Україна – єдина країна!
Підготувала і провела
вчитель 4 – Б класу
Кошубинська І.В.
Маріуполь
2014
Тема. Україна - єдина країна
Мета. Продовжувати формувати поняття «Батьківщина», ознайомити з відомими містами, річками України; формувати уявлення про столицю як головне місто країни,розширити знання про рідний край;
розвивати розумові здібності учнів, пізнавальний інтерес, самостійну активність, спостережливість, творчість;
поглибити знання учнів про державні символи України;
виховувати любов до рідного краю, формувати патріотичні почуття.
Обладнання. Карта України, плакати з державними символами України; ілюстрації з зображенням природи України, фотографії, символи України, картки з завданнями, кольорові олівці, прислів’я, приказки про рідний край,
картки для роботи в групах.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Вчитель.
Доброго дня вам, діти!
Рада всіх я вас вітати!
У році новому
Здоров’я, радості, добра та успіхів
Усім я хочу побажати!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступне слово вчителя.
Вчитель. Дорогі діти, ви стали на цілий рік старші і сьогодні знову прийшли у свій клас, зустрілися з друзями, то ж помандруємо у світлу і чарівну країну, де здобувають нові знання, вчаться вчитися, жити і дружити.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
А ніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
- Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну.)
Як по-іншому ще можна назвати цей вірш? (Акровірш.)
- Чим цікаві для нас такі твори? (Складаємо перші букви кожного рядка і утворюємо слово. У цьому акровірші ми знайшли назву своєї Батьківщини.)
- Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде йти мова на нашому першому уроці? (Про нашу Батьківщину - Україну.)
2. Вправа «Мікрофон». Моя Україна - це.
- Є багатого країн на землі,
В них - озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди - Батьківщина.
- У всьому світі, кожен зна,
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна!
III. Повідомлення теми і мети уроку
|
Вчитель.
Золотавий вечір впав на тихі верби,
Солов’їна пісня ллється вдалині,
І мрійлива річка між гаями в’ється
- Все це - Україна.
Все це - я і ти!
Наш урок присвячений рідній Батьківщині. Він незвичайний, бо передбачає, що ми здійснимо цікаву подорож.
Нас чекають такі маршрути:
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Маршрут 2. Державні символи України.
Маршрут 3. Народні символи держави.
Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
Маршрут 6. Поради Президентові України.
IV. Організація навчальної діяльності
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Солов’їна пісня
Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Чи можна забути малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають, співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
М. Бакай
Вчитель.
Моя найкраща в світі сторона!
Чарівна, неповторна Україна!
Для мене в цілім світі ти одна,
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Погляньте на карту України — це карта нашої Батьківщини. В кожному її куточку живуть родини, батьки і діти, бабусі і дідусі у своїх власних будинках або в багатоповерхівках, в селі чи в місті, але всі ми живемо в одній державі — в Україні, яка і є для всіх нас спільним домом, єдиною країною. Україна — це єдина країна для народу України.
Яка наша Україна?
Ось небо блакитне i сонце в зенiтi!
Моя Україна - найкраща у ... ! ( світі).
Моя Україна - це ліс і озерця.
Безмежні степи i чарiвнi ... . ( джерельця)
Красиві пейзажі i гори високі,
маленькі струмочки i ріки ... . ( глибокі)
Міста старовинні i замки прекрасні.
Великі будови і наші, … . ( сучасні).
Сади чарiвнi, мальовничиї села.
Моя Україна - це пісня ... . (весела)
Це щира, багата, як світ, її мова,
крилата, така мелодійна, ... . (чудова)
Її обереги - верба i калина.
Найкраща у свiтi - моя … . (Україна)
Бо нам найрiднiша Вітчизна i мати.
То як же нам, дітям, її не … ! (любити)
Моя Україна - козацькая слава!
Така волелюбна i мирна … . ( держава)
Вона дорога нам, i рідна, i мила.
Бо світ перед нами великий ... . ( відкрила)
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у свiтi ... . ( єдина)
Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава - Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
- Що ж означає вислів «Україна - суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
- А ще Україна - демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи - конституційний лад.
Вчитель. Так, ми живемо з цілим світом у дружбі та мирі. І в нас, в Україні, живуть не лише самі українці, хоч їх переважна більшість. Поруч з нами вільно і щасливо проживають представники інших національностей: росіяни, білоруси, татари, узбеки, поляки, чехи та багато інших. Та всі вони є народом України, ми живемо у спільному домі. Нам усім вистачає місця і ніхто не робить різниці між людьми за національними ознаками, тут всі рівні в своїх правах. Кожній людині відкритий простір для праці, навчання, творчості, відпочинку. Живи, трудись, навчайся, займайся улюбленою справою — ти живеш у вільній і незалежній державі, в чарівному куточку планети — в Україні. Люди різних національностей мають право знати свою рідну мову, між собою нею розмовляти, читати книжки, вивчати її в своїх школах, але для всіх людей в Україні є обов’язковою державна українська мова. Так у всьому світі заведено: людина, живучи в певній країні, повинна обов’язково знати мову цієї держави, щоб розуміти, що діється навколо, про що говорять і пишуть. Ось і ми з вами повинні дуже добре знати свою державну мову, бо для українців ця мова рідна, близька і дорога серцю, тому треба підносити її до вершин, гордитися нею, бо вона не тільки державна, а ще й дуже красива, багата, мелодійна, чарівна, як і душа українського народу.
Маршрут 2. Державні символи України.
Гімн – це урочиста пісня, яка є символом державності, а державним гімном є пісня « Ще не вмерла України»… Понад сто років тому її написали поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький.
Слова палкі,
Мелодія врочиста …
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка,міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясно й світло навкруги.
Синьо - жовтий прапор маємо
Синє небо, жовте – жито;
Прапор свій оберігаємо,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є– народом,
Українським в Україні.
Наш Герб – Тризуб,
Це воля, слава, й сила.
Наш Герб – Тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
Наші далекі предки були переконані, що Тризуб відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому:
Батько – мати – дитя
Вогонь – вода – життя
Світло – слово – любов
Мудрість – краса – розум
У християнській релігії пояснюють ще й так: Бог Отець – Бог Дух Святий – Бог Син.
Маршрут 3. Народні символи держави.
1. Майже в усіх народів є улюблені рослини- символи. У нас це верба, калина, барвінок. Про це говорить прислів’я: «Без верби і калини нема України».
Калина - символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.
Почувши слово «Україна», зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю в полі... Можливо, ви чули пісню «В кінці греблі шумлять верби»? Окрім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.
Легенда про барвінок
Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді квітка звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильною - не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй назву «вінка», що означає «перемога». І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.
Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.
1. На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України - це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі.
Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький - Байда, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк.
(Учні тримають портрети героїв, по черзі називають їхні імена.)
2. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.
Учитель. Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів - суверенність країни.
«Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», - писав О. Довженко.
Творити добро - це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати кожному з нас.
Вчитель: А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»
Вчитель читає запитання, а учні говорять відповіді.
Вчитель: Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)
Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
Добре тому, ... (хто в своєму домі.)
Що країна, ... (то родина.)
За рідний край ... (життя віддай.)
Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)
Кожному мила ... (рідна сторона.)
Маршрут 6. Поради Президентові України.
Вчитель. Кожен громадянин держави може звернутися до Президента України. Отже, у вас є сьогодні така нагода.
(Учні пишуть побажання Президентові України.)
VI. Підсумки уроку.
Учитель. У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна - це ...»
Метод «Незакінчене речення».
Ми – єдина країна! Незважаючи на всі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного – миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.