Музичне мистецтво 2 клас. Тема: Сім сестриць - трудівниць |
Мета: • почати вивчення запису висоти звуків; ознайомити учнів із нотами та їх назвами; надати поняття «гама»; закріпити поняття «нотний стан»; • розвивати в учнів музичний слух, чуття ритму, уяву, творчі здібності; • виховувати потребу у спілкуванні з мистецтвом, пізнавальний Інтерес. Музичний матеріал: А. Островський «До, ре, мі, фа, соль...»; аудіозапис звуків природи. Наочні посібники: нотна хрестоматія; Ілюстрації до музичних творів; картки з нотами, що кріплять на нотний стан; нотний стан у вигляді будиночка; картки для перевірки знань. Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Форма проведення: урок - концерт.
Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (А. Островський «До, ре, мі, фа, соль...»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда ♦ Яка музика нас зустріла на початку уроку? ♦ Чому цей твір має саме таку назву? 3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель ♦ Чи може існувати пісня без звуків і нот, мелодії? У наш час комп'ютерної, електронної музики є пісні, де мелодія майже відсутня. Це дуже прикро! Але сьогодні на нас знову очікують цікаві зустрічі на улюбленому острові Пісня. Щоб дістатися острова, ми повинні дізнатися про наступне…. 4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Учитель. Ми опинилися на порозі чарівного будинку (демонструє будиночок — нотний стан). ♦ Хто в ньому мешкає? ♦ Як називають нотний будинок? Не за горами крутими Не за ріками стрімкими, В недалекій царині Возвели колись старанно диво – замок. НОТНИМ СТАНОМ називають Цей казковий замок п’ятиповерховий.
Робота з поняттями Для запису висоти звуків використовують нотний стан, або нотоносець (тобто той, що несе на собі ноти). Він має 5 ліній, що рахують знизу вгору. Учитель. Який гарний будиночок, а які чудові сестрички нас зустрічають – ноти! ♦ Мешкають у замку тім Сестри. Їх , відомо, сім. Знають всі, о ті сестриці – неутомні трудівниці. Є в них справи і турботи, Є і назва: звуть їх НОТИ! Скільки сестричок нас запросили в гості? (7) (Показуємо на дошці нотний стан і ноти)
РОЗСПІВКА «До, ре,мі….»
З нотами ми познайомилися, запам'ятали, скільки їх. Але це ще не все. Сестрички хочуть розповісти давню легенду про те, де вони жили, поки не побудували собі власний бездоганний будиночок. ЛЕГЕНДА (розповідь супроводжуємо показом нот і ключів на дошці) За далекими морями, за високими горами росло чарівне деревце. П'ять його тоненьких гілочок нахилилися дещо вбік. Деревце слухало щебетання пташок, дзюрчання струмочка, пісні дощика та дзвін крапель. (Розповідь можна супроводити аудіозаписом звуків природи.) «Яка красива музика звучить навколо! — подумало деревце.— Але як зробити, щоб люди почули й зрозуміли цю музику?.. Може, кожен звук матиме на гілочці своє місце? Але звуки ми тільки чуємо, побачити їх не можна. Що ж придумати? Знаю! Щойно звук сяде на гілочку, я перетворю його на кружечок — ноту» Усього звуків було 7 — ціла сім'я. І всі вони дуже різнилися між собою. Розлетілися звуки-ноти по гілочках. Першою від самого сонечка прилетіла Соль — сонячна та приязна нота, яка розташувалася на другій гілочці. (Під час розповіді вчителеві може допомагати учень, який розташовуватиме ноти на нотному стані.) її мила подружка нота Мі — на першій. Фантастична нота Фа поселилася між ними. Згодом прилетіла наступна нота Сі та сіла на третій гілочці, посадивши нижче себе лялечку-сестричку йоту Ля. Вони весело розмовляли музичною мовою. Незабаром прилетіли ще дві подружки. Вони не дуже любили, коли спекотно, і хотіли розташуватися нижче, ближче до струмочка. Одна з них, нота Ре, ретельно вмостилася під першою гілочкою, а скромній і добрій ноті До місця на гілочці забракло. Тривалий час літав у повітрі добрий звук, який ніяк не міг перетворитися на ноту: адже на нижніх гілочках усі місця були вже зайняті. Раптом деревце згадало: «Нещодавно в нашій музичній державі з'явився король. Нехай він і розв'язує всі музичні справи».
Подумав Музичний король, куди поселити добру ноту, і вирішив: попрошу деревце, щоб воно подарувало їй маленьку гілочку, на якій вона змогла б розміститися неподалік від своїх подруг. Так і вийшло. А люди поглянули, де розташовані ноти, запам'ятали й краще зрозуміли музику. Можливо, ви запитаєте, як звуть Музичного короля. Йому дали незвичайне ім'я — Скрипковий Ключ. Ключ — тому, що він відкриває нам таємницю розташування нот. А Скрипковий — тому, що ці ноти, коли знову перетворюються на звуки, дуже гарно звучать на скрипці, а король обожнює звучання скрипки, тому й має таке ім'я. Згодом Скрипковий Ключ побудував для нот будиночок, де ми зараз гостюємо. Але так само, як і на дереві, нотки пам'ятають свої місця: Мі — Соль — Сі — сидять на лінієчках-поверхах, а Ре — Фа — Ля — дивляться на нас у віконечка. До — розташувалась у комірчині під першим поверхом. Ось так вони й живуть. Звуки вишикувались в ряд — утворився звукоряд. Послідовний рух звуків у висхідному та низхідному порядку називають звукорядом, або гамою. А зараз ми відгадаємо загадки, а дівчата – сім сестриць - трудівниць будуть виходити до дошки…. Добрий ранок! Здрастуй сонце!- Старша відчиня віконце. І – до справи. Зна будь – хто: Гарна господиня ? «ДО»
Ремесло, що знає друга, - Добирати від недуги Хміль, любисток чи чебрець. Всім порадить нота ? «РЕ»
Між ялинок у лісі Йде на пошуки краси Нота, третя із семи. Ліс віта: «Добридень, нота? «МІ»
Фаетастична і чарівна, Ніби польова царівна, Коли крила ніч звива, Йде в лани безмежні нота? «ФА»
Соль напише замість сіль, Бо не знає букв усіх Ще граматики пароль не розкрила нота? «СОЛЬ»
Ляльку колихає шоста: Бо бракує ноті зросту, Щоб іти в ліси й поля ось яка пустунка? «ЛЯ»
Сірий день барвистим вмить Вміє ця сестра зробить, Бо найкращі фарби всі – у найменшої, у? «СІ»
На уроці в нотній стані у світлиці гарно вбраній, Ноти сходяться юрбою і приносять із собою Дивні спогади про день, низку звуків і пісень, І співають разом всі: До,Ре,Мі, Фа, Соль, Ля, сі……..
_ Дякую вам трудівниці, присідайте
Вокально - хорова робота. Розучування пісні «ДО РЕ МІ ФА СОЛЬ ЛЯ СІ – спів під караоке……
_ Завтра 21.02. – вся країна буде святкувати День рідної мови. Ми з вами теж вшануємо це свято, виконанням пісні «Рідна мова»
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОЇ ПІСНІ: «НАША МОВА»
5. Підсумок уроку. Учитель. Щоб подякувати ноткам за гостинність, покажемо, як ми запам'ятали їх імена. Знайдіть у цих словах імена нот: дорога, мімоза, парасолька, міф, маляр, посольство, ремісник, сіно, доручення, клякса, міліція, домовик, факт, карета, фаворит, дощик, реклама, міміка, крейда, камін, кефаль, кляп, таксі. ♦ Яку назву має будиночок, у якому мешкають ноти? ♦ Що таке гама? Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Островський «До, ре, мі, фа, соль...»).
|
|