Тема: Світ під назвою “Я”.
Розмаїття ролей у житті.
Мета: формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу; працювати в групі;
соціальної компетентності – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
предметних компетентностей – формувати уявлення про людське «Я», сприяти пізнанню себе, своїх внутрішніх характеристик; мати здатність осмислювати навколишній світ і себе в ньому; виховувати бажання самовдосконалюватися, змінювати себе і навколишній світ; висловлювати розуміння, що у будь-якій ситуації потрібно залишатися Людиною.
Хід заняття
Мета: сприяти встановленню позитивного контакту з групою.
Форма проведення: робота у великій групі.
Діти стають у коло. Внутрішнє коло нерухоме, а от учасники зовнішнього – переміщаються і по черзі вітаються з тими, хто стоїть усередині, словами ”Доброго дня!”
Група сидить у колі. Один із учасників представляється іншим і підбирає щодо себе якийсь епітет. Цей прикметник повинний починатися з тієї ж букви, що й ім’я, позитивно характеризувати людину та по можливості містити перебільшення (наприклад: „ Геніальний Геннадій, буйний Борис ” та ін.).
3. Гра «На що я схожий? Чому?»
Мета: краще пізнати себе.
На яку квітку ти схожий? Чому?
4.Вправа “ Обговоримо ситуацію ”.
Основа характеру
... Йдуть двоє хлопчиків вулицею. І бачать, що хлопчик-хуліган знущається з дівчинки: ображає її, говорить грубощі. Один з друзів перелякано притискається до паркану, а інший кидається захищати дівчинку...
- Що ви можете сказати про першого хлопчика? А про другого? Як вони будуть вести себе надалі?
З поведінки хлопчиків у цій ситуації ми зразу можемо сказати, що другий хлопчик - сміливий, справедливий, рішучий. Він не може байдуже дивитись, як ображають іншу людину.
Імовірно, він і в подальшому буде захищати слабких, ображених.
А перший хлопчик? Він або боягуз, або дуже обережний. Навряд чи він допоможе у скрутну хвилину.
Отже, людське «Я» — це те, що визначає поведінку людини, відрізняє її від інших.
Дізнатися з першого погляду, який характер у тієї чи іншої людини, важко. Для цього треба мати великий життєвий досвід. Недаремно кажуть: щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з'їсти, тобто побувати у різних ситуаціях.
За Анатолієм Нікітіним
5. Слово вчителя
Кожен із нас постійно використовує займенник Я. Я – це те, ким вважає себе людина в думках, почуттях, діях. Наше Я багатогранне, воно виявляє себе в різних ситуаціях по-різному: ви можете бути на уроці тихим і сором’язливим, удома – грозою сім’ї, на вулиці – хорошим другом. Таке Я називається рольовим.
6.Вправа «Вибери свою роль».
- У кожного з нас у житті є багато ролей. Вибери, яка тобі найбільше до душі, а яка дається важко:
Форма проведення: робота у великій групі.
Діти по черзі намагаються дати якомога більше відповідей на запитання « Хто я?» з метою опису себе, враховуючи риси, інтереси й почуття, і кожне речення починається з займенника “я”.
Наприклад: “ Я – дівчинка ”, “Я – людина ”, “Я – спортсмен ”, “Я – хороша людина ” тощо. Учитель стежить, щоб діти не повторювали те, що говорили попередні, а описували самі себе.
(Слова для довідки: учень, син(донька), сусід, пішохід, громадянин, товариш (подружка), пасажир, мешканець міста тощо).
7. Вправа «Долоня»
Намалювати (обвести) свою долоню. На кожному намальованому пальці написати, що в собі подобається.
8.Вправа «Психологічний автопортрет»
- За яке Я мене можна любити?
- За яке Я мене можна посварити?
- Яке Я можна змінити?
- Яке Я іноді заважає в навчанні?
- Яке Я рятує в різних життєвих ситуаціях?
- Яке моє Я мені подобається?
9.Читання і обговорення давньогрецької легенди про Нарциса
Нарцис
Прекрасний, але гордий і холодний юнак Нарцис нікого не любив, окрім себе. Одного разу нагнувся він до струмка і відбився у ньому в усій своїй красі. Тут і спіткала його кара богині кохання Афродіти. У захопленні дивився він на своє відображення у воді і не міг відійти від струмка. Все забув Нарцис, не відриваючись, милувався він самим собою. Не їв, не спав. Сили покинули його. Схилилась голова Нарциса на прибережну траву і морок смерті покрив його очі.
Приготували німфи могилу юному Нарцису, але коли прийшли за його тілом, то не знайшли його. На тому місці, де торкнулася землі голова гордого юнака, виросла запашна квітка - нарцис. Він залишився символом гордості, самозакоханості. Деякі вважають його квіткою смерті. Нарцису приписують також значення зради, ревнощів, яке пов'язане з переказом про те, що коханка багдадського халіфа посилала йому ці квіти, коли знала, що він перебуває з іншою жінкою.
- Чи доводилось Вам зустрічати людей, схожих на цього юнака?
- Як таких людей називають у народі
- Чи можна розраховувати на допомогу таких людей?
Самозакоханість – це дурість. Ці люди слухають тільки себе і від цього дурнішають, від них можна чекати зрадництва, байдужості. Вони завдають суспільству величезної шкоди.
10. Вправа « Який ти?»
Мета: виробляти навички самоаналізу.
Назви тварин пишуться на чистому папері та прикріплюються по периметру класної кімнати (наприклад: ведмідь, білка, вовк, лев, заєць тощо). Діти обирають ту тварину, яка найбільше відповідає їх типу, характеру, і збираються біля свого аркушу паперу. Кожна група дітей пише на ньому характерні риси, які пов’язують їх з обраною твариною. Потім пояснюють свій вибір.
11.Робота з прислів’ями
- Як ви розумієте ці прислів`я?
- Чого вони нас навчають?
Не одяг прикрашає людину, а добрі діла.
Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
Я — не я, і хата не моя.
За платтям зустрічають – за розумом проводжають
Людина красна не словами, а своїми ділами.
12. Вправа «Намалюй своє Я»
Людина - це маленьке сонце. Намалюйте своє Я всередині сонячного диска, а вздовж променів напишіть характеристики свого я. У кого вийшло більше променів?
13. Вправа «Слухаємо себе». Релаксація
- Сядьмо зручніше, заплющимо очі, послухаймо музику. Прислухаймося, що відбувається в середині кожного з вас. Уважно прислухайтеся до своїх відчуттів. Що ви відчули?
14. Підсумок заняття
- Що нового ви дізнались на занятті?
- Кого заняття змусило замислитись?
Формування внутрішнього світу людини, її характеру, звичок залежать від навколишнього середовища: рідних і близьких, друзів, однокласників і вчителів, занять за інтересами, телебачення і багато чого іншого. Але людина сама є володарем і будівничим своєї долі. Для цього потрібні лише бажання і прагнення постійно працювати над собою, пізнавати самого себе.
8. Вправа-прощання (5 хв)
Мета: закінчити заняття на позитивній ноті.
Форма проведення: робота у великій групі.
Діти дякують одне одному за спільну роботу. Прощаються, підбираючи для цього теплі слова.