Тема. Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ), Європейський Союз, НАФТА, АСЕАН

Про матеріал
Тема. Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ), Європейський Союз, НАФТА, АСЕАН Мета: охарактеризувати міжнародну торгівлю як одну з голов¬них форм міжнародного співробітництва; визначати фактори, що впливають на динаміку та структуру міжнародної торгівлі; закріпити поняття «імпорт», «експорт», «сальдо торговельного балансу»; розвивати навички аналізу статистичних даних щодо обсягів зовнішньої торгівлі; навчити обчислювати сальдо торговельне; удосконалювати навички побудови картосхем; розвивати аналітичне та систематичне мислення, робити власні судження; виховувати зо¬середженість, уважність. виховувати відповідальність за подальший розвиток своєї країни. Після закінчення уроку учень знає: види торгівлі; форми торгівлі; показники зовнішньої торгівлі; регіони світової торгівлі; розуміє: залежність обсягів торгівлі між країнами від рівня їхнього економічного розвитку та інтеграційних процесів; вміє: показувати на карті головні регіони світової торгівлі; висловлювати власну думку спираючись на наявні знання; може: аналізувати проблемну ситуацію; брати на себе відповідальність; спілкуватися.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ), Європейський Союз, НАФТА, АСЕАНУрок №43 Дата: 20.04.2022

Номер слайду 2

Перевірка домашнього завдання по темі: «Торгівля як вид послуг. Форми торгівлі. Показники зовнішньої торгівлі. Торгівля в Україні. Обсяги та структура експорту й імпорту товарів та послуг.» https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8767887

Номер слайду 3

- закріпити поняття «імпорт», «експорт», «сальдо торговельного балансу»; Тема: Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ), Європейський Союз, НАФТА, АСЕАН- охарактеризувати міжнародну торгівлю як одну з голов­них форм міжнародного співробітництва; - визначати фактори, що впливають на динаміку та структуру міжнародної торгівлі;

Номер слайду 4

Етапи розвитку міжнародної торгівлі1. Початковий (з XVIII ст. до першої половини XIX ст.)2. Друга половина XIX ст. — початок Першої світової війни (1914 р.)3. Період між двома світовими війнами деякі фахівці називають «мертвим»4. Повоєнний (50—60-ті роки) етап розвитку міжнародної торгівлі дістав ще назву «золотого» 5. Сучасний з початку 70-х років до початку 90-х роківз початку 90-х роківІ. Міжнародна торгівля товарами на сучасному етапі

Номер слайду 5

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІпосилення міжнародної конкуренції зміцнення існуючих і поява нових інтеграційних угруповань індустріалізація більшості країн, що розвиваютьсязростання частки машин, обладнання і транспортних засобів у світовому товарообігу;стрімке зростання експорту/імпорту послуг

Номер слайду 6

Географія світової торгівлі2018 рік

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Основні експортні товарні потоки між регіонами світуhttps://jamboard.google.com/d/1h. BU0a. GJOXCu. Sq. RDb. Rz5rm. PQr6 LUpn7y-_KQHB_KPNq0/edit?usp=sharing

Номер слайду 9

Світова організація торгівліhttps://coggle.it/

Номер слайду 10

Міждержавні торгові об’єднання ЄСПівнічноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА), Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН)

Номер слайду 11

Європейський Союзhttps://www.youtube.com/watch?v=afh. VM_K18-k&ab_channel=%D0%AF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D0%94%D1%83%D1%85 Питання: «Чому Україні треба в ЄС? Яке майбутнє чекає нас там?»

Номер слайду 12

Підсумок урокуhttps://www.menti.com/alxqtpq391vw. Про що ти сьогодні дізнався на уроці?

Номер слайду 13

Домашнє завдання: Опрацювати параграф підручника 40. Робота з відеофрагментом. Створити презентації до п’яти слайдів «Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА)», «Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН)»https://classroom.google.com/c/Mj. Ax. MTIz. NDg3 Nj. Y1/a/NTUz. MTQ5 NTY4 NTA1/details

Перегляд файлу

Урок №43

Дата: 20.04

Слайд 1

Тема. Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ), Європейський Союз, НАФТА, АСЕАН

Мета: охарактеризувати міжнародну торгівлю як одну з голов­них форм міжнародного співробітництва; визначати фактори, що впливають на динаміку та структуру міжнародної торгівлі; закріпити поняття «імпорт», «експорт», «сальдо торговельного балансу»; розвивати навички аналізу статистичних даних щодо обсягів зовнішньої торгівлі; навчити обчислювати сальдо торговельне; удосконалювати навички побудови картосхем; розвивати аналітичне та систематичне мислення, робити власні судження;  виховувати зо­середженість, уважність. виховувати відповідальність за подальший розвиток своєї країни.

Після закінчення уроку учень

знає: види торгівлі; форми торгівлі; показники зовнішньої торгівлі; регіони світової торгівлі;

розуміє: залежність обсягів торгівлі між країнами від рівня їхнього економічного розвитку та інтеграційних процесів;

вміє: показувати на карті головні регіони світової торгівлі; висловлювати власну думку спираючись на наявні знання;

може: аналізувати проблемну ситуацію; брати на себе відповідальність; спілкуватися.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та матеріали: комп’ютер; мультимедійне обладнання; підручник, зошит; політична карта світу, атласи, політична карта світу, Інтернет-ресурси.

Терміни та поняття:  «зовнішня торгівля», Європейський Союз, НАФТА, АСЕАН, СОТ.

Операційні цілі (завдання):

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦЙНИЙ МОМЕНТ

Привітайтеся, визначте настрій учнів.

Налаштуйте учнів на плідну роботу на уроці.

Нагадайте про необхідність бути активними, уважними, дієвими.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗАНЬ І ВМІНЬ

Ми продовжуємо з Вами вивчати тему «торгівля», яку розпочали минулого уроку і тим самим поповнюємо наші знання за розділом IV. ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ГОСПОДАРСТВА .

Слайд 2

Перевірка домашньої роботи

Повідомте учням

Код доступу 8767887

Попросіть учнів використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua

Або надішліть посилання учням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8767887

Підведення підсумків

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВАЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повідомлення теми та мети уроку

Слайд 3

Як ви вже зрозуміли з минулого уроку торгівля є невід’ємною частиною нашого життя.

Завдяки міжнародній торгівлі країни реалізують продукцію, яку виготовляють із надлишком, та отримують товари, у яких відчувається дефіцит.

Отже торгівля є тією рушійною силою для розвитку багатьох цивілізацій в різні часи. Сьогодні світовий ринок товарів та послуг вийшов на новий якісний рівень свого розвитку.

Умовою для утворення сучасного світового ринку товарів та послуг став технічний і науковий прогрес транспорту й зв’язку, які в поєднанні з торговельними відносинами перетворили світ на єдиний економічний простір.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Міжнародна торгівля товарами на сучасному етапі

Робота з презентацією

Слайд 4

Етапи розвитку міжнародної торгівлі

Можна виокремити такі етапи розвитку міжнародної торгівлі:

 1. — початковий (з XVIII ст. до першої половини XIX ст.), який характеризується промисловими революціями, що замінили мануфактурне виробництво великою машинною індустрією в усіх розвинутих країнах. Важка промисловість фактично сформувала світовий ринок і одночасно різко посилила свою залежність від нього;

 2. — друга половина XIX ст. — початок Першої світової війни (1914 р.), що мав такі основні середовищні чинники, як науково-технічний прогрес у виробництві товарів та вдосконалення транспортних шляхів та суттєве вдосконалення якісних характеристик транспортних засобів;

3. — період між двома світовими війнами деякі фахівці називають «мертвим», або «чорним» періодом у розвитку міжнародної торгівлі. Чверть сторіччя (1914–1939 рр.), що тривав цей етап, позначені подіями Першої світової війни та її руйнівними наслідками для економік європейських країн, економічними кризами 1920–1921 pp. та 1929–1933 pp., початком формування двох світових систем господарства;

 4. — повоєнний (50—60-ті роки) етап розвитку міжнародної торгівлі дістав ще назву «золотого» — саме в цей період було досягнуто 7% щорічного приросту світового експорту;

5. — сучасний (з початку 70-х років) етап конкуренції двох світових систем господарства — капіталістичної та соціалістичної (до початку 90-х років) та глобалізації світової економіки (з початку 90-х років.

Слайд 5

Особливістю сучасної світової торгівлі є її високі темпи розвитку.

Обсяг світового експорту товарів на початку XXI ст. перевищив 19 трлн дол. і щороку продовжував збільшуватися на декілька відсотків. Так тривало до 2019 року.

У товарній структурі світового експорту виділяють три основні групи товарів: сільськогосподарська продукція, паливо та продукція добувної промисловості, промислові товари (мал. 1).

Співвідношення між основними складовими товарного експорту постійно змінюється. На початку XX ст. переважала торгівля сировиною та продовольством. У наші дні найбільшу питому вагу мають товари промислового виробництва.

Серед експорту сировинних товарів переважають нафта, нафтопродукти та природний газ.

Сучасні тенденції розвитку з презентації.

 

Підведення підсумків

 

2. Географія світової торгівлі

Слайд 6

У 50–60-х роках ХХ ст. світовими лідерами у зовнішній торгівлі була група економічно розвинених країн, країни «Великої сімки», Нідерланди, Бельгія, Швеція, Швейцарія

У 70–80-х роках  додалися нові індустріальні країни Східної Азії (Республіка Корея, Гонконг, Сінгапур, Тайвань) та Латинської Америки (Мексика), а на початку ХХІ ст. — Китай

Найбільшим споживачем імпортної продукції залишаються США

Що до експорту  послуг - США, Велика Британія, Німеччина, Франція, Китай, Нідерланди, Японія, Індія (майже половина світового експорту послуг)

Робота з таблицею ст.220

За 2018 рік до слайду

 

Висновок

Згідно з оцінкою СОТ, світова торгівля товарами за 2018 рік зросла на 3,0%.

Перше місце в рейтингу експорту товарів посідає Китай - 2487 млрд доларів з часткою у світовому експорті 12,8%. На другому місці США - 1664 млрд доларів (8,5%), на третьому Німеччина - 1561 млрд доларів (8,0%).

Запитання у чат

Завдання. Порівняйте показники експорту та імпорту провід­них країн та визначте, які країни мають додатне торгівельне саль­до, а які — від’ємне.

 

Слайд 7

Перспетиви

 

Бесіда за діаграмою

Світова криза не могла оминути торгівлю – вона скорочується. Але пов'язано це не тільки з коронавірусом. Обсяги торгівлі товарами почали падати ще у 2019 році. Скорочення становило 0,1% в об'ємах та 3,0% у вартості. Для порівняння, у 2018 році обсяги торгівлі виросли на 2,9%.

СОТ вказує причини: довготривала "торгова війна" між США та Китаєм (це найбільші економіки світу), яка призвела до підвищення імпортних мит на велику групу товарів, та повільний ріст глобальної економіки. Він уповільнився з 2,9% у 2018 році до 2,3% у 2019-му.

Падіння світової торгівлі товарами стало першим за останнє десятиріччя – з часів світової фінансової кризи 2008-2009 років.

Торгівля послугами, на відміну від товарної, не впала. Але темпи її росту дуже погіршилися – до 2,1% після 8,4% у 2018 році.

Світова торгівля дуже концентрована. Трохи більше від половини глобального експорту-імпорту як товарів, так і послуг припадає на 10 основних гравців:

Назвіть їх ?

Китай, США, Німеччину, Великобританію, Японію, Францію, Нідерланди, Гонконг, Корею та Італію.

 

Цікавий сайт

https://ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/zed.htm

 

 

Слайд 8

Робота в середовище jamboard

Основні експортні товарні потоки між регіонами світу

Карта ст.221

https://jamboard.google.com/d/1hBU0aGJOXCuSqRDbRz5rmPQr6LUpn7y-_KQHB_KPNq0/edit?usp=sharing

Перенести інформацію в контурну карту

 

3. Роль Світової організації торгівлі та інтеграційних об’єднань у світовій торгівлі

Слайд 9

Головним міжнародним регулятором торговельних відносин на глобальному рівні є Світова організація торгівлі (СОТ).

Робота в середовище https://coggle.it/

 

Міждержавні  торгові об’єднання

Слайд 10

Інформація з слайду

Європейський Союз

Слайд 11

Європейський Союз є найбільш потужним інтеграційним об’єднанням, яке включає 28* європейських країн (мал. 4).

Знайти помилку на малюнку 4

ЄС пройшов усі стадії розвитку — від зони вільної торгівлі та митного союзу до економічного союзу.

У наші дні на ЄС припадає понад третина світового товарного експорту та майже половина світового експорту послуг.

 

Робота з відеофрагментом

Питання: «Чому Україні треба в ЄС?  Яке майбутнє чекає нас там?»?

https://www.youtube.com/watch?v=afhVM_K18-k&ab_channel=%D0%AF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D0%94%D1%83%D1%85

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 12

Учні разом з учителем роблять висновки відповідно до теми та мети уроку. Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів, що виявилося для них найскладнішим, а що було приємним. Заохочуйте їх, щоб вони поділилися своїми думками.

Робота в середовище

https://www.menti.com/alxqtpq391vw

Учитель виставляє оцінки за роботу на уроці.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Слайд 15

Опрацювати параграф підручника 40.

Відповісти на питання до відео фрагмента.

Створити презентації до п’яти слайдів «Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА)», «Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН)»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
4 січня
Переглядів
603
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку