05.12.19 2 клас укр. мова
Тема. Слідство веде детектив Іменник.
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; навчати дітей розпізнавати іменники за питаннями «хто? що?» (істоти – неістоти); формувати вміння змінювати іменники за зразком «один-багато»; розвивати мовлення,здатність аналізувати та творчо мислити; виховувати почуття радості в спільній роботі, повагу до слова та любов до природи.
Обладнання: мультимедійна презентація, завдання на картках, роздатковий матеріал, LEGO .
Хід уроку
І. Організація класу
Я неймовірно рада зустрічі з вами. Чула, що ваш клас один з кращих у цій школі, що ви всі надзвичайно талановиті, працьовиті, дуже уважні.
А щоб у цьому переконатися, я пропоную вам розшифрувати девіз, за яким ми сьогодні будемо працювати
(Сл. 1)
Душуісерцевроботувложи,
Добреподумайімудроскажи.
Натиснути
Душу і серце в роботу вложи,
Добре подумай і мудро скажи.
Діти промовляють хором цей девіз.
Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці. Візьміться за руки, посміхніться один до одного, побажайте собі добра та злагоди в роботі.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати таємниці слова, розкривати багатство мови, слідкувати за її чистотою , стежити за культурою письма, знаходити правильні рішення, міркувати та творчо працювати.
(Слова вчитель розміщує на дошці)
А чи знаєте ви, люди якої професії досліджують таємниці, розслідують різні заплутані справи, стежать за людьми, рокривають злочини, знаходять загублені речі та зниклих людей? (детективи) .
(Слайд 2).( про детектива)
Детектив – з англ.. detective – слідчий,
з лат. detectio – викриття
той, що викриває таємниці
Сьогодні до нас на урок завітав один із детективів. Прошу вас відгадати його ім’я .
( прикріплюю малюнок детектива)
(Слайд 3)
Вилучіть, будь ласка, зайві літери і скажіть, як можуть звати нашого героя.
А І М О Л Е Н Н И И К Т (перша літера велика)
І М Е Н Н И К
Сьогодні ми будемо допомагати детективу Іменнику розпізнавати слова – назви предметів за питаннями хто? що?, змінювати їх за зразком «один – багато»
ІІІ. Повторення основних понять. (Метод «Кубування»)
1. Частина мови (яку частину мови ми вивчаємо?)
2. Значення (називають, іменують) предмети (що називають предмети?)
3. Істота (приклад) На які питання відповідають іменники – назви істот. Наведіть приклад
4. Неістота (приклад)
5. Скласти речення з іменником – істотою
6. Скласти речення з іменником – неістотою.
Прекрасно.
Ми з вами виконали завдання детектива.
IV. Тренувальні вправи на закріплення знань, вмінь та навичок.
1. Хвилинка каліграфії .
Тепер давайте встановимо дату
А зараз зафіксуємо її .
Розгорніть, будь ласка, зошити та запишіть дату
Д де те кт тив Детектив
Коментую і пишу: верхнє безвідривне з’єднання, де те кт тив (буквосполучення), можна в повітрі провести.
Наступне буквосполучення те.. (Записали після того, як я проаналізувала.)
Яке слово можна утворити із цих буквосполучень? (Детектив).
Запишемо охайно, каліграфічно слово «Детектив».
Що це за слово?
Це один предмет чи багато?
А скажіть це слово, щоб було багато.
На яке питання відповідає це слово ? (Хто?)
Слово « детектив» має ще інше значення і може відповідати на питання що? Це у тому випадку, коли ми говоримо про книгу, написану у жанрі детективу, тобто, книгу про розслідування злочинів.
Запам’ятайте, як пишеться це слово, зверніть увагу, що у ньому є дві букви е.
2. Вправа «Засели будиночки» (Усна)
Слідство привело детектива у місто Хтосиків і Щосиків. Але його мешканці кудись зникли. Давайте їх повернемо та розселимо у будинки. Треба заселити будинки, розмістивши у них слова, які іменують малюнки . Діти по черзі підходять із картками з словами до будиночка , демонструють їх , озвучують слово, що називає зображений предмет , ставлять до нього питання. Поясніть нам, будь ласка, чому саме у будиночок Хтосиків були записані слова. Дуже гарно справилися з цим завданням. Показали, які ви розумники.
Приготуємо наші пальчики до письма.
Сл. 4
3. Гра «Оживи слово» (усно)
Фотоапарат – фотограф
Космос - космонавт
Поліція – поліцейський
Дослід – дослідник
Пожежа – пожежник
Д- якую, я знала, що ви зможете це зробити.
Вимикаю, вкл. музику
Пропоную помічникам детектива відпочити .
Фізкультхвилинка
4. «Капелюх детектива».
Отже, ми з вами закріпили вміння розпізнавати іменники за питаннями хто? та що? (істоти, неістоти) . А зараз детектив Іменник хоче побачити, чи вмієте ви змінювати іменники за зразком «один-багато». Просить допомогти
У капелюсі знаходяться картки зі словами. Це назви того, що допомагає детективові у роботі. (Фотоапарат, ручка, блокнот, окуляри, собака, капелюх, комп’ютер, газета, годинник, карта, автомобіль , уважність, кмітливість, портфель, мотоцикл, диктофон, ).
Вчитель тримає в руках капелюх, підходить до дітей по черзі, пропонує вийняти з капелюха один листочок, озвучити слово та підібрати йому пару за зразком «один – багато» .
5. Робота з підручником
Справжній детектив повинен вміти працювати з різноманітними джерелами інформації. Основне джерело, з якого кожен черпає інформацію – це – книга. Отже розгорніть підручники на с. 83, знайдіть впр.225.
У новому рядочку записуєм слово «вправа».
Слідкую за правильним сидінням, чи правильно лежить зошит.
Прекрасно!
Ми з детективом впевнені, що ви і самі задоволені своєю роботою. Приємно, що ви – активні, дружно включилися в роботу.
Працюємо далі…
6. Вправа Шифрувальник». (Робота у групах)
-Діти, у вас на партах лежать цеглинки лего. Оберіть будь-який колір та підніміть руку угору. Об’єднайтесь за кольорами із однокласниками.
До офісу детектива потрапила невідома особа і викрала букви з деяких слів.
На партах у вас є картки. Візьміть їх.
Ваше завдання розшифрувати, тобто вставити літери, які були викрадені, записати їх просто у картках.
К _ и ж _ а У _ и _ е л ь
у _ о к ш _ о л _ р з _ ш _ т
л і _ ій_а п_р_а
( Група, яка справилася, піднімають руки.)
Прекрасно! Ви впоралися з цим завданням.
Це слова – назви істот чи неістот?
Вони означають назву одного предмета чи багатьох?
Скажіть, хіба може у школі бути один вчитель, учень, одна книжка….? (ні). То ж давайте утворимо кожному з цих слів пару за зразком «один - багато». (Запишемо)
Через рисочку запишіть , будь ласка, ці слова.
А яких предметів у школі є ще багато? А хто у школі є один?
7. Робота з ЛЕГО
VІ. Підсумок.
Продовжіть речення.
Сьогодні на уроці ми…
- Сьогодні на уроці я пригадав….
- Сьогодні на уроці я дізнався …………
Мені теж сподобалась ваша робота на уроці. Але я хотіла б, щоб кожен із вас сам визначив, як працював. На партах у вас є смайлики – детективи. Позначте на них настрій, з яким ви закінчуєте урок.
Підніміть, будь ласка, смайлики з хорошим настроєм. Подивіться один на одного та посміхніться.
VII. Домашнє завдання .
А завдання вам буде – забрати цей настрій додому, із ним виконати вправу, яка записана на жовтих аркушах паперу. Але так як ви тепер детективи, то я пояснювати нічого не буду. Розгляньте уважно аркуші з двох сторін, дослідіть їх та запишіть у зошит.