23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Тема тижня. Весняні свята. Великдень Тема дня. Чому кажуть, що родючий ґрунт – «батько» врожаю?

Про матеріал
Урок з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" НУШ. Тема тижня "Весняні свята. Великдень". Урок розроблений для 1 класу за програмою під керівництвом Р. Шияна. на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку розроблений за новою схемою. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Я досліджую світ 1  клас

 

Тема тижня. Весняні свята. Великдень

Тема дня. Чому кажуть, що родючий ґрунт – «батько» врожаю?

Мета: розкрити поняття "родючість ґрунту"; з’ясувати як залежить родючість від

складу ґрунту; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України; розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника; виховувати увагу на уроці, дбайливе ставлення до ґрунтів.

Формувати групу компетентностей:

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного

використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення

навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до

власного здоров’я та здоров’я інших;

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних

навичок дослідження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження

природних явищ і процесів та їхніх наслідків;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних

джерелах.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )

Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)

Використовує різні форми привітання, прощання

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)

Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування

Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)

Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами

Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)

Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття

Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій черв’ячка»

Все про ґрунт він добре знає.

Вас черв’як усіх вітає.

Він і радий, і хмурний

Покажи ти настрій свій.

 

ІІ. Етап цілепокладання

Вправа «Купки-запитайки»

Кріт нарив біля школи кілька купок землі. І не просто нарив, а ще й для вас запитання залишив. Запитань багато тому ми їх з вами всі розглянемо і протягом нашого уроку дамо на них відповіді.

А питання ось такі:

Оголошення теми та мети уроку

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Вправа «Склад ґрунту»

Пригадайте з минулого уроку який склад має ґрунт?

Казкотерапія.

Чому землю називають «годувальницею»?

Казка «Про ґрунт, пісок і глину»

Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.

Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».

Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.

Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.

Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.

А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.

Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.

І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.

З тих пір так і повелося.

Робота зі схемою «Як утворюється ґрунт»

Бесіда за змістом загадки

• Усіх годує, напуває,

А про нього не всяк дбає.

— Як треба дбати про ґрунт, щоб отримати щедрий урожай? (Потрібно багато праці до землі докласти: ретельно обробити, зорати, удобрити, засіяти, прополоти. І лише тоді врожай зібрати.)

Фізкультхвилинка

Бесіда про види ґрунтів з мультимедійною підтримкою

https://svitppt.com.ua/prirodoznavstvo/runti-v-ridnomu-krai.html

Ґрунт - це не лише частина твердої оболонки Землі, по якій ми ходимо, на якій зводимо свої будинки. Це ш;е й життєво важлива частина земної поверхні. Ґрунтом називають верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини і живуть тварини.

Хоч якими б щільними видавалися нгім окремі ділянки ґрунту, між його частинками завжди є проміжки, заповнені повітрям і водою. Це має важливе значення для живлення рослин, дихання тварин - мешканців ґрунту. Завдяки наявності у ґрунті поживних речовин і вологи ростуть і розвиваються рослини. Рослин поїдають тварини і людина. Отже, від ґрунту залежить існування і рослин, і тварин, і людини.

ґрунт утворюється з неорганічних та органічних речовин. Неорганічні речовини ґрунту є наслідком руйнування гірських порід. З таких речовин у ґрунті найбільше піску і глини.

ґрунт постійно поповнюється органічними речовинами, ш;о називаються перегноєм, або гумусом. Як саме? Щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя дерев, гинуть тварини. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній, або гумус. Що більше перегною у ґрунті, то він родючіший.

У різних ґрунтах міститься різна кількість органічних і неорганічних речовин. Найбільше перегною міститься у ґрунтах під назвою чорноземи. Тобто це ґрунти з високою родючістю. Україна належить до небагатьох країн світу, багатих на чорноземи.

Товщина шару ґрунту невелика - від кількох сантиметрів до кількох метрів, але його утворення потребує надзвичайно багато часу. Сотні років триває утворення на Землі шару ґрунту завтовшки 1 см!

Крім чорноземів, існують і інші ґрунти, зокрема каштанові та солончакові. Каштановими ґрунти назвали так за їхній коричневий колір. Загалом вони здатні забезпечувати рослини поживними речовинами. Але через те, що вони розташовані в посушливих районах, без додаткового зволоження (поливу) високих урожаїв зібрати на них не вдається.

Про солончакові ґрунти також говорить їхня назва. В них підвищений вміст солей. Не всім рослинам це до вподоби. Тому на таких ґрунтах рослинність бідніша, ніж на чорноземах.

Основна властивість ґрунту - родючість. Під родючістю ґрунту розуміють його здатність забезпечувати рослини поживними речовинами, переважно органічними. Найбільше поживних речовин міститься в гумусі -органічній складовій частині ґрунту.

На родючих ґрунтах збирають високі врожаї сільськогосподарських рослин, з яких виготовляють продукти харчування для людини або які є кормом для тварин.

Ґрунти відрізняються вмістом твердих речовин - гумусу, піску, глини. Тому властивості ґрунтів краш;е розглядати залежно від їхнього складу. Чим більше в ґрунті гумусу, тим він родючіший. Оскільки в чорноземах гумусу найбільше, то й родючість таких ґрунтів найвиш;а. Свою назву ці ґрунти одержали через їх темне забарвлення (мал. 104). На вигляд чорноземи грудкувато-зернисті, в них добре проникають вода і повітря.

Ґрунти характеризуються такою фізичною властивістю, як колір. У чорноземів він чорний, у піш;аних ґрунтів сірувато-жовтий, у глинистих - жовтий.

у складі піщаних ґрунтів, як свідчить їхня назва, переважає п ісок. Особливістю піщаних ґрунтів є те, що вода легко проходить крізь такий ґрунт, тобто не затримується у верхньому його шарі. Через це кореням рослин не вистачає вологи. Навіть після сильних дощів піщаний ґрунт швидко висихає. Гумусу в піщаних ґрунтах значно менше, ніж у чорноземах, тому вони малородючі.

Глинисті ґрунти, навпаки, мають достатній запас поживних речовин. Але зволожена дощем глина зліплює складові ґрунту, від чого він стає щ ільним. Дехто з вас мав змогу в цьому пересвідчитися, якщо займався ліпленням з глини. Такі вироби не розсихаються, бо після висихання води частини глини міцно тримаються одна одної. Якщо ця властивість глини цінна в гончарстві для виготовлення глиняного посуду, то ґрунтам вона не на користь. Після дощу глинисті ґрунти, на відміну від піщаних, сохнуть повільно, на них надовго лишаються калюжі, що погіршує надходження до ґрунту повітря, утруднює обробіток ґрунту.

Родючість ґрунту залежить не лише від вмісту в ньому гумусу, а й від наявності достатньої кількості вологи. Пояснюється це тим, що корені рослин вбирають поживні речовини лише в розчиненому вигляді. Більшість територій України одержують необхідну ґрунту воду у вигляді снігу та дощу. Тобі, мабуть, відомо, що цього буває недостатньо, особливо в Криму, південних областях - Херсонській, Одеській, Миколаївській. Тому тут догляд за ґрунтом передбачає полив рослин. Підвищенню родючості ґрунту сприяють і деякі його мешканці, як-от дощові черв’яки. Вони прокладають у ґрунті ходи, пропускаючи його і рештки відмерлих рослин через свій кишечник. Завдяки цьому ґрунт поповнюється органічними речовинами, стає більш шпаристим, в нього краще проникає вода і повітря. Пам’ятайте про це і не знищуйте корисних для живої природи організмів - дощових черв’яків. Дощові або земляні черв’яки — це окремий тип безхребетних ґрунтових тварин, які живляться рослинними рештками. Вони пропускають через свій ротовий отвір та кишечник велику масу відмерлих рослинних решток, руйнують їх, перетравлюють і перемішують із землею. Таким чином вони не тільки розпушують ґрунт, створюючи умови для підвищення кількості вологи та водопроникності ґрунту, а й утворюють гумус — перегній, який підвищує його родючість.

  Також користь від дощових черв’яків полягає у тому, що, харчуючись у землі, вони поглинають не тільки перегній, але й бактерії, водорості, гриби, найпростіші організми тваринного світу та шкідливих круглих черв’яків.

Відомо, що у ґрунтах України налічується близько 97 видів земляних черв’яків.

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Робота з лего

З деталей складіть кротовину – курку землі, що залишає після себе кріт.

Робота з купками землі

Дати відповіді на запитання крота.

Молодці! Кріт приніс як і обіцяв підземні скарби. Погляньте знаєте що це?

Це печена картопля.

На цьому наш урок закінчений.

 

 

Список використаних джерел

  1. https://vseosvita.ua/library/grunt-sklad-gruntu-riznomanitnist-gruntiv-48710.html
  2. https://vseosvita.ua/library/roducist-osnovna-vlastivist-gruntu-hto-zive-u-grunti-rol-zivih-organizmiv-v-utvorenni-gruntu-59472.html

 

1

 

doc
Додано
24 лютого
Переглядів
1220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку