Урок з позакласного читання читання для 4 класу на тему : "Байка Езопа "Хлібороб та орел""

Про матеріал

Навчальний матеріал уроку позакласного читання спрямований на розвиток критичного мислення учнів та має такі особливості :

-у навчання включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналізу, синтезу, оцінки);

-навчальний процес організований як дослідження певної теми, яке виконується шляхом інтерактивної взаємодії учнів. Щоб бути ефективними сьогодні, вчителі повинні використовувати як повсякденний інструментарій : кооперативне навчання зі всіма методами та прийомами роботи в малих групах, проекти, дебати та інші види дискусії, експериментальні вправи, моделювання, соціальні дослідження;

-результатом навчання визначається не засвоєння фактів або чужих думок, а вироблення власних суджень через застосування до інформації адекватних прийомів мислення;

-викладання в цьому процесі є стратегією постійного оцінювання цих результатів з використанням зворотного зразку «учень-учитель» на основі дослідницької активності учнів у класі;

-критичне мислення вимагає від учня достатніх навичок оперування доказами та формулювання суджень, умовиводів. Сюди ж відноситься і здатність застосовувати різні джерела інформації, аналізувати аргументи, обґрунтовувати висновки.

Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ  КРАМАТОРСЬКОЇ   МІСЬКОЇ  РАДИ
КРАМАТОРСЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА  І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16

 

УРОК  ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

4 КЛАС

Байка Езопа

«Хлібороб та орел»

Вчитель початкових класів

Макаренко Олена Володимирівна

 

Урок дітературного читання на тему :                                    «Байка  Езопа   «Хлібороб та орел»»

Мета : познайомити з текстом байки Езопа  «Хлібороб та орел»  й  іменами відомих українських поетів – байкарів ; розвивати способи і види читання байки ; вчити аналізувати байки, оцінювати вчинки дійових персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки; поглиблювати  знання про людські чесноти, вміння визначати прояви добра і зла ;

сприяти розвитку критичного мислення, розвитку уміння аргументовано висловлювати свої судження, власний погляд на події та вчинки ; розвивати вміння узагальнювати, робити висновки, приймати рішення ;

виховувати  доброзичливість та людяність ; викликати у дітей бажання творити добро; формувати в учнів моральні святині та істини.

Обладнання : тексти для кожного учня ; кубик ;  схема  побудови  сенкану ;

мікрофон ; план тексту ; портрети байкарів ;  прислів’я   «Скарбничка мудрості» ; чисті аркуші ; кросворд ; листочки або зірочки ; «шкала цінностей»

Хід уроку :

І. Мотивація

1. Психологічний настрій «Побажання»


- У мене чарівний клубок. Кожен з вас буде розмотувати його за ниточку і висловлювати свої побажання один одному.

        


2. Девіз уроку : -  Щоб настрій у вас залишився до кінця уроку гарним, а побажання здійснювалися, прочитаємо девіз нашого уроку. Для цього правильно розташуйте рядочки вірша Любові Забашти:

  • Хай оживає істина стара :
  • Та нагород за це не вимагай
  • Живи, добро звершай,
  • Людина починається з добра.
  • Девіз нашого уроку :         « Хай оживає істина стара :

                                        Людина починається з добра».

3. Мікрофон

- Бути розумним – це найголовніше для людини ? Доведіть свою думку .

3. Розгадування кросворду «Доброта»

- На попередніх уроках ми говорили про людські чесноти. Давайте їх з вами пригадаємо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Антонім до слова жадібність. ( Щедрість)
  2. Антонім до слова жорстокість. ( Милосердя)
  3. Антонім до слова ворожість. ( Дружелюбність)
  4. Синонім до слова правдивість. ( Щирість)
  5. Антонім до слова зловтіха. ( Доброзичливість)
  6. Антонім до слова байдужість. ( Чуйність)
  7. Антонім до слова грубість. ( Лагідність)

4.  Мозковий штурм

- Ви стоїте на роздоріжжі. Виберіть свій шлях :

  • Ліворуч підеш – гарну іграшку знайдеш.
  • Праворуч підеш – з другом зустрінешся.
  • Прямо підеш – добру справу зробиш.

                                                                                                                                  

Складання дерева добрих вчинків

 ( листочки,  зірочки... )

- Яку добру справу ви можете зробити в школі, дома, на вулиці ?

( Допомагати  старшим, шанувати працю інших людей, берегти і охороняти природу, бути вихованим, бути стриманим, добре вчитися, багато читати, у біді допомагати друзям, захищати слабших, доглядати за тваринами, всі завдання, доручення виконувати вчасно, дотримуватися свого слова, ….)


ІІ. Евокація

  1. Передбачення
  • Із народної мудрості :
  • Добро завжди вчасне ( Ірландія )
  • Той, хто сіє добро, віддячують добром, а хто сіє зло, - злом. ( Латинське прислівя)
  • Щоби смак добра пізнати, треба лиха скуштувати. ( Франція )
  • Краса змії в її шкірі, краса людини в її серці. ( Китай)
  • Про що, на вашу думку, піде мова сьогодні на уроці ?

ІІІ. Актуалізація знань учнів

  1. Кубування
  • Ми закінчили вивчати тему «Усна народна творчість». Твори яких жанрів ви читали ?

Описание: http://www.caprich.ru/img/catalog/1072045_1.png        Завітав сьогодні в клас

На урок знову до вас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.


  1. Прислів’я. ( Короткий, часто віршований крилатий народний вислів, в якому у високохудожній формі виражено повчальний життєвий досвід і мудрість має. )
  2. Пісня. ( Невеличкий, здебільшого з 3-5 куплетів, ліричний вірш, що виконується співом.)
  3. Казка. ( Фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події .)
  4. Приказка. ( Стислий крилатий вислів, близький до прислівя , але повчального значення .)
  5. Загадка. ( Стислий умовний опис когось, чогось, за яким треба відгадати, хто це чи що це .)
  6. Байка.( Коротке повчальне оповідання в прозовій або віршованій формі.)
  1. Сенкан  ( Заздалегідь підготовлене домашнє завдання )

1-ий учень.         Байка.

                   Невеликий, віршований, найпопулярніший твір.

                   Зображує людей в образі тварин, рослин, речей, птахів.

                   Допомагає розкрити правду і зробити висновок.

2-ий учень.          Байка.

                             Невеликий, віршований, прозовий, повчальний твір.

                             Розуміє інше, шукаємо прихований зміст.

                             Навчає мудрості.

  3.   Групова «Мозкова  атака»

  • Загадаємо,  хто такий Езоп?

(  Езоп – відомий у всьому світі перший байкар. Він жив у Стародавній Греції. Це  була досить розумна і  щедра людина. Він писав байки, в яких навчав людей розрізняти добро і зло, замислюватися над вчинками героїв та своїми власними. Байки Езопа — це «Лисиця й виноград», «Вовк і ягня», «Гуси і журавлі», «Вовк і козеня» та інші. )

Описание: Эзоп  Описание: http://www.tl.kz/uploads/posts/2008-08/1219413480_e4.jpg

  • Про мудрість Езопа складалися цілі легенди, які свідчили про те, що він був далеко розумніший за своїх сучасників. Послухайте цю цікаву історію.
  1.  Повідомлення групи «давньогрецьких учених»

Езоп

1-ий учень.     Одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя й суворо запитав:

— Куди ти йдеш?

— Не знаю, — відповів Езоп.

     Така відповідь здалася судді підозрілою і він звелів відвести раба Езопа до в'язниці.

— Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці? Суддя засміявся та відпустив його.

 

2-й учень.  За одним переказом, Езопа звільнили з рабства. Проте існує й інша легенда, за якою одного разу до речей байкаря підклали золотий кубок, звинуватили у крадіжці, засудили до страти та скинули зі скелі.

     Байки Езопа несли в собі мудрість і дотепність, були зрозумілі його сучасникам і стали художнім надбанням людства. Їх сюжети використовували для створення своїх байок славетні байкарі різних народів.

    Учитель. Майже всі народи світу мають свої байки, і, що цікаво, - серед них є багато схожих на сюжети, запозичені в Езопа, хоч і складено їх у різних краях, за різних часів і різними мовами. На Україні теж було чимало письменників, що складали свої байки за зразками давніх Езопових байок.

   У XVIII сторіччі - Григорій Сковорода.

   У ХІХ сторіччі - Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Леонід Глібов.

   У ХХ сторіччі - Остап Вишня, Степан Олійник, Микита Годованець.

   У кожного з цих байкарів є схожі між собою байки, і кожна по-своєму цікава.

Описание: http://orpheusandlyra.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/poetry_hryhoriy_skovoroda1.jpg  Описание: семен степанович гулак-артемовский  Описание: http://img.istpravda.com.ua/images/doc/9/4/94daf7d-2-hrebinka.jpg  Описание: http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/2/71/558/71558947_glibov000.jpg

Описание: http://referatwm.ru/_ph/228/414421166.jpg                 Описание: http://svitlytsia.crimea.ua/images/articles/2008_5988.jpg           Описание: Файл:Годованець Микита Павлович.jpg

  • Щорічно з 1 по 14 лютого на борту Галактичного Ковчегу святкується  День Езопа. На це свято запрошуються байкарі та перекладачі байок.

 ІV. Опрацювання змісту байки Езопа «Хлібороб та орел»

  1. Метод «Прес»
  • З кого починається добро ? (Учні за памяткою дають відповіді ) :
  • Я вважаю, що…
  • Тому що …
  • Наприклад…
  • Таким чином…

Висновок . Добро починається з мене і тебе, з кожного з нас, і цією дорогою людина повинна йти повсякчас.

  1. Інтервю з гостями
  • Як ви розумієте вислів В.Гете  : «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим стати на коліна».
  1. Повідомлення теми і задач уроку
  • А зараз ми познайомимося із змістом ще однієї  байки Езопа «Хлібороб і орел», у перекладі В.Забаштанського й А.Чердаклі.
  1. Передбачення
  • Як ви думаєте, про що буде йти мова у цій байці?  Опорні слова :

( Сіятиме пшеницю – надію свого життя ; могутній орел піймався у сильце ;

покинута хата, стіна може завалитися, відвести лихо; довгенько тривала ця гра ; ти гідно відплатив за добро)

  1. Порушена послідовність
  • Коли я читала байку вдома,  склала план.

         частина

Хлібороб визволяє орла.

         частина

Як орел грався  з хліборобом.

         частина

Красно тобі дякую!

         частина

Як відвести лихо від визволителя…

         частина

Лихо, яке спіткало могутнього орла.

 

  1. Словникова робота

Сильце – пристрій ( затягувана петля) для ловлення птахів і дрібних тварин.

Навпочіпки – присівши, із зігнутими в колінах ногами.

Шпари – довгаста щілина, вузький отвір у чому – небудь, тріщина.

Розпачливий – почуття безнадії, упадок духу внаслідок горя, нещастя.

Засапаний – знесилений, виснажений.

Збагнути – зрозуміти що – небудь, розібратися у чомусь, здогадатися про щось.

Борсатися -  робити різкі безладні рухи руками, ногами, усім тілом.

Каменем упасти – швидко, миттєво.

Красно дякувати – дякувати від щирого серця.

 

V.   Засвоєння зміста тексту

1 частина    ( читання мовчки  )

        Якось уранці навантажив хлібороб на віслюка плуг і мішок пшениці, вивів волів  та й подався в долину – засівати своє поле.

        День був погожий, сонячний. Зеленіли левади, на пагорбах яскріли весняні квіти. Ступав хлібороб за худобою, і радість повнила його груди, бо уявляв він, як сіятиме пшеницю – надію свого життя.

        Раптом почув лопотання крил і розпачливий пташиний крик. «Свійські птахи так не кричать, це якийсь дикий, - подумав хлібороб. - Що ж йому сталося ? Де він є?»

Описание: http://chytanka.com.ua/ebooks/files/ill/ill3/ezopovibayky_121009.jpg   Описание: http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/74/74/74074250_67846824_pshenica.jpg

   Яким ви уявляєте собі Хлібороба ?

  • Як ви можете озаглавити цю частину ?
  • Що, на вашу думку, може статися далі ?

2 частина  ( читання вголос дітьми за ролями )

       Та й заходився шукати. Невдовзі побачив великого птаха, що бився долі.


  • Орел! – здивувався хлібороб.

      Справді, могутній орел піймався в сильце й зараз кричав та нестямно борсався. Але вирватись не  міг – сильце тримало міцно.

  • Зажди трохи, друже! – гукнув хлібороб. – Зажди, я тебе визволю!

Описание: http://stat16.privet.ru/lr/0b085e98108e805a06ed8de93d4f50c5


       Орел зрозумів його слова й затих.  Присів хлібороб навпочіпки і за якусь хвильку виплутав орла із сильця.

  • Лети собі своєю дорогою, - каже, - та дивись, куди летиш. І як то з тобою таке приключилося – адже зір маєш кращий за всіх птахів?..

       Радісно змахнув орел крилами, шугнув угору й скоро зник у блакитній висоті. А хлібороб попростував далі і незабаром добувся до свого поля.

  • Чи справдилися ваші сподівання ?
  • Що, на вашу думку,  здивувало людину ?
  • Чому хлібороб допоміг орлові?
  • Яку назву ви обрали для цієї частини ?

3 частина  ( читання вголос дітьми ланцюжком )

       От запріг він волів у плуга і почав орати. Довго орав, аж до обіду. А тоді

пустив воли пастися, взяв торбину з харчем, пішов до стіни, що височіла

край поля, і сів під нею обідати.

      Стіна та лишилася від невеличкої хатини, яку збудував колись ще хліборобів прадід. Тоді родина їхня жила тут, у долині, але згодом перебралася на гору в село; покинута хатина потріскалася й завалилася, бо була глиняна.  Вціліла тільки стіна , і саме під нею любив спочивати в обід хлібороб.

      А стіна була вже стара, та ще перед кількома днями пройшли дощі; вона розкисла і могла щомиті впасти. Хлібороб  того не знав.

Описание: http://www.pleso.org.ua/img/pleso230.jpg    Описание: http://i.i.ua/photo/images/pic/0/9/3190090_c22c0114.jpg


      А орел тішився волею, шугав під сонцем, повнячи простір радісним гуком. Він добре бачив, як невтомно ходив туди й сюди хлібороб за плугом, і сказав собі :

  • Цьому чоловікові я зобовязаний життям. У нього добре серце. Треба віддячити йому за добро.

      Саме о тій порі хлібороб скінчив роботу й сів обідати. Орел опустився нижче й раптом жахнувся.

     « Та ця стіна може завалитися! – подумав він. – Он які глибокі в ній шпари, та ще й повні води. От – от упаде на голову бідоласі, треба його врятувати!

Але в який спосіб ?»

     І орел став гадати, як відвести лихо від свого визволителя.

Описание: http://papa-vlad.narod.ru/Detskie_prezentatsii/nasekomye_i_ptitsy/Ptitsy_lesa_2.files/slide0025_image024.jpg


  Яка небезпека загрожувала хліборобові ?

  • Оберіть назву для третьої частини.
  • Якби ви були орлом, яке рішення б прийняли, щоб відвести біду від хлібороба ?
  • Що  відбуватиметься далі  ?

4 частина   ( читання вчителем )

      Нараз він каменем упав просто на хлібороба, вхопив його шапку й повільно полетів  понад самою землею.

Описание: http://www.librius.net/i/3/67403/i_032.jpg

      Хлібороб, розгнівавшись, скочив на рівні ноги й кинувся за птахом. Він пізнав його й гукнув :

  • Гей, орле! Отак ти дякуєш за добро, яке я тобі зробив ? Негіднику ! Ану, кинь ці жарти і зараз же віддай мені шапку!

    Та орел мовби і не чув  - летів собі далі.

  • Віддай, кажу тобі ! – гукав хлібороб. – Мені несила за тобою гнатися, бо я стомився. Від раннього ранку працюю, чуєш?

          Орел щось крикнув і повис над голою хлібороба. Той звів догори руки, аби вхопити шапку, але орел знов шугонув угору, начебто граючись.

         Зовсім розгнівався хлібороб. Схопив камінь і пожбурив у шапку, щоб вибити її в орла. Та ні шапки не вибив, ні птаха не налякав.

        Летів орел над ним низенько, немов хотів сказати :

  • Ось твоя шапка! Візьми, коли можеш.

       Довгенько тривала ця гра, а скінчилася враз. Орел зненацька впустив шапку, радісно закричав і злинув угору. Підбіг до шапки хлібороб, спітнілий та засапаний, підняв і, обтрушуючи, гукнув орлові :

  • О, невдячний! Як тобі набридло, то сам покинув гру, а як я просив, то ти не зважав! Отак мене вимучити!

Описание: http://www.ebftour.ru/images/load/Image/4sapsan.jpg

-    Чи виправдалися ваші сподівання ?

  • Що для вас виявилося несподіваним ?
  • Що  ви  відчували  стосовно орла  і  його  відношення  до  хлібороба   під час  гри ?
  • А  що  відчував  в  цей  час  хлібороб ?
  • Яка  назва  відповідає  змісту  четвертої  частини ?

5 частина   ( читання дітьми)

           Надяг він шапку та й пішов до свого поля, бо ганяючись за орлом, забіг далеченько. А дійшовши, спинився, мов скамянів. Стіна обвалилася,  і найбільша купа груддя лежала саме там, де він сів обідати.

    Довго стояв хлібороб мовчки. Аж нарешті вигукнув :

  • Лиш тепер збагнув я, що робив орел! Він бачив стіну згори й вигадав отаку гру, аби відвести мене геть і врятувати мені життя. Орле, ти гідно відплатив за добро! Красно тобі дякую!

Описание: http://www.edinstva.ru/wp-content/uploads/2011/12/repent-e1324376235974.jpg

  • Як орел віддячив хліборобові ?
  •  Пята частина називається …

ІV. Рефлексія

1. Незакінчене речення.

  •  Яка мудрість криється у цій байці ? ( Учитель формулює незакінчені речення і пропонує учням закінчити їх.)
  • Кому зробили добро, той повинен…. ( віддячити  добром ).
  • А хто зробив добро, тому…  ( воздасться тим же ).
  1. «Скарбничка  мудрості» ( робота в групах )
  • Яке з прислів’їв більш підходить до змісту байки ? Доведіть.
  • Хто людям добра бажає, той і сам має.
  • Доброму скрізь добре.
  • Не одежа красить людину, а добрі діла.
  • Добре роби, добре й буде.
  • Добро довго памятається, а лихо ще довше.
  • Світ не без добрих людей.
  • Все добре переймай, а злого уникай.
  • За добро добром платять.
  • Добру людину і бджола не жалить
  • Не роби людині того, чого не бажаєш собі. (Конфуцій)
  • Поводься з друзями так, як хочеш, щоб поводилися з тобою.

( Аристотель)

Висновок . Людина живе у суспільстві і найбільше щастя і радість – це добре спілкування з іншими людьми.  Останні  прислів’я є золотим правилом моралі : стався до людей так, як би хотів, щоб вони ставилися до тебе.

  1.  «Шкала цінностей»
  • Познач на оцінній шкалі те місце, де ти знаходишся на  шляху доброти зараз ; потім рівень, до якого ти хочеш  піднятися. Поміркуй, що для цього потрібно зробити ?

Описание: http://static.diary.ru/userdir/2/1/8/7/21872/62974355.jpg

  • Бути розумним – це найголовніше для людини ? Доведіть свою думку .
  • Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість. Даруйте людям добро, радість. Робіть добро тим, із ким ви, можливо, зустрінетесь лише раз в житті.

                        Я вірю в силу доброти.

                        Добро завжди сильніше злого,

                         Дає наснагу, щоб цвісти

                         І світлу обере дорогу.

                         Я вірю в силу доброти,

                         Що має долю роботящу.

                          Що хоче, щоб і я, і ти,

                          І все було у світі кращим.

                                                        В.Крищенко

  1. Домашнє завдання «Крісло автора»
  • Ми у світ приходимо, щоб добро творити, учитись світ любити, доки ще

малі.  Пропоную викласти на папері твір-міркування на тему

«Пташка красна пірям, а людина – добрими справами»


План


 


  1. Прислів’я -  устами    народу.
  2. Великі справи великих людей.
  3. Добрий слід кожного із нас.
  4. Мої власні добрі справи.
  1. Слід після себе у світі.

           

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
6057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку