Урок № 70
Тема: Урок - підсумок. Бесіда про твори, вивчені впродовж року.
Мета (формувати компетентності ):
предметні: систематизація знань навчального матеріалу, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури, читацьку активність;
ключові: комунікативні: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення;
інформаційні: навички роботи з книгою; уміння і навички аналітичного характеру;
загальнокультурні: формування естетичного смаку, кругозору, світогляду; виховання почуття любові до книг, рідного слова, культури українців, їхніх звичаїв, обрядів, пошану до митців слова, відповідальність за доручені справу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація набутих знань, вмінь і навичок.
Обладнання: виставка художніх творів та портретів тих письменників, творчість яких вивчали впродовж навчального року, учнівські презентації, музичні оформлення, ілюстрації, картки.
У книгах закладено особливу чарівність;
книги викликають у нас насолоду;
вони розмовляють з нами, дають нам
добру пораду, стають живими
друзями для нас.
Петрарка
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Основний зміст уроку
Вступне слово вчителя:
Звернімося, як завжди, до висловлювань відомих людей: «Для читання потрібен час і простір. Щастя, що ми його маємо» ‒ Т. Злобіна. У вас цей простір та час були на уроках української літератури, а я, як ваш наставник, всілякими способами зацікавлювала вас. Дорогі учні, сьогодні останній ваш урок української літератури. Саме тому його хочеться провести в цікавій формі. Плануючи урок, я враховувала всі ті методи дидактичних ігор, які вам найбільше припали до душі. А гра наша має назву «Найрозумніший».
Коментар. Урок можна провести у вигляді конкурсу. Клас об’єднується в групи (команди), які працюють під девізом: «В єдності – наша сила».
Категорія 1. «Твір ‒ автор ‒ твір»
Категорія 2. «Літературні процеси в Україні у 20 - 30х роках»
1.Які літературні угрупування об'єднувалися за спільним світовідчуттям, естетичними принципами та певною політичною платформою в 20 - 30х рр. 20 ст.? ( "МАРС ", "ВАПЛІТЕ ", "Авангард ", "Плуг ", "Молодняк ", "Нова генерація ")
2. Хто утворив літературну організацію "ВАПЛІТЕ" у 1926 році?(М. Хвильовий )
3. У яких містах Європи була заснована " Празька школа "? ( Прага, Подєбради )
4. Назвіть поетів, що творили у " Празькій школі ", та яких друкували в журналі
" Вісник "? (Юрій Драган, Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга )
5. Що називають " Розстріляним відродженням "? ( літературно-мистецький рух 20-30х рр., для якого характерне духовне піднесення, представників якого знищили )
6. Хто належав до літературно-мистецького руху " Розстріляне Відродження "
( Микола Хвильовий, Микола Куліш, Григорій Косинка, Микола Зеров )
7. Хто розпочав літературну дискусію і в якому році?(М. Хвильовий у 1925 р. )
8. Хто вважав, що українські митці будуть першими заспівувачами " азіатського ренесансу", а їхній стиль - активний романтизм – стане основним у час українського відродження? ( Микола Хвильовий )
9. У чому було звинувачено Миколу Хвильового? ( в націоналізмі )
10. Якій літературній течії характерні такі ознаки: відмова від реалістичного змалювання світу, художнє зображення, суб'єктивізм? ( авангардизм )
Категорія 3. «Хто сказав, написав … »
Він України мав чарівну вроду,
Носив її наймення гордолиць,
Він виріс від суниць аж до зірниць,
Великий гранослов свого народу"?( Д. Павличко про М. Рильського )
Категорія 4 «Уривок з вірша – назва твору, автор»
Прийшли лемки у крисанях і принесли місяць круглий. ( Б.-І.Антонич «Різдво»)
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
І ми живем уже після потопу.( Ліна Костенко «Життя іде…»)
Щомиті якийсь хлопчисько
Відкриває тебе для себе,
Щоб стати навіки соняшником (І. Драч «Балада про соняшник»)
Я забув, що забув був вас,
Але осінь зійшла по плечі,
Осінь, ви і осінній час…(М. Вінграновський «Сеньйорито акаціє»)
І б’ють піснями в груди:
«Цілуй, цілуй, цілуй її, -
Знов молодість не буде!» (О. Олесь «Чари ночі»)
У місячні весняні ночі? –
Кохана спить, кохана спить,
Піди збуди, цілуй їй очі (П. Тичина «Ви знаєте, як липа шелестить…»)
Лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
І земля убирається зрання… (В. Сосюра «Так ніхто не кохав…»)
Ради тебе мислю і творю.
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю. (В. Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці»)
Було тіло, шорстке і зелене,
Він бігав наввипередки з вітром,
Він вилазив на грушу і рвав у пазуху гнилиці. (І. Драч «Балада про соняшник»).
Категорія 5. «Тема – твір»
Категорія 6. «Асоціації»
Визначити, з яким твором асоціюються поняття.
Чорний трибунал («Я (Романтика)»), дезертирство з армії («В житах»), злочини братів («Вершники»), урбанізація («Місто»), зміна прізвища («Мина Мазайло»), семеро товаришів («Поза межами болю»), «ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи» («Тигролови»), українська родина в роки Другої світової війни («Україна в огні»), старий корабель стає мішенню для літаків («Залізний острів»), передчуття приходу листа («Три зозулі з поклоном»).
Перевірка відповідей та підрахунок отриманих балів.
ІУ. Підсумок уроку
Учитель: Ось і підійшов до кінця останній урок української літератури. Кожен з вас отримав підказку на що потрібно звернути увагу при підготовці до ЗНО. Сподіваюсь, що ви, як і я, отримали позитивні емоції. Хочу подякувати вам за індивідуальні думки, за інколи підступні запитання, за дуже часто неординарні відповіді та майже завжди цікаві дискусії. Бажаю вам гарно здати ЗНО. Успіхів вам та натхнення! І як підсумок хочу вам зачитати духовні заповіти Марії Терези:
Життя – це шанс. Скористайся ним.
Життя – це краса. Милуйся нею.
Життя – це мрія. Здійсни її.
Життя – це виклик. Прийми його.
Життя – це обов’язок. Виконай його.
Життя – це гра. Стань гравцем.
Життя – це цінність. Цінуй його!
Життя – це скарб. Бережи його.
Життя – це любов. Насолоджуйся нею.
Життя – це таїна. Пізнай її.
Життя – це боротьба. Почни її.
Життя – безодня невідомого – не бійся, вступи у неї.
Життя – удача. Шукай цю мить!
Життя таке чудове – не згуби його. Це твоє життя. Борони його.