Тема: Таблиця додавання і віднімання в межах 10. Додавання числа до 10. Розв'язування прикладів на основі нумерації в межах 20
Мета:
Тема: Таблиця додавання і віднімання в межах 10. Додавання числа до 10. Розв'язування прикладів на основі нумерації в межах 20
Мета:
Обладнання: предметні малюнки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
Ми урок розпочинаєм,
Математику вивчаєм.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Діти, щоб не заблукати в країні Математики, ми вирушимо в подорож на веселому потязі. Цей потяг особливий. А допомагати вирішувати наші завдання буде цуценятко Сірко, який у кінці уроку роздасть подаруночки.
- Що цікавого ви помітили на вагонах? ( На вагонах записаний ряд чисел від 1 до 10 ).
- Тож займайте місця у вагонах. Для того, щоб поїзд вирушив у путь, необхідно полічити у зворотному напрямку.
- 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
- Вирушаємо в путь!
IІI. Актуалізація опорних знань та способів дії
1. Бесіда.
- Як годиться для порядку,
Все повторимо спочатку.
- Скажіть, як називаються числа при додаванні? ( Перший доданок, другий доданок, сума ).
- Як називаються числа при відніманні? ( Зменшуване, від'ємник, різниця ).
- Як знайти невідоме зменшуване? ( Треба до різниці додати від'ємник ).
- Яке отримаємо число, якщо додамо одиницю? ( Отримаємо наступне число).
- Яке отримаємо число, якщо віднімемо одиницю? ( Отримаємо попереднє число ).
- Як дізнатись, що одне число більше або менше від іншого? ( Треба від більшого числа відняти менше ).
2. Усний рахунок.
1. Купила в крамниці сестричка
Сім метрів шовкової стрічки.
Три метри мені віддала,
А скільки собі узяла?
( 7 - 3 = 4 ).
2. Скільки фарб тут — не скажу,
Відгадай, не покажу.
Якщо три до них додать,
От тоді їх буде п'ять.
( 5 - 3 = 2 ).
3. Бігла квочка до струмочка:
Спереду троє курчаток,
Сім курчаток позаду.
Скільки всіх бігло, ти можеш сказати?
( 3 + 7 = 10 ).
4. Скільки яблук на столі?
Чотири лежало, одне упало,
А одне віддали?
( 4 - 1 - 1 = 2 ).
5. П'ять берізок, дві смерічки
Зеленіють біля річки.
Поряд з ними є ожина.
Скільки всіх дерев, скажи-но?
( 5 + 2 + 1 = 8 ).
3. Дидактична гра "Крапелька".
- Діти, зараз ми з вами розв'яжемо усно приклади і побачимо, яка ж крапелька впаде на кожну квіточку.
4. Задача.
- У відрі було 10 л води, а у банці на 7 л менше. Скільки літрів води було у банці?
- Погляньте уважно на малюнок.
- Що ви там бачите?
- Що нам відомо?
- Що треба дізнатися?
- Якщо стало менше, то якою дією знайдемо скільки стало літрів води у банці?
Задача
Розв'язання
10 - 7 = 3 ( л )
Відповідь: 7 літрів.
5. Хвилинка каліграфії.
- Відкриваємо зошити. Опускаємось на 4 клітинки вниз, відступаємо одну клітинку вправо і на другій клітинці ставимо крапочку. Щоб почати працювати, потрібно каліграфічно прописати цифру. А яку, ви дізнаєтесь, коли знайдете суму чисел 2 і 3. ( 5 ).
6. Математичний диктант.
- Записати суму чисел 2 і 6; 3 і 7. ( 8; 10 ).
- Записати різницю чисел 8 і 4; 9 і 3. ( 4; 6 ).
- Записати число, у якому 1 десяток і 7 одиниць. ( 17 ).
- На скільки число 9 більше від числа 4? ( 5 ).
- Перевіримо відповіді.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимось з таблицею додавання і віднімання в межах 10, навчимося користуватися нею, закріпимо додавання чисел до 10 і будемо розв'язувати приклади в межах 20.
V. Формування нових знань та способів дії
Робота з підручником
1. Знаходження невідомого доданка та від'ємника за малюнками.
- Відкриваємо підручники на сторінці 104. Знаходимо завдання під №1.
- Розглянемо першу квіточку.
- Скажіть, як знайти невідомий доданок? ( Треба від суми відняти відомий доданок ).
- Зверніть увагу, під квіточкою є вираз, але у ньому пропущено другий доданок. Давайте його знайдемо. ( 10 - 6 = 4 ).
- Який у нас вийшов другий доданок? ( 4 ).
Аналогічно розглядаємо усі інші вирази у першій квіточці.
- Давайте розглянемо другу квіточку.
- Скажіть, як знайти від'ємник? ( Треба від зменшуваного відняти різницю ).
- Зверніть увагу, під другою квіточкою також є вираз, але у ньому пропущено від'ємник. Давайте його знайдемо. ( 10 - 4 = 6 ).
- Який вийшов у нас від'ємник? ( 6 ).
Аналогічно розглядаємо усі інші вирази.
2. Робота з таблицею додавання і віднімання в межах 10.
- Розгляньте таблицю. Ви бачите зліва цифри від 1 до 9 і зверху також цифри від 1 до 9.
- У верхньому лівому куточку знак "+". Це значить, що всі числа будемо додавати. Наприклад, до 1 зліва додати 1 зверху, буде 2.
- Також можна віднімати. Наприклад, від числа 10 треба відняти 7. Шукаємо зліва від'ємник 7, йдемо вправо до 10 і піднімаємось до верхнього рядочка. Це буде число 3. Значить, від 10 - 7 = 3.
3. Фізкультхвилинка.
- А тепер - фізкультхвилинка.
Час настав для відпочинку!
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
То направо, то наліво нахиляє.
То вгору, то назад.
То вниз нагинає.
Птахи летять-відлітають.
А учні тихенько за парти сідають.
4. Розв'язування задачі.
- Давайте уважно прочитаємо нашу задачу.
- Про що розповідається у задачі?
- Послухайте віршик про нашу задачу:
Мчать продукти на обід.
Порахуємо як слід:
Скільки в кожному вагоні
Борошна і макаронів.
Скільки сиру, скільки крупів.
Порахуйте, діти любі!
- Що відомо про перший вагон? ( Відомо, що у першому вагоні було 2 кг і 8 кг сиру ).
- Що треба знайти? ( Треба знайти скільки всього кілограмів сиру ).
- Якою дією знайдемо скільки сиру всього? ( Щоб знайти скільки всього сиру, треба виконати дію додавання ).
- Який приклад отримаємо? ( 2 + 8 = 10 ).
- Що нам відомо про другий вагон? ( У другому вагоні було 6 кг борошна. 4 кг віддали ).
- Що нам треба знайти? ( Скільки кілограмів борошна залишилось ).
- Якою дією знайдемо скільки кілограмів борошна залишилось? ( Щоб знайти скільки кілограмів борошна залишилось треба виконати дію віднімання ).
- Який приклад отримаємо? ( 6 - 4 = 2 ).
- Що сказано про третій вагон? ( У третьому вагоні було 10 кг круп, а 7 кг круп віддали ).
- Що треба знайти? ( Треба знайти скільки кілограмів круп залишилось ).
- Якою дією знайдемо скільки кілограмів круп залишилось? ( Щоб знайти скільки кілограмів круп залишилось, треба виконати дію віднімання ).
- Який приклад отримаємо? ( 10 - 7 = 3 ).
- Що нам відомо про четвертий вагон? ( У четвертому вагоні було 10 кг макаронів. 3 кг віддали ).
- Що треба знайти? ( Треба знайти скільки кілограмів макаронів залишилось).
- Якою дією знайдемо скільки кілограмів макаронів залишилось? ( Щоб знайти скільки кілограмів макаронів залишилось у вагоні, треба виконати дію віднімання ).
- Який приклад отримаємо? ( 10 - 3 = 7 ).
5. Розв'язування виразів.
- Зараз переходимо до розв'язування виразів.
10 + 4 = 14 19 + 1 = 20
16 - 1 = 15 20- 1 = 19
18 - 10 = 8
6. Фізкультхвлинка для очей.
Очей своїх з мишки
Кіт Вася не зводить.
Направо, наліво
Очицями водить (рухи очима,голова нерухома)
А мишка кружляє,
А мишка гуляє, (колові рухи очима)
Про хитрого Васю
Нічого не знає.
7. Розв'язування рівностей.
- Діти, наше завдання із зірочкою, а це значить, що нам треба поміркувати для того, щоб виконати його правильно.
- Розглянемо першу нерівність.
- Скажіть, що нам потрібно зробити, щоб отримати число 16, якщо перший доданок 0?
- Яку рівність отримаємо?
- Розглянемо другу рівність.
- Скажіть, що нам треба зробити, щоб отримати число 10, якщо від'ємник дорівнює 5?
- Яку рівність отримаємо?
- Розглянемо третю рівність.
- Що треба зробити для того, щоб ми отримали різницю 10, якщо зменшуване дорівнює 18?
- Яку рівність отримаємо?
- Розглянемо четверту рівність.
- Що потрібно зробити для того, щоб отримати різницю 8, якщо від'ємник дорівнює 2?
- Яку рівність отримаємо?
8. Робота з геометричним матеріалом.
- Давайте накреслимо перший відрізок довжиною 10 см, а другий - на 4 см менше.
VI. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
- Ще один важливий крок,
Підсумуємо урок!
- Про що нове і важливе для себе дізнався?
- Як працювати з таблицею додавання і віднімання?
- Що на уроці вам сподобалось найбільше?
- Хто був найактивнішим?
- Мені дуже сподобалось, як ви сьогодні працювали на уроці. А найактивнішим учням цуценятко передало невеличкі подарунки.