Тема. Сума кутів трикутника

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника та змісту її доведення, а також деяких висновків з цієї теореми; виробити в учнів уміння засто¬совувати зміст теореми і висновків з неї, а також викорис¬товувати сформульовані твердження при розв'язуванні задач на знаходження градусних мір кутів трикутника.
Перегляд файлу

Тема 2. Трикутники

Підготувала

вчитель математики

Петрівського Першого НВК

Боградського району Тарутинського ОТГ

Одеської області

Геометрія 7  за підручником Г.П.Бевз, В.Г. Бевз - 2016

Тема. Сума кутів трикутника

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника та змісту її доведення, а також деяких висновків з цієї теореми; виробити в учнів уміння засто­совувати зміст теореми і висновків з неї, а також викорис­товувати сформульовані твердження при розв'язуванні задач на знаходження градусних мір кутів трикутника.

Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.

Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таб­лиця «Сума кутів трикутника».

Хід уроку

І. Організаційний етап    

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання    

Оскільки матеріал попереднього уроку має бути опрацьо­ваний на уроці та закріплений вдома, перевірку домашнього завдання учні здійснюють самостійно за готовим зразком.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Для успішної мотивації діяльності учнів учитель спонукає учнів до повторення основних відомостей про трикутник (як одну з багатьох геометричних фігур) і формулює проблему: чи можна побудувати трикутник з наперед заданими мірами кутів і якщо так, то чи існують які-небудь обмеження щодо градусних мір цих кутів (наприклад, чи можна побудувати трикутник, у якого всі три кути тупі, або всі три кути прямі, тощо). Після усвідомлення учнями суті проблеми вчитель разом з учнями формулює основну мету уроку — використавши отримані раніше знання, сформулювати властивість кутів трикутника, довести справедливість сформульованої теореми і навчитися використовувати доведене твердження при розв'язуванні задач відповідного змісту.

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Усні   вправи

  1. Чи є на рис.52  пари суміжних кутів? Назвіть їх.

 

 

 

 

  1. Вставте пропущені рисунки і записи в таблиці на рис. 53.

...< α <...

гострий

...

α = 90°

 

...< α <...

 

...

α ...

розгорнутий

Рис. 53

V. Засвоєння нових знань  

План вивчення нового матеріалу

  1. Теорема про суму градусних мір кутів трикутника та її доведення.
  2. Наслідки з теореми.
  3. Ще раз про класифікацію трикутників за градусною мірою його кутів.

Методичний   коментар

   Для кращого усвідомлення учнями змісту і доведення теореми (за умови відповідної підготовки учнів) роботу над теоремою  про суму кутів трикутника можна організувати у вигляді невеликої практичної роботи.

Практична   робота

  1. Назвіть пари вертикальних кутів та пари внутрішніх різносторонніх кутів при паралельних прямих а і b і січ­них с і d (рис. 54).

  1. Що можна сказати про кути кожної пари (див. п. 1)?
  2. Укажіть на рис. 54 суміжні кути з вершиною в точці В. Чому дорівнює сума їх градусних мір?
  3. Порівняйте отриману в п. З суму з сумою градусних мір кутів трикутника. Зробіть висновок.

Для підготовки учнів до сприйняття висновку з теореми можна запропонувати учням знайти відповіді на запитання.

а) Яким мав би бути кут трикутника, якби кожний з двох інших його кутів був прямий?

б) Яким мав би бути кут трикутника, якби два інші його кути мали градусну міру 100°  і  120°  відповідно?

в) Яким мав би бути кут трикутника, якби один із двох інших кутів був тупий, а другий — прямий?

Якщо учні обґрунтовують свої відповіді, то доведення на­слідку з теореми про суму кутів трикутника буде узагальненням проведених міркувань.

Як підсумок  роботи з вивчення нового матеріалу демонс­трується таблиця  «Сума кутів трикутника».

Таблиця

 

Сума кутів трикутника

Теорема

A + B + C = 180°

Сума кутів трикутника дорівнює 180°.

Висновки

Якщо в трикутнику ABC кут А — тупий, то він єдиний.

Якщо в трикутнику ABC кут  А = 90°, то він єдиний.

У будь-якому трикутника ABC принаймні два кути гострі

 

Питання про види трикутників за градусною мірою його кутів уже вивчалось у п’ятому класі, але на даному уроці відповідь на нього має «вдосконалений вигляд», а саме — вид трикутника визначається за градусною мірою найбільшого кута.

Останній момент, на якому слід зосередити увагу учнів на уроці — це нарешті дозвіл розуміти під поняттям кута як гео­метричну фігуру, так і його градусну міру.

 

VI. Первинне усвідомлення матеріалу   

Задачі, які винесено на урок, можна умовно поділити на дві групи:

Перша група — на безпосереднє застосування теореми — № 289, 290, 296, 297 (а), додаткова № 1: знайти всі кути три­кутника, якщо один із них удвічі менший від другого і на 20° більший за третій.

Друга група — на застосування наслідку — № 291, 300.

 

VII. Підсумки уроку    

Яке з тверджень неправильне (рис. 55)?

а) M + N = 180° - K;

б) M + N + K = 180°;

в) Якщо  M > 90°, то і  N > 90°.

VIII. Домашнє завдання

  1. § 10, с. 76 — вивчити зміст, доведення теореми 8 і на­слідок з неї.
  2. Письмово:

1) Знайти кути трикутника, якщо їх градусні міри від­носяться як 2 : 7 : 9.

2) Накресліть трикутник ABC з тупим кутом А. Про­ведіть висоту BD і визначте вид трикутника ABD за градусною мірою кутів. Виміряйте кути BAD, ABC, АСВ, ВАС. Як пов'язана градусна міра кута BAD з гра­дусними  мірами  виміряних  кутів  трикутника ABC?

3) № 295, 297 (б).

1

Бабенко С. П. Геометрія. 7 клас: Розробки уроків  Урок № 19

doc
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
2643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку