Дробишевська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Лиманської міської ради
учитель біології
Денисенко Л.П.
Інтегрований урок біології та хімії. 9 клас
Біологія. Тема уроку: Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Хімія. Тема уроку: Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
Форма уроку: гра-квест.
Мета уроку:
Навчальна: розглянути основні екологічні проблеми; з'ясувати вплив хімічних речовин на людину і біологічні системи; розглянути шляхи вирішення екологічних проблем, які пропонують сучасні біологія та хімія, продовжити формування вміння проводити експеримент, робити розрахунки при рішенні задач.
Розвиваюча: розвивати логічне і критичне мислення, самостійність, творчі здібності учнів,.
Виховна: виховання почуття колективізму, взаємодопомоги, такту, правильної самооцінки і почуття відповідальності, вміння працювати в групі, виховувати дбайливе ставлення до природи, здоров’я .
Підготовчий етап
1. Розробка сценарію.
2. Створення команд.
3. Ознайомлення учасників з правилами гри.
4. Створення складу журі.
Коротке відео про красу природи України.
Учитель: Діти, ви побачили безліч дивовижно гарних тварин, рослин. Як ви думаєте, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?
Відповіді учнів.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про їх охорону, про глобальні екологічні проблеми з точки зору біології і хімії.
Ви маєте рацію, світ - це те, що нас оточує: трава, сонце, небо, дерева, птахи, жучки, павучки. Він такий прекрасний цей світ: живої та неживої природи. Будьте уважні і ще раз , можливо по новому відкрийте для себе дивовижний, загадковий, чарівний світ, який оточує нас кожен день. Вчіться радіти першим променям сонця, співу птахів, метеликів, квітів, дивним звуків природи або звукам рідного дому, селища: звукам автомобілів, сміху бешкетних хлопчаків і дівчаток, і навіть крокам вчителя, друзів і рідних. Пропоную вам коротеньке відео https://www.youtube.com/watch?v=6mXm9tEFeEI
Учитель. У класі стоїть 12 парт у 2 ряди, парти пронумеровані тільки для орієнтування пройдених етапів, але номери не обов’язково співпадатимуть з послідовністю проходження завдань.
1. Маршрут складається з контрольних пунктів (КП-столи із завданнями) та відрізків між ними (2 помічники-Чомусики (це можуть бути учні значно молодші за віком) проводять бліц опитування. За ці відповіді учасники отримають додаткові бали). Для проходження маршруту команда у повному складі зобов’язана відвідати всі КП.
2. Отримавши першу загадку шляхом жеребкування, команди мають визначити, де знаходиться їхня перша зупинка-КП.
3. Відгадавши завдання, команда направляється до КП. Там вона знаходить наступне завдання. І так до фінішу.
4. На завершальному етапі кожна команда повинна знайти останній «ключ» до винагороди. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте пазл. Зібравши всі пазли, зможете зібрати картинку з написом.
5. Команда переможець отримує винагороду.
Завдання №1 для першої команди. Відгадайте ребус-підказку де знаходиться ваш ряд столів.
Завдання №1 для другої команди. Відгадайте ребус-підказку де знаходиться ваш ряд столів.
Завдання №2 для першої команди. Органічні речовини.
В організмі деяких ропух ця речовина знайшла собі досить цікаве застосування. У зимовий період інколи можна знайти ропух, вмерзлих у крижані брили, але після розмерзання земноводні оживають. Як цим тваринам не вдається не замерзнути насмерть? Подумайте, обговоріть і знайдіть стіл на якому є конверт із зображеною відповіддю.
(На конверті напис «Глюкоза», а всередині повна відповідь, яку команді можна прочитати лише після дозволу вчителя. Там же і наступне завдання квесту). Виявляється, з початком холодів у крові ропух кількість глюкози збільшується в 60 разів. Це заважає утворенню всередині організму кристаликів льоду.
Завдання №2 для другої команди. Органічні речовини.
Герої роману Жюля Берна «Діти капітана Гранта» тільки зібрались повечеряти м'ясом гуанако, як раптом з'ясувалося, що воно зовсім неїстівне. Можливо, воно надто довго зберігалося? — спантеличено спитав один з них. Ні, воно, на жаль, занадто довго бігло! — відповів Паганель. Чому м'ясо набуло такого смаку? Знайдіть стіл на якому є конверт із зазначеною відповіддю.
(На конверті напис «Молочна кислота», а всередині повна відповідь, яку команді можна прочитати лише після дозволу вчителя. Там же і наступне завдання квесту.) М'ясо смачне лише тоді, коли тварина убита під час відпочинку, але, якщо за нею тривалий час полювати і тварина довго біжить, тоді її м'ясо неїстівне. Під час розпаду глюкози утворюється не вода та вуглекислий газ, а більш складна речовина. 128 Чим більше молочної кислоти накопичується у м'язах, тим тварина відчуває більшу стомленість. Саме молочна кислота зробила недобрим м'ясо тварини, підстреленої героями Жюля Верна.
Завдання №3 для першої команди.
Органічні речовини мають запах, який допомагає їх диференціювати. Самий жахливий запах був «пронюханим» у місті Фрайбурзі (1889), під час спроби синтезу тіоацетона, коли довелося евакуювати населення міста, оскільки «неприємний запах, який швидко поширився по великій площі в місті, викликав непритомність, блювоту і тривожні стани» . Лабораторію закрили.
Пізніше дослідження спробували повторити хіміки наукової станції Ессо (Esso) на південь від Оксфорда. Передамо їм слово:
«Двоє з наших хіміків, які просто вивчали крекінг незначних кількостей трітіоацетона знайшли себе як об'єкт ворожих поглядів в ресторані і були осоромлені, коли офіціантка застосувала дезодорант навколо них. Запахи «кинули виклик» очікуваним ефектам розведення, оскільки працівники лабораторії не вважали запахи нестерпними ... і по-справжньому заперечували свою відповідальність, так як вони працювали в закритих системах. Щоб переконати їх у зворотньому, вони були розподілені з іншими спостерігачами по всій території лабораторії на відстанях до чверті милі. Потім одна крапля ацетон гем-дитіолу була розміщена на годинниковому склі в витяжній шафі. Запах був виявлений за вітром в лічені секунди ». Тобто запах цих сполук посилюється при зменшенні концентрації. Однак, неприємний запах має свою область застосування. Знайдіть її.
( Конверт із зображенням газової горілки, повною відповіддю і наступним завданням). Природний газ, що надходить в наші будинки містить невелику кількість ароматизатора - третбутіл тіолу. Невелика кількість - це стільки, що люди здатні відчути одну частину тіолу в 50 мільярдах частин метану.
Завдання №3 для другої команди.
Органічні речовини мають запах, який допомагає їх диференціювати.
Деякі органічні сполуки мають чудові запахи. Щоб спокутувати честь сірчистих сполук (які мають «погану славу» серед людей) ми повинні послатися на трюфель, який навчені свинки можуть пронюхати через метр грунту і чий смак і запах настільки чудові, що вони коштують дорожче, ніж золото. Якщо б ви мали можливість понюхати запах одну краплю дамаскенону , то ви, ймовірно, були б розчаровані, так як вона пахне як скипидар, або камфора. Але на наступний ранок ваш одяг (і ви в тому числі) будете дуже сильно пахнути .……? Чим? Знайдіть правильну відповідь.
(Конверт із зображенням троянд, повною відповіддю і наступним завданням). Дамаскенони відповідають за аромат троянд. Так само, як і трітіоацетон, цей запах посилюється при розведенні.
Завдання №4 для першої команди.
Дослід. На столі дві широких склянки з водою (не долиті 2 см до краю). У кожну склянку додали по 2 столової ложки рослинної олії. Пір’їна, ложка, ватні диски, лійка, чисті склянки, миючий засіб, порошок активованого вугілля. Оцінка впливу розлитої «нафти» на тварин.
Птахи.
Всі птахи вкриті пір'ям, і вплив нафти на птахів в першу чергу зумовлений її впливом на пір'я. Саме тому для даного досліду я взяла перо птиці. Провела ним декілька разів по масляній плямі. Проведіть і ви таке дослідження. Перш красиве, пухнасте і широке, перо втратило свою форму, склеївшись і витягнувшись уздовж стрижня. Чи зможе після цього вижити птах? Проведіть дослід і визначте, чим найкраще очистити склянку від масляної плями. Знайшовши правильну відповідь, матимете наступний орієнтир для продовження квесту.
Висновок: З усіх способів, найбільш ефективним виявилося: напилення порошку активованого вугілля.
Діти повинні знайти стіл на якому знаходиться упаковка активованого вугілля, що є підказкою до продовження маршруту.
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків. Як нафта впливає на покриви тварин?
Очікувані відповіді команд.
При змочуванні нафтою склеюється пір'я, втрачаються теплоізоляційні властивості, внаслідок чого птахи не можуть підтримувати нормальну температуру тіла. Птахи покриті густим шаром пір'я. Його щільність забезпечує майже повну ізоляцію від води. Нафта руйнує структуру пір'я, і воно більше не захищає шкіру від переохолодження. До того ж у птахів порушується здатність плавати і літати через відсутність повітряного прошарку між тілом і пір'ям. В результаті птах глибше занурюється в воду і часто вже не може більше добувати собі їжу. Якщо птах не вмирає від голоду, то рано чи пізно він загине від переохолодження.
Завдання №4 для другої команди.
Дослід. На столі дві широких склянки з водою (не долиті 2 см до краю). У кожну склянку додали по 2 столової ложки рослинної олії. Клаптик шкіряної тканини, ложка, тирса, лійка, чисті склянки, миючий засіб, парафін, спиртівка, порцелянова чашка, тримач. Оцінка впливу розлитої «нафти» на тварин.
Ссавці.
У всіх ссавців є шкіра (вкрита шерстю або оголена), тому для того щоб перевірити вплив розливу нафти на ссавців, я нанесла невелику кількість масла на відкриту ділянку шкіри на своїй руці. На шкірі утворилася блискуча жирна плівка, масло потрапило в пори. Змити дане забруднення без додаткових коштів виявилося досить проблематично. Проведіть і ви такий дослід з наданим клаптиком шкіряної тканини. Шкіра ссавців може частково увібрати нафту. Проведіть дослід і визначте, чим найкраще очистити склянку від масляної плями. Знайшовши правильну відповідь, матимете наступний орієнтир для продовження квесту.
Висновок: З усіх способів, найбільш ефективним виявилися: засипка тирсою і використання парафіну. Останній спосіб не може бути застосований для великомасштабних операцій по очищенню води.
Діти повинні знайти стіл на якому знаходиться свічка, що є підказкою до продовження маршруту.
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків. Як нафта впливає на організм тварин?
Очікувані відповіді команд.
Потрібно відзначити, що більшість морських ссавців все-таки вкриті хутром (морські видри, тюлені, полярні ведмеді та ін.). Як і у випадку з пір'ям птахів, хутро злипається, перестає утримувати тепло. Риби піддаються впливу розливів нафти в воді при вживанні забрудненої їжі та води, а також при зіткненні з нафтою під час руху ікри. Окрім того, у всіх тварин ця речовина може викликати роздратування шкіри, очей і перешкоджати нормальній здатності до плавання / польоту. Нафта потрапляє в шлунок тварин при спробі очистити пір'я / хутро, прийомі їжі. Вона може викликати шлунково-кишкові кровотечі, ниркову недостатність, інтоксикацію печінки, порушення кров'яного тиску.
Завдання №5 для першої команди.
Обчисліть масу 0,86 моль стійкого органічного забруднювача, молекулярна формула якого С10Н10Сl8. Знайдіть конверт із зазначеною вами відповіддю і отримайте наступне завдання.
Дано: n(С10Н10Сl8) = 0,86 моль |
Розв’язання M(С10Н10Сl8)=12·10+10+35,5·8=414 г/моль m(С10Н10Сl8) = n·M = 0,86·414 = 356 г Відповідь: 356 г.
|
m(С10Н10Сl8) - ? |
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків. Що таке С10Н10Сl8?
Очікувані відповіді команд.
ДДТ (діхлодіфенілтріхлоретан) застосовувався в боротьбі з плодожеркою і листогризучих шкідниками в саду. Інсектицид як контактної, так і внутрішньосистемної дії. Тривалий час зберігається в грунті і об'єктах водойми. В організмі риб акумулюєтся в основному в жирі. В зябрах і м'язах міститься в менших кількостях. Діє на риб, як нервова отрута. Симптоми отруєння виражаються в неспокої, порушенні рівноваги і колоподібному плаванні. Потім виникають сильні судоми і параліч, що призводить до загибелі. Отруєння практично не має зворотної дії.
Дано: M(дихлофосу) = 221 г/моль |
Розв’язання
Відповідь: 32,13 %. |
ω(Cl) - ? |
Завдання №5 для другої команди.
Молярна маса дихлофосу становить 221 г/моль. У молекулі дихлофосу окрім атомів Карбону і Гідрогену є два атоми Хлору. Обчисліть масову частку Хлору в дихлофосі. Знайдіть конверт із зазначеною вами відповіддю і отримайте наступне завдання.
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків. Що таке дихлофос?
Очікувані відповіді команд.
Це фосфорорганічна сполука, інсектицид широкого спектру застосування. В силу своєї відносної безпеки для людини застосовується для знищення комах в побуті і на виробництві (в основному - тарганів, молі, різних метеликів). Синтезують дегідрохлорування хлорофоса. Ця речовина має на шкідників нервово-паралітичну дію.
Завдання №6 для першої команди.
Вибір запропонованих варіантів вирішення екологічної проблеми.
Учням пропонується аркуш із сформульованими екологічними проблемами. На іншому аркуші - готові рішення цих проблем. Потрібно з’єднати стрілками екологічні проблеми із шляхами їх вирішення. Отримане слово є підказкою, що означає за уявленням давніх греків, сонцесяйний верхній шар повітря, де перебували боги. Клас органічних сполук, що складаються з двох радикалів, пов’язаних між собою атомом кисню. (Ефір)
Екологічні проблеми:
1) Знищення рідкісних видів рослин і тварин;
2) Відходи і їх утилізація;
3) Деградація ґрунтів;
4) Забруднення морського дна.
Шляхи вирішення екологічних проблем:
Фінансування природоохоронної діяльності;
Екологічна культура населення;
Результативна установка очисних споруд;
Інтенсифікація і оптимізація використання сільськогосподарських угідь;
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків.
Очікувані відповіді команд.
Завдання № 6 для другої команди.
Вибір запропонованих варіантів вирішення екологічної проблеми.
Учням пропонується аркуш із сформульованими екологічними проблемами. На іншому аркуші - готові рішення цих проблем. Потрібно з’єднати стрілками екологічні проблеми із шляхами їх вирішення. Отримане слово є підказкою, його назва походить від грецького слова «озеін», що означає «пахучий». Цей шар охороняє живі організми Землі від шкідливого впливу короткохвильової ультрафіолетової радіації Сонця. (Озон)
Екологічні проблеми:
3) Загроза глобального потепління.
4) Виснаження природних ресурсів, вирубування лісів ;
Шляхи вирішення екологічних проблем:
Насадження перелогів та еродованих земель;
Очистка бензину від шкідливих домішок;
Залучення більш ефективних і екологічно безпечних технологій;
Очистка та зменшення об’ємів викидів;
Але на шляху «перешкода» - запитання від Чомусиків.
Очікувані відповіді команд.
Завдання №7 для першої команди.
Використовуючи QR код та смартфон, пройдіть за посиланням https://learningapps.org/9225897 гру «Червона книга» і ви знайдете зображення рослини- символа України під яким останній «ключ» до перемоги.
Завдання №7 для другої команди.
Використовуючи QR код та смартфон, пройдіть за посиланням https://learningapps.org/9225909 гру «Червона книга» і ви знайдете зображення тварини-символа України під яким останній «ключ» до перемоги.
Завершення квесту.
Команди прикріплюють отримані на КП ключі-пазли і зачитують утворені вислови про природу:
1. «З усіх дефіцитів найбільш загрозливим є нестача природи. Ф. Сен-Марк»
Діти, проаналізуйте, яких помилок людство вже допустилося, що призвело до забруднення природи.
Очікувані відповіді команд.
Не контрольоване вирубування лісів;
перехід на використання пластикової тари;
непристосовані місця для зберігання отрутохімікатів;
забруднення річок промисловими відходами
військові склади поблизу населених пунктів;
неправильне розорювання земель – повітряна та водна ерозія;
використання гербіцидів та пестицидів (ДДТ) у с/г
нищівне користування природними ресурсами і. т.п.
2.«Знищуючи природу, ми вириваємо сторінки з великої книги Творця. Норман Майерс»
Учитель. Пропоную вам висловити свої пропозиції, які допомогли б не допустити ситуації, що може скластися в біосфері через 20-30 років; пропозиції щодо розв’язання вже існуючих екологічних проблем.
Очікувані відповіді команд.
Науково обґрунтовувати причини та наслідки екологічних криз;
вирішення енергетичного питання – пошук ефективних технологій отримання енергії за рахунок енергії сонця, вітру, припливів та відпливів, гарячих джерел;
безвідходні технологічні процеси;
розвиток біотехнології та генної інженерії на потреби людства;
зменшення використання мийних засобів, як значних забрудників води;
бережливе ставлення до водних ресурсів;
уникнення використання різних засобів, що руйнують озоновий екран;
насадження дерев та догляд за ними – вони збагачують повітря киснем;
збереження рослинного і тваринного біорізноманіття;
роз’яснювальна робота про необхідність збереження біосфери, бо від цього залежить здоров’я кожного.
Підведення підсумків, нагородження дітей (живці різноманітних кімнатних рослин для вирощування у вазонах), виставлення оцінок.
Учитель. Дорогі учасники, вам сьогодні довелося чимало попрацювати – розгадувати різноманітні інтелектуальні завдання, просуватися від однієї станції до іншої.
Багато часу веселощів, азарту, гарного позитивного настрою, духу співпереживання, перемоги – ось результат нашої гри. А ваші знання, задоволені усмішки і гарний настрій є найкращою оцінкою проведеного уроку.
Готуйте упереджене домашнє завдання. Захист проекту (дослідницький)
«Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості»