Тема. Складання творчих розповідей за картиною К. Білокур "Богданівські яблука"

Про матеріал

Мета: вчити учнів висловлювати враження від картин художників; удосконалювати вміння розрізняти засоби художньої виразності, застосовані художницею; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.

Перегляд файлу

 

Тема. Складання творчих розповідей за картиною К. Білокур "Богданівські яблука"

Мета:  вчити учнів висловлювати враження від картин художників; удосконалювати вміння розрізняти засоби художньої   виразності, застосовані художницею;  розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання   навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.

Обладнання: репродукція картини К. Білокур "Богданівські яблука", картки для словникової роботи, картки для роботи в групах, аудіозапис.

 

Хід уроку

  1. Організація класу
  2. Актуалізація опорних знань
    • 2.1. Гра "Вилучи зайве"
    • Яблуня, слива, груша, липа, вишня, черешня.
    •  - Чому липа зайве слово?

      - Де ростуть фруктові дерева?

 

  • 2.2. Робота в групах (Звучить тиха мелодія
  •  Завдання для 1-ї групи: записати звуки саду.

 (щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капання  роси,  поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)

  •  Завдання для 2-ї групи: записати кольори саду.

(зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий,             блакитний, жовтогарячий.)

  • Завдання для 3-ї групи: записати запахи саду.

(солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, трав'яний, духмяний, ароматний,                    квітковий, медовий, смачний, приємний, стиглих фруктів.)

 

  • 2.3. Розглядання – милування зображенням саду в різні пори року

    Саме такими садами милувалася одна талановита художниця. Вона з раннього          дитинства по-особливому сприймала красу навколишнього світу і дуже любила  малювати.

 

  • 2.4. Кубування
  • 1. - Хто це?  (К. Білокур)
  • Вона мовби розповідала світові,
  • який талановитий її народ,
  • як глибоко розвинуте в ньому
  • естетичне почуття,
  • яка сприятлива його душа
  • до всього прекрасного на світі…
  •                             Олесь Гончар
  • 2. - Де народилася? 
  • (Народилася художниця 7 грудня 1900 року в с. Богданівка Полтавської губернії ( нині це Київська область) у бідній селянській сім’ї.)
  • 3. - Що ви знаєте про її дитинство?  
  • ( Безрадісне було її дитинство.
  • Так  як родина була бідна, то Катерина Білокур не могла навчатися у школі, бо у батьків не було грошей на навчання
  •  Вчитися в школі їй не довелося.
  •  Як була ще малою хтось з односельців подарував їй букваря. Невдовзі вона сама навчилася читати.
  • Книги для читання їй давав сільський вчитель. )
  • 4. - Народження великої художниці. ( початок творчості)
  • Потайки від усіх вона починала малювати свої картини, використовуючи вуглину з печі і шмат домотканого полотна.
  • Без будь-якої освіти, самотужки Катерина Білокур відкрила  для себе таємниці живопису.
  • Малювати дозволялося лише в неділю, всі інші дні минали у важкій селянській праці.
  •  Проте вона, всупереч заборонам батьків, починає малювати щодня, кожної вільної від селянської роботи години.
  • Фарби для своїх картин вона виготовляла  власноруч з бузини, буряка, калини, цибулі, різних квітів.
  • Пензлики вона теж робила сама  з волосинок пухнастого хвоста домашнього кота,  шерсті та вишневих гілочок.
  • 5. – Які роботи художниці вам відомі?
  • ( «Квіти», «Достаток», «Буйна», «Цар-колос», «Сніданок», «Яблука», «Рідне поле».
  • 6. – Чим особлива творча манера Чарівниці з Богданівки?
  • ( Малювала природу, квіти,
  • натюрморти, пейзажі)

 

  1. Повідомлення теми і завдань уроку
  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися висловлювати свої думки, навчимося описувати картину К. Білокур удосконалимо  вміння розрізняти жанри образотворчого мистецтва.
  1. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. 1. Ознайомлення з картиною К. Білокур" Богданівські яблука"

        Аналіз змісту , композиції картини, складання плану, добір робочих матеріалів.

 

Питання для аналізу

Добір матеріалів

  • Як називається картина?

« Богданівські яблука»

  • Хто автор картини?

Катерина Білокур

  • Чому саме так названо картину?

 

  • Доберемо синоніми, щоб уникнути повторень прізвища.

Художниця, автор картини, майстер пензля, митець.

  • Як це художниця7

Українська, талановита, геніальна

  • Як поетично її називають?

Чарівниця з Богданівки

  • Щоб наше мовлення було виразним доберемо синоніми до слів:

Картина –

 

 

  • В якому жанрі виконана картина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зобразити -

 

 

Робота, твір живопису, полотно, натюрморт, пейзаж, зображення

 

(Натюрморт — це жанр образотворчого мистецтва, що зображує групу неживих предметів.. Об'єктом зображення в натюрморті можуть бути також зірвані квіти, овочі, фрукти, дари моря, бита дичина, птахи. Як доповнення до основного мотиву в композицію натюрморту іноді включаються зображення людей та живих тварин, комах, птахів.)

 

Відтворити, намалювати, зобразити, передати, підкреслити, описувати

  • Що зображено на передньому плані картини?
  • Підберіть синонім до слова яблука

 

Яблука ( які?)

за кольором :

 

 

за розміром і формою:

 

за смаком і запахом:

 

 

Порівняння:

 

 

 

  • Яблука ( що роблять?)

 

 

Плоди, фрукти

 

 

Жовті з рожевими смужками по боках, рожеві, червонобокі, золотисті, сонячні

 

Круглі, продовгуваті, великі.

 

Медові, солодкі, духмяні, соковиті, спілі, налиті сонцем, достиглі, запашні, звабливі

 

, мов золотисті планети,

маленькі сонечка,

 жовтогарячі мячики.

 

Сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, спіють, світяться, лежать, красуються, милують око (не відвести очей;

дихають ранковою прохолодою і свіжістю;

  • Де лежать яблука?
  • Хустка ( яка?)

 

Відтінки кольорів:

 

 

  • Порівняння:

 

Велика, картата

 

Від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних

 

, як неба синь,

крило голубого птаха,

 безмежна планета

Що зображено на задньому плані картини?

Розквітлі яблуневі віти ( гілки)

  • Яку роль у картині відіграє оформлення з квітучих гілочок?

Є фоном для натюрморту,

Пейзаж з елементами анімалістичного жанру

(Анімалістичний жанр — вид мистецтва, в якому провідним мотивом є зображення тварин.)

  • Зверніть увагу на двох пташок у верхньому лівому кутку.
  • Опишіть їх.

 

 

Синички, маленькі пташечки

милуються багатим урожаєм;

висять на вітах,

закликають всіх помилуватися побаченим,

знищують шкідників саду,

ретельно обстежують дерева.

  • Якими барвами передає художниця красу осінньої природи?

Теплими кольорами;

захопилася красою і щедрістю осінніх дарунків

  • Які кольори ви бачите на картині?
  • Який настрій вони придають?

 

Теплі кольори — жовтий, золотистий, жовтогарячий, червоний, рожевий.

 Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний — наповнюють картину чистотою і свіжістю)

Чи відчули ви присутність людини?

Людина виростила, зібрала, дбайливо склала;

Близькість людини, вона поруч

  • Як через зображені на картині предмети К. Білокур передає своє ставлення до праці?

 

  • Яке враження справила на вас картина?

Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.

краса

  •  

 

 

5. Ознайомлення з планом

План

1.  Як називається картина?

2.  Що зображено на передньому плані?

3.  Яке значення заднього плану?

4.  Чи відчули ви присутність людини?

5.  Яке враження справила на вас картина?

 

6. Орфографічна підготовка

Катерина Білокур, « Богданівські яблука», українська, талановита, геніальна

Чарівниця з Богданівки,

натюрморт, пейзаж, зображення, картина,

жовті з рожевими смужками по боках, рожеві, червонобокі, золотисті, сонячні, продовгуваті, великі.

медові, солодкі, духмяні, достиглі, запашні, звабливі

Порівняння:

, мов золотисті планети,

маленькі сонечка,

 жовтогарячі мячики.

, як неба синь,

крило голубого птаха,

 безмежна планета

Сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, спіють, світяться, лежать, красуються, милують око, дихають ранковою прохолодою і свіжістю;

Велика, картата

Від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних

Розквітлі яблуневі гілки

анімалістичний жанр

Синички, маленькі пташечки

милуються багатим урожаєм;

висять на вітах,

закликають всіх помилуватися побаченим,

знищують шкідників саду,

ретельно обстежують дерева.

захопилася красою і щедрістю осінніх дарунків

Теплі кольори — жовтий, золотистий, жовтогарячий, червоний, рожевий.

 Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний — наповнюють картину чистотою і свіжістю)

Людина виростила, зібрала, дбайливо склала;

Близькість людини, вона поруч

Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.

7. Усне складання опису

8. Письмовий виклад твору

9. Зачитування учнями складеного опису. Редагування.

10. Підсумок уроку

     - Що сподобалось вам на уроці?

     - Які бажання виникли після уроку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис картини "Богданівські яблука"

На картині поєднуються два жанри - натюрморт і пейзаж.

Перший план - це натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука.

Яблука, мов маленькі сонечка, освітлюють картину.

Хустка схожа на крило голубого птаха.

Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.

Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі віти (гілки).

 

 

Картина Катерини Білокур - "Богданівські яблука" зачаровує насиченістю кольорів. Це чудовий натюрморт, в якому вдало передані яскраві яблука, темна підставка, і неповторна, весняна, розквітла яблуня, на якій сидять пташечки і милуються багатим урожаєм. Картата хустка, на якій лежать фрукти, неначе казкова, переливається і підкреслює всю красу соковитих плодів, що так і манять відкусити їх. Пташечки сидять на вітах і немов оспівують всю велич побаченого і закликають всіх помилуватись побаченим.

 

 

Картина К. Білокур є унікальним явищем мистецтва сучасності. На передньому плані чудовий натюрморт. на задньому витончено перегукується пейзаж з елементами анімалістичного жанру. Ми бачимо чітко окреслену постать пташки на гілці. Вражає точність, з якою автор передає стиглість яблук, їхнє свіже забарвлення. Здається, ніби, перед очима глядача справді постає дивовижне дійство. Такою картиною можна милуватись знову і знову, бо вона цього справді варта.

 

 

На картині «Богданівські яблука» ми бачимо і цвіт, і плоди яблуні. Дивно? Але ж не було б цвіту – не було б і плоду.

 А ще, погляньте, в куточку пара пташок. Впізнали? Так, це синички. Думаю, що художниця неспроста їх намалювала. Адже і вони причетні до цих яблук. Кожен знає, що синички знищують шкідників саду. Дивіться, як вони ретельно обстежують дерево.

Так зобразила яблука художниця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Про що розповідають богданівські яблука

Ми дивимося на яблука з картини талановитої української  художниці Катерини Білокур, і вони розповідають нам про прекрасний сад, де рослим квітучі яблуні, гілками яких обрамлено картину …

На передньому плані зображено яблука жовті з рожевими смужечками по боках. Зовсім спілі, налиті сонцем, соковиті, медові, духмяні. Здається, їх щойно зірвали. Яблука дихають ранковою прохолодою і свіжістю. Не відвести очей – такі вони красиві.

 Зазвичай у натюрморті не зображують людину. Та ми відчуваємо її присутність. Адже саме вона виростила, зібрала і дбайливо скала ці напоєні сонцем духмяні яблука. І мимоволі здається, що людина ця поруч. Щоб підсилити відчуття близькості людини, Катерина Білокур зобразила велику картату хустку, на якій лежать яблука. Скільки відтінків і переливів знайшла для неї майстриня – від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних.

На задньому плані зображено пташечки. Вони сидять на вітах і немов оспівують всю велич побаченого і закликають всіх помилуватись побаченим.

Тож якщо будеш уважно придивлятися до всього, що тебе оточує, можливо, і  тобі відкриється краса, якої раніше не помічав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ця картина називається……..  . Її намалювала ……   .  На передньому плані зображено……    .  Вони лежать на …………      .  На задньому плані  художниця відтворила …….   .  На полотні відчувається присутність ……   .   Ця картина справила на мене   ………    .      

 

 

 

 

Ця картина називається……..  . Її намалювала ……   .  На передньому плані зображено……    .  Вони лежать на …………      .  На задньому плані  художниця відтворила …….   .  На полотні відчувається присутність ……   .   Ця картина справила на мене   ………    .                                     

 

 

 

 

 Ця картина називається……..  . Її намалювала ……   .  На передньому плані зображено……    .  Вони лежать на …………      .  На задньому плані  художниця відтворила …….   .  На полотні відчувається присутність ……   .   Ця картина справила на мене   ………    .                                     

 

 

 

 

 Ця картина називається……..  . Її намалювала ……   .  На передньому плані зображено……    .  Вони лежать на …………      .  На задньому плані  художниця відтворила …….   .  На полотні відчувається присутність ……   .   Ця картина справила на мене   ………    .                                     

 

 

 

 

 Ця картина називається……..  . Її намалювала ……   .  На передньому плані зображено……    .  Вони лежать на …………      .  На задньому плані  художниця відтворила …….   .  На полотні відчувається присутність ……   .   Ця картина справила на мене   ………    .                                                  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гловацька Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
3 березня 2018
Переглядів
12693
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку