Мета: вчити учнів висловлювати враження від картин художників; удосконалювати вміння розрізняти засоби художньої виразності, застосовані художницею; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.
Тема. Складання творчих розповідей за картиною К. Білокур "Богданівські яблука"
Мета: вчити учнів висловлювати враження від картин художників; удосконалювати вміння розрізняти засоби художньої виразності, застосовані художницею; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.
Обладнання: репродукція картини К. Білокур "Богданівські яблука", картки для словникової роботи, картки для роботи в групах, аудіозапис.
Хід уроку
- Де ростуть фруктові дерева?
(щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капання роси, поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)
(зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий, блакитний, жовтогарячий.)
(солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, трав'яний, духмяний, ароматний, квітковий, медовий, смачний, приємний, стиглих фруктів.)
Саме такими садами милувалася одна талановита художниця. Вона з раннього дитинства по-особливому сприймала красу навколишнього світу і дуже любила малювати.
Аналіз змісту , композиції картини, складання плану, добір робочих матеріалів.
Питання для аналізу |
Добір матеріалів |
|
« Богданівські яблука» |
|
Катерина Білокур |
|
|
|
Художниця, автор картини, майстер пензля, митець. |
|
Українська, талановита, геніальна |
|
Чарівниця з Богданівки |
Картина –
Зобразити - |
Робота, твір живопису, полотно, натюрморт, пейзаж, зображення
(Натюрморт — це жанр образотворчого мистецтва, що зображує групу неживих предметів.. Об'єктом зображення в натюрморті можуть бути також зірвані квіти, овочі, фрукти, дари моря, бита дичина, птахи. Як доповнення до основного мотиву в композицію натюрморту іноді включаються зображення людей та живих тварин, комах, птахів.)
Відтворити, намалювати, зобразити, передати, підкреслити, описувати |
Яблука ( які?) за кольором :
за розміром і формою:
за смаком і запахом:
Порівняння:
|
Плоди, фрукти
Жовті з рожевими смужками по боках, рожеві, червонобокі, золотисті, сонячні
Круглі, продовгуваті, великі.
Медові, солодкі, духмяні, соковиті, спілі, налиті сонцем, достиглі, запашні, звабливі
, мов золотисті планети, маленькі сонечка, жовтогарячі м’ячики.
Сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, спіють, світяться, лежать, красуються, милують око (не відвести очей; дихають ранковою прохолодою і свіжістю; |
Відтінки кольорів:
|
Велика, картата
Від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних
, як неба синь, крило голубого птаха, безмежна планета |
Що зображено на задньому плані картини? |
Розквітлі яблуневі віти ( гілки) |
|
Є фоном для натюрморту, Пейзаж з елементами анімалістичного жанру (Анімалістичний жанр — вид мистецтва, в якому провідним мотивом є зображення тварин.) |
|
Синички, маленькі пташечки милуються багатим урожаєм; висять на вітах, закликають всіх помилуватися побаченим, знищують шкідників саду, ретельно обстежують дерева. |
|
Теплими кольорами; захопилася красою і щедрістю осінніх дарунків |
|
Теплі кольори — жовтий, золотистий, жовтогарячий, червоний, рожевий. Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний — наповнюють картину чистотою і свіжістю) |
Чи відчули ви присутність людини? |
Людина виростила, зібрала, дбайливо склала; Близькість людини, вона поруч |
|
|
|
Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук. краса |
|
|
5. Ознайомлення з планом
План
1. Як називається картина?
2. Що зображено на передньому плані?
3. Яке значення заднього плану?
4. Чи відчули ви присутність людини?
5. Яке враження справила на вас картина?
6. Орфографічна підготовка
Катерина Білокур, « Богданівські яблука», українська, талановита, геніальна
Чарівниця з Богданівки,
натюрморт, пейзаж, зображення, картина,
жовті з рожевими смужками по боках, рожеві, червонобокі, золотисті, сонячні, продовгуваті, великі.
медові, солодкі, духмяні, достиглі, запашні, звабливі
Порівняння:
, мов золотисті планети,
маленькі сонечка,
жовтогарячі м’ячики.
, як неба синь,
крило голубого птаха,
безмежна планета
Сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, спіють, світяться, лежать, красуються, милують око, дихають ранковою прохолодою і свіжістю;
Велика, картата
Від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних
Розквітлі яблуневі гілки
анімалістичний жанр
Синички, маленькі пташечки
милуються багатим урожаєм;
висять на вітах,
закликають всіх помилуватися побаченим,
знищують шкідників саду,
ретельно обстежують дерева.
захопилася красою і щедрістю осінніх дарунків
Теплі кольори — жовтий, золотистий, жовтогарячий, червоний, рожевий.
Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний — наповнюють картину чистотою і свіжістю)
Людина виростила, зібрала, дбайливо склала;
Близькість людини, вона поруч
Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.
7. Усне складання опису
8. Письмовий виклад твору
9. Зачитування учнями складеного опису. Редагування.
10. Підсумок уроку
- Що сподобалось вам на уроці?
- Які бажання виникли після уроку?
Опис картини "Богданівські яблука"
На картині поєднуються два жанри - натюрморт і пейзаж.
Перший план - це натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука.
Яблука, мов маленькі сонечка, освітлюють картину.
Хустка схожа на крило голубого птаха.
Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.
Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі віти (гілки).
Картина Катерини Білокур - "Богданівські яблука" зачаровує насиченістю кольорів. Це чудовий натюрморт, в якому вдало передані яскраві яблука, темна підставка, і неповторна, весняна, розквітла яблуня, на якій сидять пташечки і милуються багатим урожаєм. Картата хустка, на якій лежать фрукти, неначе казкова, переливається і підкреслює всю красу соковитих плодів, що так і манять відкусити їх. Пташечки сидять на вітах і немов оспівують всю велич побаченого і закликають всіх помилуватись побаченим.
Картина К. Білокур є унікальним явищем мистецтва сучасності. На передньому плані чудовий натюрморт. на задньому витончено перегукується пейзаж з елементами анімалістичного жанру. Ми бачимо чітко окреслену постать пташки на гілці. Вражає точність, з якою автор передає стиглість яблук, їхнє свіже забарвлення. Здається, ніби, перед очима глядача справді постає дивовижне дійство. Такою картиною можна милуватись знову і знову, бо вона цього справді варта.
На картині «Богданівські яблука» ми бачимо і цвіт, і плоди яблуні. Дивно? Але ж не було б цвіту – не було б і плоду.
А ще, погляньте, в куточку пара пташок. Впізнали? Так, це синички. Думаю, що художниця неспроста їх намалювала. Адже і вони причетні до цих яблук. Кожен знає, що синички знищують шкідників саду. Дивіться, як вони ретельно обстежують дерево.
Так зобразила яблука художниця.
Про що розповідають богданівські яблука
Ми дивимося на яблука з картини талановитої української художниці Катерини Білокур, і вони розповідають нам про прекрасний сад, де рослим квітучі яблуні, гілками яких обрамлено картину …
На передньому плані зображено яблука жовті з рожевими смужечками по боках. Зовсім спілі, налиті сонцем, соковиті, медові, духмяні. Здається, їх щойно зірвали. Яблука дихають ранковою прохолодою і свіжістю. Не відвести очей – такі вони красиві.
Зазвичай у натюрморті не зображують людину. Та ми відчуваємо її присутність. Адже саме вона виростила, зібрала і дбайливо скала ці напоєні сонцем духмяні яблука. І мимоволі здається, що людина ця поруч. Щоб підсилити відчуття близькості людини, Катерина Білокур зобразила велику картату хустку, на якій лежать яблука. Скільки відтінків і переливів знайшла для неї майстриня – від синьо-фіолетових до ніжно-лілових й сонячних.
На задньому плані зображено пташечки. Вони сидять на вітах і немов оспівують всю велич побаченого і закликають всіх помилуватись побаченим.
Тож якщо будеш уважно придивлятися до всього, що тебе оточує, можливо, і тобі відкриється краса, якої раніше не помічав.
Ця картина називається…….. . Її намалювала …… . На передньому плані зображено…… . Вони лежать на ………… . На задньому плані художниця відтворила ……. . На полотні відчувається присутність …… . Ця картина справила на мене ……… .
Ця картина називається…….. . Її намалювала …… . На передньому плані зображено…… . Вони лежать на ………… . На задньому плані художниця відтворила ……. . На полотні відчувається присутність …… . Ця картина справила на мене ……… .
Ця картина називається…….. . Її намалювала …… . На передньому плані зображено…… . Вони лежать на ………… . На задньому плані художниця відтворила ……. . На полотні відчувається присутність …… . Ця картина справила на мене ……… .
Ця картина називається…….. . Її намалювала …… . На передньому плані зображено…… . Вони лежать на ………… . На задньому плані художниця відтворила ……. . На полотні відчувається присутність …… . Ця картина справила на мене ……… .
Ця картина називається…….. . Її намалювала …… . На передньому плані зображено…… . Вони лежать на ………… . На задньому плані художниця відтворила ……. . На полотні відчувається присутність …… . Ця картина справила на мене ……… .