КОНСПЕКТ УРОКУ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «Я У СВІТІ»
Тема: Людина має творити добро.
Мета: продовжити формувати уявлення про доброту; вчити робити правильний моральний вибір; збагачувати словник дітей, з’ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий, виховувати доброзичливість, любов.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи і прийоми: бесіда, розповідь, пояснення, інтерактивний метод «Кубування», аналізування, виділення головного, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Обладнання: слайдова презентаці, роздатковий матеріал (червоні та чорні серця, прислів’я), ілюстрації добрих справ.
Література: програма «Я у світі», підручник, методична література: «Мій конспект», М.О. Володарськога, 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Привітання.
- Добрий день, діти! Сідайте!
- Діти, який сьогодні день? (сонячний)
- Чи подарувало нам радість сонечко? ( так)
- Зобразіть на своїх обличчях радість.
- Діти, ану погляньте на один одного в класі. Здається дехто із вас трішки засмучений, давайте піднімемо один одному настрій.
- Скажемо по черзі одне одному приємні, теплі слова.
- Тепер погляньте на мене, здається, я тепер бачу обличчя щасливих людей. Тож почнем працювати разом із гарним настроєм.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-
Бесіда.
-
Діти, сьогодні ми відправляємося в країну Людських чеснот. Людину прикрашають чесноти. Добре серце і щира душа – це те, що повинно бути притаманне кожній людині.
-
А які ви знаєте людські чесноти?
-
А які притаманні саме вам?
-
Правильно. Але є одна чеснота, яка дійсно робить людину людиною, і нам хочеться щоб усі хто нас оточує мали цю чесноту.
-
А до якої людської чесноти, ми сьогодні завітаємо в гості, ви дізнаєтесь коли розгадаєте ребус.
2. Розв’язування ребуса. (на слайді)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Сьогодні ми завітаємо в гості до Доброти. Навчимося бути доброзичливими та ввічливими. Будьте активні та уважні, адже здобутті знання знадобляться вам в майбутньому та в у спілкуванні з іншими людьми.
ІУ. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
-
Розповідь.
-
Діти, послухайте розповідь, і скажіть про що йде мова в тексті?
Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі й недобрі почуття пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує.
Люди, що оточують нас різні. Одні з них – прив’язані, чуйні, доброзичливі. Інші – байдужі, бездушні, сердиті. І їх ставлення до нас робить довкола такі зміни! Ми по-іншому відчуваємо і сприймаємо все навколо: барви, звуки, настрій.
У світі разом із любов’ю, добротою, милосердям, на жаль, ще є багато зла. Свідомо чи ні, але чимало людей чинять зло бездумно, не замислюючись про наслідки своїх дій. І вам мабуть не хочеться зустрічатися з такими людьми, і самі ви не хочеться бути такими людьми.
-
Отже, діти, про що ви тільки що почули? ( про доброту)
-
Всі люди одинакові чи різні? (ні)
-
Як ви вважаєте, в якому світі краще жити в доброму чи злому світі?
-
Словникова робота.
-
А як вирощувати в своїй душі доброту, ви зараз дізнаєтеся.
-
Діти, а чи знаєте ви, що таке добро?
-
Добро – корисна справа, усе позитивне в житті людей.
-
Добро в серці народжу доброту в душі.
-
Доброта – чутливе ставлення до людей.
-
А прагнення творити добро породжує доброзичливість.
-
Доброзичливість – це така риса людського характеру, яка формується під впливом прагнення творити добро.
-
Поряд з добротою крокує лише милосердя.
-
Милосердя – це співчутливе ставлення до оточуючих.
-
Отже діти, добро, доброта, доброзичливість, милосердя – це ключові слова нашого уроку.
-
Робота над прислів’ями.
-
А зараз ми будемо формувати у наших серцях доброзичливість.
-
На ваших партах лежить аркуш паперу, на яких знаходиться завдання. Вам потрібно із слів утворити прислів’я і пояснити його значення.
-
Робота в парах.
-
Де є добрі люди, там біди не буде.
-
Добра не та людина яка вміє робити добро.
-
У людини з добрим серцем святла душа.
-
На зло відповідай добром.
-
Не пам’ятай зла, сам добріший будеш.
-
Від добра ніхто не тікає.
У. Фізкультхвилинка.
Буратіно потягнувся,
Раз – нагнувся, два – нагнувся,
Руки в сторони розвів –
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
-
Діти, а хто з героїв цієї казки має добре і зле серце?
УІ. Закріплення навчального матеріалу.
-
Мовна гра «У якому вчинку живе добро?»
-
Діти, добро і зло живуть у хатинці яка називається серцем. Якщо людина робить добрі вчинки, то її серденько веселе, радіє і стає червоним, а коли погані, то серденько сумує і чорним.
-
На ваших партах лежать червоні та чорні серця. Я буду показувати вам малюнки із різними ситуаціями. Ваше завдання оцінити ситуацію за допомогою сердець. Якщо людина робить добрі вчинки, то підніміть вгору червоне серце.
-
Дослід «Яке в людини серце?»
-
Діти скажіть, що ви бачите? (склянку води)
-
Це серця людей, які роблять добрі вчинки, співчувають комусь, завжди прийдуть на допомогу.
-
А що ви бачите тепер? (чорну воду)
-
А це серце злої людини, яка не прагне робити добро іншим, лише шкоду та проходить повз чужу біду, завдає біль іншій людині.
-
Отже, якщо ви хочете мати чорне серце, то не спричиняйте зла, не будьте скупими на добрі слова, говоріть їх один одному щодня.
-
Навіть це чорне серце, може стати добрим і прозорим, як ще вода.
-
Обговорення ситуацій.
-
А тепер ми розглянемо декілька ситуацій, і спробуємо їх пояснити.
Ситуація №1
Вовк тікав з лісу, біг повз село, побачив на тину кота та й каже:
-
Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене сховали. Бо за мною стрільці женуться.
Кіт каже:
-
Піди до Петра, - добрий чоловік.
-
Правда, що добрий, та я в нього вівцю украв, - одказав вовк.
-
Ну, - говорить кіт, - то йде до Дмитра – гарна людина.
-
Та він сердитий на мене за гусей.
-
Погана справа! Ну то до Семена.
-
То я ж у нього мене з’їв.
-
Ну, - каже кіт, - коли ти такий, що всім шкоди наробив, то хто ж тебе сховає?
Питання:
-
Чому вовка ніхто не сховав?
-
Чи правильно поводився вовк з іншими?
-
У вовка переважають добрі чи погані вчинки?
-
А щоб ви порадили вовку, щоб уникнути такої біди?
-
Отже робіть людям добро, то й вони його зроблять вам.
Ситуація №2
Одного разу Добро прийшло в гості до Зла. Зло стало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль.
Добро спробувала сіль, але нічого не сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукру до чаю».
Зло все переколись, але робити нічого, довелося взяти гроші.
Так Добро віддячило Злу добром на зло.
Питання:
-
Чи правильно вчинило Зло?
-
Яке можна дібрати прислів’я, до цієї казки? (На зло відповідай добром.)
-
Створення дерева доброти.
-
Діти на ваших партах лежать маленькі долоньки. Запишіть на них доброзичливі слова, які хочеш побажати своїм товаришам та прикріпіть їх до дерева.
-
Перегляд відео. (https://www.youtube.com/watch?v=kqQbds83g0g)
-
Перегляньте відео і скажіть що сталося між дорослими?
-
Чи наслідували діти дорослих?
УІІ. Підсумок уроку.
-
Гра «Кубування».
-
Діти, про що ми сьогодні говорили?
-
У світі краще жити добрій чи злій людині?
-
Які має риси людина з добрим серцем?
-
Які має риси людина із злим серцем?
-
Що таке доброта?