ТЕМА УРОКУ: Казкові персонажі та їх характеристика. Еволюція образу Хлопчика-Зірки з казки «Хлопчик-Зірка» О. Уайльда
Мета уроку: познайомити учнів з особистістю і творчістю англійського письменника Оскара Уайльда; аналізуючи казку, формувати вміння характеризувати персонаж, визначати основний конфлікт твору; розвивати навички виразного осмисленого читання, творчі здібності п'ятикласників; сприяти вихованню поваги до батьків, співчуття, милосердя.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу
КЛАС: 5
ТЕМА УРОКУ: Казкові персонажі та їх характеристика. Еволюція образу Хлопчика-Зірки з казки «Хлопчик-Зірка» О. Уайльда
Мета уроку: познайомити учнів з особистістю і творчістю англійського письменника Оскара Уайльда; аналізуючи казку, формувати вміння характеризувати персонаж, визначати основний конфлікт твору; розвивати навички виразного осмисленого читання, творчі здібності п’ятикласників; сприяти вихованню поваги до батьків, співчуття, милосердя.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу
Обладнання уроку: портрет О.Уайльда, ілюстрації до казки, кадри з фільму «Сказка о Звездном мальчике» (1957р.)
ХІД УРОКУ
І. Презентація теми, мети уроку.
ІІ. Засвоєння нових знань
Слово вчителя
Починаючи наш урок, давайте пригадаємо поняття «Казка» і з чого вона складається.
Літерату́рна ка́зка — це авторський художній твір, прозовий або віршовий, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв. Літературна казка здебільшого орієнтована на дітей. У ній неймовірне чудо відіграє роль сюжетотвірного фактора, служить вихідною основою характеристики персонажів.
Тобто зазвичай, в казках головними героями є фантастичні персонажі.
III. Мотивація навчальної двяльності
Слово вчителя
Гадаю, що казка «Хлопчик-Зірка» змусила вас замислитись над багатьма важливими питаннями.
Питання до учнів:
Що таке, на вашу думку, справжня краса людини?
Як ви вважаєте, чи є справжньою краса людини, що має прекрасну зовнішність, але робить ганебні вчинки?
IV. Аналітична бесіда за змістом казки
Слово вчителя
Давайте пригадаємо головних персонажів казки «Хлопчик- Зірка».
Відповідь учнів
Колективне складання таблиці
ГЕРОЙ |
СТИСЛА ХАРАКТЕРИСТИКА |
Лісоруб і його дружина |
Бідні, але благородні. Мають добре, щире серце. |
Хлопчик - Зірка |
Дуже красивий, але має кам’яне серце. Любить себе й зневажає інших. |
Старчиха, його мати |
Бідна жебрачка, дуже любить сина. Обійшла весь світ, шукаючи його. |
Кріт, Коноплянка, Білочка |
Постраждали від жорстокості Хлопчика – Зірки. Справедливі. |
Чаклун |
Страшний і лихий з лиця. Жорстокий. |
Зайченя |
Справедливе, вдячне. |
Слово вчителя
Питання до учнів:
Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину? (Мали добре, щире серце.)
Отож, Дитя-Зірка росло й виховувалося вкупі з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села? (Його красі.)
Яким автор змальовує хлопчика? З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).
А як же Хлопчик-Зірка ставився до інших героїв, до своїх рідних? Якими були вчинки Хлопчика-Зірки і чому? (Не мав співчуття до всіх, скривджених долею. Повиколював очі кротові, підрізав крильця коноплянці, вбив білку. «Реготав» — отримував насолоду від знущань над слабкими і беззахисними.)
Яка головна риса його характеру? (Безсердечність.)
Що довелося витерпіти матері Хлопчика-Зірки, поки вона його шукала? (За 10 років обійшла весь світ, перетворилась на старчиху, збила у кров ноги, серце її краялося від болю та жалю за втраченим синочком.)
Що ви можете сказати про інших героїв казки? Як поставились до Хлопчика – Зірки Кріт, Коноплянка, Білочка?
Чи виправдано ставиться до Хлопчика – Зірки чаклун?
Чому Зайченя тричі рятувало хлопчика? (Хлопчик тричі врятував його від пастки мисливця.)
V. Формування нових знань, умінь, навичок.
Слово вчителя
А зараз давайте детальніше розглянемо образ Хлопчика-Зірки. Автор порівнює зовнішність хлопчика з квітами, нарцис символізує самозакоханість, троянда це красива, але колюча квітка, фіалка – ніжна, але вередлива квітка. Зачитайте уривки казки, де розкривається характер, внутрішній світ головного героя.
- Коли прийшов лісоруб і побачив ставлення хлопчика до матері, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя». Автор вживає епітет «кам'яне серце». Що це означає? Невже буває кам'яне серце? Чи зустрічали ви людину з кам’яним серцем?
Вправа «Асоціативний ланцюжок».
Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”? Доберемо слова-асоціації до цих образів.
Клас ділиться на дві групи, одна група підбирає асоціації до слова квітка, друга група-до слова кам'яне серце.
Квітка / Кам’яне серце краса ненависть радість зло зневага
щастя жорстокість милосердя черствість добро
ніжність гордість спокій егоїзм любов грубість
Слово вчителя
Отже, автор казки протиставляє прекрасну зовнішність головного героя його потворному внутрішньому світу. Письменник, ніби, хоче нам сказати, що краса зовнішня не існує без краси внутрішньої, а злість, нечутливість, безсердечність позбавляють усякої цінності будь-які, навіть найпривабливіші зовнішні риси.
У казці «Хлопчик-Зірка» Оскар Уайльд засуджує жорстокість, егоїзм і бездушність. Як і в інших казках письменник велику увагу приділяє зміні внутрішнього світу свого героя, його душевному переродженню. Тільки милосердя повертає красу Хлопчику-зірці, який зміг побороти у собі бездушність.
Словникова робота.
Еволюція − процес зміни, розвитку кого,або чого-небудь.
Давайте розглянемо основні події, які вплинули на еволюцію образу Хлопчика-Зірки.
Визначення ключових моментів казки. Запис плану на дошці та в зошит.
1. Життя хлопчика в родині Лісоруба.
2. Поява жебрачки, відмова Хлопчика-Зірки від матері.
3. Пошук матері.
4. Хлопчик просить вибачення у матері.
Простеження еволюції образу Хлопчика- Зірки
Головний герой до перетворення / Головний герой після перетворення
-пихатий -милосердний
-егоїстичний -терплячий
-злий -добрий
-жорстокий -самовідданий
-самозакоханий -безкорисливий
-грубий -щирий
-невдячний -мужній
-справедливий
VI. Підсумкова бесіда за змістом казки
Питання до учнів:
Що вас найбільше вразило у вчинках Хлопчика-Зірки?
Хто з героїв подобається вам? Чому?
На вашу думку що важливіше зовнішня чи внутрішня краса? Чому?
VIII. Домашнє завдання.
Написати міні-твір-роздум на тему «Що таке душевна краса людини?»