Підсумковий урок
Тема: Осінній вернісаж (Підсумковий урок з теми «Осінні фантазії» з навколишнього світу у 2-му класі за технологією «Росток» Пушкарьової Т.О.).
Мета: Розширити знання про пору року осінь.
Формувати природознавчу компетентність учнів, розуміння взаємозалежностей у природі, цілісності і єдності реального світу.
Розвивати творчий потенціал дітей, уміння формулювати і висловлювати особисту думку.
Виховувати любов до рідної природи.
Обладнання: Комп’ютер, предметні картинки.
План уроку
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу.
- Доброго ранку діти!
- Станьте біля своїх парт обличчям один до одного, візьміться за ручки. Тепла, щира усмішка додасть вам гарного настрою, а дотик долоньки зміцнить нашу дружбу і сьогоднішній урок навколишнього світу буде для вас яскравим, цікавим і захоплюючим.
ІІ. «Подорож» - квест.
Погляньте як опадають кленові листочки. Вони не просто падають, вони сплітаються у пишні віночки, які одягають на голови лісові мавки, а березові листочки плетуть довгу «дівочу косу», довгу, як осіння ніч, а тремтливі рожеві листочки осики складають розкішний букет, який пахне підосичниками. А листочки дуба ... Ні, про красу лісу можна говорити безкінечно …
- Але осінь гарна не тільки в лісі. Вона зараз добре господарює в садах та на городах.
- Зараз усі підніміться вийдіть до дошки. Кожному я роздаю картинки із зображенням овочів, фруктів. На першу літеру вашої картинки ви підбираєте епітет (ознаку) до слова осінь. (наприклад: гарбуз – гарна, яблуко – ясна, терен – тепла і т.д.), по черзі називаєте і займаєте місця в своїх групах згідно картинки: овочі та фрукти.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Дуже гарні слова ви сказали про осінь. Я, думаю, ви вже здогадалися, чому ми стільки говоримо про цю пору року. Адже сьогодні ми проводимо підсумок уроку з теми «Осінь» і назвемо його «Осінній вернісаж».
- А що таке вернісаж? (вистава, демонстрація чогось).
- Так, діти. Адже сьогодні на уроці ми пригадаємо, покажемо, розкажемо та продемонструємо все, що ми знаємо про цю пору року, а також дізнаємося щось нове і цікаве.
IV. Робота над темою.
1. Складання «кластера».
- Діти, скажіть, а що для вас постає в уяві, коли постає слово осінь (це пора року, це початок начального року, це збір урожаю і т.д.).
- А зараз ми складемо малюнковий кластер.
- Кожна група на партах моє конверти, відкрийте його і подивіться над якими завданнями ви будете працювати.
(У конвертах даються підтеми: Осінь як пора року, Осінь – господиня (збір урожаю), Осінь – початок навчального року. Діти малюють малюнки до своїх тем. На дошці запис:
Всі малюнки прикріплюємо біля кожної теми магнітиками.
- Хто вже закінчив свій малюнок прикріпіть його на дошці. (Діти прикріплюють малюнки).
- З ваших малюнків видно, що ви не тільки намалювали шматочок осені, а й показали своє відношення до осені, свій настрій.
- Ось який гарний вернісаж у нас вийшов.
2. Творча гра «Плутанка».
- А тепер кожна група отримує кленові листочки. На зворотньому боці запишіть одне слово, будь-яке, але щоб воно було пов’язане з осінню. Воно може означати і предмет, і ознаку, і дію. (Діти пишуть слово).
- Я збираю листочки, перемішую і повертаю кожній групі певну кількість (в залежності від кількості учнів у кожній групі).
- Ви читаєте слова і разом складаєте віршик використовуючи ці слова. (Діти пишуть вірші).
- Зачитайте свої поетичні рядочки.
- Всі розумнички. Гарно потрудились. Давайте перепочинимо.
3. Фізкультхвилинка.
4. Перегляд мультфільму.
- Ми сьогодні багато говорили про листя дерев. А чому листя опадає? Перегляд мультфільму допоможе нам зрозуміти – що зумовлює зміни в житті рослин?
5. «Фішбоун». Чому восени опадає листя?
- А зараз пропоную зручно сядьте, заплющіть очі і уявіть себе на березі річки.
«… Світанок. У небі чується журавлине курликання, легенький вітерець грається з різнобарвними листочками, стримуючи їх. У річці чується булькання води. То величезний короп б’є хвостом по воді. А тепер глибше вдихніть запах багаття та відчуйте смок риб’ячої юшки. Як гарно навкруги.»
- Не просто так я згадала рибу. Ось ця риба (подивіться на екран) допоможе нам вирішити проблему – чому ж восени опадає листя?
- Згадайте, шо пояснила маленькій Чомучшці мама?
- А тепер все це відобразимо на нашому малюнку.
- Тепер ми бачимо, які причини зумовили зміни в житті дерев і це привело до красивого явища природи, яке називається листопад.
V. Підсумки уроку.
1. Вправа «мікрофон».
- Чого навчилися ви сьогодні на уроці?
- Дайте відповіді, використовуючи слова: «Я вмію», «Я знаю», «Я ціную»… (Діти передають мікрофон і по черзі відповідають)
- Яке проблемне запитання ми вирішили на уроці?
- Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?
2. «Сходинки сподівань». Самооцінювання.
- Чи справдилися ваші очікування?
(Діти ставлять чоловічків на певну сходинку)