ТЕМА УРОКУ: Йоганн Вольфганг Ґете «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв'язкурізних сфер природи й людини в поетичному творі.
Мета уроку: здійснити текстуальний аналіз вірша Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня мандрівника», акцентувати увагу п'ятикласників на особливостях взаємозв'язків між описом природи та станом людської душі; вчити виразно читати віршований твір, аналізувати його художні світи, характеризувати засоби художнього зображення природи у поєднанні зі смислом твору; працювати над поглибленням літературознавчих понять; розвивати вміння відчувати настрій поезії та стан ліричного героя, порівнювати віршовані та музичні пейзажі; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: засвоєння знань та формування умінь і навичок; урок-мандрівка
КЛАС: 5
ТЕМА УРОКУ: Йоганн Вольфганг Ґете «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
Мета уроку: здійснити текстуальний аналіз вірша Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня мандрівника», акцентувати увагу п’ятикласників на особливостях взаємозв’язків між описом природи та станом людської душі; вчити виразно читати віршований твір, аналізувати його художні світи, характеризувати засоби художнього зображення природи у поєднанні зі смислом твору; працювати над поглибленням літературознавчих понять; розвивати вміння відчувати настрій поезії та стан ліричного героя, порівнювати віршовані та музичні пейзажі; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: засвоєння знань та формування умінь і навичок; урок-мандрівка
Обладнання уроку: портрет Й.Гете, текст «Нічна пісня подорожнього», ілюстрації пейзажів до тексту, фрагмент музичної п'єси Ф. Шуберта за мотивами вірша Й. В. Ґете «Нічна пісня подорожнього».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
II. Презентація теми, мети уроку.
ІIІ. Засвоєння нових знань
Слова вчителя
Ми продовжуємо працювати в просторі великої теми курсу світової літератури у 5 класі «Природа і людина». Сьогодні ми переносимося до Німеччини XVIII століття, де створював свої поетичні шедеври видатний німецький поет, письменник, мислитель Йоганн Вольфганг Ґете.
(Вчитель демонструє портрет письменника)
Давайте ознайомимось з цікавими фактами з життя Йоганна Вольфганга Ґете:
Питання до учнів:
Яким постає письменник у вашій уяві?
На вашу думку, які риси характеру притаманні письменнику?
IV. Словникова робота
Слова вчителя
Перед тим, як перейти до творчості Й. В. Ґете, пропоную ознайомитись з поняттям «Пейзаж». Запишіть поняття в зошит.
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу. За тематикою пейзажі поділяються на лісові,степові,гірські,морські.
V. Текстуальне дослідження вірша Й. В. Ґете «Нічна Пісня подорожнього».
Слово вчителя
Пропоную виразно прочитати вірш Й.В.Гете "Нічна пісня подорожнього" під фрагмент музичної п'єси Ф. Шуберта за мотивами вірша Й. В. Ґете «Нічна пісня подорожнього».
(Вчитель демонструє ілюстрації пейзажів до вірша)
Питання до учнів:
Які вас охопили почуття після прочитання вірша?
«Нічна пісня мандрівника» — це вірш-враження. Ліричного героя вражає природа, що ніби заснула.
Давайте проаналізуємо образи природи у вірші.
Складання таблиці.
Заповніть таблицю, використовуючи слова з вірша.
Образи у вірші Гете
«Нічна пісня подорожнього»
Зорові образи-картини |
Слухові образи-картини |
Образи-відчуття та емоції |
Вершини нічна імла бір |
пташиний грай (замовк)
не чути шуму бору |
вітрець, що не лине супокій |
Слово вчителя
Тема природи в поезії Гете посідає провідне місце. Поет був упевнений у тому, що саме природа є основою життя, а людина – її невід’ємною частиною. Він вважав, що людина і природа – єдине ціле, а гармонія та спокій у природі – віддзеркалення внутрішнього стану людини.
Гармонія природи – це гармонія душі, яку не можна виміряти нічим. Для людини важливо не руйнувати, а навчитися розуміти все, що її оточує. Цей шлях приведе до гармонії, яка є всередині, в душі людини. Спостерігаючи за життям природи, людина відчуває зв’язок із нею, осягає сенс власного життя.
VI. Творче завдання. Робота в групах
Об`єднайтесь в групи по 4. Намалюйте власну ілюстрацію до вірша. Презентуючи ілюстрацію класу, опишіть, що ви зобразили.
Домашнє завдання: Вивчити напам’ть «Нічна пісня подорожнього».