УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 4 КЛАСІ НУШ
ТЕМА. ІМЕННИКИ - НАЗВИ ІСТОТ ТА НЕІСТОТ, ВЛАСНІ ТА ЗАГАЛЬНІ НАЗВИ
МЕТА. УДОСКОНАЛЮВАТИ НАВИЧКИ УЧНІВ РОЗРІЗНЯТИ ІМЕННИКИ, ЩО ОЗНАЧАЮТЬ НАЗВИ ІСТОТ ТА НЕІСТОТ, ПОГЛИБЛЮВАТИ ЗНАННЯ ПРО ВЛАСНІ І ЗАГАЛЬНІ НАЗВИ;
ВИХОВУВАТИ ІНТЕРЕС ДО ЦІКАВИНОК ПРО РІЗНІ ЄВРОПЕЙСЬКІ КРАЇНИ ТА ДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ;
РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ РАЦІОНАЛЬНО РОЗПОДІЛЯТИ ЧАС ДЛЯ ВИКОНАННЯ ПЕВНОЇ РОБОТИ , ФОРМУВАТИ ЗДАТНІСТЬ ПРАЦЮВАТИ ШВИДКО ТА ЗОСЕРЕДЖЕНО В ГРУПАХ;
РОЗВИВАТИ ПАМ'ЯТЬ, СЛОВНИКОВИЙ ЗАПАС ТА ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ УЧНІВ.
ОБЛАДНАННЯ: ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ, ЗАВДАННЯ В ГРУПАХ, ПІДРУЧНИК.
ТИП УРОКУ: УРОК ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
ХІД УРОКУ
Встаньте, діти, всі рівненько,
Підрівняйтеся гарненько.
Посміхніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день»
У нас сьогодні буде урок – подорож «Мовний експрес». Подумайте та скажіть, яким ви його хочете бачити? (Цікавим, веселим, загадковим, світлим).
Якими ви повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними)
Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
На дошці записані літери: м І е н к и н. Прочитаємо їх та запишемо у зошити.
Яке слово сховане у буквах? (Іменник). Яка орфограма у цьому слові? (Подовження приголосних). Скільки букв та звуків у слові іменник ? Складемо речення зі словом іменник та запишемо краще.
III. Повідомлення теми та мети уроку (слайд 3)
Мова на уроці піде про іменник, назви істот та неістот, власні та загальні назви. І у вас повинні бути сформовані знання та вміння, які нам знадобляться на наступних уроках.
IV. Робота над темою уроку
Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. У найбільшому 11- томному словнику української мови нараховано близько 13500 слів. Половина з них припадає на іменник.
2. Вправа «Кубування»
Бліцопитування. Закінчіть фразу:
А) Іменник – це …(частина мови, що означає предмет та відповідає на питання хто? що?)
Б) Слова, які відповідають на питання хто? Це назви …
В) Слова, які відповідають на питання що? Це назви…
Г) Назвіть 3 власні іменники.
Д) Назвіть 3 загальні іменники.
Е) З якої літери пишемо власні назви?
Давайте перевіримо себе за правилом. (с.33)
3. Подорож у місто «Хтосики та щосики» (слайд 5)
Вправа 1. Прочитайте слова, поставте питання та запишіть у 2 стовпчики (робота біля дошки, а хто бажає, пише самостійно). Перевірка.
4. Робота в групах (слайд 6)
Наш мовний потяг їде далі. А зараз робота непроста, робота в групах (обираємо спікера, секретаря, доповідача). У кожної групи зашифрована країна. 4 групи (ольПащ, яхіЧе, яФарніц, імеНичачн). На осінніх листочках записані слова, які стосуються окремої країни. Їх потрібно записати у 2 стовпчики: істоти та неістоти.
1 група Варшава, Вісла, рибалка, Варс, Сава, лавочки.
2 група Прага, Томаш, Елішка, вази, замки, президент.
3 група Париж, вежа, туристи, мода, Луїза, Андре.
4 група Берлін, порядок, дороги, Ганс, Еріка, Білосніжка.
Кожний доповідач зачитує слова і розказує про цю країну щось цікаве, використовуючи слова з листочків та матеріал попередніх уроків.
V. Руханка (слайд 7)
VI. Робота з підручником.
Складіть слово з перших букв слів вправи 1.
Покажіть на карті Швейцарію (слайд 8)
Інформацію про Швейцарію прочитайте (вправа 4).
Чому іменники написані з великої літери? (Це власні назви).
Які слова пишуться з великої букви? Перевір себе за правилом.
1. Розподільний диктант (у 2 колонки)
Власні Загальні
Швейцарія, країна, гори, Альпи, вершина, Дюфур.
2. Робота зі світлинами.
Складіть та запишіть 3 речення, використовуючи власні назви. Підкресліть назви істот.
VII. Домашнє завдання (диференційоване)
1 група с. 34, вправа 6. Списати текст, розкриваючи дужки. Підкреслити іменники - власні назви.
2 група с. 34, вправа 7. Списати слова, розкриваючи дужки. Підкреслити власні назви. Виписати їх в алфавітному порядку. З виділеними словами скласти речення: 1 - про Україну. А 2 - про Швейцарію.
VIII. Підсумок уроку (слайд 9)
Власна назва – аплодуємо, а загальна – крокуємо.
Озера, Швейцарія, Україна, річки, гори, Карпати.
Наш урок підійшов до завершення.
Дуже ви були старанні.
Отже, всі ви учні гарні.
І за працю на уроці,
Вам подякувати хочу.