Тема. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів розпису. Виконання вправ (гуаш, акварельні фарби).Подарунок для мами.
Мета:
Навчальна: розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», «горішок» та «перехідний мазок»; удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису: окремих елементів і створення нескладних композицій.
Розвиваюча: розвивати окомір, фантазію, образне мислення.
Виховна: виховувати любов до народної творчості, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: ДПМ. Зображення на площі.
Самоаналіз уроку образотворчого мистецтв,4 клас.
Вчитель: Попфалуші О.А.
Тема уроку « Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів розпису. Виконання вправ (гуаш, акварельні фарби).Подарунок для мами»
Мета:
Навчальна: розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», «горішок» та «перехідний мазок»; удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису: окремих елементів і створення нескладних композицій.
Розвиваюча: розвивати окомір, фантазію, образне мислення.
Виховна: виховувати любов до народної творчості, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: ДПМ. Зображення на площі.
Для досягнення поставленої мети мною було використано:
Для актуалізації знань учнів провела складання асоціативного куща «ДУМ», опираючись на матеріал, вивчений на попередніх уроках. Для емоційного введення в урок використала легенду про походження петриківського розпису.
Учнів залучала як до індивідуальної роботи, роботи в парах, колективної… Всі вони були активні, уважні, вміли слухати інструкцію виконання роботи.
Кінцевим результатом на уроці образотворчого мистецтва є оздоблення дощечки з використанням петриківського розпису - чого і було досягнуто. Враховуючи, що це учні початкових класів, я провела фізкультхвилинку для того, щоб діти порухались і змінили вид діяльності.
Завершення уроку відбулося у вигляді «Авторського крісла» та само оцінювання учнів. Це було проведено для того, щоб учні вчилися оцінювати роботу однокласників та власну, враховуючи правильність виконання, охайність, чіткість роботи….
Узагальнення вивченого матеріалу провела за допомогою віршу- сенкану на тему «Розпис», який написали разом з учнями.
Використовуючи зміст навчального матеріалу, формувала світогляд учнів, любов до мистецтва та народної творчості, дбайливе ставлення до природи.
Використовуючи методи та форми роботи, поставленої мети досягла.
Образотворче мистецтво
4 клас
Розділ. Художній образ як основа мистецтва
Автор:
Попфалуші Олеся Андріївна
Луківська ЗОШ І-ІІ ст
Вчитель образотворчого мистецтва
Тема. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів розпису. Виконання вправ (гуаш, акварельні фарби).Подарунок для мами.
Мета:
Навчальна: розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», «горішок» та «перехідний мазок»; удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису: окремих елементів і створення нескладних композицій.
Розвиваюча: розвивати окомір, фантазію, образне мислення.
Виховна: виховувати любов до народної творчості, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: ДПМ. Зображення на площі.
Обладнання для вчителя.
Обладнання для учнів.
Девіз
Не кажи «Не вмію!», кажи «Навчусь!»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель:
Рада, діти, бачить вас!
Діти:
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Вчитель:
А за ними і хлоп’ята.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Технологія передбачення
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить тішить.
Завжди скрізь буває з нами,
Відгадайте хто це …… (мама)
Так, це – мама. Найрідніша людина для кожного з нас. У переддень 8 –го березня кожен з нас готує для мами подарунок. Тема (2) сьогоднішнього уроку «Казкова квітка Петриківки. Подарунок для мами». Девіз: Не кажи «Не вмію!», кажи «Навчусь!».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Але перед цим давайте згадаємо що таке декоративно-ужиткове мистецтво. Двоє учнів на дошці будують із роздаткового матеріалу асоціативний кущ «Декоративно-ужиткове мистецтво». Інші - відповідають на запитання вчителя:
ІУ. Мотивація навчальної діяльності.
Емоційне введення в урок.
– На минулому уроці ми говорили про декоративне мистецтво і згадували про петриківський розпис. Але чому ж його називають саме петриківським, а не васильківським або володимирським? Про це ми дізнаємося сьогодні, слухаючи цікаве повідомлення.
1. Легенда про петриківський розпис. Слайд 4
Давно колись в одному селі жили сумні люди і не було радості в їхньому житті. Аж якось завітала до них у гості дівчинка Оленка. Придивилась вона навкруги, взяла фарби і намалювала на стіні хати великий букет яскравих квітів. Схожі квіти, але меншого розміру, з’явилися навколо печі, біля вікон, над дверима. Різні відтінки червоних квітів яскраво виділялися на тлі зелених листочків і нерозквітлих пуп’янків. Де-не-де виднілися соковиті червоні плоди.
Потім Оленка взялася за скриню. На ній теж розквітли червоні квіти. Скриня стала виглядати багато, вишукано. Такі ж візерунки дівчинка написала на кухонних дощечках, на спинках стільців.
Коли сумні люди повернулися додому з ярмарку, то не впізнали спочатку своєї хати – її кути, віконниці, одвірки – усе тішило око казковими орнаментами. Тоді посміхнулися люди і вже ніколи не сумували. Багато хто в цьому селі запозичив цю ідею, та й собі почав розписувати помешкання. Це створювало чудовий настрій!
А навколо хат забуяли квітники, які підкреслювали: ми багатіємо серцем і душею, спостерігаючи за красою рідного краю, в якому народилися й живемо. Село це називалося Петриківка. Тому й малюнки стали називати петриківськими. Ось так казково з’явився петриківський розпис.
ІV. Формування нових знань, умінь, навичок.
Це село на Дніпропетровщині. Велике, славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими, що на городі чи в саду, а мальованими – на дерев’яних тарелях, скриньках, вазах, колисках, столах, просто на папері.
Мабуть, у жодному осередку народного мистецтва немає такої кількості різноманітних художників. Кожен – самобутній і неповторний творець, зі своїм особливим, властивим лише йому «почерком». Водночас їх об’єднують витоки – традиційне, народне малювання. Їхні роботи характеризуються надзвичайною декоративністю, яскравим святковим буянням фарб і разом з тим – витонченістю малюнка, віртуозністю, своєрідністю засобів виконання. Соковиті, яскраві квіти майстрів Петриківки зачаровують своєю красою.
Малюють петриківці темперними фарбами. Це фарби, які розведені на яєчному жовтку, молоці, вишневому клеї. Використовують для малювання на дереві. Це надає їм легкості, прозорості, підсилює інтенсивність кольору. В основі петриківського розпису лежать прийоми вільного живописного малювання пензлем. Петриківські майстри в орнаменти розписів вплітають садові й польові квіти, колосся різних злаків, грона винограду, важкі кетяги калини. Їхня мета – втілити в одному образі красу усіх рослин.
Квітка в уявленні петриківців – це символ пишності природи, її розкішного цвітіння, щедрості плодів. Щоб наголосити на цьому, майстри вдаються до фантастичних перебільшень, творять свій, петриківський, світ краси. Секрет своєрідності їхнього розпису багато в чому залежить від саморобних пензлів, якими користуються народні умільці.
Слайд 7
Т. Пата згадувала, що раніше вона малювала саморобними пензликами з котячої шерсті. Це всього кілька волосків; торкнувся ними легко паперу – і виходить дрібненький тоненький мазок. Ледве видно його. А покладеш кілька десятків мазків і вже красується квітка – ніжна, немов прозора.
Малювали ягоди калини за допомогою очеретинки, вмочували її у фарбу, а потім на папір. Виходили однакові ягоди. А ягоди суниць малювали просто пальцем.
Т. Пата «Зозуля на калині» Слайд 8
– Тетяна Пата належить до старшого покоління майстрів. ЇЇ твори надзвичайно життєрадісні, ніби пронизані гарячими сонячним промінням. Зверніть увагу: сильні контрастні сполучення кольорів не порушують загальної цілісності композиції. У малюнку нічого не загубилося, всі елементи врівноважені.
З такою спостережливістю і любов’ю художниця відтворила найхарактерніші риси кожної гілочки, кожної лугової травинки. При цьому Тетяна Пата зберегла принцип стилізації елементів у декоративній композиції.
Марія Кравець «Степове літо» Слайд 9
Такі види композицій використовували в настінному розписі як компоненти декору. Характерна особливість традиційної композиції Петриківки – розташування в центрі трьох великих квіток, а з боків відгалужуються менші за розміром квіточки і пуп’янки.
Валентина Дека «Квітучий край» Слайд 10
Пізніше такі композиції почали писати на папері – так було зручніше. Але й надалі кольорове рішення композиції тримається на трьох основних кольорах. Погляньте, як це виглядає у композиції Валентини Деки «Квітучий край».
– Який художній образ створила майстриня?
Сучасні майстри петриківського розпису, створюючи композиції, використовують багату палітру споріднених кольорів.
Як і багато років тому так і нині всі декоративні композиції, створені у Петриківці, мають спільну основу – однакові елементи написання: зернятко, вусик, листок, горішок та багато інших.(таблиця) Ми навчимося писати найважливіші.
Підготовчі вправи
а\ Техніка безпеки при користуванні приладдям для роботи.
б\Приліддя, необхідне для нанесення розпису. Слайд 11
б\ Прийоми нанесення петриківського розпису.Слайд 12
(вчитель пояснює,а діти виконують в альбомах підготовчі вправи)
Слайд 13 «Зернятко» – це простий мазок, форма якого залежить від форми пензлика. Він є одним з основних елементів петриківського розпису.
Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванні збирається на кінчику в голочку. Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.
Так само наносимо «зернятка» уздовж горизонтальної прямої. Якщо наносити «зернятка» похило до проведеної кінчиком пензля прямої лінії, то можна отримати або колосок, або листок акації. Це залежатиме від напряму «зернятка». Спробуємо і переконаємося.
Слайд 14 «Криве зернятко»
Наступний елемент петриківського розпису «криве зернятко». Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне – одному – отримаємо пуп’янок.
Якщо об’єднати чотири чи п’ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.
«Горішок»
Складається з двох мазків, вигнутих півлунками й поставленими один проти одного. Заповнивши порожнє місце між півлунками гребінчиковим або двома-трьома зернятковими мазками, матимемо форму, подібну до лісового горіха.
Слайд 15 «Гребінчик»
Мазок, що починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені кілька таких мазків нагадують гребінець.
Слайд 16 «Перехідний мазок»
Накладається одним пензлем але двома фарбами. Спочатку пензель вмочують в одну фарбу (наприклад, у зелену), а потім у другу (наприклад, жовту). Такий мазок утворює витончені переходи від одного кольору до іншого.
Слайд 17. Додаткові елементи: травичка, калина…. Виконуємо найтоншим пензликом –травичку, калину – піпеткою, вушними паличками, пальцем....
4. Мистецтвознавчий словничок. Слайд 18
Розпис – сюжетні або орнаментальні живописні зображення на будівлях та побутових предметах.
Розпис буває:
Симетричним, асаметричним і центральним. Слайд 19
5. Фізкультхвилинка. Слайд 20 «Мене укусив гіпопотам»
Мене (показують руками на себе) укусив гіпопотам (руки в сторони, зігнуті в ліктях вверх, зжимаємо i розжимаємо кулачки) ам-ам (витягнуті перед собою руки плескаємо 2 рази)
Із страху я (показуємо на себе) на дерево (показуємо перед собою) поліз, ліз, ліз (імітація ліземо на дерево).
I ось ( показуємо руками вперед) я (показуємо на себе) тут (показуємо руками перед собою), а ноги (хлопаємо себе по ногах) мої (показуємо на себе) там (показуємо вверх).
Мене (показують руками на себе) укусив гіпопотам (руки в сторони, зігнуті в ліктях вверх, зжимаємо i розжимаємо кулачки) ам-ам (витягнуті перед собою руки плескаємо 2 рази)
6. Практична робота. Слайд21
Сьогодні ви спробуєте себе в ролі дизайнера – людини, яка декорує речі побуту, одягу, приміщення.. Можливо, хтось із вас, коли стане перед вибиром майбутньої професії захоче стати саме дизайнером і буде розробляти, моделювати, творити красу речей, які нас оточують. Сьогодні ви намалюєте композицію, використовуючи елементи петриківського розпису на дощечці.
А) Правила композиціної побудови слайд 22
-Композиція повинна підкреслювати форму, на якій зображена.
-Візерунку не повинно бути тісно на малюнку, він не повинен впиратися в краї.
-Негарно виходить, коли зображнення зсунеться кудись убік і залишиться багато вільного місця.
– Ми потренувалися наносити основні елементи розпису, а тепер спробуймо придумати і намалювати композицію для кухонної дощечки. Слайд 23-24
– Зобразіть стебло, квітку, листя, пуп’янки, маленькі квіточки, травинки та вусики. Зверніть увагу: майстри працюють узагалі без простого олівця. Це ще один секрет. Наносячи мазки майстер обертає аркуш навколо своєї руки, а не навпаки! Так зручніше писати, а робота виходить охайнішою.
Б) Індивідуальна робота учнів ( у музичному супроводі)
V. Підсумок уроку. Слайд 25
1. Авторське крісло
Декілька учнів виходять перед класом показують свою роботу і зачитують віршик про маму, який підготували до уроку.
2. Вибір найкращої роботи.
- Учні, у кожного з вас на парті є по три сердеча. Зараз ви можете встати, пройтися по класу і розглянути всі розмальовані дощечки ваших однокласників. Біля роботи, яка вам найбільше сподобалася, залиште одне із сердечок. Таким чином ви можете оцінити три роботи. (Вчитель слідкує за виборами дітей і, якщо є такі учні, роботи яких ніхто не оцінив, віддає «свої сердечка» їм) В результаті у всіх учнів повинно бути хоча б по одному сердечку.
Коли вибори зроблені, вчитель підводить підсумок. Найвищі оцінки (11-12 балів) отримують учні, які мають найбільшу кількість сердечок, інші ( 10-9 балів). Учні з найменшою кількістю сердечок заохочуються похвалою.
3. Анаграми
Розшифруйте анаграми на дошці:
Хідперений зокма, рішокго, нятзерко, бігренець, каткві. (Перхідний мазок, горішок, зернятко, гребінець, квітка) слайд 33 ( за наявності часу)
4. Технологія «Сенкан».
Слайд 26 – формула
1. Тема.
2. Два прикметники.
3. Три дієслова.
4. Висновок – узагальнення.
5. Один синонім до теми.
Слайд 27- вірш
Розпис.
Неповторний, безцінний.
Дивує, надихає, захоплює.
Чарує своєю неповторністю.
Малюнок.
5. Рефлексія. Тільки добре потренувавшись можна досягнути успіху у створенні декоративних композицій. Це заняття настільки цікаве і захоплююче, що в усій Україні та за її межами створено гуртки та студії по вивченню особливостей петриківського розпису. Проявляючи любов до рідного краю, працьовитість і наполегливість, додаючи фантазію, майстри створюють неповторні композиції.
Петриківський розпис отримав статус культурної спадщини України, а у 2012 році його було номіновано до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО. Слайд 28
Розпис впевнено входить в наше життя: прикрашає одяг, речі побуту, будинки, машини…( Звертаю увагу на виставку з предметів, оздоблених петриківським розписом) + Слайди 29,30,31
Незабаром мамине свято. Привітайте своїх матусь гарними дощечками, які сьогодні розмалювали петриківським розписом. Я впевнена - це буде найкращим подарунком для них.
ДОДАТОК 1
СТВОРЕННЯ АСОЦІАТИВНОГО КУЩА