Українська література 6-А клас
Тема: Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета у Санкт – Петербурзі. «Думка» ( «Тече вода в синє море….» ).
Мета: продовжувати поглиблювати знання учнів про життєву долю Тараса Шевченка, про перебування його в Санкт - Петербурзі; формувати вміння розуміти значення історичної пам’яті для кожної людини; аналізувати,систематизувати,узагальнювати, уміння критично оцінювати результати людської діяльності на прикладі поезії Т.Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море»), виховувати вміння поціновувати красу і багатство української мови.
Обладнання: портрет письменника, аудіозапис вірша.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Задля добра свого народу
Боровся він, горів, співав.
Співцю ж народ у нагороду
Любов свою подарував.
- Як ви думаєте, про кого йде мова? Так, це про Т.Г.Шевченка, великого сина українського народу.
Мозковий штурм «Чи знаєш ти Шевченка?
1. Коли і де народився Т.Шевченко? (9 березня 1814 року в Моринцях)
2. Першіскупізнаннямалий Тарас отримав...
(з церковнослов’янської книги у школісільськогодяка)
3. Ким були батьки Тараса? ( кріпаками )
4. Чомужиття для малого Тараса булонестерпним? (Батькоодружився
вдруге, мачухабула злою)
5. Зякого часу Тарас залишився круглим сиротою? (Зодинадцятироків)
6. Змалку в обдарованійвідприродидитинібув талант... (художника)
7. Перша збірка поета ( «Кобзар» )
8. Назвіть хоч одного автора твору про Шевченка (Степан Васильченко)
9. Назвіть хоч один твір Шевченка, що став піснею. (“Реве та стогне Дніпр
широкий”, “Думи мої...”, “ Зоре моя вечірняя...”)
10. Продовжіть речення: “Тарас Григорович Шевченко все життя...”
(...боровся за кращу долю народу. Або на розсуд учнів)
11. Яку річницю з дня народження Шевченка ми відзначали в 2014
році? (200 років)
***Сенкан Тарас Шевченко (домашнє завдання)
Шевченко
видатний, талановитий
мріяв, малював, страждав
запалюєвогонь у наших серцях
Художник
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Розпочати розмову про Тараса Шевченка хочеться словами Павла Грабовського: «Говорячи про життя Тараса Шевченка, ми впевнені, що одна згадка про подібних людей спроможна підняти і облагородити нашу душу, хоча б на мить відірвати нас від життєвих дрібниць і понести в заманливі простори ідеалу». Детальніше зупинимося на санкт – петербурзькому періоді творчості Тараса Шевченка.
lVСрийняття і засвоєння навчального матеріалу.
Повідомлення учениці. Юний Шевченко прийшов 1831 року до Петербурга пішки, подолавши разом з іншими кріпаками Енгельгардта сотні верст глибокими снігами Прибалтики й російської Півночі. Від суворої зими 1831 року почалося його тривале столичне життя, сповнене боротьби за існування, незгасного бажання стати вільним, вивчитися на професійного художника. Підстав для відчаю на той час у Тараса було досить, але він не піддавався йому. Своїми здібностями в поезії та малюванні, працелюбністю і доброю, жвавою вдачею український кріпак викликав у передових російських діячів культури не лише цікавість, а й бажання практично допомогти йому.
Видатні діячі, що брали участь у викупі Т. Шевченка із кріпацтва: В.Жуковський, О. Венеціанов, К. Брюллов, І. Сошенко, В. Григорович.
Активну участь у викупі Т. Шевченка із кріпацтва взяв український письменник Євген Гребінка.
Ставши вільним, Шевченко не гаяв жодного дня. Поезія , малюнок, живопис цілком заполонили його. Він буквально упивався творчістю. Шевченко був прийнятий в Товариство заохочування художників та в Академію мистецтв. Упродовж семи років навчання з – під його пензля, олівця, граверського штихеля та офортної голки вийшли не лише учнівські, а й викінчені, зрілі твори. Під час навчання Тарас Григорович був тричі нагороджений срібними медалями. Задовго до надання у березні 1845 року офіційного звання вільного ( негласного ) художника Шевченко уже працював на рівні професійного майстра.
Це маємо пам’ятати! 22 квітня 1838 року Шевченка викупили з кріпацтва! 1840 рік – вихід у світ збірки «Кобзар», яка складалася із восьми поезій!
У кінці 1838 року був написаний і вірш «Думка» ( «Тече вода в синє море…»)
1).Обговорення змісту твору за питаннями:
- Щошукаєкозак? (Долю)
- А що таке доля? (добре життя, є що їсти, воля, не треба працювати на когось, а лиш на себе, мати власний дім, сім'ю…)
- Яку ж долю хотівзустрітикозак? Чизустріввінїї? Чому не зустрів?
- Як зрозумітиостанні рядки твору?
- Чому для нас рідний край — наймиліший? За якихобставинлюдинапокидаєрідний край? Відчогозалежить те, про щодумаєлюдина
Фізкультхвилинка.
«Мрія»
Є у мене гарна мрія.
І на вас одна надія.
Про країну ви подбайте.
Вчіться, думайте, читайте!
А для цього підростіть.
Руки вгору підніміть-
І на пояс. Всі присіли.
А тепер за парти сіли!
Аналіз вірша
2). Визначення теми, ідеї, основної думки твору. Запис в зошити:
Тема твору — шуканнядолі молодим козаком. Тему вірша — шукання долі молодим козаком — запозичено з народної пісні, його мотиви й образи мають численні паралелі в народних піснях («Ой не шуми, луже, зелений байраче...», «Ой не шуми, луже, дубровою дуже...», «Ой зелений дубе, чого нахилився...», «Нещасливий козаченько без долі вродився...» та ін.)
Ідея твору – співчуттякозаку, якийповсякчассумує за милою країною («думав доля зустрінеться, а спіткалося горе»).
Основна думка - наймилішим для кожноїлюдини є те місце, де вона народилася, живе, — батьківська хата, люди, природа, і коли втрачаєтьсяце все, то відчуваєш себе нещасним, самотнім.
.
3). Творче завдання. Розкрити образ моря. (1.Тече вода в синє море, та не витікає. Безмежність, безкінечність. Безупинність.2.Грає синє море. Вабить козака до себе, до пошуків кращого життя, хоч думка і застерігає. 3.Грає синє море. Безповоротність. )
- Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені автора. Потім слова автора зливаються зі словами ліричного героя. Подібність долі героя і автора.)
- Знайдіть фразеологізми у творі (Пішов козак світ за очі. Шляхи биті заросли тернами)
3).* Робота в групах.
І – передати кольорами настрій вірша (пояснити вибір)
ІІ – Розкрити роль художніх засобів у творі (паралелізм, епітети: синє море, шляхи биті, ненька старенькая, молода дівчина, серце козацькеє; метафори: грає море, грає серце, думка говорить, спіткалося горе)
ІІІ – написати твір-мініатюру (можна вірш) «Думка про рідний край»
(можна скласти сенкан «Думка»)
Думка
Раптова, творча
Ожила, затріпотіла, полетіла
Зробила світ яскравим, осяйним
Мрія
V.Підведення підсумків
Гра «Вільний мікрофон».
Що нового ви дізналися на уроці?
Що найбільше запам’яталося?
Що найбільше вразило?
Що з уроку можна взяти з собою в життя?
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
ІV. Домашнє завдання