Урок "Мутації: види, причини та наслідки"

Про матеріал
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Перегляд файлу

Тема уроку. Мутації: види, причини та наслідки

Мета: сформувати поняття «мутації», «мутагени»; ознайомити з видами мутацій, різноманітними класифікаціями мутацій; розкрити причини та наслідки мутацій; навести конкретні приклади мутацій; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мову, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та ціннісне ставлення до всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: презентації, мультимедійна дошка, QR-коди.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв'язки: основи здоров’я, фізика, хімія, екологія.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, екологічна грамотність, науково-природнича.

                                                              Х І Д   У Р О К У

  1.                                          Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Фронтальне опитування за допомогою застосунку Plickers.

Запитання у программі Plickers

1. Другий закон Г. Менделя — це закон про:

а. чистоту гамет

b. розщеплення ознак у співвідношенні 3:1

c. одноманітність гібридів першого покоління

d. різноманітність гібридів першого покоління

2. Генетичний код — це:

a. триплет нуклеотидів

b. послідовність декількох амінокислот

c. триплет амінокислот в молекулі ДНК

d. спосіб запису спадкової інформації в молекулі ДНК за допомогою коду амінокислот

3. Генотип — це:

a.сукупність усіх генів організму

b.сукупність усіх фенотипів даного організму

c.сукупність генів і фенотипу даного організму

d.система генів організму, що взаємодіють між собою

4. Алельні гени розміщені:

a. в одній хромосомі

b. у різних хромосомах

c. у відповідних ділянках гомологічних хромосом

d. у різних ділянках гомологічних хромосом

5. Зчеплена зі статтю ознака людини:

a. група крові

b. дальтонізм

c.полидактилія

d. колір волосся

6. Визначте форму мінливості, яка зумовлює розбіжності у фенотипі однояйцевих близнюків:

a.корелятивна

b.комбінативна

c. модифікаційна

d. мутаційна

7. Назвіть джерела комбінативної мінливості

a. випадкове поєднання гамет при заплідненні

b. кількість поживних речовин у яйцеклітині

c. вплив мутагенних факторів

d. партеногенез

8. Назвіть схрещування особин, які розрізняються різними варіантами двох ознак

a. моногібридне

b. дигібридне

c. тригібридне

d. полігібридне

9. Назвіть причину порушення зчепленого успадкування певних ознак:

a. множинна дія генів;

b. кросинговер;

c. цитоплазматична спадковість;

d. розщеплення ознак.

10. Зазначте, чому дорівнює кількість груп зчеплення в каріотипі організмів певного виду:

a. кількості хромосом в гаплоїдному наборі

b. кількості хромосом у диплоїдному наборі

c. кількості статевих хромосом

d. кількості аутосом

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Проблемне питання»

На екрані представлений малюнок з героями коміксів студії Marvel.

Мутаційний процес здавна цікавив людину, а компанія Marvel Comics, навіть зробила мутантів своєю фішкою. Ви полюбляєте мутантів – героїв американських коміксів?  Які з них вам відомі? Пригадайте, що є причиною порояву мутацій у головних героїв коміксів?

    Ці причини пов'язані з порушенням основних генетичних процесів, що відбуваються в клітині: реплікації та ділення. Як хромосомні, так і генні мутації являють собою зміну структури молекули ДНК.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Мутаційна мінливість є явищем, спільним для організмів різного рівня організації. На сьогоднішній день відомі мутації у всіх класів тварин, рослин і вірусів. Існує багато мутацій і в людини.

 

Мутації — це якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління.

 

2. Мутагени

Мутагени – це фактори, які здатні спричиняти мутації.

        Мутагени

                                                                                                        

 

Фізичні                                                    Хімічні                               Біологічні

Іонізуюче випроміню-                                -Алкілюючі сполуки            -Віруси

вання:                                                           -Вільні радикали

-Рентгенівські промені                              -Азотиста кислота        

-УФ-промені                                               -Алкалоїд колхіцин

-Елементарні частинки,

що утворюються в процесі

радіоактивного розчеплення

речовин.

 

3. Види мутацій

Тип мутації

Загальні ознаки

Приклади

Значення

1.

Генна

Стійкі зміни окремих генів, спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот

Меланізм у леопардів, укорочений хвіст у кішок, полідактилія у людини (збільшення числа пальців на кінцівках), альбінізм, феніл кетонурія у людини (важке спадкове захворювання, яке настає внаслідок вродженого дефекту ферменту, який відповідає в організмі людини за нормальний обмін фенілаланіну(одна з незамінних амінокислот, які входять в склад білка)

З ними пов’язана еволюція живих організмів

2.

Хромосомна

Виникають у результаті перебудови хромосоми

Синдром крику кішки.

Є причиною генетичних хвороб

3.

Геномна

Пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом

Гібрид редьки і капусти, великі суниці, синдром Дауна та інші.

Є механізмом видоутворення, порушують мейоз, сприяють безплідності, спадкових хвороб (синдром Дауна)

4. Біологічне значення мутацій

 

 Вправа «Мозковий штурм», створення кола ідей на дошці.

  •                  Яке на вашу думку значення мутацій у природі та житті людини?

(чинник еволюційного процесу, виведення нових порід тварин і сортів рослин, штамів мікроорганізмів, генетичний метод боротьби із шкідниками, мінливість – підвищує адаптивність організмів до навколишнього середовища,  причини генетичних хвороб людини, летальні мутації – захист генотипу від появи небажаних генів).

 

V.Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Виконання вправ за допомогою програми Leaning Apps:

1. “Мутагени” (фронтально).

2. “Генетика і медицина” за допомогою QR-кодів (індивідуально).

 

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1.                Опрацювати параграф 36.
  2.                Проект “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)”

 

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку