ТЕМА:Трагізм та абсурдність людського буття в новелі «Перевтілення» Ф.Кафки». 11 клас

Про матеріал
ХХ століття увійшло в історію як доба світових війн та масштабних соціальних експериментів, як епоха науково-технічного прогресу та екологічних катастроф, як період всебічного матеріального оновлення та духовного занепаду людства. Ось тому в літературі цього періоду з’являються авангардистські напрями і течії, які урізноманітнили літературний процес: виникли складні переплетіння реалізму і символізму, неоромантизму та натуралізму, посилилися взаємовпливи національних культур. Дуже яскраво розкрита ця тема у творчості Ф.Кафки. Чому саме його творчість набула слави ? Спробуємо знайти відповідь на це запитання проаналізувавши новелу «Перевтілення».
Перегляд файлу

ТЕМА:Трагізм та абсурдність людського буття в новелі «Перевтілення» Ф.Кафки». 11 клас

 

 Мета: Поглибити знання учнів про життя і творчість Ф.Кафки,  удосконалювати вміння та навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументувати свою точку зору прикладами та цитатами, розвивати пізнавальну самостійність, творчу уяву, виховувати почуття гуманізму, людяності, доброти.

 

Обладнання: портрети Ф.Кафки, учнівські ілюстрації до новели «Перевтілення», ілюстрації-символи (шкаф, стіл, фотографія сімї, портрет жінки в хутрі, скрипка, вікно, яблуко, двері, віник, шматок газети, сонце.

                                                                                                             

                                                 «…у Кафки абсурдний герой живе в

                                                   абсурдному світі, але зворушливо і

                                                   трагічно б’ється, намагаючись                

                                                    із нього  в світ людських істот – і

                                                 помирає у відчаї…»

 

                                                                                  (В.Набоков)  

 

                                           ХІД УРОКУ

 

     Вступне слово вчителя.

 ХХ століття увійшло в історію як доба світових війн та масштабних соціальних експериментів, як епоха науково-технічного прогресу та екологічних катастроф, як період всебічного матеріального оновлення та духовного занепаду людства.

Ось тому в літературі цього періоду з’являються авангардистські напрями і течії, які урізноманітнили літературний процес: виникли складні переплетіння реалізму і символізму, неоромантизму та натуралізму, посилилися взаємовпливи національних культур.

    Дуже яскраво розкрита ця тема у творчості Ф.Кафки. Чому саме його творчість набула слави ? Спробуємо знайти відповідь на це запитання проаналізувавши новелу «Перевтілення».

   Для цього ми розділимося на групи. Кожна група буде оцінювати, як себе, так і іншу групу.

- Робота в групах: інтерактивна вправа(«ажурна пилка»).

   Учні беруть картки певного кольору з номером ( від 1 до 5 ). Таким чином формується п’ять груп по п’ять осіб у кожній, які обирають картки різного кольору.

   Завдання групам:

 1 група (картки червоного кольору): дати відповіді на запитання

 

   - Чому Грегор Замза перетворився саме на комаху?

 

   - Про що думає він у перші дні перевтілення?

 

 2 група ( картка зеленого кольору).

 

   - Що вам відомо про Грегора до його перевтілення?

 

   -  Як змінився герой ставши комахою?

 

3 група ( картки білого кольору).

 

   - Як сім’я поставилась до Грегорівського перевтілення?

 

   - Чи замислюється сім’я і сам Замза над причинами незвичайного перевтілення?

 

4 група ( картки жовтого кольору).

 

  - Як сприймають смерть Грегора його рідні?

 

  - В.Набоков вважав, що комаха, в яку перевтілився Грегор, мала крила і могла полетіти і відчинене вікно. Та в художньому світі Ф.Кафки такий політ неможливий. Чому?

 

5 група ( картки синього кольору).

 

  - Охарактеризуйте художній світ Ф.Кафки. Що вплинуло на його світобачення?

 

  - Яка основна думка була вкладена автором в новелу?

   Учні дають розширену відповідь, оцінюють один одного.

2 Завдання

   Робота над текстом оповідання

Приймають участь учні всіх груп, заробляючи при цьому додаткові бали для своєї групи.

  1. Назвіть коло людей, серед яких знаходиться Грегор?
  2. Як ви гадаєте, чому в оточенні Грегора немає друзів, коханої дівчини?(Його життя - суцільна праця, тяжка і нудна)
  3. Але у Грегора були і вільні дні. Мати пояснює, що їх було тільки вісім і він нікуди не виходив. «Він тільки і думає про роботу».
  4. Чи можемо ми погодитися, що він любив свою роботу?
  5. Запитання для уважних читачів.Як спілкується шеф зі своїми службовцями?(Він сидів на високому стільці та ще й недочував, тому треба було підходити до нього близько, а це мало вигляд розмова згори –вниз.Тому Грегор постійно відчував себе «маленькою людиною».
  6. Чому Грегор виявляється приреченим на таку тяжку, фізично і морально виснажливу роботу, бездуховне існування? «Пішов би і все висказав ,- розмірковує Грегор. («…але не можу, як тільки зберу грошей, щоб сплатити батькові борги, то неодмінно так і зроблю, але на це треба років п’ять - шість»
  7. У чому вбачає Грегор свій обов’язок перед батьками?(Повернути фірмі батьківський борг, забезпечити безбідне існування: оплачувати велику квартиру, найняти служницю, забезпечити для батьків та сестри можливість не працювати, послати сестру на навчання до консерваторії, оплачувати всі витрати рідних, купувати матері та сестрі вбрання та коштовності.
  8. Ні які жертви йде Грегор заради сімї?(Він змушений терпіти приниження на роботі, яку ненавидить, у нього немає друзів, коханої, його життя бідне та бездуховне.
  9. Закрийте на секунду очі і уявіть своє життя. З яких моментів воно складається? У яких кольорах ви можете його зобразити .
  10. Запитання для уважних читачів. Що могло б змінити життя Грегора?
  11. Так, життя Грегора було одноманітним, сірим. А чи розуміли батьки стан Грегора? Докази учнів. Цитування з оповідання.

Учитель: Як дивно, що мати цього не розуміла. Не бачила, не відчувала люблячим материнським серцем, як поступово перетворюється життя її сина на комашине.

  1. Чи могла сімя якимось чином  змінити на краще  життя Грегора?

Учитель: Могла б, але не зробила цього. Очевидно , у батьків не вистачило  для Грегора любові і розуміння.

   13 Чи змінилося життя сімі Замзи після смерті Грегора? І як?

3.Завдання.

Враховуючи період, коли було написано новелу , та знаючи особливість творчості Ф.Кафки, зараз ми спробуємо виділити образи- символи в новелі та розкрити їх сутність.

-Кожна група вибирає собі картинку з предметом, що мав образ у творі і доказує її зміст .

   Міфообрази:

СОН - тимчасовий стан, який дає можливість розміркувати, що відбувається.

Міф освіт замкнених просторів.

ВІКНО – зв'язок із зовнішнім світом, світлом, сонцем.

ДВЕРІ – зв'язок між двома світами: їхнім світом і його.(Він справді хотів відчинити двері, змінити щось, але від очікуваного бажання нічого не залишилося, і двері зачинилися, навіть на засув. Значить життя не зміниться.

ОДІЯЛО – його тяжкість відчуває Грегор на собі, як тяжкість свого стану.

ФОТОГРАФІЯ – Сімя Грегора, яка була для нього всім, але в тяжку хвилину відвернулася, більше того, стала ненавидіти і прагнути скоріше збавитись від нього.

СКРИПКА – Самий світлий образ. Це мрія Грегора про те, щоб сестра вчилася в консерваторії. Це говорить про тонкість душі і сприймання світу.

СТІЛ, ШКАФ,ПОРТРЕТ – це дорогі для Григора речі, людського життя, які він боявся загубити.

ЯБЛУКО – Символ біблейського шляху до гріха, який отримало людство як кару смертного життя. Ось тому саме яблуко кинув батько на Грегора

ВІНИК – символ приниження та нехтування чужим життям. Ним перший раз загнали Грегора в кімнату , а потім безжалісно вимели на смітник.

Робота над проблемними питання ми:

1.Які зміни відбулися у свідомості Григора?

2. Ким був Грегор людиною чи комахою?

3. Які зміни сталися у поведінці сімі Григора?

4. Скільки перевтілень відбулося в новелі Ф.Кафки?

   -перевтілення Григора,

   -зміна кімнати ,

   -зміна сімї,

Висновок. Так, герой, який має добре любляче серце, почуття власної гідності, старанний, працьовитий, відповідальний, почувається у жорстокому бездуховному світі «маленькою людиною», самотньою, відчуженою , приниженою, змушеною у людському товаристві «плазувати…не краще, ніж  комаха».

Заключна частина:Представник із кожної групи має право оцінити свої досягнення та аналізувати відповіді інших, додаючи бали до їх відповідей. При бажанні можна задати питання додаткові кожній групі особисто.

Учитель: Підраховуємо бали по карткам окремо, а оцінювання пройде особисто в кожній групі окремо.

Д/З: Написати твір- роздум на тему: « Прокинувшись, я зрозумів, що перетворився на…»

 

 

doc
Додано
21 січня 2020
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку