Тема. Складання тексту - розповіді за поданим початком з опорою на малюнки «Заєць та їжак»
Мета: вчити учнів складати перекази і твори - розповіді з опорою на початок тексту,опорні слова та малюнки, збагачувати лексичний словник; розвивати зв'язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам'ять, вміння передавати свої думки влучними образними виразами ; виховувати любов до природи, кмітливість та винахідливість, інтерес до вивчення української мови. Обладнання:ілюстрації, презентація,мультфільм, опора «Куб», картки для індивідуальної роботи,роботи в парах,групах.
Хід уроку
2.1. Загадки
Між листям і гілками по лісових доріжках
Біжить клубок з голками на коротеньких ніжках. (їжак)
Зимою в білому, як сніг,
А влітку в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не зміг,
Тому що ноги довгі має.
Великі вуха, косий зір,
Як називається цей звір? (Заєць)
2.2. Оголошення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми будемо усно складати й записувати текст «Заєць та їжак» за поданим початком та малюнками. Ми будемо розвивати своє зв'язне мовлення, будемо вчитися передавати свої думки влучними словами й образними виразами та ,звичайно дізнаємося про деякі цікаві факти про їжаків,
попрацюємо в парах , групах.
3. Створення позитивного настрою. З.1.Гра «Так чи не так?»
-Давайте перевіримо, як добре ви обізнані з життям їжаків
3.2.Перегляд презентації «Їжак»,перевірка учнями своїх відповідей.
4.Робота з новим матеріалом.
4.1 .Читання початку тексту по особах.
Був собі їжак. Якось вийшов він раненько зі своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе:
— А піду лишень у поле — подивлюся, як там моя морква та буряки.
Іде собі та пісеньку мугикає. Коли виходить із-за куща заєць. Він саме в полі оглядав свою капусту, чи велика виросла.
— О, — каже їжак, — хто прудкий, то вже й на ниві *1!
— А ти, — заєць йому, — усе кривуляєш, криволапку! І батько твій криволапко, і дід криволапко був. Такий увесь твій рід, і ти такий!
Їжак здивувався, що на своє добре слово дістав таку нечемну одмову, що й батька його, й діда лихим словом пом’янули.
От він зайцеві й каже:
— Ти мене береш на сміх? А хочеш зі мною наввипередки? Побачимо, хто кого пережене!
Заєць як зарегоче:
— Ти? Наввипередки? Зі мною?!
А їжак спокійно:
— А так, із тобою.
— Ну, добре, — засміявся заєць. — Давай бігти.
-Хто запропонував змагання?
-Чому їжак не злякався?-Хто переміг?Чому йому це вдалося?
*Придумайте свої запитання до тексту.
Розв’язання задачі. Швидкість зайця-50 км на годину,їжак за 3 секунди пробігає відстань 3 метри. Чи зміг би він перегнати зайця ,якщо б він так біг цілу годину ?
(Вчитель проводить учнів через процес «кубування», пропонуючи викласти думки усно).
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до вас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
Увага! Аналізуємо знання «Чарівного кубика».
Слова з орфограмами: куцолапий, наввипередки, змагання
Введення у речення словосполучень: посміявся з______, домовився з______,
чекати на_______, розумніший за____________.
Добір контекстуальних синонімів.
їжак- їжачок,колючий звірок,він;.їжачиха-дружина,жінка,подруга їжака,вона.Заєць-Зайчик,Зайчисько,Вухатий,він
-Скільки абзаців буде в вашому тексті? Чому?
У кожного з вас на парті є пам'ятка. Прочитайте її мовчки і пригадайте умови написання твору та переказу. (Діти читають мовчки).
Покладіть руки одна на одну на парту, на них - голівки, заплющіть очі. Пригадайте яскраві спогади про осінні канікули. (Звучить музика).
8.1. Бесіда. Рефлексія
- Діти, які ваші враження від уроку?
-Скажіть, чи справдилися ваші надії?
-Як ви виконали роботу? Діти позначають на картках для рефлексії. (відмінно, добре, посередньо)
Додаткові завдання:
1.Перегляд мультфільму «Їжак та Заєць».
2.Робота в групах.
3найти якомога більше відмінностей між мультфільмом та запропонованим уривком тексту казки.
3.Дібрати прислів’я до казки
4.Створити сенкан « Заєць»
5.Створити сенкан «їжак»