I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
яка зараз пора року?
який місяць?
яке число?
Тепло чи холодно надворі
який стан неба?
яка температура повітря?
чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Робота над загадками
• У воді купалась, • Сіре, біле, пухнасте,
А сухою зосталась. (Качка) Схоже на зайчика. (Кролик)
Голодна - мукає, сита -Природознавство
Урок 56
Тема. Свійські тварини рідного краю
Мета: ознайомити учнів зі свійськими тваринами рідного краю; розкрити цінність тварин для людини; розповісти, що люди отримують від тварин; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу; розширювати їх пізнавальний досвід; виховувати бережливе ставлення до тварин.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
яка зараз пора року?
який місяць?
яке число?
Тепло чи холодно надворі
який стан неба?
яка температура повітря?
чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Робота над загадками
• У воді купалась, • Сіре, біле, пухнасте,
А сухою зосталась. (Качка) Схоже на зайчика. (Кролик)
Голодна - мукає, сита - жує,
Всім дітям молоко дає. (Корова)
А години знає. (Півень)
• Кругом бочки
Бігають клубочки. (Курчата і квочка)
Як назвати відгадки загальною назвою?
Сьогодні ми говоритимемо про тварин, які живуть поряд із нами: кішок, собак і про інших також.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про свійських тварин
- Про кого йдеться?
• І мала, і кучерява
І тихенька, і ласкава.
Має брата баранця. називається... (вівця).
- А якщо тварина чоловічої статі, то як її назвати? (Баран)
• Я красивий, я ігривий
Як біжу, то в'ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий
Хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)
У ч и т е л ь . якщо тварина чоловічої статі, то це кінь, жеребець, а якщо жіночої — кобила.
Розгляньте малюнки. яка вовна у вівці, а яка шерсть у коня? (У коня коротка шерсть, у вівці довга вовна.)
Як ви вважаєте, де мешкають ці тварини? (У людей, у сараї, у селі)
Правильно сказати — вівці мешкають у вівчарні, а коні — на конюшні.
Тварин доглядають люди. як називається людина, яка доглядає овець?
- Людину, яка доглядає за вівцями, називають пастухом, або вівчаром, а людину, яка доглядає коней, називають конюхом.
Кожна тварина вміє «розмовляти». Що робить кінь? (Ірже)
А як «розмовляє» вівця? (Мекає)
Вівці — дуже корисні тварини, вони дають нам вовну, з якої потім виготовляють різні речі. Як назвати дію, коли людина знімає вовну у вівці? За допомогою чого вона це робить?
Учитель показує малюнок. (Люди стрижуть овець ножицями.)
2. Розповідь про роль тварин у ж и т т і людини
•• Робота за малюнками
— Розкажіть за малюнками про роль тварин у житті людини.
- Які тварини дають нам:
їжу;
одяг;
взуття;
предмети побуту?
— які тварини працюють разом із людиною?
Висновок. Тварини необхідні людині для існування. Вони дають необхідні їй продукти харчування (м'ясо, молоко, яйця, мед); вовну та шовк для виробництва тканин; хутро для пошиття одягу; шкіру для взуття; ліки, якими лікують різні хвороби людини (зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир).
Тварини — це помічники людини у важкій роботі (коні, віслюки, верблюди); це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов'я чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.
3. Робота за малюнками свійських тварин
Діти розглядають малюнки, називають свійських тварин. Розповідають, що людина отримує від тварин.
Що дає корова?
Що дає вівця?
Що дає свиня?
Що дає гуска?
Що дає курка?
Що дають курчата і півень?
З чого зроблені кросівки?
З чого зроблений светр?
З чого зроблена тканина?
З чого зроблені рукавички і шкарпетки?
З чого зроблені портфель, гаманець і сумка?
З чого зроблений сир?
З чого зроблена ковбаса?
З чого зроблені консерви?
Користь від вівці: м'ясо вівці смачне та поживне, з молока виготовляють сир, бринзу, масло; з вовни виготовляють тканину і шиють одяг; шкіру обробляють і використовують для виготовлення одягу і взуття.
Користь від коня: люди вживають у їжу м'ясо (конину), молоко, але не в натуральному виді, а готують із нього молочнокислий продукт — кумис із приємним смаком та лікувальними властивостями, вітамінами A, B, C.
Користь від поросяти: м'ясо, сало, кров — використовують у їжу; оброблену шкіру в промисловості — для одягу, взуття.
Користь від корови: молоко, молочні продукти багаті на кальцій, без якого не можливо уявити наш організм, ріст і міцність наших кісток; м'ясо використовують в їжі, а шкіру — для пошиття взуття.
Свійські кури: смачні та поживні, корисні для здоров'я продукти — м'ясо і яйця (вітамін D сприяє правильному формуванню скелету, профілактиці рахіту).
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Нагодуй тварину» (робота за малюнками)
— Придумайте і напишіть клички цим тваринам. Чим ви їх нагодуєте? Покажіть стрілками.
2. Робота в групах
- Опишіть будь-яку свійську тварину. яку користь вона дає людині?
3. Робота над загадками
Хто із води виходить сухим? (акчак, аксуГ)
йде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (авороК)
Хто боком спить, а лежачи їсть? (янивС)
Хто родиться з бородою? (пац, азоК)
4. Гра «Тварини — наші друзі»
Учитель просить дітей назвати, які тварини можуть бути вірними друзями людини. Записує все перелічене дітьми на дошці.
Він об'єднує дітей у пари. Одна людина в парі — людина, інша — його вірний друг (наприклад: кінь, собака, кішка, птах і т. ін.). Діти повинні придумати сценки про те, як певна тварина послужила людині у важку хвилину.
V. Підсумок у р о к у
яких свійських тварин нашого краю ви запам'ятали?
які тварини є у вас дома?
які у них клички?
які свійські тварини є у вашої бабусі у селі?
Що вони їдять?
яку користь приносять тварини людям (корова, порося, вівця, куриця, коза)?
Що люди одержують від тварин?
назвіть продукти харчування тваринного походження.
назвіть предмети одягу, взуття, побуту, сировину для яких дають тварини.
які загадки про свійських тварин ви запам'ятали?
1