Біологія 9 клас
Урок №
Тема. Стабільність екосистем та причини їх порушення.
Мета: навчальна: ознайомити з поняттям «стабільність екосистем», причинами порушення стабільності різних екосистем, відмінностями природних та штучних екосистем; схарактеризувати принципи цілісності та саморегуляції екосистем; формувати знання про взаємодії живих організмів в екосистемах, які можуть впливати на її стабільність; розкрити механізми відновлення порушених екосистем або утворення нових;розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, мислення, уміння працювати в групах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки;виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини; формувати науковий світогляд, екологічне мислення, інтерес до предмета.
Основні поняття та терміни: екосистема, стабільність екосистеми, вразливість екосистеми, не замкненість екосистеми, мікроекосистема, мезоекосистема, макроекосистема, біоми, сукцесія, первинна сукцесія, вторинна сукцесія.
Обладнання: фотографії природних та штучних екосистем.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку.
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Питання для бесіди
1. Що таке угруповання?
2. Чим угруповання відрізняється від екосистеми?
3. Яку структуру мають угруповання живих організмів?
4. Навіщо потрібно вивчати угруповання живих організмів?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Проблемне запитання.
V. Вивчення нового матеріалу
План
Розповідь учителя.
Екосистема – це сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою і з фізичним середовищем існування, завдяки чому виникає потік енергії, який створює певну трофічну структуру і забезпечує колообіг речовин усередині системи.
Властивості екосистем.
Стабільність – здатність екосистеми зберігати свою структуру й функціональні особливості при дії зовнішніх факторів.
Вразливість – можливий розмір збитків чи шкоди системи від зміни клімату. Це залежить не тільки від чутливості системи, але також від її здатності адаптуватись до нових кліматичних умов.
Не замкненість - повна утилізація речовин за межами системи за винятком енергії та інформації.
Самостійна робота учнів з додатковою літературою по заповненню таблиці.
Екосистеми |
||
Мікроекосистеми |
Мезоекосистеми |
Макроекосистеми |
невеличкі, тимчасові біоценози, що називаються синузіями, перебувають у обмеженому просторі. До таких екосистем належать трухляві пеньки, мертві стовбури дерев, мурашники тощо. |
біоценози займають однотипні ділянки земної поверхні з однаковими фізико-географічними умовами. їх межі, як правило, збігаються з межами відповідних фітоценозів. |
охоплюють величезні території чи акваторії, що визначаються характерними для них макрокліматами й відповідають цілим природним зонам. Біоценози таких екосистем називаються біомами. До макроекосистем належать екосистеми тундри, тайги, степу, пустелі, саван, листяних і мішаних лісів помірного поясу, субтропічного і тропічного лісів, а також морські екосистеми. Прикладом глобальної екосистеми є біосфера нашої планети.
|
Робота в групах
Слово учителя.
Загальна площа поверхні Землі 510 млн. кв. км, з них 70 %, тобто 361 млн. кв. км, припадає на Світовий океан, суходіл – 150 млн. кв. км, у тому числі: гори – 30 %, пустелі – 20 %, савани й рідколісся – 30 %, льодовики – 10 %, і тільки 10 % території суходолу займають сільськогосподарські угіддя. Крім того, сонячна енергія на планеті розподіляється нерівномірно. Її розподіл залежить від географічного положення окремої екосистеми та її висоти над рівнем моря.
1 група - вивчає лісові екосистеми.
Типи екосистем |
Характеристика екосистеми |
Лісові екосистеми |
У лісових екосистемах зосереджено 80 % фітомаси Землі, або...1960 млрд. т. Вони займають 4 млрд. га, або 30 % площі суходолу із середнім запасом деревини – 350 млрд. куб. м. Щорічно в процесі фотосинтезу ліс утворює 100 млрд. т органічної речовини. Ліс – це елемент географічного ландшафту, що складається із сукупності деревних, кущових, трав’яних рослин, тварин і мікроорганізмів, що біологічно взаємопов’язані та впливають один на одного, як і на зовнішнє середовище. Існує шість зональних типів лісу: хвойні, змішані, вологі, екваторіальні, тропічні, ліс сухих областей |
2 група - вивчає екосистеми трав’яних ландшафтів
Типи екосистем |
Характеристика екосистеми |
Екосистеми трав’яних ландшафтів |
До цих екосистем належать степ і луг, пасовища, сінокоси, агробіогеоценози. Степ займає 6 % суходолу і вкритий переважно злаками й багаторічниками. Степ буває субтропічним, саванно-подібним різнотрав’ям, чагарниковим, луговим тощо. Агробіоценози (агроекосистема) – поле, штучні пасовища, городи, сади, виноградники, плантації горіха, ягідники, квітники, лісопаркові смуги. Основа агробіогеоценозу – це штучний фітоценоз, якість якого залежить від умов середовища, грунту, вологи, мікроорганізмів. Агробіогеоценоз – це 10 % суходолу (1,2 млрд. га), які дають людині 90 % харчів. |
3 група – вивчає водні екосистеми.
Типи екосистем |
Характеристика екосистеми |
Водні екосистеми |
Океан – екосистема, взаємопов’язана і взаємообумовлена геофізичними й геохімічними процесами, явище глобального масштабу. Його вода покриває 3/4 поверхні Землі товщиною переважно понад 4000 м. Солоний (35 г солі на літр води), регулює глобальний обмін тепла, газів, мінеральних і органічних продуктів |
Розповідь учителя.
Сукцесія (від лат. succesio – наступність, спадкування) – послідовна необоротна й закономірна зміна одного біоценозу іншим на певній ділянці середовища.
Види сукцесій |
|
Первинні розвиваються паралельно з ґрунтоутворенням під впливом постійного потрапляння ззовні насіння, відмирання нестійких до екстремальних умов сіянців і лише з певного часу – під впливом міжвидової конкуренції. |
Вторинні розвивається в тому випадку, коли на зайнятій ним території зберігся грунт і насіння попереднього біоценозу. Через це із самого початку вторинної сукцесії міжвидова конкуренція відіграє значну роль. |
Розповідь учителя.
Причини сукцесій |
|
Зміни викликані життєдіяльністю організмів |
Зміни викликані факторами фізичного середовища |
Рано чи пізно одна екосистема змінюється іншою. Здатність до змін – одна з найважливіших властивостей екосистеми.
VI. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
А) поле, сад, акваріум, океан, виноградник, плантація, квітник.
Б) ліс, степ, тундра, болото, плантація, океан.
2. Розгадайте кросворд.
|
|
|
1 |
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Океан. 2. Акваріум.3. Поле. 4. Пасовище. 5. Виноградник. 6. Ліс. 7. Степ. 8. Озеро. 9. Лісосмуга. 10. Сад
Дати відповіді на питання:
1. Які приклади екосистем вам відомі?
2. Чи можуть екосистеми залишатися незмінними?
3. Які фактори впливають на розвиток екосистем?
4. Що таке сукцесія і в яких умовах вона відбувається?
VII. Домашнє завдання
VIIII. Підсумок уроку