ТЕМА:Трагізм та абсурдність людського буття в новелі «Перевтілення» Ф.Кафки». 11 клас
Мета: Поглибити знання учнів про життя і творчість Ф.Кафки, удосконалювати вміння та навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументувати свою точку зору прикладами та цитатами, розвивати пізнавальну самостійність, творчу уяву, виховувати почуття гуманізму, людяності, доброти.
Обладнання: портрети Ф.Кафки, учнівські ілюстрації до новели «Перевтілення», ілюстрації-символи (шкаф, стіл, фотографія сімї, портрет жінки в хутрі, скрипка, вікно, яблуко, двері, віник, шматок газети, сонце.
«…у Кафки абсурдний герой живе в
абсурдному світі, але зворушливо і
трагічно б’ється, намагаючись
із нього в світ людських істот – і
помирає у відчаї…»
(В.Набоков)
ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя.
ХХ століття увійшло в історію як доба світових війн та масштабних соціальних експериментів, як епоха науково-технічного прогресу та екологічних катастроф, як період всебічного матеріального оновлення та духовного занепаду людства.
Ось тому в літературі цього періоду з’являються авангардистські напрями і течії, які урізноманітнили літературний процес: виникли складні переплетіння реалізму і символізму, неоромантизму та натуралізму, посилилися взаємовпливи національних культур.
Дуже яскраво розкрита ця тема у творчості Ф.Кафки. Чому саме його творчість набула слави ? Спробуємо знайти відповідь на це запитання проаналізувавши новелу «Перевтілення».
Для цього ми розділимося на групи. Кожна група буде оцінювати, як себе, так і іншу групу.
- Робота в групах: інтерактивна вправа(«ажурна пилка»).
Учні беруть картки певного кольору з номером ( від 1 до 5 ). Таким чином формується п’ять груп по п’ять осіб у кожній, які обирають картки різного кольору.
Завдання групам:
1 група (картки червоного кольору): дати відповіді на запитання
- Чому Грегор Замза перетворився саме на комаху?
- Про що думає він у перші дні перевтілення?
2 група ( картка зеленого кольору).
- Що вам відомо про Грегора до його перевтілення?
- Як змінився герой ставши комахою?
3 група ( картки білого кольору).
- Як сім’я поставилась до Грегорівського перевтілення?
- Чи замислюється сім’я і сам Замза над причинами незвичайного перевтілення?
4 група ( картки жовтого кольору).
- Як сприймають смерть Грегора його рідні?
- В.Набоков вважав, що комаха, в яку перевтілився Грегор, мала крила і могла полетіти і відчинене вікно. Та в художньому світі Ф.Кафки такий політ неможливий. Чому?
5 група ( картки синього кольору).
- Охарактеризуйте художній світ Ф.Кафки. Що вплинуло на його світобачення?
- Яка основна думка була вкладена автором в новелу?
Учні дають розширену відповідь, оцінюють один одного.
2 Завдання
Робота над текстом оповідання
Приймають участь учні всіх груп, заробляючи при цьому додаткові бали для своєї групи.
Учитель: Як дивно, що мати цього не розуміла. Не бачила, не відчувала люблячим материнським серцем, як поступово перетворюється життя її сина на комашине.
Учитель: Могла б, але не зробила цього. Очевидно , у батьків не вистачило для Грегора любові і розуміння.
13 Чи змінилося життя сімі Замзи після смерті Грегора? І як?
3.Завдання.
Враховуючи період, коли було написано новелу , та знаючи особливість творчості Ф.Кафки, зараз ми спробуємо виділити образи- символи в новелі та розкрити їх сутність.
-Кожна група вибирає собі картинку з предметом, що мав образ у творі і доказує її зміст .
Міфообрази:
СОН - тимчасовий стан, який дає можливість розміркувати, що відбувається.
Міф освіт замкнених просторів.
ВІКНО – зв'язок із зовнішнім світом, світлом, сонцем.
ДВЕРІ – зв'язок між двома світами: їхнім світом і його.(Він справді хотів відчинити двері, змінити щось, але від очікуваного бажання нічого не залишилося, і двері зачинилися, навіть на засув. Значить життя не зміниться.
ОДІЯЛО – його тяжкість відчуває Грегор на собі, як тяжкість свого стану.
ФОТОГРАФІЯ – Сімя Грегора, яка була для нього всім, але в тяжку хвилину відвернулася, більше того, стала ненавидіти і прагнути скоріше збавитись від нього.
СКРИПКА – Самий світлий образ. Це мрія Грегора про те, щоб сестра вчилася в консерваторії. Це говорить про тонкість душі і сприймання світу.
СТІЛ, ШКАФ,ПОРТРЕТ – це дорогі для Григора речі, людського життя, які він боявся загубити.
ЯБЛУКО – Символ біблейського шляху до гріха, який отримало людство як кару смертного життя. Ось тому саме яблуко кинув батько на Грегора
ВІНИК – символ приниження та нехтування чужим життям. Ним перший раз загнали Грегора в кімнату , а потім безжалісно вимели на смітник.
Робота над проблемними питання ми:
1.Які зміни відбулися у свідомості Григора?
2. Ким був Грегор людиною чи комахою?
3. Які зміни сталися у поведінці сімі Григора?
4. Скільки перевтілень відбулося в новелі Ф.Кафки?
-перевтілення Григора,
-зміна кімнати ,
-зміна сімї,
Висновок. Так, герой, який має добре любляче серце, почуття власної гідності, старанний, працьовитий, відповідальний, почувається у жорстокому бездуховному світі «маленькою людиною», самотньою, відчуженою , приниженою, змушеною у людському товаристві «плазувати…не краще, ніж комаха».
Заключна частина:Представник із кожної групи має право оцінити свої досягнення та аналізувати відповіді інших, додаючи бали до їх відповідей. При бажанні можна задати питання додаткові кожній групі особисто.
Учитель: Підраховуємо бали по карткам окремо, а оцінювання пройде особисто в кожній групі окремо.
Д/З: Написати твір- роздум на тему: « Прокинувшись, я зрозумів, що перетворився на…»