Математика, 6 клас
Тема: Урок систематизації знань. Множення і ділення раціональних чисел.
Мета: Закріпити в учнів навички множення і ділення раціональних чисел.
Виховна мета: Виховання в учнів колективізму, прагнення до знань.
Форма проведення: Урок-гра „Учитель - клас”.
Обладнання: Різнорівневі завдання, які будуть використані для розв’язування.
На дошці написано: Клас Учитель
(Під заголовками ведеться рахунок очок).
Правила гри.
1. По команді „Консультація” учні пояснюють запропонований вчителем матеріал один одному. Кожен учень, який не виконав команду, приносить класу – 1 очко (мінус 1 очко).
2. По команді „Консультація закінчена” учні займають свої місця. Кожен учень, який не виконав команду, приносить класу – 1 очко.
3. Вчитель може запитати будь якого учня, в тому числі того, хто не піднімав руку. Правильна відповідь +1 очко на користь класу, неправильна +1очко на користь вчителя.
4. Учень, який пропустив велику кількість уроків по хворобі, вважається прийнятим в команду умовно, його правильні відповіді приносять очка команді, неправильні – не приносять очка вчителю.
5. Якщо учневі підказали: 5 балів на користь вчителя.
6. Якщо над учнем посміялися за неправильну відповідь: 2 бали на користь вчителя.
7. Порушення дисципліни під час гри: - 1бал.
Хід гри.
Учні працюють в парах.
Учням називається тема і оголошується консультація, яка триває 1-2 хвилини. Консультація закінчена. Учні відповідають на теоретичні питання по темі і розв’язують різнорівневі практичні завдання. За правильно розв’язане завдання І рівня клас отримує 2 бали, за завдання ІІ рівня – 5 балів, за завдання ІІІ рівня – 8 балів, за завдання ІV рівня – 10 балів. Якщо завдання не виконане, бали відповідно отримує вчитель.
Тема: Множення.
1. Сформулювати правило множення раціональних чисел.
2. Коли ab=0?
І Рівень.
1.Виконати множення:
а) 4,5 ∙ (-4); в) (-2,4) ∙ (-5);
б) (-5,6) ∙ 6; г) (-6,7) ∙ 5;
ІІ Рівень.
1. Знайти добуток:
а) -5,7 ∙ (-8,7); в) -6,5 ∙ (-4,7);
б) -9,8 ∙ 7,4; г) -4,3 ∙ 6,9;
ІІІ Рівень.
1. Виконати дії зручним способом:
а) 2,43 ∙ (-0, 25) ∙ 4;
б) -0,125 ∙ 456,7 ∙ 8;
ІV Рівень.
1. Виконати дії:
а) (-345,6 ∙ 45,7 – 6,7) ∙ 4,2;
б) (-562,78 ∙ 2,5 – 5,4) ∙ 8;
Тема: Степінь.
1.Сформулювати правило піднесення від’ємного числа до степеня.
2. За яких умов аb = 1?
І Рівень.
1. Обчислити:
а) 42; (-4)2; (-4)3; б) 22; (-2)2 (-2)3;
ІІ Рівень.
1. Знайти значення виразу:
а) (-4)2 + (-3)3; б) (-5)2 + (-5)3
ІІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (-4,5)2 + (-2,3)3; б) (-4,6)2 + (-4,6)3;
ІV Рівень.
1. Обчислити:
а) (-45,4)2 ∙ (-3)3; б) (-94,5)2 + (-3)3;
Тема: Переставна, сполучна і розподільна властивості множення.
1. Сформулювати переставну, сполучну і розподільну властивості множення.
І Рівень.
1. Обчислити:
а) -4,2 ∙ 3 ∙ (-5); б)-2,5 ∙ 4,3 ∙ (-4)
ІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (-4,5 + 3,4) ∙ 3,2 б) (-3,6 + 4,5) ∙ (-6)
ІІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (4,5 – 45,6) ∙ 23,64; б) (45,2 – 67,54) ∙ 34,24;
ІV Рівень.
1. Обчислити:
а) (-34,4 – 34,5) ∙ (-4)2; б) (-65,7 – 56,7) ∙ (-5)2
Тема: Коефіцієнт.
1. Дайте означення коефіцієнта.
2. Що означає „звести подібні доданки”?
3. Які доданки називаються подібними?
І Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) а + а + а + а + а; б)ав + ав + ав;
ІІ Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) 3а + 4в + 5в + 23а; б) 4а – 5в + 45а – 5в;
ІІІ Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) -45,4х – 46,9х + 56,4а – 45,5а; б) -57,45а – 98,3в +13,4а – 0,46в;
ІV Рівень.
1. Звести подібні доданки:
а) 34,5а + (4,5а)2 – 67,45а – (4,2а)2; б) 32,567а – (-7,1а)2 + 45,98а – 34,а2;
Тема: Ділення.
1. Сформулювати правило ділення раціональних чисел.
2. Чи існує число, яке дорівнює оберненому до нього числу?
3. Яке число не має оберненого числа?
І Рівень.
1. Знайти частку:
а) 10 : (-4); б) -10 : (-4);
в) -19,5 : 3; г) -19,5 : (-3);
ІІ Рівень.
1. Знайти частку:
а) -14,8 : 4; в) -27,3 : (-3);
б) -0,32 : (-0,8); г) 0,32 : (-8);
ІІІ Рівень.
1. Розв’яжіть рівняння:
а)14,4 = -12х; б) -0,7х = -0,84;
ІV Рівень.
1. Виконати зазначені дії:
а) (-13,4 ∙ 0,5 + 2,5) : (-0,2)2; б) (-14,8 ∙ (0,5)2 + 18,1) : (-0,6);
Тема: Множення.
1. Сформулювати правило множення раціональних чисел.
2. Коли ab=0?
І Рівень.
1.Виконати множення:
а) 4,5 ∙ (-4); в) (-2,4) ∙ (-5);
б) (-5,6) ∙ 6; г) (-6,7) ∙ 5;
ІІ Рівень.
1. Знайти добуток:
а) -5,7 ∙ (-8,7); в) -6,5 ∙ (-4,7);
б) -9,8 ∙ 7,4; г) -4,3 ∙ 6,9;
ІІІ Рівень.
1. Виконати дії зручним способом:
а) 2,43 ∙ (-0, 25) ∙ 4;
б) -0,125 ∙ 456,7 ∙ 8;
ІV Рівень.
1. Виконати дії:
а) (-345,6 ∙ 45,7 – 6,7) ∙ 4,2;
б) (-562,78 ∙ 2,5 – 5,4) ∙ 8;
Тема: Степінь.
1.Сформулювати правило піднесення від’ємного числа до степеня.
2. За яких умов аb = 1?
І Рівень.
1. Обчислити:
а) 42; (-4)2; (-4)3; б) 22; (-2)2 (-2)3;
ІІ Рівень.
1. Знайти значення виразу:
а) (-4)2 + (-3)3; б) (-5)2 + (-5)3
ІІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (-4,5)2 + (-2,3)3; б) (-4,6)2 + (-4,6)3;
ІV Рівень.
1. Обчислити:
а) (-45,4)2 ∙ (-3)3; б) (-94,5)2 + (-3)3;
Тема: Переставна, сполучна і розподільна властивості множення.
1. Сформулювати переставну, сполучну і розподільну властивості множення.
І Рівень.
1. Обчислити:
а) -4,2 ∙ 3 ∙ (-5); б)-2,5 ∙ 4,3 ∙ (-4)
ІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (-4,5 + 3,4) ∙ 3,2 б) (-3,6 + 4,5) ∙ (-6)
ІІІ Рівень.
1. Обчислити:
а) (4,5 – 45,6) ∙ 23,64; б) (45,2 – 67,54) ∙ 34,24;
ІV Рівень.
1. Обчислити:
а) (-34,4 – 34,5) ∙ (-4)2; б) (-65,7 – 56,7) ∙ (-5)2
Тема: Коефіцієнт.
1. Дайте означення коефіцієнта.
2. Що означає „звести подібні доданки”?
3. Які доданки називаються подібними?
І Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) а + а + а + а + а; б)ав + ав + ав;
ІІ Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) 3а + 4в + 5в + 23а; б) 4а – 5в + 45а – 5в;
ІІІ Рівень.
1. Спростити вираз і назвати коефіцієнт.
а) -45,4х – 46,9х + 56,4а – 45,5а; б) -57,45а – 98,3в +13,4а – 0,46в;
ІV Рівень.
1. Звести подібні доданки:
а) 34,5а + (4,5а)2 – 67,45а – (4,2а)2; б) 32,567а – (-7,1а)2 + 45,98а – 34,а2;
Підсумок уроку.
На дошці появляється кінцевий результат гри.
а) якщо виграв клас з різницею більшою, ніж 10 очок, всі учні які відповідали отримують найвищі бали свого рівня;
б) якщо виграв клас з різницею меншою, ніж 10 очок, всі учні які відповідали отримують середні бали свого рівня;
в) якщо клас програв, всі учні які відповідали отримують нижчі бали свого рівня і завдання повторити теоретичний матеріал, який розглядали на уроці.
Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи. Виконати №876, №866*.
1