Тема: Т.Г.Шевченко "Тополя".Конспект уроку "Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності"

Про матеріал

Продовжити знайомити школярів з творчістю видатного поета Т.Г.Шевченка на прикладі романтичної балади "Тополя", дати визначення баладі тополя та її ознаки; визначити її ідейно-тематичну спрямованість, проаналізувати казково-фантастичні мотиви, художні засоби, внутрішній світ героїв, поповнити знання з теорії літератури, формувати навички грамотного усного мовлення, розвивати активний словник школярів, увагу, пам'ять, виховувати в учнів любов до рідної літератури, повагу до творчості великого Кобзаря

Перегляд файлу

Тема: Т.Г.Шевченко "Тополя". Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності 7 клас

Мета : продовжити знайомити школярів з творчістю видатного поета Т.Г.Шевченка на прикладі романтичної балади "Тополя", дати визначення баладі тополя та її ознаки; визначити її ідейно-тематичну спрямованість, проаналізувати казково-фантастичні мотиви, художні засоби, внутрішній світ героїв, поповнити знання з теорії літератури, формувати навички грамотного усного мовлення, розвивати активний словник школярів, увагу, пам'ять, виховувати в учнів любов до рідної літератури, повагу до творчості великого Кобзаря

Тип уроку : комбінований

Обладнання : портрет Т.Г Шевченка,ілюстрація тополі, спроектована на мультимедійну дошку, аудіо запис балади "Тополя", картки з матеріалом теорії літератури, тексти балади "Тополя"

Міжпредметні зв'язки :художня культура, мистецтво

 

Добре бачить лише серце, найголовнішого очима не побачиш.

Антуан де Сент-Екзюпері

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Мотивація навчальної діяльності (слайд - 3)

Діти, перед вами лежать смайлики, домалюйте наш настрій. А в кінці уроку ми побачимо, чи змвнився він і чому?!

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Бліц-опитування "Що я знаю про Шевченка" (слайд - 4)

1. Назва села, у якому побачив світ майбутній поет (Моринці)

2. Хто сказав про малого Тараса : "Він не буде людиною абиякою, з нього вийде або щось дуже добре,  або велике ледащо" (батько)

3. Яку важливу роль відіграв Петербург у житті Тараса Григоровича (саме в цьому місті він став вільним)

4. У якому закладі вчився Шевченко, отримавши волю (Академія мистецтв м. Петербурга)

5. Назва книги поетичних творів Т.Г.Шевченка ("Кобзар")

6. Назва гори, на якій поховано великого Кобзаря. Де ця гора знаходиться ?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

1. Тему уроку оголошує вчитель

2. Мету уроку діти визначають самостійно, спираючись на опорні слова, запропоновані

    вчителем ("мозковий штурм"). Опорні слова( слайд – 5 ) :

  продовжити знайомство...

                              Я хочу   проаналізувати...

                            Я хочу      поповнити знання з ...

                              Я хочу   розвивати...

                              Я хочу   виховувати в собі...

ІV. Основний зміст уроку

  1. Опрацювання теорії літератури (вдома читали теорію підручника)

    На партах знаходяться опорні таблиці, які діти опрацьовують протягом 1 - 2 хвилин 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

3. Опрацювання балади Т.Шевченка "Тополя" (слайд – 6- 7)

Вступне слово вчителя

       Усна народна творчість була і є тим джерелом, звідки черпали творче натхнення письменники всіх часів і народів. Так на грунті народної пісні, думи й балади виріс поетичний геній Т.Шевченка.

         Свою творчість Тарас Григорович почав саме з балад, використовуючи в них багатющий матеріал з  усної  народної творчості. Першою баладою була "Причинна", а далі - балада "Тополя", яка ввійшла в перше видання "Кобзаря". Пізніше були "Утоплена", "Лілея", "Русалка". А ми звернімося до балади "Тополя". В народі це красиве дерево символізує жіночий образ, уособлює красу, сумну дівчину, нещасливу. Часто дівчат порівнюють із тополею: гарна, як тополя; струнка, як тополя; висока, як тополя; самотня, як тополя в полі.  У творі « Тополя» це дерево символ самотності, туги, вірності

 

Знайомство зі змістом балади засобами різних видів мистецтва :

Словникова робота (слова записані на дошці + слайд 8)

        Чабан — пастух;

        билина — травина;

        білим світом нудить — сумує; не знає, де себе подіти;

        нищечком — таємно;

        старий жде зі старостами — прийшов свата¬тися;

        чини — роби;

        зіллячко — трава, ліки, отрута;

        каламар — чорнильниця.

 

       -  відео «Тополя» - аудіо запис (6.40)

 

Робота з текстом  балади: (слайд 9)

 

Дослідження приналежності  "Тополі" до жанру балади

        Використовуючи опорні таблиці, діти доводять, що в "Тополі" наявні всі ознаки балади. Де ще ми зустрічали тополю?

       1. Наявність народних звичаїв (сватання, ворожіння)

        2. Кількість дійових осіб (невелика)

        3. Магічність числа "3" (героїня тричі п'є зілля ворожки)

        4. Первісні вірування людей (віра в можливість переселення людської душі в рослину)

 

  • Дослідження художніх особливостей балади (за рядами) :

        Метафори ("вітер виє, гуляє...", "море синіє", "серце ниє", "серце знає", "брови полиняють" та ін.)

        Епітети ("біле личко"," карі оченята", "щира правда" та ін.)

        Порівняння ("поле, як те море", "одна, як сирота", "воркує. як голубка без голуба" та ін.)

 

 

 

 

  • Фізкультхвилинка для очей (1.14)
  • Обговорення змісту твору за питаннями :

      - Із героїнею балади відбулася метаморфоза. Хто може сказати, чому саме в тополю , а не, скажімо, у  вербу чи березу ? (бо тополя є символом   рідної землі, символом дівочої вірності, краси)

      - Яке значення  має пейзаж на початку твору ?

      - Опишіть зовнішність героїні балади або зачитайте портрет. Про що свідчить такий портрет ?

      - Як Тарас Григорович описує щирість почуттів молодят ?

      - Яких страждань зазнала дівчина, коли козак залишив її ?

      - Чому мати дула схвильована за долю дочки ?

       -  Для чого мати вирішила видати дочку за багатого й одиноко старого ? Як до цього поставилася дівчина ? 

       - Чому вона звернулася до ворожки ? Чи належить ворожка до представників нечистої сили ?

       - Які риси характеру притаманні героїні ? (вірність у коханні, щирість у почуттях, цілеспрямованість,

         волелюбність) ? 

 

1. Інсценізація балади Т. Шевченка « Тополя»

Звучить пісня « По діброві вітер віє»(фон – відео)


Дівчина

Полюбила козака.

Полюбила – не спитала:

Пішов – та й загинув…

Якби знала, що покине –

Була б не любила:

Якби знала, що загине –

Була б не пустила.

Якби знала!..

Минув рік, минув другий –

Козака немає

Сохну, як квіточка,-

А мати питає:

Мати

Чого в’янеш, моя доню?

Іди заміж. Не вік дівувати!

Він багатий, одинокий –

Будеш панувати.

Дівчина

Не хочу я панувати,

Не піду я , мамо!

Рушниками, що придбала,

Спусти мене в яму.

Мати

Ой, доню, моя доню…

Дівчина

Не слухала я мами

Сохла і мовчала

Пішла вночі до ворожки,

Щоб поворожити –

Чи довго мені одинокій

На сім світі жити?..

Бабусенько, голубонько,

Серце моє, ненько!

Скажи мені щиру правду –

Де милий серденько?

Скажи, бо ти знаєш…

Мене мати хоче дати

За старого заміж.

Зроби, моя пташко!

Щоб додому не вернулась…

Тяжко мені, тяжко!

Ворожка

Добре доню!

Спочинь трошки…

Твою долю, моя доню,

Позаторік знала,

Позаторік і зіллячка

Для того придбала…

Ось на тобі сього дива

Піди до криниці,

Поки півні не співали,

Умийся водою,

Випий трошки сього зілля –

Все лихо загоїть ( дає зілля)

Дівчина

Спасибі, бабусю! ( вклоняється)

Чи йти, чи ні?

Ні! Вже не вернуся!

Отак я чорноброва

Умилася, напилася

Плакала , співала…

І на диво серед поля

Тополею стала

Не вернулася додому,

Не діждала пари –

Тонка, тонка та висока,

До самої хмари


Проблемне питання : (слайд – 10)

     - Чому, на вашу думку, Т.Г.Шевченко перетворив свою героїню на Тополю, а "не дав їй  померти " через нещасливе кохання ? Що він хотів ствердити цим перетворенням ?

- Як ви розумієте епіграф твору?

 

 Домашнє завдання (слайд – 11)

 

  1. ВИВЧИТИ визначення
  2.  Композицію «Тополі» - письмово
  3. Історія написання поезії «Заповіт» , вивчити ст.31
  4. Цікаві факти про Шевченка (ЗА БАЖАННЯМ)

 

V. Підсумок уроку

 

  • Подивіться на свій смайлик і скажіть, чи змінився  ваш настрій, якщо так, то домалюйте його на другій стороні і поясніть, чому саме змінився ваш настрій ( слайд – 12)

 

Додаткове завдання

Установіть послідовність сюжету балади « Тополя» (слайд - 13)

а. Зустріч з ворожкою.

б. Мати пропонує вийти заміж за багатого нареченого.

в. Дівчина співає пісню про лебедоньку на синьому морі.

г. Застереження автора 

  •  

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

 

 


Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства

 

Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом

Особливості :

- реальне часто поєднується з фантастичним;

- невелика кількість персонажів;

- відсутні деталі події;

- стислість у викладі матеріалу;

- "магічна" музичність

Метаморфоза - перетворення

Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Бліц-опитування "Що я знаю про Шевченка "

Номер слайду 3

Т.Г.Шевченко "Тополя". Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності

Номер слайду 4

Я хочу проаналізувати... Я хочу поповнити знання з ... Я хочу розвивати... Я хочу виховувати в собі... Мета уроку

Номер слайду 5

БАЛАДА МЕТАМОРФОЗА ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ Теорія літератури

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Словникова робота •        Чабан — пастух; •        билина — травина; •        білим світом нудить — сумує; не знає, де себе подіти; •        нищечком — таємно; •        старий жде зі старостами — прийшов свата¬тися; •        чини — роби; •        зіллячко — трава, ліки, отрута; •        каламар — чорнильниця.

Номер слайду 9

Робота з текстом балади:

Номер слайду 10

Проблемне питання : - Як ви розумієте епіграф твору?

Номер слайду 11

Добре бачить лише серце, найголовнішого очима не побачиш Антуан де Сент-Екзюпері

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Домашнє завдання ВИВЧИТИ визначення Композицію «Тополі» - письмово Історія написання поезії «Заповіт» , вивчити ст.31 Цікаві факти про Шевченка або ілюстрації до творів (ЗА БАЖАННЯМ)

Номер слайду 14

Установіть послідовність сюжету балади « Тополя» а. Зустріч з ворожкою. б. Мати пропонує вийти заміж за багатого нареченого. в. Дівчина співає пісню про лебедоньку на синьому морі. г. Застереження автора

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Галатюк Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
3453
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку