Тема. Урок розвитку мовлення. Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін.
Мета: узагальнити образ Печоріна; розкрити трагедію обдарованої особистості в умовах самодержавства; показати схожість і контрастність образів Печоріна, Онєгіна, «байронічного героя»; розвиватикритичне мислення та толерантне ставлення до оточуючих.
Обладнання: таблиці результатів групової роботи із попереднього уроку, заготовка трьох кіл («Кола Вена»),
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.
Тема. Урок розвитку мовлення. Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін.
Мета: узагальнити образ Печоріна; розкрити трагедію обдарованої особистості в умовах самодержавства; показати схожість і контрастність образів Печоріна, Онєгіна, «байронічного героя»; розвивати критичне мислення та толерантне ставлення до оточуючих.
Обладнання: таблиці результатів групової роботи із попереднього уроку, заготовка трьох кіл («Кола Вена»),
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
На самоті людина почувається менш самотньою.
Дж. Байрон
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Про покоління, до якого належить Печорін, Герцен писав: «…Усі ми в більшій чи меншій мірі Онєгіни, якщо тільки не віддаємо перевагу тому, щоб бути чиновниками або поміщиками… Ми займаємося всім: фізикою, філософією, любов’ю, військовим мистецтвом, містицизмом, аби тільки розсіятися, щоб забути про величезну порожнечу, яка гнітить нас…». Роман Пушкіна вплинув на формування задуму Лермонтова — створити образ «героя свого часу». Інакше як пояснити наявність у романі «Герой нашого часу» того, що було замислено, але не втілено в остаточному варіанті тексту «Євгенія Онєгіна»? А якщо говорити про спільні риси обох згаданих героїв і байронівського типу героя, то слід визнати їх у чомусь дуже подібними, але одночасно і суто індивідуальними
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Печорін і байронічний герой. Колективна робота
2. Печорін і Онєгін. Колективна робота з подальшим узагальненням
3.Підсумок
Євгеній Онєгін Пушкіна живе типовим для «золотої молоді» того часу життям: бали, ресторани, прогулянки Невським проспектом, відвідування театрів. Він виділяється із загальної маси аристократичної молоді. Автор підкреслює його «мріям відданість, дивність і різкий, холодний розум», честь, благородство душі. Онєгін не розчарувався у способі життя та інтересах світського товариства, йому імпонує політична та соціальна ситуація в Росії.
Лермонтовський Печорін спочатку прагне світських задоволень, потім розчаровується в них, робить спробу зайнятися наукою, читати книги та байдужіє до всього.
Хто винен у тому, що Печорін перетворився в «розумну непотрібність», у «зайву людину»? Сам герой на запитання відповідає так: «У мені душа зіпсована світом», тобто світським товариством, у якому він жив і від якого утекти не зміг. «Моя безбарвна молодість протекла в боротьбі із собою та світом: кращі мої почуття, боячись насмішок, я ховав у глибині серця: вони там і померли.»
У 20-ті роки ХІХ ст., роки Онєгіна, із дворянського прошарку вийшли декабристи. А Печорін — людина 30-х років, типовий герой свого часу.
ІV. Рефлексія
V. Домашнє завдання
Підготуватись характеризувати жіночі образи роману.