Урок №1
Тема уроку: Кількість, розміщення і природний рух населення. Практична робота
№ 3 « Побудова графіка зміни кількості населення за певний період».
Мета уроку:навчити визначати суттєві ознаки понять « природний рух населення», «природний приріст», «депопуляція», формувати знання про кількість населення в Україні , з'ясувати чисельність і густоту населення України; пояснити причини депопуляції населення, соціально-економічні фактори, що впливають на народжуваність і смертність; сформувати уявлення про чинники, що впливають на природний рух населення ;формувати навички створення та аналізу графіків зміни кількості населення в часі;
-розвивати комунікативні компетенції, уяву, уміння працювати з картами, текстом підручника; розвивати самостійність учнів; уміння будувати й аналізувати графіки зміни кількості населення.
-виховувати почуття любові до Батьківщини, гордості за свій народ; відповідальність , аналітичні здібності та комунікабельність у спілкуванні з різними верстами населення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, комбінований.
Обладнання: політична і фізична карта України, діаграми, схеми, статистичний матеріал, комп'ютер, кольорові фото населення, відеофільм про Україну.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Ланцюжок асоціацій»
З яким словом у вас асоціюється вираз «Населення України»
III. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Основа кожної держави – це населення, люди, які є її громадянами, носіями державного суверенітету. Нормальний розвиток держави неможливий без достатньої кількості населення, його працездатності, виробничої і духовної культур. Поки живе український народ – живе Україна. Отже, головне багатство України - населення, що мешкає на її території. Саме люди формують найдорожче – генофонд нації. Тому дуже важливо сучасній молоді знати історію свого народу, видатних людей нашої країни, кількість населення, його національний склад. Усі ці питання ми вивчатимемо у ході вивчення теми «Населення України».
1.Прийом «Історична довідка» (Доповідь учня, випереджальне завдання)
Відомості про кількість населення в давні часи.
У науковій та літературних джерелах не збереглося достовірних відомостей про чисельність населення України. Перші переписи проводилися в III тис. до н.е. у Єгипті та Китаї. У IX ст.. у Київській Русі населення переписувалися з метою обкладання його податями. Петро I зробив «ревізії» населення обов'язковими в Росії. З 1897 року перепис відбувався в Росії кожні 10 років. Вважають, що на початку XYI ст.. чисельність населення в Україні складала приблизно 4,4 млн. чоловік, на початку XYII ст. – 5,2 млн. чол. Незначний природний приріст в той час пояснюється затяжними війнами, масовими епідеміями, засухами та іншими несприятливими явищами. Згідно з оцінками вчених у XYIIст. На українських землях жило приблизно 9 млн. чоловік. На початку XIX ст.. – понад 30 млн. чоловік.
За даним Державного комітету статистики, населення України на 01.01.2009 року становило 46,1 млн. чоловік.
2. Перепис населення
За кількістю населення Україна посідає шосте місце в Європі, після Росії, Німеччини, Великої Британії, Італії, Франції. Таким чином, Україна – одна з найбільших держав Європи.
Точні дані про кількість населення дає перепис населення, який проводиться регулярно кожні 10 років. Останній перепис населення проводився 1 грудня 2001 року.
3.Робота з підручником.
Мал. 8- графік зміни кількості населення , аналіз.
Мал.9 - чисельність населення України на рубежі XX і XXI ст.
Проблемна ситуація.
Чисельність населення – показник, який постійно змінюється. А чому? Від чого залежить цей показник?
4.Словникова робота.
Запис у зошитах понять:
Населення – природно-історична сукупність людей, що формується й постійно відтворюється в процесі виробництва самого життя.
Демографія – наука, що вивчає населення, виходячи з його природного й механічного руху, статі, віку, роду занять та інших
Густота населення - це кількість жителів, що проживають на одному квадратному кілометрові.
5.Робота з картою та атласами. Аналіз карти, визначення районів, де густота населення перевищує середній показник, а де , навпаки , менший
Зачитати рубрику «Наука стверджує» на стор.28. Обговорення.
6.Колективне складання схеми.
Рух населення | ||||||||||
Природний | Механічний (міграції) | |||||||||
Н народжуваність | смертність | зовнішня | внутрішня | |||||||
Під природним рухом розуміють процеси народжуваності, смертності, одруження.
Природний рух населення – це зміна кількості населення природним, біологічним шляхом, тобто в наслідок народження та смерті.
Природний приріст – різниця між кількістю народжених живими і померлих.
ПП= Н-С. Якщо смертність (С) перевищує народжуваність (Н), то говорять, що природний приріст (ПП) від'ємний.
Аналіз за даними таблиці зміни ПП за останні десятиліття.
Висновок. Природний приріст населення в останнє десятиліття постійно змінюється. Чим це обумовлено
Основні фактори, що впливають на чисельність населення:
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
7.Прийом «Географічний практикум»
Практична робота № 3 «Побудова графіка зміни кількості населення за певний період.» Побудувати графік за даними в таблиці.
YI. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок»
Відтворення населення – це безперервний процес зміни поколінь. Народження і смерть – біологічні явища, проте вирішальний вплив на процес відтворення населення мають соціально-економічні умови.
YII. Домашнє завдання.
Розробка уроків по темі «Населення України» 9 клас
Урок №1
Тема уроку: Кількість, розміщення і природний рух населення. Практична робота
№ 3 « Побудова графіка зміни кількості населення за певний період».
Мета уроку:навчити визначати суттєві ознаки понять « природний рух населення», «природний приріст», «депопуляція», формувати знання про кількість населення в Україні , з’ясувати чисельність і густоту населення України; пояснити причини депопуляції населення, соціально-економічні фактори, що впливають на народжуваність і смертність; сформувати уявлення про чинники, що впливають на природний рух населення ;формувати навички створення та аналізу графіків зміни кількості населення в часі;
-розвивати комунікативні компетенції, уяву, уміння працювати з картами, текстом підручника; розвивати самостійність учнів; уміння будувати й аналізувати графіки зміни кількості населення.
-виховувати почуття любові до Батьківщини, гордості за свій народ; відповідальність , аналітичні здібності та комунікабельність у спілкуванні з різними верстами населення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, комбінований.
Обладнання: політична і фізична карта України, діаграми, схеми, статистичний матеріал, комп’ютер, кольорові фото населення, відеофільм про Україну.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Ланцюжок асоціацій»
З яким словом у вас асоціюється вираз «Населення України»
III. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Основа кожної держави – це населення, люди, які є її громадянами, носіями державного суверенітету. Нормальний розвиток держави неможливий без достатньої кількості населення, його працездатності, виробничої і духовної культур. Поки живе український народ – живе Україна. Отже, головне багатство України - населення, що мешкає на її території. Саме люди формують найдорожче – генофонд нації. Тому дуже важливо сучасній молоді знати історію свого народу, видатних людей нашої країни, кількість населення, його національний склад. Усі ці питання ми вивчатимемо у ході вивчення теми «Населення України».
1.Прийом «Історична довідка» (Доповідь учня, випереджальне завдання)
Відомості про кількість населення в давні часи.
У науковій та літературних джерелах не збереглося достовірних відомостей про чисельність населення України. Перші переписи проводилися в III тис. до н.е. у Єгипті та Китаї. У IX ст.. у Київській Русі населення переписувалися з метою обкладання його податями. Петро I зробив «ревізії» населення обов’язковими в Росії. З 1897 року перепис відбувався в Росії кожні 10 років. Вважають, що на початку XYI ст.. чисельність населення в Україні складала приблизно 4,4 млн. чоловік, на початку XYII ст. – 5,2 млн. чол. Незначний природний приріст в той час пояснюється затяжними війнами, масовими епідеміями, засухами та іншими несприятливими явищами. Згідно з оцінками вчених у XYIIст. На українських землях жило приблизно 9 млн. чоловік. На початку XIX ст.. – понад 30 млн. чоловік.
За даним Державного комітету статистики, населення України на 01.01.2009 року становило 46,1 млн. чоловік.
2. Перепис населення
За кількістю населення Україна посідає шосте місце в Європі, після Росії, Німеччини, Великої Британії, Італії, Франції. Таким чином, Україна – одна з найбільших держав Європи.
Точні дані про кількість населення дає перепис населення, який проводиться регулярно кожні 10 років. Останній перепис населення проводився 1 грудня 2001 року.
3.Робота з підручником.
Мал. 8- графік зміни кількості населення , аналіз.
Мал.9 - чисельність населення України на рубежі XX і XXI ст.
Проблемна ситуація.
Чисельність населення – показник, який постійно змінюється. А чому? Від чого залежить цей показник?
4.Словникова робота.
Запис у зошитах понять:
Населення – природно-історична сукупність людей, що формується й постійно відтворюється в процесі виробництва самого життя.
Демографія – наука, що вивчає населення, виходячи з його природного й механічного руху, статі, віку, роду занять та інших
Густота населення - це кількість жителів, що проживають на одному квадратному кілометрові.
5.Робота з картою та атласами. Аналіз карти, визначення районів, де густота населення перевищує середній показник, а де , навпаки , менший
Зачитати рубрику «Наука стверджує» на стор.28. Обговорення.
6.Колективне складання схеми.
Рух населення |
||||||||||
Природний |
|
Механічний (міграції) |
||||||||
Н народжуваність |
|
смертність |
|
зовнішня |
|
внутрішня |
||||
Під природним рухом розуміють процеси народжуваності, смертності, одруження.
Природний рух населення – це зміна кількості населення природним, біологічним шляхом, тобто в наслідок народження та смерті.
Природний приріст – різниця між кількістю народжених живими і померлих.
ПП= Н-С. Якщо смертність (С) перевищує народжуваність (Н), то говорять, що природний приріст (ПП) від’ємний.
Аналіз за даними таблиці зміни ПП за останні десятиліття.
Висновок. Природний приріст населення в останнє десятиліття постійно змінюється. Чим це обумовлено
Основні фактори, що впливають на чисельність населення:
Депопуляція – це явище, коли кількість населення країни постійно зменшується.
Колективне обговорення демографічної політики в Україні.
Висновок: поступовий розвиток економіки, реальні кроки уряду, спрямовані на підвищення добробуту населення, - досить важливий аргумент щодо поліпшення в майбутньому демографічної політики в Україні.
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
7.Прийом «Географічний практикум»
Практична робота № 3 «Побудова графіка зміни кількості населення за певний період.» Побудувати графік за даними в таблиці.
YI. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок»
Відтворення населення – це безперервний процес зміни поколінь. Народження і смерть – біологічні явища, проте вирішальний вплив на процес відтворення населення мають соціально-економічні умови.
YII. Домашнє завдання.