Тема уроку. Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Мета: розкрити зміст і головну думку казки; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати прочитане; виховувати працелюбність та доброту, шанобливе ставлення до культури та мистецтва інших народів.
Обладнання: тексти казки «Пензлик Маляна» (у перекладі), ілюстрації до казки.
Тема уроку. Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Мета: розкрити зміст і головну думку казки; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати прочитане; виховувати працелюбність та доброту, шанобливе ставлення до культури та мистецтва інших народів.
Обладнання: тексти казки «Пензлик Маляна» (у перекладі), ілюстрації до казки.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Зустріч із казкою – це чарівна, приємна подія.
Сьогодні ми вирушаємо до чарівного світу китайської народної казки. Світ цей незнайомий вам, діти, але подорож по якому буде захоплюючою і цікавою. А щоб вирушити у подорож, нам необхідно дізнатися про країну, та звичаї до якої ми будемо мандрувати.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
IV. Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Китай – колиска далекосхідної цивілізації. Звідси почався рух писемності, рух ідей, релігій по всьому далекосхідному регіону. Китайська література створила літературну мову (вень янь) і вплинула на формування культури й духовності всього далекосхідного регіону, куди входять Японія, В’єтнам, Корея.
Китайці виробили світогляд, який вплинув на поступ культури. В Китаї склалися два світогляди, два напрями у філософії: конфуціанство і даосизм. З часом конфуціанство перетворюється на головну релігію країни.
Даосизм віддавав перевагу спогляданню природи та її розумінню.
У Древньому Китаї панувала особлива повага до книжки. Освічені китайці були заможними людьми. У кабінеті, де була бібліотека, курились пахощі, що сприяло багатоденним роздумам і міркуванням. Читач ніколи не торкався сторінок книги пальцями: він перегортав їх довгими нігтями. Книжка розкривалася для читання повільно і дбайливо. Так само обережно вона поверталася на своє місце на полиці. Та книжку, яку читали, знаходилась у горизонтальному положенні, а на стрічці, що звисала вертикально, було написано її назву.
За часів династії Хань у Китаї з’являється мистецтво каліграфії і ієрогліфів. Розвиваючись, воно набирає вишуканої форми. Ієрогліф – письмовий знак, який передає, на відміну від букви, не звук мови, а ціле поняття. Ієрогліфи писали пензликом, який змочували в спеціальну туш. Заборонялося підправляти, зупинятися в процесі написання ієрогліфа: рухи мали бути впевненими.
2. Знайомство зі змістом казки «Пензлик Маляна»: виразне читання казки з коментарями вчителя та поясненням незнайомих слів та виразів.
Туш – це водяна чорна або кольорова фарба для малювання і креслення, що виготовляється із сажі і клею.
Дракон у Китаї – символ влади Фенікс – символ безсмертя.
3. Обмін враженнями про прочитане.
— Що вам найбільше в казці сподобалося? Чому?
V. Формування вмінь та навичок учнів
1. Колективне складання плану казки
2. Бесіда
3. Виконання тестових завдань: знайди правильну відповідь.
1) Маляну пензлик подарував:
а) шкільний учитель;
б) сивобородий дідусь;
в) Малян сам заробив гроші й купив пензлик.
2) У маєтку поміщика Малян намалював:
а) ковдру;
б) багато золота;
в) вогнище у грубці.
3) Довгий ланцюг цеглин перетворився для імператора на:
а) золото;
б) удава;
в) корабель.
4. Робота з текстом казки: (робота в парах)
— Знайди в тексті приклади казкових перетворень.
— Знайди в тексті приклади якісних, головних та тріумфальних випробувань пензлика – Маляна.
5. Характеристика героя
— Як розвивається характер героя в результаті випробувань?
6. Робота з ілюстраціями до казки «Пензлик Маляна»
1) Що є центром малюнка?
2) Яким чином художник виокремив птаха?
3) Якого кольору загальний фон малюнка і який настрій він створює?
.
.
4) Як художник передав зухвалість, недобру вдачу поміщика?
5) Уважно розглянь малюнок і розкажи про заняття простих китайців узимку Що про це сказано в тексті?
6) Знайди своєрідні деталі в одязі, взутті зображених людей
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок
Бесіда
VІІ. Домашнє завдання:
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень: