Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати). Формувати уявлення про значення Сонця для живої природи; розвивати мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, мовлення; розширювати інтерес до пізнання навколишнього світу повторити складові неживої природи; формувати засвоєння норм етичного, морального ставлення людини до природи.
Урок 1
Тема. Сонце та його значення для життя на Землі.
Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати). Формувати уявлення про значення Сонця для живої природи; розвивати мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, мовлення; розширювати інтерес до пізнання навколишнього світу повторити складові неживої природи; формувати засвоєння норм етичного, морального ставлення людини до природи.
Тип уроку: урок з використанням інтерактивних технологій ( інтерактивний урок ).
Обладнання. Підручник, мікрофон, картинки з предметами живої, неживої природи,предметів зроблених руками людини, таблиці «Сонце – джерело світла і тепла», «Що дає нам Сонце», ліхтарики, шматочок скла, кубик, м'ячики, ілюстрації,картки-завдання для роботи в парах і групах.
Хід уроку
І. Мотивація.
Діти стають у коло. (Розпочинаємо урок з вправи «Передай імпульс»)
Разом ми йдемо в країну знань.
Ти зі мною в класі поруч стань,
Повернись, обернись
І кожному посміхнись…
- А тепер візьміться за руки і передайте тепло своїх долоньок, тепло своїх маленьких сердечок один одному. ( Діти тримаються за руки; направляючий стискує руку сусіда зліва, а той «передає імпульс» наступному – і так кожний по колу, поки «імпульс» не повернеться до направляючого.)
- Нехай гарний настрій панує в нас на протязі усього уроку.
Фенологічні спостереження «Бюро погоди»
- Вас вітає «Бюро погоди» 1-Б класу.
- Сьогодні ( день, число, місяць).
- У нас зараз ( пора року), тому на вулиці . . . .
- Небо . . . .
- Сонце . . . .
-Зранку йшов . . . .( опади)
- Вітер . .
- На минулих уроках ми вивчали тему «Жива і нежива природа». Давайте ж перевіримо, як ви зрозуміли основні поняття цієї теми.
Інтерактивна вправа «Голосування»
( так-хлопають в долоньки,ні - тапцюють ніжками)
- Розрізняють природу живу і неживу.
- Все живе росте, дихає, живиться, розмножується і відмирає.
- Нежива природа розмножується.
- Рослини належать до неживої природи.
- Тварини і рослини – це жива природа.
- Предмети, створені руками людини належать до неживої природи.
- Предмети неживої і живої природи тісно зв'язані між собою.
Граючись – навчаємось (використовуємо інтерактивну дошку). Додаток 3.
- Я бачу, що ви зрозуміли різницю між живою і неживою природою. А тепер наведіть конкретні приклади . Відповідаємо за зразком:
Сонце належить до природи , тому що воно не створене людиною. Це нежива природа. Воно не росте,не дихає,не живиться,не розмножується і не відмирає.
Інтерактивна вправа « 2,4, всі разом»
Робота в парах Розгляд парою 1 ілюстрації рослин, тварин, предметів неживої природи або предметів, зроблених руками людьми.
Висновок про те, до якої групи належить те, що зображено на малюнку.
Після цього діти об’єднуються в групи: 1 -тварини, 2 - рослини, 3 - нежива природа, 4 - те, що зроблено руками людини.
Працюємо разом. Захищаємо думку кожної групи. Об’єднуємо ілюстрації в більші групи: жива + нежива природа = природа, і окремо, те, що зроблено руками людини.
II . Оголошення, представлення теми та очікувальних навчальних результатів.
Відгадування загадки. Бродить одиноко вогняне око, На всіх поглядає, теплом зігріває.(Сонечко)
- Які слова були вашими помічниками і допомогли вам відгадати загадку? Назвіть їх .
- Отже, сьогодні в гості на наш урок завітало Сонечко Семикрапочка зі своїм найкращим другом Сонечком з неба.
Давайте як гостинні діти привітаємось з ним: Доброго дня сонечко ясне! Доброго дня сонечко красне! Доброго дня, сонце – друже,
Ми тебе всі любим дуже!
- Тема нашого уроку: сонце та його значення для життя на Землі - Про Сонце ми вже говорили на попередніх уроках. Щось вам розповідали ваші мами і тата, про щось ми з вами читали. На сьогоднішньому уроці ці знання вам дуже знадобляться.
- Про Сонце ви будете вивчати на уроках природознавства у 4 класі, 5 і 6 класах. Так що працюйте старанно, щоб засвоїти якомога більше знань. .
Рефлексія «Знаю – хочу дізнатися »
- Ви вже багато знаєте про Сонце. А що ще ви хотіли б дізнатися на сьогоднішньому уроці?
Граючись – навчаємось (використовуємо інтерактивну дошку). Додаток 3.
III.Надання необхідної інформації.
- Нам необхідно дати відповіді на такі питання:
-Що таке Сонце?
-На що воно схоже?
-Яке воно за розмірами?
- Чим корисне?
-Як сонце впливає на живу і неживу природу?
Хвилинка відпочинку.
(вивчення закпички сонечка )
Вийди, вийди, сонечко!
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко.
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
- Зараз ми спробуємо супроводжувати закличку різними рухами. Домовились?
Фізкультхвилинка
Вийди, вийди, сонечко (рукою кличуть сонечко)
На дідове полечко (показують широке поле)
На бабине зіллячко (садять в землю зіллячко)
На наше подвір’ячко
На весняні квіточки (присідають)
На маленькі діточки (показують один на одного)
Там вони граються (беруться за руки)
Тебе дожидаються (підстрибують).
Рубрика .Цікавинки звідусіль або відповіді маленьким чомучкам. (Додаток 1).
IV. Інтерактивна вправа
- А допоможе відповісти нам на усі ці запитання матеріал нашого підручника ( с.36-37).
- Слухаємо уважно казочку від Сонечка Семикрапочки і відповідаєм на запитання : що таке сонце? (с. 36)
Бесіда за змістом тексту підручника
- Чим корисне Сонце? Що воно випромінює?
-А щоб якнайкраще зрозуміти яке величезне сонце розглянемо малюнки ( с.37). Порівняйте.
- Що нагадує Сонце? На які квіточки схоже воно. Роздивіться малюнки( с.37).
Інтерактивна впрва «Асоціативний кущ»
- Коли ви чуєте слово «сонце», які слова з’являються вас у голівках. Ви будете називати, а я записуватиму їх на промінчиках. Ми створемо сонечко нашого класу.
(Тепло, світло, добро, ласка . . . )
- Ви повинні запам’ятати,що сонце дає усім нам те, без чого не можливе життя на землі - це тепло і світло.
Інтерактивна впрва «Мікрофон»
(Пофантазуємо )
- Що було б якби не було Сонця на Земл і? (Земля поринула б в темряву. Загинуло б усе живе. )
Дослідницька робота
-Доторкніться до віконного скла (яке нагріло сонечко). Що відчуваєте? (Воно нагрілося і стало теплим)
- А тепер візьміть ось цю звичайну коробочку. Загляньте через отвір у неї. Що ви побачили?
- Нічого, бо там темно.
- Тепер посвітіть ліхтариком у коробку. Що змінилося?
(Було темно – стало світло)
-Подивіться схему на дошці, яка і є підсумком
наших досліджень.
-Запам’ятайте, що Сонце - це життя.
-Давайте ж підсумуємо свої спостереження погравши гру : « Я розпочну,а ви продовжте».
- Сонце – це... .(зоря)
- Воно схоже на... .(соняшник, кульбабку…)
- Якого ж розміру Сонце? (дуже велике)
- Сонце – ... ... .
( Так Сонце – це величезна вогняна куля).
- На протязі року Сонце перебуває на різній висоті від Землі, а отже дає нам різну кількість тепла і світла. Тому у нас і змінюються пори року. Коли до нас доходить більше тепла – у нас літо, коли менше – весна і осінь, а коли найменше - у нас зима.
Хвилинка ерудита
- Ми говорили, що Сонце від нас далеко і щоб дібратися не вистачить і життя. А ось маленькому сонячному промінчику потрібно всього 8 хвилин, щоб спуститися на Землю.
V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.
Пам′ятаймо! Народ скаже, як зав′яже (прислів′я та приказки). Додаток 2.
- Що ми вивчали на уроці?
Гра «Комплімент»
( учні по черзі говорять комплімент своєму сусідові по парті ,наприклад: ти вразив мене своєю активністю, ти здивував мене вмінням міркувати, відгадувати загадки і т.д.)
Всі ви , діти, молодці Гарно працювали! Але дзвоник пролунав Він мені і вами сказав, Що урок вже час кінчати, Треба йти відпочивати . Давайте попрощаємось з нашим гостем уроку: До побачення, Сонце ясне. До побачення , Сонце красне! До побачення , Сонце - друже! Ми тебе всі любим дуже.