Тема. Сучасна музика. Стилі та напрями.
Мета.Створити умови для ознайомлення з поняттям «стиль» у музиці, надати стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, ознайомити з назвами сучасних стилів музики та поняттями «академічна музика», «розважальна музика», ознайомити із поняттями «авторський», «національний», «історичний» стилі в музиці, продовжити знайомство з творчістю В.А. Моцарта, А Хачатуряна;
розвитку вміння учнів уважно слухати музику та на слух визначати характерні особливості музичних творів і звучання музичних інструментів, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент музичного інструмента;
виховування інтересу до музичних творів минулого і сучасності, інтересу до творчості В.А. Моцарта, А. Хачатуряна та пісень сучасних українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів В.А. Моцарта, А.Хачатуряна, М. Катричка.
Основні поняття для засвоєння: поняття «стиль» в музиці, стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, знайомство з сучасними стилями музики, поняття «сучасна легка» та «академічна серйозна музика», авторський, національний, історичний стилі в музиці.
Твори, що вивчаються на уроці: В.А. Моцарт, Б. Хоффман. «Адажіо» для скляної гармоніки, до-мажор. А. Хачатурян. «Адажіо» з балету «Спартак».«Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка).
Хід уроку
1.Вхід під пісню «Хуртовина» М. Катричка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Запрошую вас у світ музичного мистецтва де є безліч неповторних явищ, імен цікавих композиторів та аранжувальників, музичних шедеврів, що звучать у виконанні співаків, музичних груп і колективів. Погляньте на дошку(зачитую тему уроку) що ви хочете дізнатися та навчитися на уроці? Відповіді дітей.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство зі стилями та напрямками сучасного музичного мистецтва. Бажаю вам успіхів.
2.Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.
Дайте відповідь на такі питання: - Яка сучасна музика вам подобається?
3. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про стилі в музичному мистецтві.
Кожен названий вами твір чи композиція належить до певного стилю. У світі музичного мистецтва виділяють історичні періоди, що складалися в епохи. В сучасній практиці слово «стиль» застосовується як до окремих творів, так і всієї творчості композитора, а також цілого напрямку в музиці. Наприклад, (демонструється таблиця-музичні стилі) історично склався стиль віденської класичної школи – (Й.Гайдн, В.А.Моцарт, Л.ван Бетховен романтичний – (Ф.Шуберт, Ф.Шопен, П.Чайковський, М.Лисенко, Я. Степовий, К.Стеценко) імпресіонізм (К.Дебюсі, В.Барвінський) модернізм (І.Стравинський, Л.Дичко, В.Сильвестров) естрадний (П.Майборода, О. Білаш, В.Івасюк, Т.Петриненко) джазовий(Л.Амстронг, Д.Елінгтон, Е.Фіцджеральд, Г.Міллер, О.Лунгстрем). Кожен із них приніс нові жанри та нові музичні віяння.
Музика органічно розвивалася з іншими видами мистецтва.
Серед створених композицій були музичні твори в академічному стилі та твори розважального характеру, які умовно можна назвати легкою музикою.
Музичний словничок . Подивіться на таблицю (визначення стилю).
Музичний стиль — історично складена сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей певної епохи або творчого напряму. А ще за творчістю композитора можна визначити його індивідуальний творчий стиль. Індивідуальний стиль – це сукупність найбільш характерних для даного митця особистих прийомів, методів та засобів.
4. Музичне сприймання. Сьогодні ми прослухаємо два твори В.А.Моцарта та А. Хачатуряна. Давайте пригадаємо біографічні дані цих композиторів. (Діти коротко зачитують повідомлення).
5. Проаналізуйте ці твори за таким планом.(Перед слуханням дітям пропонується схема аналізу творі).
5.Розкажіть про своє враження від музичних творів. Діти після прослуховування поєднуються у групи спільно аналізують твори. Хто перший справляється із завданням – відповідає, решта учнів доповнюють відповідь. Скажіть, будь ласка, на якому інструменті виконаний перший твір В. Моцарта? Це скляна гармоніка.
.Бруно Хоффман — німецький гравець на скляній арфі та скляній гармоніці виконав цей твір. А що таке скляна гармоніка ви дізнаєтесь з повідомлення учня .
Скляна гармоніка — музичний інструмент, який складається з комплекту скляних посудин, наповнених водою до певного рівня, чи скляних півкуль, що змонтовані на горизонтальній металевій осі та обертаються за допомогою педалі. Торкаючись посудин або півкуль вологими пальцями, виконавець видобуває звук різної висоти. Цей інструмент відомий ще з середини XVII ст .
6.Новий матеріал для засвоєння. Розповідь вчителя. – Поняття адажіо має декілька значень. Адажіо(італ. Повільно, спокійно)- повільний темп музики. Адажіо – частина твору (симфонії, концерту, сонати, квартету), яка написана в повільному темпі має характер глибокого роздуму. Адажіо – повільний ліричний танець у класичному балеті.
7.Робота зі схемою.
Розгляньте скарбничку стилів і напрямів сучасного музичного мистецтва, які називають легкою, розважальною музикою – джаз, рок, диско, популярна музика, шансон, електронна музика, рок-н-рол, реп, бардівська пісня, авторська пісня.(звучать уривки творів названих стилів та напрямів)
8. Фізкультхвилинка «Веселий настрій». (діти виконують ритмічні рухи під один із стилів музичного мистецтва).
9. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу
10. Розучування пісні. «Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка)- демонструється портрет композитора.
Знайомство зі змістом пісні.
Розучування першого куплету та приспіву пісні.
Вивчення особливостей руху мелодії та ритмічного малюнка пісні. Виконання пісні по фразах під акомпанемент інструмента.
11. Виконання творчого завдання «Музичний супровід до пісні».
Спробуйте створити власний музичний супровід до зимової пісні. Для цього використайте інструменти, виготовлені вами власноруч. Чергуючись, виконуйте із друзями імпровізації.
12.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
13. Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка зазвичай лунає у вас вдома. Чи будуть серед ваших улюблених музичних творів приклади академічної та розважальної музики.
Розгляньте репродукції картин відомих художників. В. Васнецов – Снігуронька, М. Врубель – Снігуронька. У них ви знайдете і авторську манеру письма, й тієї епохи, в якій вони були створені. Дякую за урок.