню?

Мета: отримати знання про В. В. Бикова і його твір «Альпійська балада»; дослідити тему сили дружби і кохання; удосконалювати вміння виділення головного, коментування ключових епізодів; розвивати образне, асоціативне мислення; сприяти вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності, наполегливості, мужності, стійкості, жертовності.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, тексти з підручника, голуби

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

  1.                Організаційний момент:

Доброго дня, учні, мене звуть Юлія Олександрівна і сьогодні ми з вами разом поринемо у світ літератури.

Вправа «Долоньки»

Простягніть, будь ласка, праву долоньку. На ній подаруйте свою творчість і старанність. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку. На ній я дарую вам своє натхнення і повагу. А тепер обміняємося дарунками, доторкнімося долонькою до долоньки. Дякую

  1.                Актуалізація опорних знань

Мир і війна, біле і чорне, радість і сум… Писати про життя – це означає віднаходити тисячі відтінків, кольорів, спалахів, почуттів, безліч вражень навіть у щоденному. Писати про війну ( та й для чого про неї писати?) – це відстоювати право  людини на щастя, радість кожної днини. Сьогодні ми продовжимо розмову на цю тему.

Асоціативний кущ-

Але давайте з вами пригадаємо символи війни і перемоги. (Мак, вічний вогонь, стрічки, голуби, чисте небо)

Голуб- це символ миру. Щороку 21 вересня — у Міжнародний день миру — люди в усьому світі збираються, щоб ушанувати пам'ять жертв непорозумінь і конфліктів, заявити про власну готовність присвятити себе втіленню в життя давньої мрії людства – жити в мирі.

Тож давайте на цих голубах напишемо якісь побажання один одному чи всьому світові., як забажаєте. Дякую.

  1.                Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

Учитель: На попередніх уроках ви вже ознайомлювалися  із  творчістю деяких письменників, у  творах яких   була  відображена  трагедія людства в подіях Другої світової війни. Давайте згадаємо, які це письменники, і назвіть їхні твори.

Учні: Булат Окуджава   «До побачення хлопчики», Маргул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд», Костянти Галчинський  «Лист із полону».

Учитель: На прикладі головних героїв нового для вас твору ми сьогодні зможемо виховати в собі кращі людські якості – вірність, наполегливість, мужність. Ну і поговоримо про силу такого почуття, як кохання. Тож темою нашого уроку є «Чи на війні є місце коханню?».

Але звичайно розпочнемо зі знайомства з автором. Я підготувала для вас цікавий факт з життя Василя Бикова

У 2012 році в Білорусії випустили тираж учнівських зошитів, на обкладинках яких красувався чотиривірш Василя Бикова. Ця обставина здивувала шанувальників письменника, який писав тільки прозу. Незабаром з’ясувалося, що видавці допустили помилку – опублікований вірш дійсно написав Василь Биков, але не зірка білоруської літератури, а російський поет-початківець. Чотиривірш було опубліковано в Інтернеті через кілька років після смерті справжнього Бикова, тому виявитися його творінням вірш, в принципі, не міг. Видавці заявили, що помилку допустив недбайливий співробітник з Казахстану, і незабаром вилучили з продажу весь тираж злощасних зошитів.

Давайте ж прочитаємо цей вірш і можливо ми зможемо з’ясувати чому переплутали двох письменників:

«Мой мир поделенный на два

На тень і свет, на чет и нечет

В нем есть незримая черта

И острие противоречий»

Як відкликаються у вас ці рядки?

Ну а щоб краще зрозуміти, чому цей чотиривірш віднесли до Василя Бикова, пропоную відправитися у подорож.

  1.                Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

«Карта подорожі- вивчаємо біографію»

Життєвий шлях письменника в уяві дуже часто асоціюється з дорогою, яка починається там, де народився письменник. І одразу з’ясовуємо де, в якому мальовничому куточку світу народився письменник. У вас у кожного на парті є стаття з підручника про В. Бикова. Тож давайте дізнаємося де він народився і відобразимо на нашій дорозі життя.( село Бички, Вітебська область,Білорусь)

Дитинство в уяві викликають асоціації колиска, дитячі іграшки. З’ясуємо, а яким було дитинство, які риси характеру були успадковані письменником, чим він займався, ким були його батьки. (Батьки - прості селяни, захоплювався малюванням)

Роки навчання  в уяві викликають такі предмети: книга, зошит, ручка, глобус. (Після восьмирічки вступив на скульптурне відділення Вітебського художнього училища)

Але, на жаль, в житті не все завжди гаразд. І трапляються скрутні моменти, тож подивимося чи були такі в нашого письменника і зробимо нашу дорогу хвилястою?(родина не могла платити за освіту, але через наполегливість хлопець склав таки іспит за 10 клас)

З вершиною гори виникають асоціації найбільших досягнень письменника. Як правило, це видання творів, збірок, присвоєння нагород. (Починається період Другої світової війни в житті письменника (Україна). Переживає чимало випробувань, які загартовують його характер).

Останні роки життя письменника або той спадок, який він залишив, асоціюються в із слідом, який залишає ця людина у житті. Як правило, це твори письменника. Назвемо його твори («Третя ракета», «Мертвим не боляче, «Обеліск», «Знак біди»)

А давайте пригадаємо вірш, який начебто належав перу Василя Бикова. Чому ж все ж таки саме йому віднесли цей вірш  (Можливо життя письменника поділилося на два світи. Війна і мир.)

Як вважаєте чи вплинув його військовий досвід на творчість?

Одним з перших серед письменників СРСР Биков показав долю «маленької людини» на великій війні. Одним з перших він заперечив твердження радянських ідеологів про те, що полон є виною і ганьбою солдата, змалювавши його як трагедію, гідну співчуття. Ці здобутки письменника яскраво втілилися в його знаменитій повісті «Альпійська балада». 

Про твір

Буктрейлер представити 3хв

Історія створення

-Проблемне питання. А як ви вважаєте чи на війні є місце коханню?

Прикладом цього і є передісторія створення повісті.

Сам Василь Биков згадував:

“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах.

Тут був глибокий тил  німецького рейху, і тут,  як повсюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств, в тому числі всіляких таборів.

Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди.  Довжелезна колона артполку завмерла на вуличці.

 І раптом біля однієї з дальніх машин на очі потрапила дівчина – худорлява, чорноволоса, в смугастій куртці і темній спідниці, вона перебирала поглядом обличчя бійців і заперечно хитала головою. «Хто є Іван?» - запитувала вона.  Звісно, Іванів у нас було багато, але ні один з них не здався їй тим, кого вона шукала. Ми запитали, якого саме Івана вона розшукує. Дівчина розповіла приблизно таке: її звати Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування воєнного заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні та холодні, перейшли гірський хребет і одного туманного ранку напоролись на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули до табору, а що сталося з Іваном, вона не знає.

    Я згадав про цю історію через 18 років, коли почав літературну діяльність. І тоді я написав все те, що ви прочитали в «Альпійській баладі».

Саме ми з вами і познайомимося з цим твором.

Бесіда про назву твору

А як ви вважаєте чи навмисно Василь Бикова залишає місце дій Альпи і переносить це у назву?

Якими ви уявляєте собі Альпи?

Чи може там людина вижити?

 А під час війни і якщо він тікає з полону?

В творі є така фраза «і зовсім близько вгорі, на схилі, рукою подати, вабив ліс і Альпи: його надія, його життя або смерть — його доля.» Як можете прокоментувати її?

Почуття, стан душі, життєві цілі і мрії героїв у повісті метафорично асоціюються з природою, з краєвидами Альп, контрастними в своїй основі, несучих знаковий у художньому розумінні сенс.

Якщо з Альпами зрозуміло, то чому ж балада, якщо ми бачимо прозовий твір?

Про що говорить поняття «балада»?

(Баладний жанр, як правило, належить до поетичних форм, до ліро-епосу фантастичного, героїчного чи родинно-побутового змісту, з трагічними фіналами, з загадково-таємничими елементами, уривчастими розповідями, драматичними діалогами.)

Повість –прозОвий твір, у якому йдеться про одну або кілька подій у житті однієї чи не багатьох дійових осіб. Найчастіше це історія одного людського життя, яка так чи інакше торкається доль інших людей, розказана від імені автора чи самого героя. Але на відміну від менших прозових жанрів повість характеризується поглибленим змалюванням персонажів, описами, загостреною проблематикою, авторськими роздумами у формі відступів. Сюжет однолінійний, відзначається повільним розвитком дії, відносною простотою композиції; фінал здебільшого відкритий.

Тема нашого твору – історія життя білоруського солдата Івана Терешка та італійської дівчини Джулії, долі яких перетнулись в концтаборі. Тема самовідданого і зворушливого кохання, що спалахнуло в тяжкий час війни.

Вправа «Вільне письмо»

Пропоную зараз записати свої думки стосовно того чи може бути кохання на війні, не відриваючи ручки від аркуша. До увагу не беруться помилки, стиль. Зафіксуйте свої емоції і почуття, не соромлячись і не боячись їх уснування. ( Які риси характеру допоможуть не просто вижити, а зберегти кохання)

За бажанням зачитують

Вправа «Кола кохання»

В «Альпійскій баладі» письменник  змальовує таке кохання, яке в результаті перемагає все: холод і голод, муки і страждання, війну і смерть.

(2,3,10 глави)

Пропоную прослідити як же зароджувалось це почуття в героїв. Кожен ряд отримав певну главу. Будь ласка  прочитайте і прослідкуйте як воно зароджується. З чого починається і як змінюються стосунки героїв.

Запишіть, будь ласка, у вигляді «Кола кохання» і розфарбуйте у ті кольори, які здаються доречними відносно тих почуттів. Пояснять чому обрали.( Розвиток почуттів : жах, злоба, байдужість, прикрість → жаль, приязнь → турбота → радість від усвідомлення того, що не один → страх втратити її → симпатія → кохання → жертовність)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розказати про головних героїв про кохання

«Який я герой?»

2. Рефлексія.

«Нате мої п’ять копійок»

Треба вкинути до чарівної скриньки копійку і висловити свої думки про урок.

Першою почну я. Я дуже рада, що в мене з’явилась така змогу познайомитися і бути з вами саме на цьому уроці.

Заключне слово вчителя: Сьогодні, як ніколи, для нас є актуальною тематика і проблематика повісті «Альпійська балада», адже на  долю нашого покоління випало бути очевидцями війни у нашій країні. Усі ми є свідками того, як війна змітає все на своєму шляху, відбирає життя, скалічує долі, ламає психіку людей. Ті, хто побували у цьому пеклі війни вже ніколи не будуть такими як раніше. Адже війна – це протиприродно для людини. Проте будемо вірити в те, що ці жахіття війни припиняться і на нашій землі знову запанує мир і спокій. А тепер я хочу, щоб ви подарували один одному білих голубів як символ миру і спокою!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(«Альпійська балада»)

- Де відбуваються події повісті? (Австрійські Альпи)  

- Хто такий Іван Терешко? (військовополонений).        

- Де пройшло його життя до війни ? (Білорусія)            

- Як звали полонянку, яка слідувала за Іваном? (Джулія)

 - Звідки родом Джулія? (Італійка)                                   

 - Скільки разів Іван тікав з полону? (три)                

 -Як вдалося полоненим здійснити втечу? (Підірвали в цеху бомбу, яка не розірвалася під час авіанальоту.)

- Де Іван узяв зброю? (Розправився з гітлерівцем, який над ним знущався.)

- Куди тікали полонені? (до Трієсту)

-  Що зробив Іван, коли Джулія від утоми не змогла йти? (Поніс на руках)

 -Де молоді люди відчули себе щасливими? (На альпійських луках, укритих маками)

- Про що мріяла Джулія?  (Про мирне життя, про дітей, щасливу родину)

- Яка доля спіткала Джулію? (вона врятувалася)

- Що для її порятунку зробив Іван? (штовхнув у прірву)

 

doc
Додано
21 лютого 2020
Переглядів
1954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку